Monopolija (iš graikų kalbos: monos, vienas + polein, parduoti) – padėtis rinkoje, kai egzistuoja tik vienas tam tikros prekės ar paslaugos pardavėjas. Susiklosčius tokiai padėčiai konkurencijos nelieka, o visi pirkėjai tampa visiškai priklausomais nuo monopolisto.
Kai rinkoje yra tik viena firma, ji turi įtakos rinkos kainai, gali pasirinkti kainą ir gaminamos produkcijos kiekį, kurie maksimalizuos jos pelną. Priklausomai nuo įvairių sąlygų, monopolija laikomos įvairios įmonės, kurios vienintelės teikia tos rūšies paslaugas. Lietuvoje monopolinės veiklos įmonių pavyzdžiai gali būti laikomi: „Lietuvos energija“ - vienintelė elektros perdavimo sistemos operatorė Lietuvoje , „Lietuvos telekomas“ - pagrindinė fiksuoto ryšio įmonė, bei internetui tiekti nuomojamų kabelių savininkė, tai pat Mažeikių naftos perdirbimo gamykla ir daugelis kitų, nes monopoline veikla gali užsiimti ne tik plataus mąsto veikla užsiimančios stambios įmonės, bet ir net labai mažos, kaip tarkim vienintelė parduotuvė mažame miestelyje.
Monopolija rinkoje egzistuoja tuomet, kai yra vienintelis prekių ir paslaugų, neturinčių artimų pakaitų, pardavėjas. Iš to seka, kad monopolistas turi rinkos galią leidžiančią jam kontroliuoti pasiūlos apimtį ir kainas, siekti maksimalaus pelno, be didelio pagrindo bijoti, kad į šaką įeis kita firma, kuri sudarys konkurencija monopolinei firmai.
Išlaikyti monopolinės veikos firmą rinkoje naudinga, ir tam yra aiškus pagrindas – didelis ekonominis pelnas. Tačiau kaip tai atsiliepia paslaugų ir prekių vartotojams? Ar jiems tai taip pat naudinga aptarsime plačiau šiame darbe.
Darbo tikslas – aptarti monopolinę rinką, bei paliekamus jos veiklos ekonominius ir socialinius padarinius.
1. Išsiaiškinti kas yra monopolinė rinka.
2. Aptarti priežastis monopolinei rinkos struktūrai susidaryti.
3. Išsiaiškinti įėjimo į monopolinę šaką kliūtis.
4. Aptarti socialinius bei ekonominius monopolijos padarinius.
Šie uždaviniai yra vieni svarbiausių. Tik juos išsiaiškinę ir aptarę galėsime geriau įsigilinti į monopolinę rinką. Tai - svarbiausias darbo tikslas.
1. MONOPOLINĖS RINKOS ESMĖ
Kadangi monopolijos gaminamas ar parduodamas produktas yra tuo unikalus, kad neturi artimų pakaitalų, nėra vartojimui alternatyvų. Vartotojas turi pirkti iš monopolininko arba apseiti be to produkto. Grynoji monopolija yra abstrakcija,...
Šį darbą sudaro 3639 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!