KLAIPĖDOS UNIVERSITETO PEDAGOGIKOS FAKULTETO KATECHETIKOS KATEDRA 1 kurso ,1 gr. studentės DOVILĖS RIMEIKAITĖS REFERATAS “ Evangelijoje pagal Joną pateikti Jėzaus naudoti simboliai, atskleidžiantys jį patį “ Darbo vadovas : Lekt.dr. R. Oželis Klaipėda, 2006 m. Įvadas Evangelijos - tai daugiau negu paprastos Jėzaus biografijos. Jose mažai rašoma apie jo jaunystės metus ir labai daug apie paskutinę gyvenimo savaitę ir tai, kas atsitiko kelios dienos po jo mirties. ( Biblijos Enciklopedija. (1992).Vilnius: Alma littera, 99 psl.) Žodis “ evangelija “ reiškia – “ geroji naujiena “; todėl Evangelijose dėmesys sutelkiamas į tai, kokią gerą naujieną Jėzus atnešė į pasaulį, mokydamas ir gydydamas, o visų pirma savo mirtimi ir prisikėlimu išgelbėdamas žmones. Pirmosios trys Evangelijos ( pagal Matą, Luką, Morkų) turi daug bendrybių, tuo tarpu Evangelija pagal Joną nuo jų gerokai skiriasi. Tačiau geriau, kad yra keturios Evangelijos, pateikiančios mums kur kas išsamesnį gyvenimo vaizdą negu tai galėtų padaryti viena. Kiekvienas aprašymas prie visumos prideda kokių nors ypatingų ir svarbių detalių. ( Biblijos Enciklopedija. (1992).Vilnius: Alma littera, 99 psl.) Tačiau Evangelijoje pagal Joną pateikiamas ypatingas požiūris į Jėzų. Ši Evangelija parašyta nuo 60 metų. ( Biblijos Enciklopedija. (1992).Vilnius: Alma littera, 100 psl.) Joje Jonas patalpina savo pasakojimą apie Jėzaus gyvenimą į septynių “ženklų” ir septynių “ aš esu…” rėmus. Pagrindinės jo temos – tai šviesa, gyvenimas, meilė, kurią neša Jėzus. ( Biblijos Enciklopedija. (1992).Vilnius: Alma littera, 101 psl.) Jėzaus stebuklai pirmosiose trijose Evangelijose vadinami “galingais darbais” , o Evangelijoje pagal Joną – “ženklais”. .(Batchelor M.(1993).Atsiverčiame Bibliją. Vilnius:Lietuvos Biblijos draugija, 119psl) Šiame referate, aptarsiu Evangelijoje pagal Joną pateiktus Jėzaus ženklus, atskleidžiančius jį patį : 1. “ Aš esu gyvoji duona” ( Jn 6, 35-59) ; 2. “ Aš esu pasaulio šviesa ” ( Jn 8, 12:9, 5; 12, 35-35); 3. “ Aš esu gerasis ganytojas “ ( Jn 10, 11-18); 4. “ Aš esu vartai “ ( Jn 10, 7-10); 5. “ Aš esu prisikėlimas ir gyvenimas “ ( Jn 11, 25); 6. “ Aš esu kelias, tiesa ir gyvenimas “ ( Jn 14,6); 7. “ Aš esu tikrasis vynmedis “ ( Jn 15, 1-11). 1.Jėzaus ženklų, stebuklų apibūdinimas Jono Evangelijoje Šie Jėzaus ženklai nėra įterpti vėliau, norint padaryti istoriją apie Jėzų dar nuostabesnę. Evangelijos pasakojime jie yra ankstyva ir būtina dalis. Galingų darbų tikslas yra parodyti, kad Jėzaus asmenyje Dievas tikrai įsiveržė į istoriją. Tai ženklas, kad prasidėjo naujas amžius. Kažkas yra pastebėjęs, kad neįmanoma išimti iš Evangelijų stebuklų, kaip ir pašalinti popieriaus vandens ženklų. Jėzus sakė: “ Jeigu aš išvarau demonus Dievo Dvasios jėga, tai tai tikrai pas jus atėjo Dievo karalystė”. .(Batchelor M.(1993).Atsiverčiame Bibliją. Vilnius:Lietuvos Biblijos draugija, 121psl) C.S.Lewis darė prielaidą, kad Jėzaus stebuklai dažnai buvo pagreitintas variantas to, kas vyksta kasdien ir kas mums atrodo natūralu. Pvz.: maisto padauginimas, pamaitinant penkis tūkstančius, arba vandens pavertimas vynu, kurį Jėzus atliko vestuvių puotoje, nutinka kiekvienais metais gamtoje, tačiau lėtesniu tempu. Ir to mes stebuklu nevadiname.(Batchelor M.(1993).Atsiverčiame Bibliją. Vilnius:Lietuvos Biblijos draugija, 121psl) Nepriklausomai nuo to, žmonės tiki stebuklais ar ne, iš tiesų viskas pagaliau priklauso nuo to, ką žmonės mano apie Jėzų. Jeigu Jis yra Dievas – tas, kuris sutvėrė Pasaulį, atėjo įsikūnijęs, stebuklai ne tik galimi - jie ištikrųjų bus. Jonas pateikia palyginti ribotą skaičių stebuklų, kurie dažniausiai yra ženklai. Po jų dažnai Jėzus skelbia apie save, kad patenkintų dvasinius poreikius, o fizinėje plotmėje atliktas stebuklas yra virtęs ženklu. Pvz.: Jis prikėlė iš mirties Lozorių, skelbdamas, jog yra prisikėlimas ir gyvenimas, vienintelis galintis suteikti amžiną, begalinį gyvenimą tiems, kurie jį tiki.(Batchelor M.(1993).Atsiverčiame Bibliją. Vilnius:Lietuvos Biblijos draugija, 109psl) Jono nurodyti stebuklai, arba ženklai : • Vanduo paverstas vynu ( Jn 2,1-11) • Kafarnaume pagydomas karaliaus valdininko sūnus (Jn 4,6-54) • Ligonio pagydymas Betzanos maudyklėje ( Jn5,1-9) • Neregio praregėjimas ( Jn 9) • Jėzaus atėjimas vandeniu ( Jn 6,19-21) • Pamaitinami 5000 žmonių ( Jn6,5-13) • Lozorius prikeliamas iš mirusiųjų ( Jn11,1-44) • Stebuklingai sėkminga žvejyba ( Jn21,1-11) 2. Septynių simbolių, atskleidžiančių Jėzų apibūdinimas Pirmasis simbolis: Aš esu gyvoji duona, nužengusi iš dangaus. Kas valgys šią duoną – gyvens per amžius. Duona, kurią aš duosiu, yra mano kūnas už pasaulio gyvybę“ (ŠVENTASIS RAŠTAS. Senasis ir Naujasis Testamentas. – Vilnius: Lietuvos Katalikų Vyskupų Konferencija, 1998.) Kafarnaumo sinagogoje ( 59) Jėzus pasinaudojo duonos įvaizdžiu, norėdamas paaiškinti svarbiausius dalykus. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera,628 psl..) Minios žavėjosi Mesiju, sugebančiu veltui parūpinti maisto (26,34). Niekas negyvena nevalgęs. Bet Jėzus atėjo parūpinti tokios duonos, kuri numalšina ne tik fizinį alkį. Jėzus pats yra duona, kurią Dievas davė pasauliui (33). Tie, kurie Jį tiki, niekada nebadaus (35)(Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera,628 psl.) “ Duona, kurią aš duosiu, yra mano kūnas už pasaulio gyvybę “ : Parodoksalu, jog Jis pats turi atiduoti savo gyvybę, kad kiti galėtų gyventi per amžius (51). Norint gauti Jėzaus dovanojamą gyvybę, reikia priimti Jo auką ( 52-58). Paskutinės vakarienės metu Jėzus šią tiesą vaizdžiai tai paaiškino ( Mt 26,26 – 28). (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 629 psl.) Apibendrinant šias mintis būtų galima sakyti: Duona – žmonių mitybos šaltinis, o Jėzus teigdamas: “ Aš esu gyvoji duona ”, turėjo omenyje ne tik patenkinamą žmogaus poreikį t.y. alkį, bet ir kitą prasmę – žmogus turi tikėti Juo, nes Jis yra pats yra žmonių duona. Ir tik tikėjimas padės niekada nebadauti t.y. Jėzus tikintį visada globos. O posakymas: “ Duona, kurią aš duosiu, yra mano kūnas už pasaulio gyvybę “, leidžia suvokti, jog Jėzus yra pasiruošęs paaukoti savo gyvybę, kad atpirktų žmonių nuodėmes ir jo auka turi būti priimta vardan mūsų pačių gėrio. 2.1. Antrasis simbolis Jėzus vėl prabilo: „Aš – pasaulio šviesa. Kas seka manimi, nebevaikščios tamsybėse, bet turės gyvenimo šviesą“. (ŠVENTASIS RAŠTAS. Senasis ir Naujasis Testamentas. – Vilnius: Lietuvos Katalikų Vyskupų Konferencija, 1998.)\ Jėzus, kad išsiaiškintų savo misijos esmę, pasinaudojo žydų simbolika t.y. temstant žydai uždega keturias dideles auksines žvakides, kurios simbolizuoja ugnies stulpą, su kurio pagalba naktį Dievas vedė savo tautą per dykumą. Jėzus sako, kad tie, kurie Jį seka, “turės gyvenimo šviesą “ (12). (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 632 psl.) Tačiau fariziejai tvirtina, kad Jėzaus liudijimas netikras, nes Jis pats save liudija (13). Tada Jėzus kreipias į Tėvą (18), bet fariziejams tai atrodo, kaip keistuolio mistifikacijos. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 632 psl.) Toliau Jėzus teiginiai darosi vis tvirtesni (12-30). Priešingai negu visi kiti, Jis žinojo, iš kur atėjo ir kur eina. Jis taip pat žino, kas jo laukia. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 632 psl.) Daug žydų Juo tikėjo (30). Tačiau Jėzaus pažadas, kad tiesa žmones padarys laisvus, nepatiko tiems, kurie manė, jog niekada niekam nevergavo, nes jie – Abraomo palikuonys. Nepakanka būti kūnišku Abraomo palikuoniu, kad būtum laisvas nuo nuodėmės. Todėl visi yra nuodėmės vergai, jiems reikia Jėzaus pagalbos, kad apsigyventų Dievo namuose (34-36). Dievo žodžius pajėgia išgirsti tik tie, kurie turi dvasinį gyvenimą (47). Net žydas galėtų taip kalbėti : Jis tikriausiai samarietis ir velnio apsėstas(48-52)! Ar Jėzus teigia esąs svarbesnis už Abraomą? Taip. Maža to, Jis priima amžinąjį Dievo vardą: “ Aš Esu! “ (58).(Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Geras Jėzaus stebuklų pavyzdys neregio išgydymas, tai šeštasis Jėzaus padarytas ženklas, tvitinantis, kad Jis yra pasaulio šviesa. Šis ženklas yra susijęs su žmogaus kančios klausimu. Dievas gali padėti per kančią atskleisti gerus dalykus (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Štai žmogaus aklumas padeda jam susitikti su Jėzumi: jo akys praregi ir jis mato (7). Jo protas nušvinta ir jis tiki (35-37). (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Regintieji, priešingai, pasikelia į tokią puikybę, iš kurios nebemato tiesos (40-41) O kai susiduria su stebuklu, tesugeba pasakyti: tai šabo taisyklių pažeidimas (16). Jų protai aptemę, nepajėgia suvokti net paprastos žmogiškos logikos (30-34). (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Aiškiausiai pastebima , jog Jėzus žino, kam ir iš kur Jis atėjo, žino ir tai kas jo laukia. Jis gali per kančią atskleisti gerus dalykus. Dievo žodžius gali išgirsti tik tie, kas turi dvasinį gyvenimą ir Juo tiki , o tai a geriausiai atsispindi Jo paties žodžiuose: “ Aš pasaulio šviesa, kas seks manimi nebevaikščios tamsybėse”. Tik giliu tikėjimu galime pasiekti “ gyvenimo šviesą “. 2.2 Trečiasis simbolis Aš – gerasis ganytojas. Geras ganytojas už avis guldo gyvybę. (ŠVENTASIS RAŠTAS. Senasis ir Naujasis Testamentas. – Vilnius: Lietuvos Katalikų Vyskupų Konferencija, 1998.) Šiame skyriuje nuo pat pradžių kalbama apie avių ganytoją. Palestinoje piemuo buvo įprastas asmuo. Didžiąją gyvenimo dalį jis praleisdavo su banda. Avys pažinojo piemens balsą ir jo klausydavo. (Biblijos Žinynas(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Senajame Testamente Dievas dažnai vadinamas Izraelio ganytoju. Jo išrinktieji vadovai – taip pat tautos ganytojai. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Čia Jėzus vadina save Geruoju ganytoju. Šis posakis labai talpus. Jis reiškia artimą asmeninį ryšį su savo sekėjais bei visišką saugumą, kurį Jis suteikia savo ganomiesiems, Jo vadovavimą, nuolatinį bendravimą ir rūpinimąsi, taip pat už savo avis atiduodamą gyvybę. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Tačiau Jėzaus pareiškimai vėl kelia sumaištį klausytojų gretose (19-21). Jis turi galią dalytis gyvybinėmis jėgomis ir vėl jas atgauti. Viskas priklauso nuo Jo ypatingo ryšio su Tėvu. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Jis vesdavo avis į naujas ganyklas ir naktimis saugodavo jas nuo plėšrūnų, gulėdamas prie aptvaro vartų. todėl iš čia iškyla ir ketvirtasis simbolis: Aš esu vartai. Jei kas eis per mane, bus išgelbėtas. Jis įeis ir išeis, ir ganyklą sau ras. (ŠVENTASIS RAŠTAS. Senasis ir Naujasis Testamentas. – Vilnius: Lietuvos Katalikų Vyskupų Konferencija, 1998.) Jėzus sakė “ Aš – gerasis ganytojas. “ Jis kalbėjo apie save kaip apie piemenį ir avių vartus, rūpindamasis savo žmonėmis jų saugumu. Suvaręs kaimenę į aptvarą, aplink kurį auga erškėčiai, piemuo nakčiai gulasi prie vartų. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) Kitos avys yra Jėzaus darbai skirti ne tik žydams. Jo laukia visas pasaulis. Jo kaimenei priklauso visi žydai ir pagonys, vergai ir laisvieji, vyrai ir moterys. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 633 psl.) 2.3. Penktasis simbolis Jėzus tarė: „Aš esu prisikėlimas ir gyvenimas. Kas tiki mane, – nors ir numirtų, bus gyvas. (ŠVENTASIS RAŠTAS. Senasis ir Naujasis Testamentas. – Vilnius: Lietuvos Katalikų Vyskupų Konferencija, 1998.) Lozoriaus prikėlimas iš mirties- septintasis, paskutinis ddelis ženklas, kurį aprašo Evangelija pagal Joną. Jėzus kalbėjo, kad Jis gali žmonėms duoti naują, amžiną dvasinį gyvenimą. Ir dabar Jis tai parodo. Priešakyje Jo paties laukia mirtis ir prisikėlimas. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 634 psl.) Jėzus žino, kad Lozorius mirs, tačiau mirčiai neatiduoda paskutinio žodžio. Viskas vyksta Dievo garbei (4) ir tam, kad mokiniai įtikėtų (15). Todėl Jis neskuba, Mokiniai mano, kad liga nemirtina (12) ir įkalbinėja Jėzų, kad Jis neitų pavojingu keliu (8). (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 634 psl.) Nei mokiniai, nei abi seserys nesuprato Jėzaus elgesio, tačiau tai, kas įvyko dar labiau sustiprino pasitikėjimą Jėzumi(15.26-27.40.42). Pats Jėzus yra prisikėlimas ir gyvenimas. Morta jau žino, kad Jėzus yra Mesijas ir Dievo Sūnus. Marija supranta, kad Jėzus gali išgelbėti Lozorių iš mirties, tačiau nė viena iš jų nesitikėjo išvysti tai, ką pamatė, Jėzaus ašarose (33) slypi daugiau negu paprastas draugų ilgesys, Jis giliai sukrėstas mirties “paskutiniojo priešo”, tironijos. (Biblijos Žinynas.(2001).Vilnius: Alma littera, 634 psl.) Jėzus kalbėjo, kad už sugrįžimo iš fizinės mirties yra dar kažkas realesnio ir begalinio. Jis bandė padaryti dalyką aiškų, kad, galėdamas prikelti iš mirusiųjų, jis galėjo suteikti gyvenimą, besitęsianti šiapus kapo. (Batchelor M.(1993).Atsiverčiame Bibliją. Vilnius:Lietuvos Biblijos draugija, 123psl) Priėjęs prie Lozoriaus kapo, Jis galingu balsu sušuko: Lozoriau, išeik!, ir numirėlis išėjo, sugrįžo į gyvenimą. (Batchelor M.(1993).Atsiverčiame Bibliją. Vilnius:Lietuvos Biblijos draugija, 123psl) Žydų aukštieji vadovai labai sunerimo, nes šis garsus stebuklas padarė Jėzų dar populiaresnį. Todėl Jie susimokė Jį nužudyti.
Šį darbą sudaro 2498 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Kiti darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!