Naudota literatūra........................................................................................................
Terminas „monopolija“ yra graikų kilmės, susidedantis iš dviejų žodžių: „monos“ – reiškia „vienintelis“ ir „poleo“ – reiškia „parduoti“. Taigi monopolija yra tokia rinkos struktūra, kai kurioje nors pramonės arba paslaugų šakoje yra vienintelis prekių ar paslaugų, neturinčių artimų pakaitalų, pardavėjas. Iš to seka, kad monopolija turi įtakos rinkos kainai, gali pasirinkti kainą ir gaminamos produkcijos kiekį, kurie maksimalizuos jos pelną. Tačiau ji negali pasirinkti kainos ir gaminamos produkcijos kiekio visiškai laisvai: ji gali parduoti tik tokį kiekį produkcijos, kokia bus paklausa. Paklausa, kurią sąlygoje vartotojo elgsena, nulems monopolininko pasirenkamą kainą, po to vartotojai nustato, kiek jie norėtų produkcijos šia kaina pirkti.
Darbo tikslas – aptarti monopolinę rinką, bei antimonopolinės politikos įgyvendinimą Lietuvoje.
• Aptarti monopolinę įmonę;
• Išsiaiškinti antimonopolinę ir antikorupcinę politiką Lietuvoje.
3
1. Monopolinė rinka
1.1. Monopolinės rinkos esmė
Monopolinės rinkos struktūrą lemia konkurencija, nors monopolija yra visiška priešingybė tobulai konkurencijai. Vykstant konkurencijai, prekių gamintojai diferencijuojasi: vieni iš jų nusigyvena, kiti turtėja. Šakoje lieka nedaug įmonių, kurios žino viena kitos finansines ar gamybines galimybes. Konkurencija tampa nenaudinga. Geriau tarpusavyje susitarti ir veikti iš vien, siekiant gauti kuo didesni pelną. Taigi vykstant kapitalo konkurencijai ir centralizacijai susiformuoja monopolinė rinkos struktūra.
V. Lukoševičius (2003,93p.) išskiria keturias priežastis rinkos struktūrai susidaryti:
1) Monopolija atsiranda kontroliuojant tam tikrus išteklius.
2) Įteisinta (legalizuota) monopolija. Ji atsiranda tada, kai kuriai nors įmonei suteikiama išimtinė teisė gaminti ar pardavinėti tam tikrą produktą ar teikti kokią nors paslaugą.
3) Monopolija atsiranda susijungus keletui gamintojų. Jei įstatymai nedraudžia, tai keletas gamintojų gali susijungti į vieną firmą ir , tokiu būdu, pakelti kainą bei padidinti gaunamą pelną.
4) Natūrali monopolija. Tokia monopolija atsiranda tada, kai masto ekonomija yra pagrindinis veiksnys įgalinantis visą tam tikros ūkio šakos produkciją gaminti mažiausiais kaštais vienoje firmoje, o ne dviejuose ar daugiau.
Monopolinėje rinkoje viešpatauja tik vienas gamintojas, todėl gaminamos produkcijos paklausa (Pm) sutampa su rinkos paklausa (DŠ).
1 pav. Monopolinės firmos produkcijos paklausos kreivė (Lukoševičius,...
Šį darbą sudaro 3098 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!