Dažnai rinkoje yra nemažai konkurentų, bet ne tiek daug, kad kiekvienas iš jų galėtų būti laikomas negalinčiu reikšmingai paveikti kainą. Kai veiklos srityje dominuoja keletas firmų, o naujiems konkurentams patekti į rinką yra kliūčių, tuomet susidaro oligopolinė rinka. Bene efektyviausia šiuolaikinės pramonės organizavimo forma.
Žodis „oligopolija“ kilęs iš graikų kalbos ir reiškia „keli pardavėjai“. Tai tokia rinka, kurioje dominuoja keletas pardavėjų, kurių elgsena determinuoja tarpusavio priklausomybę nustatant kainas ir rinkos dalį (Varian, 1999).
Teks aptarti keletą modelių, nes oligopolinėje aplinkoje firmos elgiasi gana skirtingai. Nėra pagrindo tikėtis vieno didelio teorinio modelio, kai realybėje matome daug nevienodų firmų elgsenos būdų. Darbo tikslas yra išanalizuoti oligopolinės rinkos bruožus, taip pat pateikti keletą galimų oligopolininkų elgsenos tipų ir pateikti samprotavimų apie tai, kokie veiksmai gali būti svarbūs nustatant, kada kokius modelius taikyti.
1. OLIGOPOLINĖS RINKOS APIBŪDINIMAS
Oligopolija pramonės šaka apibūdinanti keletą didelių firmų gaminančių labai ar visiškai panašią produkciją (Browning, 1989, p. 400). Pavyzdžiui JAV automobilių pramonės General Motors , Ford Motor ir Crysler firmos. Jos duoda apie 90 proc. JAV pagamintų automobilių (Wannacoutt, 1993, p. 243).
Oligopolija (oligopoly) – tai tokia rinkos struktūra, kurioje dominuoja keletas stambių gamintojų, kurių elgsena sąlygoja tarpusavio priklausomybę nustatant kainas ir rinkos dalį. Produktai yra identiški arba artimi pakaitai (Pekarskienė I., 2002, p. 21). Paprastai oligopolinėje rinkoje firmų skaičius neviršija dešimties (Hypeeb P. M., 2000, p. 249).
Oligopolijos skirstomos į nediferencijuotas (homogenines, grynas) ir diferencijuotas (heterogenines, negrynas) oligopolijas. Oligopolijos gaminančios nediferencijuotą, homogenišką produktą, vadinamos nediferencijuotomis (homogeninėmis, grynomis) oligopolijomis, dažniausiai pasitaiko metalurgijos pramonėje, kai prekės nesiskiria savo kokybės požymiais. Bet dauguma oligopolijų gamina diferencijuotus produktus, todėl jos vadinamos diferencijuotomis (heterogeninėmis, negrynomis) oligopolijomis, kai prekės, turėdamos tą pačią paskirtį, skiriasi savo kokybinėmis charakteristikomis (automobiliai, drabužiai, avalynė ir pan.) (Pekarskienė I., 2002, p. 21).
Monopolinės konkurencijos modelis yra ypatinga oligopolijos atmaina, pabrėžianti prekių diferenciją ir įėjimo į rinką sąlygas. Tuo tarpu oligopolija daugiau susijusi su strategine firmų...
Šį darbą sudaro 3348 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!