PLATONO IDĖJŲ TEORIJA.
Sokrato mąstymo paskatintas, Platonas pasuko dualizmo keliu: be jutimais suvokiamų daiktų, pripažino ir amžiną, nekintančią būtį – idėjas. Platono mokymo apie būtį pagrindą sudaro idėjų teorija. Jis skiria idėjų ir daiktų pasaulį. Teigia, kad rūšis (idėjos) egzistuoja idėjų pasaulyje ir nepriklauso nuo daiktų. Juslinio pasaulio daiktai turi būti skiriami nuo idėjų. Jie tik idėjų šešėliai. Tikrove, būtimi reikia laikyti ne daiktus, o idėjas. Platonas priešina idėjas (amžinąją būtį) daiktams (laikinajai būčiai), kurie dalyvauja tose idėjose. Apibrėžti šią teoriją gana sudėtinga, nes jis nuosekliai neišdėstė mokymo apie idėjas.
Idėjų teorija atsiskleidžia Platono veikaluose “Faidonas” (“Apie sielą”) ir “Puota” (“Apie grožį”).
“<…> turime du skirtingu dalyku – kūną ir sielą. <…> siela labiau už kūną panaši į neregimą rūšį, o kūnas – į regimą”.
“<…> siela panaši į dieviška, o kūnas – į mirtinga”.
Platonas teigia, kad pasaulio daiktai turi būti skiriami nuo idėjų. Jie tik idėjų šešėliai. Idėjos nepriklauso nuo daiktų, kurie dalyvauja idėjose. Platonas idėją priešina ne tiek pačiam daiktui, kiek materijai, suprasdamas ją kaip nebūtį, kurioje turėtų atsirasti daiktas. O šį atsiradimą sąlygoja idėjos ir materijos susijungimas:
“Siela, patekusi į kūną, padaro jį gyvą. <…>kai ką nors užvaldo, ji visada ateina į šį daiktą nešdama gyvybę”.
Sielos idėja Platonui yra neatskiriama nuo gyvybės idėjos:
“<…> siela niekada nepriims priešybės to, ką visuomet suteikia”.
Jei siela suteikia gyvybę, tai ji niekuomet nepriims mirties. Vadinasi, siela yra nemirtinga, kaip ir idėjos. Kaip ugnis, būdama iš esmės kažkas šilta, negali būti taip pat ir siela negali numirti – dėl savo vidinės giminystės su gyvybe. Nekūniška siela priklauso amžinybės pasauliui, kuriame nėra mirties, tai idėjų pasaulis – tikroji sielos tėvynė. Idėjos, kaip ir sielos, yra amžinos ir nemirtingos.
Daikto (kūno) atžvilgiu idėja (siela) Platonui yra pirminė. Idėja – daikto esmė, egzistuojanti šalia daikto, nesąlygojama laiko ir erdvės. Būtis yra tai, kieno prigimčiai būdinga būti ir kas dėl to negali liautis...
Šį darbą sudaro 1949 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!