Įvadas Darbe pateikiama sąvokos „darbuotojų lojalumas" sampratos analizė; apibūdinami tarptautinės organizacijos ir darbuotojų sąveiką nusakantys veiksniai bei tarpusavio santykiai ir siūlomi galimi darbuotojų lojalumo didinimo būdai, atsižvelgiant į šiuolaikines tendencijas. Pateikiami skirtingų autorių darbuotojų lojalumo apibrėžimai ir sampratos. Be to, analizuojami atlikto tyrimo rezultatai. Tyrimo metu nustatyti: 1) svarbiausi darbuotojų lojalumo veiksniai; 2) darbuotojų lojalumo veiksnių įtaka darbuotojų lojalumo lygiui. Darbe taip pat nustatyti specifiniai darbuotojų lojalumo veiksniai, išskirtos probleminės sritys bei pateikti siūlymai, kaip padidinti darbuotojų organizacinį įsipareigojimą Lietuvoje. Raktažodžiai: darbuotojų lojalumas, tarptautinės organizacijos vizija, organizacinės ir asmeninės vertybės, lojalumas, atsakomybė, emocijos darbe, įsitraukimas, darbuotojų- tarptautinės organizacijos santykiai, darbuotojų tarpusavio santykiai bei santykiai su vadovu, vaidmens apibrėžtumas, darbo aplinka. Darbuotojų lojalumo koncepcija remiasi asmens emocinėmis reakcijomis į jį samdančios tarptautinės organizacijos charakteristikas. Tai yra susiję su atsidavimu tarptautinės organizacijos tikslams ir vertybėms, asmens vaidmeniu ir lojalumu tarptautinei organizacijai jos pačios labui, o ne dėl grynai instrumentinių vertybių (Mowday irkt., 2008). Pagrindinis darbo tikslas -pateikti darbuotojų lojalumo sampratos problematiką, nustatyti specifinius darbuotojų lojalumo veiksnius ir jų įtaką darbuotojų darbuotojų lojalumo didinimui. Darbo objektas - darbuotojų lojalumo koncepcija ir jos pasireiškimas praktikoje. Darbuotojų lojalumo koncepcija vystoma nuo jos atsiradimo organizacinės elgsenos tyrinėjimuose ankstyvaisiais 1950 metais. Ši koncepcija apibūdina darbuotojo ir tarptautinės organizacijos tarpusavio ryšius. Ankstyvieji tyrimai šioje srityje rėmėsi tikėjimu, kad įsipareigoję darbuotojai bus labiau linkę at skleisti savo potencialą, mažės jų kaita bei pravaikštos. Pastaraisiais dešimtmečiais vis daugiau kalbama apie darbuotojų lojalumo koncepciją kasdienėje aplinkoje, didėja jos svarba sudėtingomis ir dinamiškomis aplinkos sąlygoms. Mokslinėje literatūroje darbuotojų lojalumo sąvoka nėra vienodai apibrėžta ir iki šiol ši samprata kelia daug ginčų ir nesutarimų. Mokslininkai priskirdavo šiai sąvokai savo suvokimą, dėl aplinkos pokyčių atsirasdavo vis daugiau jos papildymų ir praplėtimų. Įvairių mokslininkų darbuose nėra vieningos nuomonės dėl darbuotojų lojalumo apibrėžimo. Dar daugiau painiavos atsirado, kai išsiskyrė dvi skirtingos mokyklos - atribucijos ir elgsenos. Tai suformavo sąvokos dviprasmiškumo problemą, apibūdinant darbuotojų lojalumo sampratą. Viena iš priežasčių, sukėlusi didesnį susidomėjimą lojalumo koncepcija yra tariamas ryšys tarp nepastovaus darbuotojų elgesio ir darbo atlikimo (Benkhoff, 1997). Tačiau po 30 metų intensyvių tyrimų buvo gauti mišrūs rezultatai. Nepaisant prieštaringų aiškinimų, lojalumas yra siejamas ir su kitais teigiamais organizaciniais padariniais. Šie padariniai dažniausiai atspindi idėją, kad įsipareigojęs asmuo lieka tarptautinėje organizacijoje susiklosčius bet kokioms aplinkybėms, dirba visą dieną ir net daugiau, saugo organizacines vertybes, pritaria tarptautinės organizacijos lūkesčiams bei tikslams (Meyer, Allen, 1997), yra laimingas darbuotojas (Salancik, 2009), su noru prisideda prie tikslų siekimo (Conner, Patter-son, 2008), ir jeigu reikia, netgi pažeidžia taisykles (Senge, 1990). Nors šios ir daugelis kitų charakteri s tiku buvo pasiūlytos, tik maža dalis iŠ jų buvo empiriškai pagrįstos ir patvirtintos. Straipsnio autorių atliktas žvalgybinis tyrimas patvirtino daugumą darbuotojų nuostatų, kurių lojalumo tarptautinei organizacijai lygis yra vidutiniškai aukštas. Literatūroje galima aptikti daugelį darbų, kuriuose stengiamasi išsiaiškinti ryšį tarp lojalumo ir kintamųjų, kurie spėjamai laikomi jo pradmenimis ar padariniais (Meyer, Allen, 1997). Nepaisant koncepcijos dviprasmiškumo ir neapibrėžtumo, šiuolaikinėje dinamiškoje aplinkoje šios koncepcijos svarba didėja, nes organzacijoms ypatingai svarbu turėti lojalius, atsidavusius tarptautinei organizacijai darbuotojus. Todėl svarbu žinoti, darbuotojų lojalumo tarptautinei organizacijai veiksmus ir suprasti bei tobulinti jų derinimo mechanizmą. Tai yra sietina su darbuotojų lojalumo koncepcija. Kursinio darbo metodai - mokslinės literatūros sisteminė analizė; loginė palyginimų analizė ir sintezė; praktinis žvalgomasis tyrimas darbuotojų lojalumo veiksniams nustatyti tarptautinėje organizacijoje. Tyrimui buvo sudaryta anketa, kurią sudaro kelios sąlyginės dalys. Pirmoji anketos dalis yra Darbuotojų lojalumo anketa, kurią sudarė Richard Mowday, Richard Steers ir Lyman Porter. Remiantis literatūra, pagrindinis darbuotojų lojalumo vertinimo instrumentas yra būtent ši anketa. Kitoje anketos dalyje pateikti teiginiai, kurie atspindi bendras organizacines vertybes. Paskutinę anketos dalį sudaro klausimai apie tarptautinės organizacijos darbuotojų asmenines charakteristikas, atspindinčias jų požiūrį į darbą, organizaciją bei jos narių tarpusavio santykius. Taip pat į anketą buvo įtraukti klausimai, atspindintys skirtingų teorijų autorių pagrindines nuostatas. Ši apklausos anketos dalis padeda geriau įvertinti ir palyginti skirtingas darbuotojų lojalumo koncepcijos teorijas bei įvertinti tų teorijų taikymą praktikoje. 1. LITERATŪROS APŽVALGA 1.1. Skirtingo lygio darbuotojų lojalumo organizacijai samprata Darbuotojų lojalumo sąvoka pakankamai paini ir įvairiai apibūdinama. Dėl daugybės skirtingų interpretacijų sunku pateikti aiškų lojalumo apibrėžimą. Pavyzdžiui, P. Morrow (1983), analizuodamas kitų auto rių darbus apie darbuotojų lojalumo koncepciją, nustatė 25 sąvokas, nagrinėjančias šį vadybinį fenomeną vienu ar kitu aspektu. Šių nesutapimų ir painiavos priežastis paaiškinama specifinio lojalumo modelio nebuvimu(Coopey, Hartley, 1991). Darbuotojų lojalumo tyrinėjimuose lojalumo sąvoka plačiai naudojama, kai kalbama apie jį sukeliančias priežastis ir padarinius, arba kai aprašomi veiksniai, nule-miantys individų tapsmą įsipareigojusiais bei prisirišusiais prie tarptautinės organizacijos, bei apie lojalumo ir atsidavimo būseną (O'Reilly, Chatman, 1986; Abrahamsson, 2000). Keletas tyrėjų pasiūlė tipologijas, kuriose naudojami skirtingi darbuotojų lojalumo požiūriai. Nepaisant to, kad gali būti išskirta daug tokių tipologijų, trijų iš jų apžvalga ryškiausiai atspindi problemos esmę. Šie trys požiūriai buvo pasiūlyti A. Etzioni (2009), R. Kanter (2010) bei M. Staw (2009) ir G. Salancik (2009). Šių požiūrių aprašymus bei palyginimus savo darbe pateikė R. Mowday ir kt. (2008). Etzioni (2009) vienas iš pirmųjų pabandė sukurti lojalumo tipologiją, kuri pagrinde remiasi narių pritarimu organizaciniams nurodymams. Tai buvo argumentuota tuo, kad valdžia ir autoritetas, kuriuos turi organizacija darbuotojų atžvilgiu, remiasi bendradarbių dalyvavimo tarptautinėje organizacijoje prigimtimi. Sis dalyvavimas (įsitraukimas) arba lojalumas gali įgyti vieną iš trijų formų: (a) moralinį įsipareigojimą; (b) išskaičiavimo įsipareigojimą; (c) priverstinį įsipareigojimą. Moralinį įsipareigojimą Etzioni suvokia, kaip pozityvią ir aukšto intensyvumo orientaciją, kuri remiasi organizacinių vertybių bei tikslų internalizacija bei identifikavimu su autoritetu. Išskaičiavimo lojalumas - tai yra žemo intensyvumo santykiai, kurie remiasi racionaliniais naudos ir atlygio mainais. Priverstinis lojalumas yra negatyvi orientacija, kuri atsiranda, esant eksploatavimo santykiams. Beje, šis klasifikavimas labai panašus į kitų autorių, pastaraisiais dešimtmečiais tyrinėjusių darbuotojų lojalumo fenomeną, klasifikavimo tipus. Kiekvienam lojalumo tipui Etzioni pasiūlė pirminį valdymo mechanizmą, kurį tarptautinės organizacijos dažnai naudoja siekdamos užtikrinti pritarimą organizaciniams nurodymams. Etaloninė valdžia, kuri pagrindinai remiasi simbolinių apdovanojimų pasiskirstymu, dažniausiai asocijuojasi su moraliniu įsipareigojimu, tuo tarpu atpildu grįsta valdžia tipiškai asocijuojasi su išskaičiavimo įsitraukimu. Priverstinė (galios) valdžia naudojama situacijose, kai yra būtina panaudoti priverstinį įsitraukimą. Vadinasi, įrodyta, jog tarptautinės tarptautinės organizacijos bando išlaikyti nuolankų savo narių elgesį, bandydamos įtakoti jų įsitraukimo prigimtį. Kanter nuomonė skiriasi nežymiai. R. Kanter (2010) bandė įrodyti, kad skirtingi lojalumo tipai atsiranda iš skirtingų elgsenos reikalavimų, primestų tarptautinės organizacijos nariams. Ji siūlo tris skirtingas lojalumo formas. Tęstinis lojalumas - atsidavimas tarptautinės organizacijos išgyvenimui, įvestas personalinių investicijų (indėlių) ir pasiaukojimų pagalba taip, kad išėjimas iš tarptautinės organizacijos bus brangus ir skausmingas. Susitelkimo lojalumas - prisijungimas prie socialinių tarptautinės organizacijos ryšių, įvestas tokių technikų pagalba kaip viešas atsisakymas ankstesnių socialinių ryšių arba lojalumas ceremonijoms, kurios sustiprina grupinį susitelkimą. Valdymo lojalumas - prisijungimas prie organizacinių normų, kurios formuoja elgesį tam tikromis kryptimis, kylantis iš reikalavimo viešai atsisakyti ankstesnių normų bei performuluoti asmeninį suvokimą organizacinių vertybių rėmuose. Keičiantis aplinkos sąlygoms, Kanter, priešingai negu A. Etzioni (2009), parodo visus tris savo lojalumo aspektus kaip glaudžiai tarpusavyje susijusius. Taigi, tarptautinės organizacijos dažnai naudoja visus tris tipus narių lojalumo vystymui. Pavyzdžiui, tarptautinės organizacijos dalyvis gali būti ištikimas tarptautinei organizacijai sistemos išgyvenimo prasme, grupinio susitelkimo jausmo bei identifikavimosi su organizacinėmis normomis ir vertybėmis pasėkoje. Daugeliu atvejų, kiekvienas iš Šių trijų lojalumo aspektų traktuojamas kaip sustiprinantis kitus, kaip bendro poveikio mechanizmas, siekiant sustiprinti individo ryšius su organizacija. Viename iš reikšmingiausių darbuotojų lojalumo tyrinėjimų ir M. Staw (2009), ir G. Salancik (2009) ypatingą reikšmę skyrė būtinumui nagrinėti įsipareigojimą iš organizacinės elgsenos tyrinėtojų pozicijos ir iš socialinių psichologų pozicijos. Labiausiai šie autoriai akcentuoja, kad terminas „lojalumas" buvo naudojamas dviejų visiškai skirtingų fenomenų aprašymui. Organizacinės elgsenos tyrinėtojai, iš vienos pusės, naudoja terminą proceso aprašymui, kurio dėka darbuotoj ai tampa sutapatinami (iden-tifikuojami) su tarptautinės organizacijos vertybėmis ir tikslais ir siekia užtikrinti narystę tarptautinėje organizacijoje. M. Staw (2009) traktuoja šį požiūrį kaip nusistatymo (pozicionavimo) įsipareigojimą. M. Staw nagrinėja keletą problemų, susijusių su nusistatymo požiūriu į lojalumo sąvoką. Pradedant tuo, kad lojalumas konceptualizuojamas pagrindinai vadovaujantis tarptautinės organizacijos požiūriu, ir „todėl mes galime netekti kai kurių psichologinių procesų, svarbių žmogui, suvokiant savo ištikimybę". Be to, M. Staw rašo, kad daugelis nusistatymo lojalumo aspektų (tikslinė identifikacija, noras pratęsti narystę) gali būti surikiuoti tam tikra tvarka, ir kad jų sudėjimas vienoje koncepcijoje gali privesti prie informacijos netekimo ir negali būti pateisintas teoriškai. Pagaliau, kai kurie nusistatymo lojalumo aspektai (pavyzdžiui, pasiryžimas dėti pastangas tarptautinės organizacijos interesams) yra lengvi verbaliniai skirtingų elgsenos formų, kurias stengiamasi numatyti, pasireiškimai. Priešingai nusistatymo lojalumo sąvokai, M. Staw, G. Salancik ir kiti pasiūlė elgsenos lojalumo koncepciją. Sis po žiūris remiasi keletu socialinių psichologų darbu (pvz. Kiesler, 2009) ir pagrindinį dėmesį skiria procesams, kurių pagalba ankstesnė asmens elgsena tarnauja jo prisirišimui prie tarptautinės organizacijos (Mowday ir kt., 2008). Didelį įnašą į darbuotojų lojalumo koncepciją įdėjo H. Becker( 2008), kuris aprašė įsipareigojimą kaip procesą, kuriame tarptautinės organizacijos nariai sudaro „grupines lažybas" su organizacija. Grupinių lažybų sąvoka reiškia procesą, kuriuo sujungiami ankstesni, netinkami ir pašaliniai veiksmai bei atlyginimai su nustatyta veiklos linija tokiu būdu, kad asmuo netenka dalies savo laisvės būsimojo elgesio atžvilgiu. Kaip rašė H. Becker (2008): „Jeigu žmogus atsisako keisti darbo vietą, net žinodamas, kad naujas darbas suteiks jam didesnį atlyginimą ir geresnes darbo sąlygas, mes turėtumėme įtarti, kad jo elgesys yra lojalumo padarinys, kad kitoks atlygių rinkinys nei darbo užmokestis ir darbo sąlygos siejamas su jo dabartiniu darbu taip, kad jį pakeisti žmogui būtų skausminga. Jis gali turėti didelį procentą nuo pelno, kurio galės netekti, jei pakeis darbovietę; jis gali bijoti naujų draugų atsiradimo bei susipažinimo su naujais bendradarbiais; jis gali jausti, kad įgis nepastovaus ir netvarkingo žmogaus reputaciją, jei paliks darbą. Kiekvienu atveju, ankstesni pašaliniai interesai tampa susiję su jo dabartiniu darbu" (Aranya, Jacobson, 1975). Istoriniu požiūriu grupinių lažybų sampratą galima laikyti pirminiu darbuotojų lojalumo apibrėžimu. Kai tik atsiranda įsipareigojimai, žmonės turi surasti jų reguliavimo psichologinius mechanizmus. Tai dažnai daroma kognityvinio disonanso pagalba. Kaip pastebėjo G. Salan-cik, „lojalumo valdžia slypi tame, kad žmonės derina savo nusistatymus prie situacijos, kuriai jie įsipareigojo". Vadinasi, jei asmuo dirbo didelėje tarptautinėje organizacijoje 20 metų, jis tikriausiai sustiprins nuostatas, kurios patvirtina būtinybę pasilikti tarptautinėje organizacijoje. Vėliau, J. Meyer ir J. Allen (1991) pastebėjo, kad visuose apibrėžimuose dominuoja trys pagrindiniai aspektai - emocinis, kaštais grindžiamas ir moralinis. Tai leidžia sugrupuoti visus apibrėžimus pagal atitikimą vienam ar kitam požymiu. Taigi, atliktos analizės pasėkoje, J. Meyer ir J. Allen (1991) pasiūlė, kad lojalumas kaip psichologinis prisirišimas gali būti trijų formų: emocinis, normatyvinis ir nuolatinis. Taigi, kaip matome, gali būti supaprastintas skirtingų lojalumo apibrėžimų įvairovės suvokimas, klasifikuojant juos į tuos, kurie remiasi nusistatymu bei tuos, kurie remiasi elgsenos veiksniu. Pagrindinis nusistatymo įsipareigojimo objektas yra organizacija (t.y. erdvė, kurioje žmogus yra identifikuojamas kaip tarptautinės organizacijos narys), o elgsenos lojalumo - elgesys (Iverson, Buttigieg, 1998). Darbuotojų lojalumas gali būti apibūdintas kaip asmens individualinės identifikacijos ir įsitraukimo į tam tikrą organizaciją santykinė jėga. Konceptualiai tai gali būti apibūdinta tokių trijų veiksnių pagalba: (a) stiprus tikėjimas organizacinėmis vertybėmis ir tikslais; (b) pasiryžimas dėti dideles pastangas tarptautinės organizacijos labui; (c) stiprus noras būti tarptautinėje organizacijoje. Visi atlikto žvalgybinio tyrimo dalyvi ai, pasižymėję pakankamai aukštu darbuotojų lojalumo lygiu, didesniu ar mažesniu laipsniu išreiškė pritarimą šiems teiginiams Šį modelį galima laikyti bendriniu bei labiausiai charakterizuojančiu darbuotojų lojalumo koncepcija kadangi šie trys veiksniai vienu ar kitu pavidalu dažniausiai pastebimi skirtingų vadybos autorių darbuose apie darbuotojų lojalumo koncepciją. Kai darbuotojų lojalumas yra apibūdinamas tokiu būdu, labai paprastai įsivaizduojamas tam tikras pasyvus lojalumas tarptautinei organizacijai. Numatomi aktyvūs ryšiai su organizacija tokiu būdu, kad žmonės pasiruošę atiduoti kažką iš savęs, kad organizacija galėtų sėkmingai veikti. Vadinasi, įsipareigojimas gali priimti ne tik asmeninių nuostatų ir nuomonių išraišką, bet ir pasireikšti per individo veiksmus. Bendra problema, kuri pastebima beveik visuose darbuose apie darbuotojų lojalumo koncepciją, yra mainų sąvoka (angį. notion of exchange). Žmonės ateina į organizacijas, turėdami tam tikrus poreikius, norus, galimybes ir t.t., ir tikisi rasti darbo aplinką, kurioje jie galėtų išnaudoti savo gabumus ir patenkinti daugelį savo poreikių (Mowday ir kt., 2008). Turimi omenyje ne tik materialiniai poreikiai, bet ir moraliniai, psichologiniai, profesiniai. Vakarų šalių mokslininkai tyrimų pagrindu teigia, kad ypač aktualiomis tampa tokios priemonės, kaip darbuotojų galimybių tobulėjimui ir saviraiškai sąlygų sudarymas, karjeros perspektyvų numatymas, įdomaus darbo turinio užtikrinimas, gero psichologinio klimato suformavimas ir kt. Tyrimo metu buvo nustatyta, kad labiausiai įsipareigoję darbuotojai nepritaria tam, kad likti šioje tarptautinėje organizacijoje ilgą laiką nenaudinga, nepaisant to, kad dauguma jų yra nepatenkinti gaunamu atlyginimu. Taip pat jie vertina organizacinį klimatą kaip palankų ir teigiamai vertina tarptautinės organizacijos aplinką. Be to, tyrimo metu buvo pastebėta, kad mažėj ant lojalumo tarptautinei organizacijai lygiui, didėja apklaustųjų darbuotojų pritarimas teiginiui, jog „net nežymus pasikeitimas mano dabartinėse darbo sąlygose gali priversti mane palikti šią organizaciją". O darbuotojai, pasižymintys žemiausiu lojalumo tarptautinei organizacijai laipsniu, visiškai nesutiko su teiginiu, kad juos samdanti organizacija yra pati geriausia vieta dirbti. Vadinasi, įsipareigojusius darbuotojus su organizacijomis sieja ne materialinė nauda, o organizacinės charakteristikos bei emocinis komfortas, kurį suteikia darbas šioje tarptautinėje organizacijoje. Todėl tarptautinės organizacijose stiprinamos personalo valdymo, konkrečių sociologinių tyrimų, psichologinės tarnybos, atliekami specialūs sociopsichologinių metodų taikymo darbai (Zakarevičius, 2003). Kai organizacija aprūpina savo darbuotojus tokiomis saviraiškos priemonėmis (pavyzdžiui, kai organizacija efektyviai išnaudoja savo darbuotojus ir yra patikima), lojalumo augimo tikimybė didėja (Steers, 2009). Tyrimo metu buvo nustatyta, kad darbuotojų nepritarimas teiginiui, kad dabartinis darbas suteikia tobulėjimo galimybių, būdingas kaip jaunesnio, taip ir vyresnio amžiaus darbuotojams, o ryšys su darbuotojų lojalumo lygiu yra tiesioginis. Tuo būdu dar kartą pabrėžiama, jog kiekvienas darbuotojas siekia panaudoti savo kūrybiškumą, stokoja savirealizacijos galimybių ir siekia būti veikliu tarptautinės organizacijos nariu, o ne formaliu, tiesioginių savo pareigų atlikėju. Tačiau, kai organizacija nėra patikima arba neaprūpina savo darbuotojų perspektyviomis ir kūrybingomis užduotimis, lojalumo lygis mažės. Šią tezę patvirtino atliktas tyrimas, kuris parodė, kad saviraiškos galimybių labiausiai trūksta tiems apklausos dalyviams, kurių darbuotojų lojalumo lygis yra mažiausias. Si mainų sąvoka yra naudinga abiem lojalumo suvokimo konceptualiniams požiūriams, o taip pat ir socialiniam požiūriui, kad lojalumas tai nėra tik darbuotojų administravimo eksploatacijos priemonė. Kiekvieno darbuotojo svarbą tarptautinėje organizacijoje patvirtina ir tai, kad apklausos duomenų analizės rezultatuose buvo pastebėta, kad teiginį, jog tarptautinėje organizacijoje kiekvieno žmogaus nuomonė yra svarbi, aukščiausiai vertino mažiausiu lojalumo lygiu pasižymėję tyrime dalyvavę darbuotojai, o žemiausiai, atvirkščiai-asmenys, kurių lojalumo lygis yra didžiausias. Vadinasi, galima būtų teigti, jog mažiau įsipareigoję organizacijai asmenys nėra pilnai patenkinti savo santykiu su pačia organizacija ir specifiniais jos veiklos aspektais. Jie jaučiasi nepilnaverčiais organizacinės bendruomenės nariais, nori būti išgirsti bei siekia, kad į jų nuomonę būtų atsižvelgiama. Be to, tyrimo rezultatų analizės duomenys parodė, jog beveik visi darbuotojai jaučia stiprų tikėjimą organizacinėmis vertybėmis ir tikslais, yra pasiryžę dėti dideles pastangas tarptautinės organizacijos labui bei jaučia stiprų norą būti tarptautinėje organizacijoje. Tai reiškia, kad visiems tarptautinės organizacijos darbuotojams yra svarbu žinoti, kad kiekvienas iš jų yra svarbus tarptautinės organizacijos dalyvis, gerai išmanantis tarptautinės organizacijos tikslus, jos prioritetus bei galintis iš dalies nulemti jos sėkmę bei vystymąsi, Apklausos duomenų analizės metu paaiškėjo, jog teiginiai, susiję su darbuotojų didžiavimusi organizacija, buvo įvertinti darbuotojais, kurie pasižymėjo pakankamai aukštu darbuotojų lojalumo lygiu, aukščiau negu vidutiniškai. Kaip matome, darbuotojų lojalumo lygio ryšys su išvardintais veiksniais ne visur yra tiesioginis, tačiau silpnėjimo tendencija, mažėjant darbuotojų lojalumo lygiui, yra akivaizdi. Be to, kaip darbuotojų lojalumo, taip ir šių veiksnių lygį galima įvertinti, kaip vidutiniškai aukštą. 1.2. Darbuotojų lojalumui organizacijai įtaką darantys veiksniai Tais atvejais, kai lojalumas nagrinėjamas, kaip nusistatymas, jis kai kuriais atvejais skiriasi nuo „pasitenkinimo darbu" koncepcijos. Pradedant tuo, kad lojalumas yra platesnė sąvoka, atspindinti bendras emocines reakcijas į organizaciją kaip visumą. Kita vertus, pasitenkinimas darbu, atspindi reagavimą arba į patį darbą, arba į tam tikrus darbo aspektus. Vadinasi, lojalumas suteikia ypatingą reikšmę atsidavimui tarptautinei organizacijai, kurioje asmuo dirba, apimant ir jos vertybes bei tikslus, tuo tarpu pasitenkinimas darbu pabrėžia specifinę darbo aplinką, kur darbuotojas vykdo savo pareigas. Be to, darbuotojų lojalumas turi būti kiek pastovesnis nei pasitenkinimas darbu. Nors kasdieniai įvykiai darbo vietoje gali įtakoti darbuotojų pasitenkinimo darbu lygį, bet pavieniai, atsitiktiniai įvykiai neskatins darbuotojų rimtai pervertinti jų atsidavimą tarptautinei organizacijai per laiką, lojalumas vystosi lėtai, bet nuosekliai laike, kadangi žmonės apmąsto savo santykius su darbdaviu. Tokie atradimai turi remtis apibrėžimais bei teoriniu pagrindu. Pasitenkinimas, kita vertus, remiasi mažiau pastoviais veiksniais, kurie atspindi betarpiškas reakcijas į kai kuriuos darbo aplinkos aspektus (pavyzdžiui, darbo užmokestis, kontrolė) (Mowday ir kt., 2008). Deja, atlikto tyrimo rezultatai neatskleidė tiesioginės priklausomybės tarp darbuotojų lojalumo lygio ir pasitenkinimo darbu. Tai gali būti paaiškinta tuo, kad abu šie dydžiai skiriasi nežymiai ir yra panašūs visų apklaustų darbuotojų. Tačiau reikia atkreipti dėmesį, kad pasitenkinimo darbu lygis yra svyruojantis tarp darbuotojų, kurių darbuotojų lojalumo lygis tiriamai tarptautinei organizacijai užima viduriniąsias pozicijas. Jie nejaučia stiprių emocijų, juos yra pakankamai lengva paveikti bei pakeisti jų nuomonę, kadangi tai yra tarptautinės organizacijos nariai, kurie nepareiškia stiprios pozicijos, savo asmeninio ryšio su tiriama organizacija. 1.3. Darbuotojų lojalumo organizacijai pasekmės Viena iš įsidėmėtinų darbuotojų lojalumo koncepcijos klasifikacijų yra C. O'Reilly ir J. Chatman (1986) klasifikacija, kuri vėliau buvo iš naujo suformuluota S. Jaros ir kitais (Jaros ir kt., 1993) ir buvo panaudota tiriant organizacinių pokyčių įtaką darbuotojams. C. O'Reilly ir J. Chatman (1986) padarė išvadą, kad lojalumas gali įgyti tokias tris formas: (a) paklusnumas arba instrumentinis įsitraukimas dėl specifinių, išorinių atpildų; (b) identifikavimas, remiantis stipriu noru būti nariu; (c) internalizavimas arba įsitraukimas, pagrįstas asmeninių ir organizacinių vertybių sutapimu (O'Reilly, Chatman, 1986). Ši klasifikacija glaudžiai susijusi su kitomis, jau minėtomis šiame darbe, klasifikacijomis. B. Buchanan (1974), studijuodamas (tyrinėdamas) darbuotojų lojalumo vystymąsi, irgi išskyrė tris būtinus elementus: • Identifikavimas - organizacinis pasitenkinimas; organizacinių tikslų ir vertybių internalizavimas (elementų įsigijimas). • Įsitraukimas - psichologinis įsigilinimas (absorbcija) į asmens prisiimto vaidmens veiklas. • Lojalumas - prisirišimas ir atsidavimas tarptautinei organizacijai; priklausomybės paskelbimo jausmas, išsireiškiantis kaip „noras pasilikti". Deja, kai kurių mokslininkų manymu yra labai sunku atskirti identifikavimą nuo įsitraukimo, o kiti (Meyer, Alten, 1997) teigia, kad paklusnumas arba instrumentinis lojalumas tam tikra dalimi yra lojalumo priešybė ir jo įtraukimas į koncepciją gali sukelti dar daugiau painiavos šioje srityje. Manoma, kad įsitraukimas ir identifikavimas yra mechanizmai, kurie nulemia emocinio lojalumo atsiradimą (Meyer, Allen, 1997). J. Meyer'io ir J. Alten'o konceptualizacija susilaikė empirinio pagrįstumo (Dunham ir kt., 1994; Hackett irkt, 1994; Suliman, lies, 1999; Hartmann, Bambacas, 2000; Abrahams-son, Jokela, 2000). Kalbėdamas apie identifikavimą, A. Seilius nurodo, kad mus domina individo (ir visų lygių vadovų), kuris dirba kokiame nors tarptautinės organizacijos padalinyje (skyriuje, komandoje, brigadoje, grupėje) ir kurį veikia tarptautinės organizacijos mikroklimatas, tarptautinės organizacijos kultūra ir jo tiesioginis vadovas, gebėjimas identifikuoti save su tarptautinės organizacijos vizija, misija, tikslais, padalinio, kuriame jis dirba, tikslais ir savo asmeniniais tikslais bei uždaviniais ir užduotimis, kurios jam pavestos atlikti bendrų tarptautinės organizacijos tikslų įgyvendinimo kontekste (Seilius, 1998). Tai yra ypatingai svarbu Šiuolaikinių, organizacijų kontekste, kuomet konkurencinės kovos laukas tampa labiau sudėtingas ir griežtėja konkurencinės kovos sąlygos. Mūsų dienomis tarptautinės organizacijos vis labiau stengiasi konkuruoti savo misija, artumu vartotojui, aukštesne produktų ir paslaugų kokybe ir kompanijos patikimumu. Tuo būdu, didėja kiekvieno tarptautinės organizacijos darbuotojo svarba tarptautinės organizacijos išgyvenimui ir veiklos efektyvumui. Taigi, auga ir darbuotojų lojalumo reikšmė. Atlikto tyrimo metu buvo nustatyta, kad apklausos dalyviai, kurie savo asmenines vertybes sutapatina su organizacinėmis, pasižymi aukščiausiu darbuotojų lojalumo lygiu. Tarptautinės organizacijos konkurentų pažinimas nėra svarbus veiksnys apklaustiems darbuotojams darbuotojų darbuotojų lojalumo lygio nustatymo analizėje. Maža to, kad Šis teiginys buvo skirtingai įvertintas apklausos dalyvių, šis veiksnys neturi priklausomybės ryšio su lojalumo tarptautinei organizacijai lygiu. Žymiai svarbesnis veiksnys už tarptautinės organizacijos konkurentų pažinojimą yra tarptautinės organizacijos tikslai. Tyrimo metu apklaustieji darbuotojai, kurie visiškai pritarė tam, kad galėtų taip pat dirbti ir kitoje tarptautinėje organizacijoje, jei galėtų dirbti panašaus pobūdžio darbą, nepritarė tam, kad visi tarptautinės organizacijos darbuotojai žino, kokie yra tarptautinės organizacijos tikslai ir užima viduriniąsias darbuotojų lojalumo lygio pozicijas. Remiantis teorija (Kamilleri, 1993), individas siekia ne tik loginio atitikimo tarp savęs ir tikrovės, kurią j am suformuoja organizacinė kultūra, ir jį lydinčio vientisumo, bet kartu pertvarko savąjį „aš" dėl naujų indėlių. Jis, beje, susirūpinęs, kaip šis veiksmas paveiks jo kuriamą savęs vaizdą (Seilius, 1998). Antrasis komponentas - įsitraukimas -šiais autoriais aiškinamas panašiai, bet yra ir skirtumų. B. Buchanan nagrinėja įsitraukimą kaip pasitenkinimo formą, įgytą dėl asmens darbų ir veiklų, susietų su organizaciniu vaidmeniu, atlikimo. Tai yra panašu į vieno iš T. Lodahl ir M. Kejner (1965) darbo įsitraukimo lygio aspektų bei J. Hackman ir G. Old-ham (1976) vidinės darbo motyvacijos lygio supratimą (Cook, Wall, 1980). Su įsitraukimo sąvoka labai glaudžiai susijusi susitapatinimo sąvoka. Tapatinimasis yra procesas, kurio metu asmuo savo veiklos tikslus pakeičia organizaciniais uždaviniais, tampančiais vertės rodikliais, nulemiančiais jo organizacinius sprendimus (Simon, 2003). Alternatyvus požiūris, pasiūlytas L. Porter'io ir kt. (1974), remiasi aukštu darbo pastangų lygiu tarptautinės organizacijos labui. Skirtumas tarp dviejų požiūrių yra tas, kad aiškinamasi ar asmens įsitraukimas į darbą egzistuoja atskirai nuo paties darbo ar ne, ar asmuo dirba stropiai kaip dėl jo paties pasitenkinimo, taip ir tarptautinės organizacijos labui. 1.4. Lojalumo didinimo kryptys tarptautinėje kompanijoje Darbuotojų lojalumo reikšmė padidėja, kai yra atskleisti jo ryšiai su norimais rezultatais beikaiyranustatyti esminiai komponentai. Tuo metu, kai yra pasiektas optimalus darbuotojų lojalumo lygis, paprastai užtikrinami ir siekiami rezultatai. J. Mathieu ir D. Zajac (1990) atlikta meta-analizė atskleidė sekančius esminius darbuotojų lojalumo elementus: asmeninės charakteristikos (pvz., amžius, lytis, gabumai), vaidmens statusas (vaidmens neapibrėžtumas, konfliktiškumas, apkrovimas), darbo charakteristikos (pvz., užduoties autonomiškumas, iššūkiai, darbo turinys), grupės ir lyderio tarpusavio santykiai (pvz., darna, lyderio iniciatyvumas, lyderiavimas dalyvaujant) bei organizacinės charakteristikos (pvz., dydis, centralizacija). Kiti darbuotojų lojalumo komponentai gali būti mternalizavimas (įsitraukimas), identifikavimas, paklusnumas (Hunt, Morgan, 1994; Rylander, 1999). Atlikto tyrimo rezultate buvo nustatyta, kad kuo labiau apklaustieji darbuotojai yra susidomėję juos įdarbinusia organizacija, tuo labiau jiems rūpi kiti tarptautinės organizacijos nariai, o tuo tarpu ir tarpasmeniniai santykiai šioje tarptautinėje organizacijoje. Tai vėlgi rodo palankaus organizacinio klimato svarbą darbuotojų lojalumo lygiui. Ar tai, kad kiekvieno darbuotojo nuomonė tarptautinėje organizacijoje yra svarbi turi didelės įtakos darbuotojų lojalumo lygiui, nustatyti nepavyko. Apklausos duomenų analizės rezultate buvo pastebėta tik tai, kad šį teiginį aukščiausiai vertino mažiausiu lojalumo lygiu pasižymėję darbuotojai, o žemiausiai, atvirkščiai - asmenys, kurių įsipareigojimo lygis yra didžiausias. Vadinasi, galima būtų teigti, jog mažiau įsipareigoję organizacijai asmenys nėra pilnai patenkinti savo santykiu su pačia organizacija ir specifiniais jos veiklos aspektais. Jie jaučiasi nepilnaverčiais organizacinės bendruomenės nariais, nori būti išgirsti bei siekia, kad į jų nuomonę būtų atsižvelgiama. Pažymėtina ir įdomu kad teiginys, jog suklydus, gėda prieš kitus tarptautinės organizacijos narius, atskleidė atvirkštinę priklausomybę su darbuotojų lojalumo lygiu. Vadinasi, kuo labiau asmuo įsipareigojęs tarptautinei organizacijai, tuo labiau jis bijo suklysti. Galima numanyti, kad darbuotojai paprasčiausiai bijo nuvilti bendradarbių lūkesčius arba sugadinti savo įvaizdį. Tai yra sietina su tam tikru psichologiniu reiškiniu, kurį būtų galima apibrėžti kaip emocinio susitapatinimo neigiamą pusę ir kuris neigiamai veikia atskirų darbuotojų individualų tarptautinės organizacijos mikroklimato suvokimą. Deja, toks darbuotojo ir tarptautinės organizacijos emocinio susitapatinimo pasireiškimas yra gana dažnas reiškinys šiandieninėse tarptautinėje organizacijoje. Silpnėjant darbuotojų lojalumo lygiui, silpnėja ir apklaustųjų pritarimo teiginiui, jog kriziniais momentais atsiranda stiprus solidarumo jausmas, laipsnis. Tai įrodo, jog Šie du dalykai yra tiesiogiai susiję tarpusavyje bei patvirtina esmines darbuotojų lojalumo koncepcijos nuostatas. Darbuotojų lojalumo tyrimo duomenų analizė leido nustatyti, jog silpnėjant darbuotojų lojalumo lygiui, mažėja ir teiginio, kad vieni tarptautinės organizacijos darbuotojai žino apie kitų asmeninį gyvenimą vertinimo balas. Taigi, peršasi išvada, kad kuo labiau asmuo yra susidomėjęs jį įdarbinusia organizacija, tuo labiau jam rūpi kiti tarptautinės organizacijos dalyviai, o tuo tarpu ir tarpasmeniniai santykiai tarptautinėje organizacijoje. Nepaisant to, kad dauguma darbuotojų yra nepatenkinti gaunamu atlyginimu, tai neturė-jo didelės įtakos jų darbuotojų lojalumo lygiui, kadangi analizė neparodė tiesioginio ryšio tarp šių kintamųjų. Priešingai, dauguma apklaustųjų darbuotojų jaučia pareigą pasilikti tarptautinėje organizacijoje. R. Mowday ir kt. (2008) pristatė du darbus, kuriuose buvo nustatyta, kad darbuotojų lojalumas tarptautinei organizacijai yra susijęs su vadovo elgsena. Vadinasi, darbuotojų lojalumas gali turėti stiprų ryšį su lyderiavimo stiliumi, apibrėžtu dėmesingumo žmonėms bei vadovavimo struktūrų elgsenos rėmuose. Kaip parodė apklausos duomenų analizė, pasitikėjimas vadovu ir geri santykiai su juo yra svarbus bei darbuotojų aukštai vertinimas veiksnys tiriamoje tarptautinėje organizacijoje. Asmenys, kurie yra įsipareigoję savo darbui, linkę tikėti, jos Šis darbas yra centrinis dalykas jų gyvenime. Jie tiki, kad pats darbas ir yra jų atlygis. Be to, jie nepaiso tingėjimo bei nenuolaidžiauja savo norams. Žmonės, įsipareigoję savo dabartiniam darbui, įsitikinę, kadjis gali patenkinti visus jų poreikius. Tokie žmonės darbą laiko svarbia savo individualumo dalimi. Asmenys, įsipareigoję tarptautinei organizacijai, yra giliai įtraukti į tą organizaciją, prisiima jos siekius, tikslus bei vertybes. Jie paprastai yra pasiryžę dėti daugiau pastangų negu iŠ jų reikalaujama tarptautinės organizacijos labui bei jaučia stiprų norąlikti šios tarptautinės organizacijos nariais. Pagaliau, žmonės, kurie yra įsipareigoję savo pareigoms, yra labiau motyvuoti ir toliau atlikti savo pasirinktą karjeros vaidmenį. Rezultate, tokie darbuotojai išres-kia daugiau noro tobulinti savo įgūdžius, naudoti daugiau energijos savo karjeros pasiekimams, daryti daugiau tam, kad pagerintų darbo atlikimą ir mažiau linkę palikti esamas pareigas dėl kitų (Hackett ir kt., 2001). Pakankamai aukštą apklaustųjų darbuotojų darbuotojų lojalumo lygį galėjo nulemti geri tarpusavio santykiai bei pasitikėjimas vadovu. Ryškių organizacinių vertybių trūkumas gali neigiamai veikti ir tarpasmeninius santykius tarptautinėje organizacijoje, o tai, savo ruožtu, turės įtakos bendram organizaciniam klimatui. Be to, mažose tarptautinės organizacijose darbuotojų tarpusavio ryšiai yra ypatingai glaudūs. Todėl tarptautinei organizacijai, neturinčiai aiškiai apibrėžtų vertybių bei normų, yra pavojingas kiekvieno naujo žmogaus, galinčio į organizaciją atsinešti nepageidaujamų asmeninių nuostatų, atėjimas. Kaip parodė ankstesni tyrimai, aukštesnis darbo užmokestis gali nulemti individo aukštesnį prisirišimo prie tarptautinės organizacijos laipsnį, tačiau tai neturės įtakos asmeninių bei organizacinių tikslų identifikavimui bei jų geresniam suvokimui. Taigi, lojalumo tarptautinei organizacijai didinimo atžvilgiu būtų neprasminga bei ekonomiškai neefektyvu didinti tarptautinės organizacijos darbuotojų darbo užmokesčio sumas. Taip pat buvo nustatyta, kad kiti atpildai, kaip, pavyzdžiui, bendradarbių palaikymas, darbo įvairumas bei paaukštinimo galimybės yra labiau svarbūs veiksniai, kalbant apie darbuotojų lojalumo tarptautinei organizacijai įsigijimą negu darbo užmokestis. Darbuotoj ų požiūris į pačią organizaciją gali turėti neigiamo poveikio darbuotojų tarpusavio santykiams bei darbo rezultatyvumui. Apklaustųjų darbuotojų didžiavimasis savo organizacija buvo įvertintas pakankamai žemai, kaip ir tarptautinės organizacijos tikslų ži-noj imas. Mano manymu, abu šie organizaciniai aspektai yra glaudžiai susiję tarpusavyje. Galima numanyti, kad šie darbuotojai nepakankamai aiškiai suvokia tarptautinės organizacijos viziją bei nemato ryškios tarptautinės organizacijos perspektyvos. Nors organizacinio įsipareigojimo tyrimo duomenų analizė atskleidė daug veiksnių, teigiamai susijusių su darbuotojų lojalumo lygiu, nemaža dalis apklausos dalyvių svarbesniu veiksniu laiko užimamas pareigas bei gerus santykius su vadovu, o ne priklausymą pačiai tarptautinei organizacijai. Nepaisant to, kad tarptautinės organizacijos vadovai negali kontroliuoti specifinių asmeninių bei aplinkos veiksnių, bet jis yra įgalintas pasirinkti tokią organizacinę politiką, kuri suteiktų galimybių tų neigiamų veiksnių įtakos mažinimui. Šioje vietoje būtų naudinga pažymėti, kad svarbus atradimas yra tai, kad darbuotojų lojalumas nėra ilgalaikė savybė arba pastovi charakteristika individo gyvenime (Morrow, 1983). Žinant, kad lojalumas asocijuojasi su daugeliu tarptautinės organizacijos interesų, būtų prasminga išskirti jį lemiančius veiksnius. Atlikęs literatūros šaltinių apie organizacinį įsipareigojimą analizę, P. Morrow (1983) padarė išvadą, kad lojalumas - tai yra asmeninių charakteristikų ir situacinių darbo aplinkos veiksnių funkcija. Asmeninės charakteristikos apima tokius veiksnius, kaip amžius, užimamos pareigos ir išsilavinimas, o prie situacinių faktorių priskiriami vaidmenų konfliktai, vaidmens neapibrėžtumas ir organizacinis klimatas. Pažymėtina, kad būtent situaciniai faktoriai nulemia pokyčius įsipareigojime (Morrow, 1983). Be to, svarbi išvada yra ir tai, kad lojalumas pasiduoda tarptautinės organizacijos įtakai (Mowday ir kt., 2008). R. Dunham, J. Grube ir M. Castaneda (1994) išskyrė emocinio lojalumo elementus (t.y. užduoties autonomiškumas/identiškumas, kontrolės grįžtamasis ryšis, priklausomybė nuo tarptautinės organizacijos, amžius, darbo turinys), normatyvinio lojalumo elementus (t.y. bendradarbių lojalumas, priklausomybė nuo tarptautinės organizacijos, valdymas dalyvaujant) ir nuolatinio lojalumo elementus (t.y. amžius, darbo turinys, karjeros galimybės, polinkis pasilikti). Panašiai E. Whitener (1993) nustatė, kad alternatyvų patrauklumas ir palyginimas kitų organizacijų siūlomų naudų ir kastų balanso irgi yra pagrindiniai emocinio lojalumo indikatoriai. Potencialūs darbuotojų lojalumo padariniai sukelia mažiau nesutarimų vadybos literatūroje. Bendrai lojalumas lemia pagerintus santykius bei darbo atlikimą. J. Mat-hieu ir D. Zajac (1990) priskiria darbo atlikimą, alternatyvų suvokimą, polinkį ieškoti arba pasilikti bei darbuotojų kaitą prie organizacinių padarinių, kuriems įtakos turėjo darbuotojų lojalumas. Daugelyje mokslinių darbų polinkis pasilikti tarptautinėje organizacijoje bei darbuotojų kaita laikomi pagrindiniais darbuotojų lojalumo padariniais (pvz., Whitener, 1993; Jaros ir kt., 1993). Visi šie siūlomi padariniai turi svarbios reikšmės tarptautinei organizacijai (Rylander, 1999). Apklausos duomenys atskleidė ryškią priklausomybę tarp darbuotojų lojalumo lygio ir darbo sąlygų. Atsižvelgiant į darbuotojų lojalumo tyrimo rezultatų duomenis, galima išreikšti beveik tiesioginę priklausomybę tarp neigiamų pasikeitimų dabartinėse darbo sąlygose ir darbuotojų lojalumo. Be to, labiausiai įsipareigoję darbuotojai didžiuojasi organizacija, kurioje dirba, negalvoja, kad darbas juos samdančioje tarptautinėje organizacijoje yra jų esminė klaida ir nemano, kad dirbti tarptautinėje organizacijoje ilgą laiką nenaudinga. Taip pat visi darbuotojai, pasižymėję pakankamai aukštu darbuotojų lojalumo lygiu yra pasiryžę dėti daugiau pastangų, negu reikia tarptautinės organizacijos labui. Tačiau, kaip parodė darbuotojų lojalumo tyrimo duomenų analizė, emocinis susitapatinimas ne visada yra teigiamas reiškinys. Kaip jau buvo minėta, kai tik atsiranda įsipareigojimai, žmonės turi surasti jų reguliavimo psichologinius mechanizmus. Kaip parodė atliktas tyrimas, kuo aukštesnis yra lojalumo lygis, tuo didesnė yra tarptautinės organizacijos darbuotojų baimė suklysti. Vadinasi, didėjant organizaciniam įsipareigojimui, didėja ir emocinė įtampa, O tai yra neigiamas reiškinys bet kuriame kolektyve. Atlikto tyrimo duomenų analizė parodė, kad pagrindiniai veiksniai, teigiamai veikiantys apklaustųjų darbuotojų organizacinį įsipareigojimą, yra: organizacinių ir asmeninių vertybių sutapatinimas; organizacinių tikslų žinojimas, geri santykiai su vadovu ir pasitikėjimas juo, maloni darbo aplinka bei organizacinė politika pavaldinių atžvilgiu. Ryšys su išvardintais veiksniais ne visur yra tiesioginis, tačiau silpnėjimo tendencija, mažėjant darbuotojų lojalumo lygiui, yra akivaizdi. Be to, kaip darbuotojų lojalumo, taip ir visų šių veiksnių lygį galima įvertinti, kaip vidutiniškai aukštą. Darbuotojų lojalumo tyrimo rezultate paaiškėjo, kad labiausiai įsipareigoję darbuotojai jaučia aukštą lojalumą tarptautinei organizacijai, didžiuojasi organizacija, jaučia stiprų solidarumo jausmą kriziniais momentais, nepritaria tam, kad likti juos samdančioje tarptautinėje organizacijoje ilgą laiką nenaudinga, nepaisant to, kad dauguma šių darbuotojų yra nepatenkinti gaunamu atlyginimu Čia vėlgi pastebėta praktiškai tiesioginė priklausomybė su mažėjančiu darbuotojų lojalumo lygiu. Vadinasi, darbuotojus su organizacija sieja ne materialinė nauda, o organizacinės charakteristikos bei emocinis komfortas, kurį suteikia darbas šioje tarptautinėje organizacijoje. Remiantis atlikto darbuotojų lojalumo tyrimo rezultatais, galima numanyti, kad darbuotojų lojalumo proceso pagrindinės tobulintinos sritys turėtų būti šios: • tarptautinės organizacijos vizija; • bendrų organizacinių vertybių sistema; • tarptautinės organizacijos darbuotojų sutelktumas; • darbuotojų saviraiškos/tobulėjimo galimybės; • emocinės įtampos padarinių prevencija. Darbuotojų lojalumo lygio didinimą prasminga būtų atlikti tarptautinės organizacijose trimis pjūviais, per kuriuos galima išreikšti iškeltas problemas: • vadovavimas; • darbo atlikimas; • komandinis darbas. UAB „X" darbuotojų darbuotojų lojalumo gerinimas turėtų būti nukreiptas į vadovavimo tobulinimą, individualus darbo atlikimo gerinimą bei komandinio darbo principų diegimą tiriamoje tarptautinėje organizacijoje. Vadovavimas turėtų būti daugiau nukreiptas į vertybių bei vizijos nustatymo, iškėlimo ir diegimo klausimus tarptautinės organizacijos nariams, be to, tikslinga būtų išsamiau išsiaiškinti ir įgyvendinti valdymo dalyvaujant principus, t.y. įtraukiant darbuotojus į svarbiausių organizacinių sprendimų priėmimą bei išmokti pilnai pasitikėti pavaldinių kompetencija. Tuo būdu, vadovavimą šioje tarptautinėje organizacijoje būtų prasminga pakeisti lyderiavimu. Svarbiausia UAB „X" tarptautinės organizacijos darbuotojų užduotis galėtų būti išmokti prisiimti pilną atsakomybę už save kaip tarptautinės organizacijos darbuotoją, kolektyvo narį bei kaip visuomenės dalyvį. Tokiu būdu tobulėja asmeninio komunikavimo įgūdžiai, skatinamas kvalifikacijos kėlimas. Tai, savo ruožtu, yra veiksniai, teigiamai įtakojantys aukštą organizacinio lojalumo lygį. Atliktas darbuotojų lojalumo tyrimas yra reikšmingas, nes sudaro realų pagrindą ateities darbuotojų lojalumo tyrimams. Tyrimas parodė, kad darbuotojų lojalumo mechanizmas iš tikrųjų egzistuoja, jis veikia ir jį verta tirti. Deja, nepakankamas šios koncepcijos išsivystymas Lietuvoje gali apsunkinti pasiūlyto darbuotojų lojalumo didinimo metodo praktinį taikymą. Siekiant toliau plėtoti šią problemą, tikslinga būtų apklausti didesnį skirtingo pobūdžio organizacijų darbuotojų skaičių. Be to, pakankamai dėmesio reikėtų skirti ne tik pavaldinių, bet ir vadovų organizaciniam įsipareigojimui. Literatūra 1. Abrahamsson, P. (2000). Commitment to Softwarc Process Improvement-Developmentof Diagnostic Tool to Facilitate Improvcment // Sofhvare Quality Journal, 8. 2. Abrahamsson, P., Jokela, T. (2000). Deveiopment of Management Commitment to Sofhvare Process Improvcment. Information Systems Research Se- minar
Šį darbą sudaro 5736 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!