Monopolija – tai graikiškas žodis kilęs iš „mono“ ir „polio“, kuris reiškia „pardavėjas“. Taigi monopolija yra tokia rinkos struktūra, kai kurioje nors pramonės arba paslaugų šakoje yra vienintelis prekių ar paslaugų pardavėjas.
Kai rinkoje yra tik viena firma, ji turi įtakos rinkos kainai, gali pasirinkti kainą ir gaminamos produkcijos kiekį, kurie maksimalizuos jos pelną. Priklausomai nuo įvairių sąlygų, monopolija laikomos įvairios įmonės, kurios vienintelės teikia tos rūšies paslaugas. Lietuvoje monopolinės veiklos įmonių pavyzdžiai gali būti laikomi: interneto tiekėjas „LITNET“, „Lietuvos telekomas“ - pagrindinė fiksuoto ryšio įmonė, bei internetui tiekti nuomojamų kabelių savininkė, tai pat Mažeikių naftos perdirbimo gamykla ir daugelis kitų, nes monopoline veikla gali užsiimti ne tik plataus mąsto veikla užsiimančios stambios įmonės, bet ir net labai mažos, kaip tarkim vienintelė parduotuvė mažame miestelyje.
Monopolija rinkoje egzistuoja tuomet, kai yra vienintelis prekių ir paslaugų, neturinčių artimų pakaitų, pardavėjas. Iš to seka, kad monopolistas turi rinkos galią leidžiančią jam kontroliuoti pasiūlos apimtį ir kainas, siekti maksimalaus pelno, be didelio pagrindo bijoti, kad į šaką įeis kita firma, kuri sudarys konkurencija monopolinei firmai.
Išlaikyti monopolinės veikos firmą rinkoje naudinga, ir tam yra aiškus pagrindas – didelis ekonominis pelnas. Tačiau kaip tai atsiliepia paslaugų ir prekių vartotojams? Ar jiems tai taip pat naudinga aptarsime plačiau šiame darbe, remdamiesi monopoline veikla užsiimančių įmonių pavyzdžiu Lietuvoje, tokių kaip „Lietuvos telekomas“, „Lietuvos energija“ ar „Mažeikių nafta“.
Absoliučioji arba grynoji monopolija – tai toks rinkos sandaros tipas kai yra vienintelis prekių, neturinčių artimų pakaitų, pardavėjas.
Šiuo terminu vadinamas ir pats vienintelis prekės pardavėjas ar gamintojas.
Gryna monopolija yra pramonės arba kitos ūkinės veiklos sferos šaka, kurioje gamybos apimtį kontroliuoja vienas gamintojas, taigi ir vienas pardavėjas, ir kurioje nėra artimų substitutų bei praktiškai negalimas naujų firmų įėjimas į šaką dėl labai aukštų įėjimo barjerų.
Kaip tobulos konkurencijos rinkos struktūra, taip ir grynos monopolijos rinkos struktūra yra kraštutiniai rinkos struktūrų poliai. Ji atsirado seniai, kai...
Šį darbą sudaro 3416 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!