1 seminaras: Romėnų teisės dalykas ir sistema.
Teisės definicija romėnų jurisprudencijoje.
Žodį ius, atitinkantį lietuvišką „teisė“, Romos jurisprudencija vartojo įvairiomis prasmėmis, t. y. tiek apibrėždama teisę objektyviąja (kaip teisės normų visumą), tiek subjektyviąja (kaip tam tikram asmeniui priklausančią teisę) prasme. Universalaus teisės apibrėžimo Romos jurisprudencija nesuformulavo: jo nepateikia nei II a. parengtų romėnų teisės pagrindų autorius – Gajus, nei VI a. imperatoriaus Justiniano iniciatyva sudarytas išsamiausias romėnų teisės sąvadas, nors jo sudedamosios dalys – Institutiones bei Digesta ir pradedamos skyriais De iustitia et iure, t. y. „Apie teisę ir teisingumą“. Kita vertus, šaltinių tekstuose nestinga Romos teisininkų pasisakymų, iš kurių galima susidaryti nuomonę apie tai, kaip buvo suprantamos tokios pamatinės reikšmės turinčios sąvokos kaip teisė (ius) ir teisingumas (iustitia, aequitas). Vienas iš didžiausią pripažinimą pelniusių mėginimų apibrėžti teisę priskiriamas klasikinio laikotarpio teisininkui – Publijui Juvencijui Celsui. Pasak kito klasikinės epochos juristo – Domicijaus Ulpiano: t. y. „[...] kaip vykusiai apibrėžė Celsas, teisė yra gebėjimas taikyti tai, kas gera ir teisinga“. Apibrėždama teisės sąvoką, romėnų jurisprudencija ne kartą rėmėsi teisingumo idėja. Pasak Ulpiano: „prieš imantis teisės mokslo, reikia žinoti, iš kur kyla žodis „teisė“ (ius). Ji taip pavadinta būtent nuo žodžio „teisingumas“ (iustitia). Žodžio ius reikšmę aiškindamas etimologine jo kilme iš žodžio iustitia, Ulpianas nurodė itin svarbų ryšį tarp teisės ir teisingumo: „teisingumas yra nekintama ir amžina valia kiekvienam suteikti tai, kas jam priklauso“.
Mėgindamas atskleisti teisės esmę, Ulpianas pasitelkia pagrindinių teisės principų bei teisės mokslo sąvokas: „teisės principai yra šie: gyventi garbingai, nekenkti kitiems, kiekvienam atiduoti tai, kas jam priklauso“. Jurisprudencija, pasak Ulpiano, „dieviškųjų ir žmogiškųjų reikalų išmanymas, žinojimas to, kas teisinga ir kas neteisinga. Kita vertus, šių romėnų jurisprudencijos fragmentų negalima laikyti teisės definicija, nes į klausimą, kas yra teisė, jie neatsako, o tik detalizuoja tai, kokiais principais vadovaujantis ji turėtų būti kuriama, interpretuojama ir taikoma praktikoje. Romėnų jurisprudencijai nepateikiant teisės...
Šį darbą sudaro 3636 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!