VILNIAUS PEDAGOGINIS UNIVERSITETAS PEDAGOGIKOS PSICHOLOGIJOS INSTITUTAS PEDAGOGIKOS DIDAKTIKOS KATEDRA Kognityviniai psichologijos pagrindai Vardenis Pavardenis Psichologijos nuolatinės bakalauro studijos I kursas MIULERIO - LAJERIO ILIUZIJA Laboratorinis darbas Darbą vertino:asistentė A.Dzekevičiūtė Vilnius, 2010 LITERATŪROS APŽVALGA XIX amžiaus pabaigoje, kai psichologija ėmė ryškėti kaip atskira disciplina, mokslininkai susidomėjo ir iki šiol domisi suvokimo iliuzijomis. Iliuzijos suklaidina mus, paveikdamos mūsų jutimų sisteminimo ir įprasminimo būdus. Iliuzijų supratimas padeda suprasti kasdienio suvokimo mechanizmus. Šis bandymas – tai 1889 metais Franzo Muller–Lyerio sukurtas klasikinis iliuzijos pavyzdys. Strėlė su smaigaliais abiejuose galuose atrodo trumpesnė už strėlę su uodegėlėmis. Tai galima aiškinti perspektyvos perteikimo dėsniais: artesnės figūros dalys piešiniuose paprastai atrodo mažesnės, o tolesnės – didesnė. (Myers, 2000) Regėjimas – vienas svarbiausių jutimų, teikiančių daugiausia informacijos apie aplinką. Regėjimu žmogus orentuojasi erdvėje, vertina nuotolį, kryptį, daiktų erdvinius ryšius, seka procesų ir reiškinių dinaminius pokyčius, kontroliuoja ir reguliuoja savo judesius. (Kaffemanas R. „Jutimo psichologija“) Iliuzija- tai terminas,kuris reiškia jutimų paklaidą, kuri sukelia neatitikimą tarp suvokiamo, arba subjektyvaus ir fizinio, arba objektyvaus pasaulio. Iliuzijos būdingos visoms žmogaus jutimų sistemoms: regai, klausai, lietimui, temperatūros pojūčiams ir matyt yra prigimtinis arba imanentinis nervų sistemos struktūros bei informacijos apdorojimo būdo rezultatas. ( Gutauskas, Bulatov, Bertulis, 2005) TYRIMO TIKSLAS IR METODIKA Darbo tikslas: nustatyti, ar iliuzijos dydžiui (paklaidai), kurią darome, dalindami atkarpas pusiau, turi įtakos jų antgalių kryptis. 1. Parodyti ar suvokiamam atkarpos ilgiui turi įtakos rodyklių kryptis ir ilgis? 2. Patikrinti ar tiriamasis sugeba padalinti atkarpą pusiau, ar vykdydamas užduotį tiriamasis daro atsitiktinę ar sistematinę paklaidą? Darbo priemonės: kompiuteris ir Miulerio-Lajerio (Müller-Lyer) kompiuterinė programa. Tiriamasis: 27 m. moteris. Darbo eiga: tiriamajai buvo pateikta 200 atkarpų, keturių tipų, su skirtingos krypties antgaliais, kurių ilgis 50 mm, linijos ilgis – 300 mm. Atkarpas reikia padalinti pusiau pagal suvokiamą vidurį į vienodo ilgio atkarpas, stumdant vertikalų žymeklį klaviatūros pagalba. REZULTATAI IR JŲ APTARIMAI Strėlių tipai: pirmas tipas , antras tipas >-------->. Žiūrint į 1 lentelės duomenys, visaias keturiais atvejais padalinant atkarpą pusiau kairės pusės vidurkis yra didesnis negu dešinės. Žymeklis buvo arčiau dešiniojo krašto, nepriklausnt nuo antgalių krypties. 1 lentelė Apskaičiavimų lentelė pirmas tipas antras tipas >--------> Pusė K D K - D K D K - D K D K - D K D K - D vidurkis 155,7818 144,2182 11,56364 157,0476 142,9524 14,09524 156,04 143,96 12,08 156,9623 143,0377 13,92453 dispersija 9,840404 39,36162 11,36353 45,45412 30,20245 120,8098 49,19086 196,7634 Stjudento formulė (neporinis kriterijus): Stjudento formulė (porinis kriterijus): Apskaičiavus stjudento ‚t“ kriteriju priklausomoms ir nepriklausomoms imtims matome (2 lentelė), kad trim atvėjais iš septynių t.y 1, 2 ir 5 punktuose skirtumas yra ten kur jo neturėtų būti. 2 lentelė. Gautų duomenų lentelė Kas lyginama. Pavadinimas Naudojamas kriterijus Gautas „t“ rezultatas Stjudento kritinė reikšmė Ar turėtų būti skirtumas? 1. 1K-1D stjudento priklaus. imtim 13,66908 2 Ne 2. 2K-2D stjudento priklaus. imtim 13,5491 2,021 Ne 3. 3K-3D stjudento priklaus. imtim 7,771429 1,98 Taip 4. 4K-4D stjudento priklaus. imtim 7,226803 1,98 Taip 5. 3K-4D stjudento nepriklaus. imtim 10,4306 1,98 Ne 6. 2K-4K stjudento nepriklaus. imtim 0,072459 1,98 Ne 7. 1D- 4D stjudento nepriklaus. imtim 1,135994 1,98 Ne IŠVADOS Mano tiriamosios atvėju suvokiamam atkarpos ilgiui rodyklių kryptis ir ilgis įtakos neturi. Tiriamoji sugeba padalinti atkarpą pusiau, vykdydama užduotį tiriamoji daro sistematinę paklaidą stumdidama vertikalų žymeklį klaviatūros pagalba link dešiniojo krašto. LITERATŪROS SARAŠAS 1. Psichologija / David G. Myers. Kaunas: Poligrafija ir informatika, 2000 2. Psichologija šiandien / R. Lekavičienė ir kt. Kaunas: „Technologija“, KTU 2007 3 Bendroji psichologija / Gučas A. Vilnius: „Mokslas“ (1986). 4. Psichologija studentui: vadovėlis / D. Antinienė ir kt. Kaunas: Technologija, 2002
Šį darbą sudaro 589 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Kiti darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!