Monopolija yra tobulos konkurencijos priešingybė. Tobulos konkurencijos atveju yra labai daug firmų, gaminančių tą pačią produkciją. Monopolija su savo gaminiais atstovauja gamybos šakai. Ji neturi konkurentų. O kai rinkoje yra tik viena firma, ji turi įtakos rinkos kainai, gali pasirinkti kainą ir gaminamos produkcijos kiekį, kurie maksimizuos jos pelną. Tačiau iš itkro monopolija egali pasirinkti kainos ir gaminamos produkcijos kiekio visiškai laisvai: ji parduos tik tiek produkcijos, kokia bus paklausa. Jeigu monopolija nustatys aukštą kainą, ji galės parduoti tik nedidelį produkcijos kiekį. Paklausa, kurią sąlygoja vartotojo elgsena, nulems monopolininko pasirenkamą kainą ir produkcijos kiekį. Gali būti, jog monopolininkas pasirenka kainą, po to vartotojai nustato, kiek jie norėtų produkcijos šia kaina pirkti; arba monopolininkas pasirenkamą gaminamą produkcijos kiekį, po to vartotojai nusprendžia, kiek gali mokėti už šį kiekį. Pirmoji sąlyga yra daug natūralesnė.
Monopolijai būdinga pasiūlos koncentacija vienose rankose. Todėl pagrindiniu vadybininkų uždaviniu tampa tokios kainos, kuri maksimizuotų firmos pelną nustatymas.
2. Monopolinės tendencijos. Monopolija rinkos ekonomikoje.
XIX. amžiaus pabaigoje rinka pirmą kartą savo ilgaamžėje istorijoje susidūrė su rimtomis problemomis. Iškilo reali grėsmė konkurencijos funkcionavimui – neatskiriamam rinkos atributui. Pagrindines kliūtis konkurencijai sudarė monopolijų atsiradimas ekonomikoje.
Monopolijos turi ilgaamžę istoriją. Įvairių formų ir nevienodų laipsnių monopolinės tendencijos pasireiškė įvairiose rinkos vystymosi etapuose. Bet naujausia istorija prasideda ekonominės krizės metu 1873 metais. Krizės ir monopolijos, kaip tarpusavyje surišti veiksniai rodo, kad monopolizacija buvo bandymas išvengti krizės padarinių. Todėl tų laikų ekonominėje literatūroje monopolijas vadino „krizės vaikais”.
Kas tie monopoliniai dariniai? Gamyboje tai atskiros didelės įmonės, įmonių susivienijimai, ūkinės bendrijos, kurios gamina tam tikros rūšies produkciją dideliais kiekiais, kurių dėka vaidina didelį vaidmenį rinkoje; gali daryti įtaką kainodarai, siekia palankių kainų, gauna didesnį (monopolinį) pelną.
Taigi, pagrindinis monopolijos požymis yra monopolinės padėties sudarymas. Tai pasireiškia kaip įmonės išskirtinė padėtis, vienai arba kartu su kitomis įmonėmis, apriboti konkurenciją tam tikro produkto rinkoje.
Monopolija yra kiekvieno gamintojo arba įmonės geidžiama padėtis. Tai...
Šį darbą sudaro 6753 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!