Vienas kraštutinis rinkos struktūros atvejis ir visiška priešingybė tobulai konkurencijai – monopolija. Tai toks rinkos sandaros tipas, kai yra vienintelis prekių, neturinčių artimų pakaitų, pardavėjas (gr.’’monos’’ – ‘’vienintelis’’, ‘’poleo’’ – ‘’parduoti’’). Realiame gyvenime yra labai mažai produktų, kurie neturi pakaitalų. Gali būti vienintelė elektros energijos pardavėja regione, tačiau energija naudojama įvairiems tikslams, turi pakaitalų ir vienas iš jų – anglis. Taigi galima teigti, kad grynosios monopolijos yra labai retas reiškinys - abstrakcija.
Doc.Violeta Pukelienė aptaria keturias pagrindines įėjimo į monopolinę rinką ir išsilaikymo joje kliūtis.
1. Išskirtinės teisės, gaunamos iš vyriausybės. Vyriausybė, suteikdama firmoms vienintelio pardavėjo statusą, suformuoja kliūtį kitoms firmoms (licencijos, subsidijos). Daugeliu atvejų vyriausybė pati atstovauja monopolijoms (pašto paslaugos, alkoholinių gėrimų pardavimas, valstybinių loterijų organizavimas).
2. Patentai ir autorinė teisės. Tai garantuoja naujų produktų kūrėjams ar literatūros ir meno kūrinių autoriams išskirtines teiss. Patentai gali būti išduodami ir gamybos technologojoms. Patentai garantuoja išradėjui monopolinę padėtį patento veikimo metu ir tik ribotą laikotarpį. Kao baigiasi patento vaikimo laikas, įėjimo į šaka kliūtis dingsta. Kada kokia nors firma įsibrauna į rinką, pažeisdama kitos firmos patentą, jos veiklą gali sustabdyti teisms.
3. Svarbiausių žaliavų šaltinių nuosavybė. Monopolija gali išsilaikyti, jeigu ji turi ar valdo viss žaliavas, reikalingas produkto gamybai (‘’Aluminum Company of America’’ ALCOA iki II pasaulinio karo kontroliavo visus boksitų šaltinius). Firmos, kurios turi technologinių paslapčių, taip pat yra monopolininkės, jeigu kitos firmos negali pagaminti tokio pat produkto (Coca-Cola).
4. Didelės monopolinės gamybos maži kaštai. Labai didelių firmų kaštų pranašumai gali leisti vienai firmai, aptarnaujančiai visą rinką, gaminti produkciją su mažesniais kaštais, nei tai būtų galima daryti, jeigu rinką aptarnautų du ar daugiau pardavėjų. Tai padeda firmoms įtvirtinti monopolinę galią, bei tapti klūtimi kitoms firmoms, norinčioms įeiti į šią rinką. Monopolija, norėdama apsaugoti savo rinką, gali nustatyti santykiškai mažas kainas, kurios bus ‘’nepasiekiamos’’ kitoms firmoms.
Remigijus Šimašius LLRI ekstertas pastebi, kad monopolijomis nedera vadinti įmonių, kurios...
Šį darbą sudaro 4250 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!