tai antgamtinės būtybės, egzistuojančios transcendentinėje (lot. transcendens, kilm. transcendentis — išeinantis už ribų), aukštesnėje sferoje. Todėl ne pati žmogų supanti gamta — medžiai, akmenys, kalnai, upės, ežerai — buvb laikoma šventa, kaip manė vėlesnių laikų autoriai, rašę apie lietuvių pagonių tikėjimą, o gamtoje veikiančios dieviškos galios, nuo kurių priklauso žmogaus būtis.
Ilgaamžės kultūros raidoje keitėsi senovės lietuvių pasaulėvaizdis. Įsigalint krikščionių tikėjimui senoji gamtos sakralumo idėja sinkretizavosi (gr. synkretismos — susijungimas). Tačiau ilgą laiką ji išliko pagoniškose apeigose aukojimų pavidalu. Ji perteikiama atskirų objektų nepaprastumo, šventumo įvaizdžiais, liaudies kūryboje vyraujančiais gyvybės, vitalinių jėgų, gėrio simboliais. Dar mūsų amžiaus pradžioje kaimo žmonės jautė nepaprastas gamtos galias, štai kaip jie aiškino, ką reiškia laumės juosta. Ji esą iš upių, ežerų, marių vandenį siurbia. „Kai tik į tą Laumės juostos siurbiamą srovę pakliūva žmogus ar kas kitas, tai jį ir įtraukia debesiu. Laumės juostos vienas galas jūroje paskendęs, o kitas gali žmogų debesin įtraukti. Kai Laumės juosta labai daug vandens iš marių, upių, ežerų ištraukia, tada lyja. Po lietaus, kai Laumės juosta visą vandenį išpila, danguje įvairiom spalvom pasirodo. Jeigu Laumės juosta išsikelia ir danguje šviečia, tai nebeiis".
kitų indoeuropiečių tautų senojoje žodinėje kūryboje vanduo vaizduojamas kaip pasaulio priešistorės raiška, kaip nebūtis, kaip Chaosas. Senovės indų mitai prasideda nuo to, kad pradžioje buvęs tik vanduo ir nieko daugiau. Panašiai mūsų etiologinėse (gr. aitia — priežastis) sakmėse apie žemės sukūrimą aiškinama, kad pradžioje nieko nebuvo, išskyrus vandenį.
Kaip atsirado Žemė. „Nebuvo nieko, tik vanduo. Tais vandenimis yrėsi mažas laivelis, kuriame sėdėjo Dievas, o velnias yrė. Pagaliau juodu nutarė pailsėti, tiktai nėra kur. Tada ir sako Dievas velniui: — Nerkis į dugną ir iškelk iš ten saują žemių. Velnias murkt į gelmę. Po valandos iškilo, atgniaužė kumštį, o ten nieko — vanduo viską buvo išplovęs iš delno. Murktelėjo kitą kartą — vėl nieko. Murktelėjo trečią kartą. Šį kartą Dievas...
Šį darbą sudaro 5525 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!