Įvadas Laisvos konkurencinės rinkos sąlygomis visos įmonės, neatsižvelgiant j jų dydį, rūšį ir veiklos sritį, suinteresuotos didinti pelną. Pelno reikia įmonės finansiniam pajėgumui palaikyti, veiklos plėtrai ir tęstinumui užtikrinti. Tačiau mažai klausimų: kaip ir kokius pelningumo rodiklius skaičiuoti, kaip juos vadinti, aiškinti, S;: vertinti jų reikšmes. Ekonomikos literatūroje pateikiama labai įvairių pelningumo sąvokų apibūdinimų. Pelningumas apibrėžiamas taip: „pelnas, kurį gauna firma pagal savo dydį (Pass, Lowes, Davies, 1994, p. 190); bendrojo pelno pagrindinių pajamų santykis arba grynojo pelno ir pardavimų bei paslaugų apimties santykis (Buračas, 1997, p. 294); procentinis vieno pelno vieneto ir kito dydžio santykis (Cooley, Roden, 1988, p. 584); įmonės sugebėjimas gauti pelną (Samuels, Wilkes, Brayshavv, 1993, p. 9); rodiklis, parodantis įmonės sugebėjimą gauti pajamų daugiau, negu sunaudojama turto (Lechtinen, 1996, p. 61); savininkų investuotų B lėšų grąža, pasiekiama veiksmingai valdant įmonę (Aincworth, Deines, Plumlee, Larson, 1997, p. 829), ir kt. Kartais vietoje pelningumo vartojama rentabilumo sąvoka (Slekienė, Klimavičienė, 2000, p. 26; Įmonių finansinės būk- Į lės vertinimo rodikliai, 2004, p. 8). Skirtingas pelningumo apibūdinimas sudaro tam tikrų sunkumų skaičiuojant ir analizuo- 5 jant pelningumo rodiklius. Pelningumą reikėtų apibūdinti kaip pelno (bendrojo, grynojo) B ir tam tikro įmonės veiklos rodiklio santykį. Ypač glaudus pelno ir pardavimo pajamų, turto ir kapitalo ryšys. Atsižvelgiant į šį ryšį, reikėtų skirti pardavimo, turto ir kapitalo pelningumo rodiklių grupes. Pelningumo rodiklių klasifikavimas į grupes padeda geriau suvokti jų apskaičiavimo metodiką, o informacijos vartotojams priimti teisingesnius sprendimus. Būtent pelningumo rodiklių skirstymas į pardavimo, turto ir kapitalo grupes yra labai svarbus informacijos vartotojams: įvairūs informacijos vartotojai priklausomai nuo poreikių ir tikslų domisi ne visais, bet tik kai kuriais pelningumo rodikliais. Manoma, kad informacijos vartotojus labiausiai domina įmonės pardavimo pelningumas Tikslinga skaičiuoti ir vertinti šiuos pardavimo pelningumo rodiklius: bendrąjį, tipinės veiklos, finansinės ir investicinės veiklos, įprastos veiklos ir grynąjį. Vienas iš svarbiausių yra bendrasis pardavimo pelningumo rodiklis. Nuo jo lygio ir pokyčių priklauso įmonės konkurencingumas, veiklos tęstinumas ir plėtros galimy-bės.Todėl reikalinga bendrojo pardavimo pelningumo kompleksinė analizė, kuri padėtų atskleisti šio rodiklio pokyčius per tam tikrą laikotarpį, juos lemiančius veiksnius ir priežastis, ryšį su grynuoju pardavimo pelningumu ir mokumo rodikliais. Straipsnio tikslas - parengti bendrojo pardavimo pelningumo kompleksinės analizės metodiką, kurią naudodami įmonės vadovai galėtų nustatyti bendrojo pardavimo pelningumo pokyčius, juos lemiančius veiksnius ir priežastis. Tyrimo šaltiniai - lietuvių ir užsienio autorių mokslinė literatūra, Lietuvos statistikų sąjungos, Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, VŠĮ Statistikos tyrimai leidiniai, Verslo apskaitos standartai: 3-asis „Pelno (nuostolių) ataskaita", 10-asis „Pardavimo pajamos", 11-asis „Pardavimo savikaina ir veiklos sąnaudos" ir kt. Tyrimo metodai - informacijos rinkimo, lyginimo, grupavimo, apibendrinimo, indeksi-nės-faktorinės analizės, grandininių keitimų, priežastinių ryšių išaiškinimo. 1. Bendrojo pardavimo pelningumo kompleksinės analizės schema Pardavimo pelningumo rodikliais domisi įvairūs vidaus (įmonių vadovai, darbuotojai) ir išorės (investuotojai, kreditoriai, tiekėjai, pirkėjai, bankai, finansų institucijos, visuomenė ir kt.) informacijos vartotojai. Jie, siekdami tam tikrų tikslų ir interesų, skaičiuoja ir analizuoja skirtingus pardavimo pelningumo rodiklius (žr. 1 lentelę). 1 lentelė. Pardavimo pelningumo rodikliai ir jų skaičiavimas Kaip matyti iš 1 lentelės, visi pardavimo pelningumo rodikliai skaičiuojami tam tikros veiklos pelną dalijant iš pardavimo pajamų. Ekonomikos literatūroje ir, praktikoje daugiausia dėmesio skiriama bendrajam ir grynajam pardavimo pelningumui. Tačiau problema yra ta, kad tiek Lietuvos (Juozaitienė, 2000, p. 50; Jėčiu-vienė, 2006, p. 14; Kvederaitė, 1995, p. 10; 1997, p. 25; Kancerevyčius, 2006, p.137; Lazauskas, 2005, p. 121; Smalenskas, 2000, p. 48 ir kt), tiek užsienio (Black, 2004, p. 286-286; Brighem, Er-chardt, 2005, p.131; Haskins, Ferris, Selling, 1996, p. 133; Palepu, Healy, Bernard, 2004, p. 5-14; The Blackvvell encyclopedia of manage-ment, 2005, p. 195 ir kt.) autoriai dažniausiai apsiriboja pateikdami tam tikro pardavimo pelningumo rodiklio formulę ir trumpai ja paaiškindami. Tam tikro pardavimo pelningumo rodiklio apskaičiavimo nepakanka, kad įmonių vadovai galėtų priimti sprendimus: kokią pasirinkti veiklos sritį; kaip valdyti įmonę, siekiant garantuoti finansinį jos gyvybingumą ir konkurencingumą; kaip plėtoti verslą, kad būtų gauta pelno per ilgą laikotarpį, ir kt. Lietuvos įmonių praktika rodo, kad daugelis įmonių neskaičiuoja ir neanalizuoja pardavimo pelningumo rodiklių. Autorių atliktos netikimybinės anketinės apklausos (2007 m. spalio mėn) duomenys rodo, kad iš 73 įmonių pelningumo rodiklius skaičiuoja tik 35 įmonės, arba 47,9 proc, o neskaičiuoja 38 įmonės, arba 52,1 proc. (žr. 2 lentelę). Pažymėtina ir tai, kad įmonės, nors ir skaičiuoja pardavimo pelningumo rodiklius, tačiau neatlieka nuodugnesnės jų analizės, kuri padėtų atskleisti šių rodiklių pokyčius, juos lemiančius veiksnius ir priežastis, ryšį su mokumo rodikliais ir kt. Šio straipsnio autoriai siūlo atkreipti ypatingą dėmesį į bendrojo pardavimo pelningumo rodiklį, nes jis rodo ribinį pardavimo pelningumą, ir siūlo jo nuoseklią kompleksinės analizės schemą, kuri apima: 1) bendrojo pardavimo pelningumo veiksnių analizę, 2) bendrojo ir grynojo pardavimo pelningumo ryšio analizę, 3) bendrojo ir grynojo pardavimo pelningumo ir mokumo rodiklių ryšio analizę, 4) bendrojo ir grynojo pardavimo pelningumo rodiklių vertinimą (žr. 1 pav.). Kaip matyti iš 1 paveikslo, pirmiausia reikia suformuluoti bendrojo pardavimo pelningumo analizės tikslą, parinkti konkrečius analizės šaltinius ir techninius būdus. Bendrojo pardavimo pelningumo analizei atlikti būtina naudoti balanso, pelno (nuostolių), pinigų srautų ataskaitų duomenis, taip pat tokių bu- halterinių sąskaitų: 50 „Pardavimo pajamos", 52 „Kitos veiklos pajamos", 53 „Finansinės -investicinės veiklos pajamos", 60„Parduotų prekių ir suteiktų paslaugų savikaina', 61 „Veiklos sąnaudos", 63 „Finansinės-inves-ticinės veiklos sąnaudos", 65 „Pelno mokesčiai", 69 „Pelno paskirstymas" ir kt. įrašus. Renkantis bendrojo pardavimo pelningumo kompleksinės analizės metodus siūloma naudoti indeksų, grandininių keitimų, priežastinių ryšių ir euristinius būdus. 2. Bendrojo pardavimo pelningumo veiksnių analizė Bendrąjį pardavimo pelningumą lemiančių veiksnių analizę tikslingiausia atlikti indeksų metodu. Tam reikia turėti operatyviosios apskaitos duomenis apie konkrečių produktų kiekį, vieneto savikainą ir kainą. Iš tokių duomenų gauti pardavimo fizinės apimties, kainų ir pardavimo pajamų indeksai leidžia nustatyti ne tik nagrinėjamų rodiklių santykinį pokytį, bet ir išaiškinti nagrinėjamo apimties rodiklio (pardavimo pajamų) absoliutų pokytį - bendrą ir dėl konkrečių veiksnių. Bendrojo pardavimo pelningumo veiksnių analizę tikslinga pradėti nuo pardavimo pajamų ir pardavimo savikainos analizės (žr. 3 lentelę). Remiantis 3 lentelėje atliktais skaičiavimais lengvai apskaičiuojami atitinkami bendrieji agregatiniai indeksai, leidžiantys nustatyti pardavimo fizinės apimties, kainų, visų pardavimo pajamų, savikainos bei visų gamybos ir pardavimo sąnaudų ne tik santykinį, bet ir absoliutų pokytį (skirtumą tarp atitinkamų indeksų skaitiklio ir vardiklio). jL = Idi£o_= 994 5 arba n5 q ZVoPo 860 Pardavimoyzzz'« apimtis padidėjo 15,6 proc., esant pastovioms bazinio laikotarpio kainoms (indeksas pagal Laspeireso formulę) (7, p. 100): 1085 = 1,0916, arba 109,2%. Pardavimo kainos padidėjo 9,2 proc., esant pastoviam ataskaitinio laikotarpio kiekiui (indeksas pagal Paašė formulę) (7, p. 100): = 1,2616, arba 126,2%. Pardavimo pajamos padidėjo 26,2 proc. Galioja tokia šių indeksų priklausomybė: lpq = Iq -fp = U558-l,0916 = 1,262. Nustatomas absoliutus pardavimo pajamų pokytis - bendras ir dėl atskirų veiksnių: 4W = Z/Wi -I.Po% = 1085-860 = = 225 tūkst. Lt, iš to skaičiaus dėl: • kainų kitimo: 4W, =2>i
Šį darbą sudaro 4155 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!