Dažnai rinkoje yra nemažai konkurentų, bet ne tiek daug, kad kiekvienas iš jų galėtų būti laikomas negalinčiu reikšmingai paveikti kaina. Tokia padėtis vadinama oligopolija. Oligopolinėje rinkoje firmos elgiasi gana skirtingai. Nėra pagrindo tikėtis vieno didelio teorinio modelio, kai realiame pasaulyje matome daug nevienodų firmų elgsenos būdų. Šiame darbe yra nagrinėjami trys modeliai, tai yra stabilios kainos, kartelio ir kainų lyderio modeliai.
Oligopolija yra tokia rinka, kurioje dominuoja keletas stambių pardavėjų, kurių elgsena determinuoja tarpusavio priklausomybę nustatant kainas ir rinkos dalį. Kuri šaka priskirtina oligopolijai, paprastai sprendžiama pagal gamybas koncentracijos laipsnį, jam matuoti naudojamas Herfindahl-Hirschman indeksas (HHI), kuris yra kiekvienos firmos rinkos procentinės dalies kvadratų suma.
HHI, kaip ir daugelis kitų ekonominių reiškinių matavimo būdų, nėra idealus. Šio indekso reikšmė pirmiausia priklauso nuo šakos ir rinkos apibrėžimo. Pavyzdžiui, gėrimų pramonei priskirsime tik gaiviuosius gėrimus gaminančias firmas, ar ir mineralinį vandenį, silpnus svaigiuosius gėrimus gaminančias firmas. Panašus keblumas kyla ir dėl, pavyzdžiui, audinių pramonės apibūdinimo. Tai viena. Antra, reikia apibūdinti rinka geografiniu požiūriu. Imkime auto mobilių remonto ir priežiūros rinką. Vieną rezultatą (HHI) gausime, šią paslaugų rinką apibudinę šalies mastu, kitokį regioniniu mastu. Atsižvelgiant į šių firmų (lygiai taip pat ir į kitų paslaugų sferos firmų) konkurenciją, atrodo, kad labiau priimtinas regioninis rinkos požiūris.
1. Kompleksiška, arba ankšta, nepralaidi oligopolija yra tada, kai keturios didžiausios firmos kontroliuoja nuo 60 proc. iki 100 proc. rinkos dalies. Jai esant rinkos dalis dalis stabili, sunkus naujų firmų įėjimas į šaką, pripažįstama tarpusavio priklausomybė, gaunamas ekonominis pelnas.
2. „Laisva", arba netvirta, oligopolija, kurioje keturios didžiausios firmos kontroliuoja mažiau kaip 50 proc., bet daugiau nei 40 proc. rinkos dalies. Firmų dalis ne tokia stabili, įmanomas naujų firmų įėjimas į šaką, ribota kainų konkurencija, silpnesnė tarpusavio priklausomybė ir gaunamas mažesnis ekonominis pelnas.
3. Dominuojanti firma, kai rinkos dalis, tenkanti vienai firmai, sudaro nuo 50 proc. iki 90 proc., nėra artimų konkurentų, sunkus naujų...
Šį darbą sudaro 2789 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!