Įvadas Darbo aktualumas -šio darbo autorė mano, kad informacija - vienas rimčiausių žmonijos rūpesčių, ypač XX amžiuje, vadinamame informacijos amžiumi. Ji žmogaus vargų ir laimėjimų šaltinis, lemiantis žmogaus elgesio modelį. Teisė į informaciją - plati tema. Pabandykime pažvelgti į ją tik viešu aspektu - valstybės įstaigų ir asmens santykio požiūriu, kokios asmens galimybės gauti valstybės įstaigų turimą informaciją. Čia susiduria asmuo, kurio pati žmogiškoji prigimtis suteikia teise ieškoti, gauti ir skleisti informaciją, būtiną normaliam žmogaus gyvenimui, ir valstybės įstaigos - valstybės institucijos, kurias apibūdindama Konstitucija nurodo: "Valdžios galias riboja Konstitucija. Valdžios įstaigos tarnauja žmonėms" (Konstitucijos 5 straipsnis). Jų veiklos reguliavimui būdingos nuorodos: "teise saugo įstatymas", "draudžiama", "įstatymas ir teismas saugo".1 Todėl darbo autoriaus manymu teisė į informaciją būtina normaliam žmogaus gyvenimui. Ji viena iš pagrindinių asmens teisių ir laisvių, garantuotų Konstitucijos. Šio teisinio instituto prigimtį atskleidžia Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 straipsnis, kuris nustato: "Žmogui neturi būti kliudoma ieškoti, gauti ir skleisti informaciją bei idėjas. Darbo objektas – reklama, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 bei 46 straipsnių prasme. reklama, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 bei 46 straipsnių prasme. Darbo tikslas – išanalizuoti reklamos institutą Lietuvos Respublikos Konstitucijos 25 bei 46 straipsnių prasme. Laisvė reikšti įsitikinimus, gauti ir skleisti informaciją negali būti ribojama kitaip, kaip tik įstatymu, jei tai būtina apsaugoti žmogaus sveikatai, garbei ir orumui, privačiam gyvenimui, dorovei ar ginti konstitucinei santvarkai. Pilietis turi įstatymo nustatyta tvarka gauti valstybės įstaigų turimą informaciją apie jį. Todėl šiame darbe bus bandoma atskleisti informacijos laisvės konstitucinio instituto prielaidas bei informacijos laisvės samprata ir garantijos pagal LR Konstitucijos (25 str.) ir jos interpretavimą Lietuvos Konstitucinio Teismo nutarimuose. Darbo metodai: teisės aktų sisteminė ir loginė analizė, teorinės literatūros analizė. 1. Reklamos teisinių santykių reglamentavimas LR Konstitucijoje 1.1.Reklamos samprata Nesunku suprasti, kad reklaminės informacijos tikslas visų pirma grindžiamas komercinės naudos siekimu. Todėl reklamą, kaip ūkinės veiklos sritis patenka į LR Konstitucijos 46 str. reguliavimo sritį. Dėl savo pobūdžio tai yra informacinio pranešimo formos reklama neabejotinai patenka į LR Konstitucijos 25 str. reguliavimo sritį. Reklama tarnauja abiem prekybinių santykių šalims: pardavėjui padeda parduoti preke ar paslaugą, o pirkėjui sudaro galimybę išsirinkti norimą prekę iš daugelio pasiūlymų rinkoje. Šiuo metu neabejojama ir dėl reklamos poveikio - ji yra vienas svarbiausių rinkos kūrimo veiksnių. Taigi reklamą galima laikyti reiškiniu, kuris yra neišvengiamas, tačiau būdamas nekoordinuojamas jokių teisės aktų ir nekontroliuojamas jokių institucijų, gali padaryti daugiau žalos, nei duoti naudos, t.y. iškreipti sąžiningą konkurenciją. Atskirais atvejais tam tikrų prekių (pavyzdžiui, alkoholio, tabako) vartojimo skatinimą.; visuomenėje vertinamas negatyviai, todėl šių prekių reklamai turi būti taikomi griežtesni reikalavimai, kartais net draudimas. Pageidaujamą rėkiamos poveikį lemia ir reklamos turinys, ir forma - pateikimo būdas, vieta, laikas, periodiškumas. Visi šie reklamos aspektai, atsižvelgiant į visuomenės suinteresuotumą dėl sąžiningos konkurencijos, teikiamos informacijos teisingumo ir kai kurių prekių vartojimo neskatinimo, yra daugiau ar mažiau apibrėžti galiojančiuose teisės aktuose. Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme reklama apibrėžiama kaip „bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su asmens komercine-ūkine, finansine ar profesine veikla, skatinant įsigyti prekių ar naudotis paslaugomis, įskaitant nekilnojamojo turto įsigijimą, turtinių teisių ir įsipareigojimų perėmimą". Tačiau toks apibrėžimas iš esmės apima tik komercinę reklamą, aplenkdamas socialinę, kultūrinę ir politinę reklamą Ir pastarąsias reklamos rūšis apimantis reklamos apibrėžimas yra pateiktas Europos konvencijoje dėl televizijos be sienų: reklama - tai bet koks viešas informacijos apie paslaugas ir produktą paskelbimas. Mūšų gyvenimas tampa vis įdomesnis, sudėtingesnis, gauname vis daugiau įvairios informacijos. Padidėjo prekių ir paslaugų pasiūla, gerokai išaugo vartojimo kultūra. Tik ar visada sugebame atskirti, kur yra reklama, o kur ne? Šiuo darbu ir siekiama atskleisti pagrindinius reklamos principus, pagal kuriuos ją butų galima atskirti nuo kitos informacijos. Pranešimas, kuriuo siekiama padėti parduoti arba skatinti pirkti ar nuomoti gaminį arba paslaugą, propaguoti kokį nors dalyką ar idėją arba siekti kitokio reklamos užsakovo pageidaujamo poveikio, ir kurio transliacijos laikas reklamuotojui buvo suteiktas už mokestį arba panašų atlygį. Lietuvos Respublika prie šios konvencijos prisijungė 1996 m. vasario 20 d. (Konvencija įsigaliojo 2001 m. sausio l d.). 1.2.Reklamos savybės ir jos reglamentavimo ypatumai Konvencija, skirtingai nei Reklamos įstatymas, kaip būtiną reklamos požymį nurodo ir jos atlygintinumą, t.y. už reklamos skleidimą yra atlyginama. Toks reklamos požymis įtvirtintas ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme. Taigi pagrindinės reklamos ypatybės: 1. TIKSLINGUMAS. Reklama visuomet siekiama specialaus tikslo - skatinti vartoti reklamuojamą dalyką arba kitaip elgtis pagal reklamos užsakovo pageidavimą. Tad reklama yra kryptinga informacija, kurios kryptingumą lemia reklamos užsakovo tikslai ir pageidavimai. Pagal reklaminės informacijos skleidimo tikslus rėkiamą galima suskirstyti į keturias rūšis: komercinę, kultūrinį, socialinį ir politinį. Lietuvoje daugiausia teisiškai reglamentuojama komercinė reklama, kitos reklamos rūšys teisės aktuose beveik ne reglamentuojamos. ATLYGINTINUMAS UŽ reklamos skleidimą, skelbimą, transliavimą užsakovas atsilygina. Atsilyginimo būdas ir formos nėra svarbus priskiriant tam tikrą informaciją reklamai - reklamos užsakovas už reklamą gali atsiskaityti pinigais, paslaugomis ar kitais būdais. Kadangi reklamoje yra pateikiama reklamos užsakovo pageidaujama informacija, kuria reklamos užsakovas siekia tam tikro tikslo, t.y. paskatinti įsigyti jo gaminamas ar realizuojamas prekes, naudotis jo teikiamomis paslaugomis ir pan., o ui tokios informacijos pateikimą reklamos užsakovas atsilygina, galima teigti, kad reklama yra subjektyvi informacija, kurios turinys, paskelbimo vieta, būdas ir laikas priklauso nuo reklamos užsakovo. Skelbdamas tokio pobūdžio informaciją, reklamos užsakovas gali daryti didelę įtaką reklamos vartotojams. Dėl to bet kurios rūšies reklamos skelbimas nėra visiškai laisvas, t.y. reklamoje skelbiama informacija turi atitikti teisės aktų keliamus reikalavimus. Reklamos įstatymo 3 straipsnis nustato pagrindinius reklamos principus. Reklama turi būti padori, teisinga ir aiškiai atpažįstama. Padorumo ir teisingumo principai užtikrina, kad reklamoje pateikiama informacija nebūtų pažeidžiamos žmogaus teisės, pagrindiniai demokratijos ir rinkos ekonomikos principai, būtų užtikrinama sąžininga konkurencija. Reklamos padorumo ir teisingumo principo esmė atskleidžiama per reklamos įstatyme išdėstytus jos turiniu ir formai keliamus reikalavimus. Vienas iš pagrindinių reklamai keliamų reikalavimų - pateikiama informacija neturi pažeisti visuomenės moralės principų, t.y. reklamoje neturi būti žeminama žmogaus garbė ir orumas, kurstoma tautine, rasinė, religinė, lyčių ar socialinė neapykanta, diskriminacija, šmeižiama ar dezinformuojama. Nors įstatymai draudžia reklamoje skelbti visuomenės moralės principus pažeidžiančią informaciją, neretai reklamos subjektai, siekdami kuo didesnio reklamos efektyvumo ir pelno, šių reikalavimų nepaiso. Šiuos teiginius iliustruoja šių metų pradžioje žiniasklaidoje paskleista mėsos gaminių reklama. Šioje reklamoje mėsos gaminiai buvo siejami su moterimi, dėvinčia raudoną suknele. Ištyrusi bylą lygių galimybių kontrolierė konstatavo, kad ši reklama žemina moteris, t.y. reklamoje buvo pateikta lytinę diskriminaciją skelbiama informacija. Reklamos skleidėjai taip pat turi užtikrinti, kad reklama neskatintų prievartos, agresijos, nekeltų panikos, neskatintų elgesio, keliančio grėsmę sveikatai, saugumui ir aplinkai. Taip pat reklamos vartotojams pateikdami informaciją, apie tam tikras prekes ar paslaugas, reklamos subjektai neturėtų piktnaudžiauja prietarais, žmonių pasitikėjimu, jų patirties ar žinių stoka. Reklama, kaip visuomenės informavimo būdas, turi užtikrinti asmens teisės į privatumą apsauga. Dėl to draudžiama be fizinio asmens sutikimo reklamoje minėti jo vardą, pavardę, pateikti jo nuomonę, informaciją apie jo privatų ar visuomeninį gyvenimą, turtą, naudoti fizinio asmens atvaizdą. Sis draudimas yra pagrįstas ir tuo, kad reklamoje yra pateikiama subjektyvi reklamos užsakovo informacija, kuria reklamos užsakovas siekia tam tikrų tikslų, todėl reklamos užsakovas neturi savo tikslais be fizinio asmens sutikimo reklamoje naudoti konkrečios informacijos apie šį asmenį. Iš reklamos teisingumo principo turinio aišku, kad bet kokia reklamoje teikiama informacija turi atitikti teisės aktų reikalavimus, t.y. turi būti gauta ir skleidžiama nepažeidžiant teisės aktų reikalavimų. Atsižvelgiant į tai, turi būti užtikrinama, kad reklamoje naudojama parengta nepažeidžia teisių į literatūros, meno kūrinius ir (ar) reklamoje. Pareikiama informacija, kuria būtų siekiama skatinti įsigyti ar naudotis teisės aktų uždraustas prekes ar paslaugas arba reklamuoti veiklą, kurį įstatymo yra uždrausta. Atsižvelgiant į tai, kad vaikai yra labiau pažeidžiami ir paveikiami, o jų gyvenimo patyrimas ar žinios yra labai mažos, dėl to jiems yra sunku atskirti reklamos užsakovo teikiamą subjektyvią informaciją nuo objektyvios informacijos, todėl be bendrųjų reikalavimų reklamai, teisės aktai nustato specialius reikalavimus vaikams skirtai reklamai. Tokioje reklamoje yra draudžia-kuri darytų žalingą moralinį ir fizinį poveikį vaikams. Reklamoje negali būti piktnaudžiaujama vaikų pasitikėjimu tėvais, globėjais (rūpintojais), mokytojais ar kirais suaugusiais asmenimis ar tiesiogiai kviečiama vaikus daryti poveikį tėvams ar kitiems asmenims, kad šie nupirktų reklamuojamų prekių ar paslaugų, taip pat tiesiogiai skatinama vaikus pirkti prekių ar paslaugų. Be to, atsižvelgiant į vaikų, ypač paauglių, poreikį pirmauti, yra draudžiama reklamoje formuoti vaikų nuomonę, kad tam tikrų prekių ar paslaugų naudojimas sureiks jiems fizinį, psichologinį ar socialinį pranašumą prieš bendraamžius. Be šių reklamos turinio reikalavimų, teisės aktai nustato ir tam tikrų reklamos pateikimo formos apribojimų. Skleidžiant reklamą yra draudžiama naudoti specialias pasąmonę veikiančias priemones ir technologijas, pavyzdžiui, „25 kadro efektą". Be padorumo ir teisingumo principų reikalavimų, reklama turi atitikti ir reklamos atpažįstamumo pricipo kriterijus. Reklamos atpažįsta m ūmo principas siejamas su reikalavimu užtikrinti, kad reklamos adresatas - „paprastas reklamos vartotojas" — bucų aiškiai informuotas apie tai, kad jam teikiama informacija yra reklama. Reklama turi būti skleidžiama taip, kad reklamos vartotojas turėtų galimybę nustatyti tikrąjį informacijos skleidimo tikslą ir nebūtų dėl to klaidinamas. Kad reklama būtų atpažįstama, ji turi būti pateikiama tokia forma, kad ją būtų galima atpažinti be didesnių pastangų. Nuo bendrojo pobūdžio informacijos reklama turi būti aiškiai atskiriama vaizdo arba garso priemonėmis, o jeigu yra tikėtina, kad reklamos vartotojas visuomenės informavimo priemonėje skleidžiamos informacijos dėl jos pateikimo formos gali neatpažinti, tokia reklama turi būti pažymėta žodžiu „reklama". Informacijos laisvės įgyvendinimas ypač aktualus besiformuojančiai XX a. pabaigos informacijos visuomenei. Informacijos laisvė - vieningo žmogaus teisių ir laisvių konstitucinio instituto dalis. Todėl Konstitucijos 25 straipsnio normas galima vertinti tik siejant su atitinkamomis pagrindines teises įtvirtinančiomis normomis. Pažymėtina, kad kai kurios kitos Konstitucijos normos taip pat fiksuoja įvairius informacijos laisvės aspektus: „Informacija apie privatų asmens gyvenimą gali būti renkama tik motyvuotu teismo sprendimu ir tik pagal įstatymą. Įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ar neteisėto kišimosi į jo asmeninį ir šeimyninį gyvenimą
Šį darbą sudaro 6700 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!