Ugdymo samprata. Ugdymo psichologijos objektas ir tikslai. Ugdymo tendencijos.
Iš graikų kalbos „paidagogica“ – vesti vaiką (senovės Graikijoje vaikus į mokyklą vesdavo tarnai). Ilgainiui šis žodis ėmė reikšti ugdymo meną.
Ugdymo menas atsirado tada, kai žmogus įgijo galimybes apibendrinti ir teorizuoti gyvenimo patirtį. Pirmykštėje santvarkoje ugdymas buvo iniciacijų metu perduodamos tam tikros žinios ir patirtis. Atsiradus raštui, atsirado galimybė užfiksuoti pamokymus. Pirmosios pedagogikos teorijos Europoje datuojamos 6-4 a. pr. Kr. (sen. Graikijoje Atėnų ir Spartos sistemos). Anot Sokrato, tiesa glūdi pačiame žmoguje, o savęs pažinimas – pradinė visų dorybių sąlyga. Platonas pasisakė už laisvo žmogaus ugdymą, gabiųjų atranką, diferencijuotą mokymą, atskirų dalykų mokymo sistemą, mokymosi savarankiškumą. Aristotelis pateikė realistinės pedagogikos pamatus: vertino tiesioginį tikrovės pažinimą, pedagogiką grindė empirika.
Ugdymas – tai: bendravimas, dvipusė veikla, sąveika, sąlygų asmens saviraiškai sudarymas, charakterio formavimas, patirties perdavimas, žinių perteikimas ir struktūravimas, vertybių internalizavimas, prasmės ieškojimas ir atradimas. Tai vertybių perdavimas ir internalizacija (Bitinas), tai kultūrinis veiksmas, į kurio įtaką patenka vos gimęs žmogus (A. Maceina), veiksmas, kurio paskirtis – išskleisti prigimtines žmogaus galias, jam perimant kultūrinius laimėjimus (Laužikas).
Šiais laikais ugdymo esmę daugelis tyrinėtojų aiškina skirtingai, kadangi laikomasi skirtingų filosofinių, psichologinių, sociokultūrinių koncepcijų. Vieni autoriai akcentuoja vienakryptį veikimą į ugdytinį, kiti – dvikryptį veikimą. Todėl ugdymas nagrinėjamas įvairiais aspektais – kaip sąveika, kaip bendravimas, kaip veikla, kaip valdymas ir pan. Visi požiūriai į ugdymą, nors ir skirtingi, iš esmės yra teisingi, nes atspindi ugdymo tikrovę.
XX a. antroje pusėje ugdymo reikšmė ypač išaugo. Ugdymo mokslas kaip formalizuotų žinių erdvė atsirado maždaug prieš šimtmetį. Pedagogikos kaip mokslo pradžia laikoma 19 a. pab. – 20 a. pr. G. Mialeret pradžia laiko 1910 m., kai buvo išleista knyga „Pedagogikos mokslo apybraiža“. Visą šį laikotarpį vyksta diskusijos apie ugdymą kaip mokslinės disciplinos reikšmę. Lietuvoje prigijo1993 m. L.Jovaišos pasiūlytas terminas „edukologija“, o pedagogika laikoma edukologijos mokslo branduoliu. Edukologija tiria švietimo proceso ypatumus ir jo...
Šį darbą sudaro 1754 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!