1. Pusiau prezidentines sistemos skiriamieji bruožai.
5. ministras pirmininkas gali vadovauti vyriausybei, jeigu turi parlamento daugumos pasitikėjimą.
Kaip matome, pusiau prezidentinė vykdomosios valdžios struktūra turi ir parlamento, ir prezidento valdymo ypatybių.
Priešingai negu parlamentinio valdymo sistemoje čia valstybės vadovą valstybės tauta papratai renka tiesiogiai (pvz. Prancūzija, Lietuva). Taip išrinktas prezidentas tampa galinga politine figūra, kuriai pagal konstituciją pavedama tvarkyti svarbiausius valstybės reikalus, nustatyti pagrindines užsienio ir vidaus politikos kryptis.
Tačiau nuo prezidentinio valdymo šis atvejis skiriasi tuo, kad čia prezidentas pats tiesiogiai vyriausybei ne vadovauja.
Respublikos prezidentas nustato bendrąsias vidaus ir užsienio politikos kryptis, tuo tarpu kasdieninių valstybės reikalų tvarkymu užsiima vyriausybė. Tačiau prezidentas turi savo dispozicijoje keletą labai svarbų įgaliojimų, kurie leidžia daryti esmingą įtaką vyriausybės veiklai.
Visų pirma, patį ministrą pirininką ir kitus vyriausybės narius (premjero teikimų) skiria prezidentas, o ne parlamentas.
Antrą, prezidentas turį teisę pirmininkauti vyriausybės posėdžiams arba netgi sušaukti juos svarbiais valstybės reikalais.
Pagaliau trečia, kaip ir prezidentinio valdymo atveju, čia prezidentas disponuoja suspensyvinio veto teise parlamento priimtu įstatymų atžvilgiu.
Kita vertus, Lietuvoje, kaip pusiau prezidentinėje sistemoje egzistuoja ir kai kurie esminiai parlamento požymiai. Svarbiausias iš jų – tai parlamentinė vyriausybės atsakomybė.
Kad vyriausybė galėtų pradėti veikti, reikia kad jos veiklos programai ir apskritai visai veiklai pritartų parlamentas. Todėl nors prezidentas formaliai gali paskirti ministru pirmininku bet ką, tačiau realiai jis negali skirti to asmens, kuris yra nepriimtinas parlamento daugumai. O štai Lietuvos Konstitucijos 92 str. Netgi formaliai reikalauja, kad ministrą pirmininką prezidentas skirtų ir atleistų tiktai Seimui pritarus.“Taigi prezidento galimybės formuojant vyriausybės darbo darna labai priklauso nuo politinės parlamento sudėties. Žinoma, jeigu prezidentas ir parlamentinė dauguma yra tos pačios politinės partijos atstovai, tai ypatingų problemų nekyla.”1
Tačiau jeigu šias dvi valdžios institucijas kontroliuoja priešingų pažiūrų politikai, tai paprastai nusileisti tenka prezidentui ir ministru pirmininku skirti ne savo, bet parlamento daugumai priimtiną asmenį.
Čia prezidentas turi galimybę pamėginti pakeisti padėti, nes disponuoja teise paskelbti pirmalaikius parlamento rinkimus,...
Šį darbą sudaro 2167 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!