XX a. ketvirto dešimtmečio pradžioje abstrakti simbolistų poezija ir keturvėjininkų eksperimentai jau nebedomino skaitytojų taip, kaip šių sąjūdžių pradžioje, todėl imta ieškoti naujų estetinių principų ir formų. Svarbų vaidmenį to meto kultūros gyvenime suvaidino Juozas Keliuotis, Sorbonos universitete Paryžiuje studijavęs visuotinę literatūrą, filosofiją, meno istoriją ir žurnalistiką. Jo redaguojamas literatūros almanachas „Granitas“ (1930 m.) subūrė jaunus rašytojus, kurie „moderniškumo nelaiko šmėkla“ ir remiasi „didžiaisiais katalikybės principais“. „Granito“ autoriai Salomėja Nėris, Antanas Vaičiulaitis, Bernardas Brazdžionis, Jonas Grinius pasisakė prieš tiesmuką realizmą, palankiai vertino romantikų literatūrą. Ištisą kultūrinį sąjūdį įkvėpusiame žurnale „Naujoji Romuva“ (1931-1940 m.), irgi vadovaujamame Keliuočio, buvo propaguojamos katalikybės ir lietuvybės idėjos, rašytojai raginami taikyti įvairias modernistinių krypčių naujoves, kurti kitokį - sintetinį - meną, kuriame derėtų skirtingos tradicijos. Šių leidinių bendradarbiai nuolat aptardavo spaudoje įsižiebusią diskusiją apie lietuvių romantizmą, taip atsirado naujos literatūros krypties pavadinimas - neoromantizmas. Neoromantikais tuo metu paprastai vadinti poetai, nors ne vienas prozos kūrėjas irgi buvo įrašytas į naujųjų romantikų gretas.
Pirmąja neoromantikų karta buvo laikomi Vincas Krėvė, Vaižgantas: jų kūrybai būdinga tautosakos stilistika ir įvaizdžiai, tautinio charakterio analizė, domėjimasis egzotiškais Rytais, bibliniai įvaizdžiai. Ketvirtame dešimtmetyje lietuvių literatūroje įsitvirtino antroji rašytojų neoromantikų karta - Jonas Aistis, Salomėja Nėris, Antanas Miškinis, Bernardas Brazdžionis. Visi jie - kūrybinės individualybės, saviti menininkai, bet jų poezijoje esama ir tų pačių motyvų (apie bėgantį laiką kalbama kaip apie trumpalaikį žydėjimą, žmogaus gyvenimas suvokiamas kaip kelionė), stilistikos, pasaulėjautos bendrybių.
Rūsčiais veidais susėdę milžinai
Palei skaisčiosios karalaitės saulės karstą,
Kur jau žarijos blėsta, grindžias pelenais.
Jonas Aistis, „Kūrimo valanda“
Neoromantikų poezijoje derinami gamtos ir kultūros elementai, gamtą linkstama apibūdinti kultūros sąvokomis:
Pažvelgė naktis, lyg juodos akys per vualį
Su baltais taškais,
Ir nuėjo mėnuo, baltas Persevalis1,
Rymančiais miškais.
Jonas Aistis, „Persevalis“
Ironiška žodžių vartosena, pakilių romantiškų vaizdų derinimas su pabrėžtinai proziškomis detalėmis - avangardistinės stilistikos elementai. Mėgstami tarptautiniai žodžiai, intarpai užsienio kalbomis:
Vakaro toks asketiškas vaizdas.
Liūdna ir gera, Dieve mano!
Aplink saulę Pranciškaus žaizdos,
Alyvos trenkia „loriganu“2.
Jonas...
Šį darbą sudaro 1701 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!