Kritinis kalbos mokymosi pagrindas yra ikikalbinis periodas, kai kūdikis pradeda suprasti įvairius dalykus (objektus, veiksmus, priežastis ir pan.). Kai vaikai ima norėti bendrauti jie ieško lingvistinių formų (tinkamų žodžių, gramatinių morfemų, intonacijos modelių ir t.t.), kurios jiems padeda iškoduoti mintis. Pasak vienos iš nedaugelio vaikų kalbos tyrėjų Lietuvoje Ingridos Balčiūnienės, vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių gimtosios kalbos įsisavinimą ir raidą, yra socialinė vaiko aplinka ir kalbinis tėvų elgesys, nes nuolatos girdėdamas suaugusiųjų kalbą, bendraudamas su tėvais, vaikas pamažu perima jų vartojamą kalbinį ir komunikacinį modelį (Balčiūnienė 2007, 2-5).
Kalbos įsisavinimas apima keturis etapus. Pirmiausia įsisavinami fonologiniai gebėjimai, tuomet sintaksė, galiausiai įsisavinama kalbos morfologija bei leksika. Įsisavinant šiuos gebėjimus lygiagrečiai ugdoma ir bendravimo kompetencija. Aptardamos šiuos keturis etapus sieksime atsakyti į pagrindinį savo darbo klausimą.
Gimtosios kalbos įsisavinimo periodai
Fonologijos įsisavinimas
Tam, kad būtų galima išmokti kalbėti, pirmiausia reikia išgirsti kalbą bei suvokti jos garsus. Periodas, kuomet vaikas įsisavina tai, ką girdi aplinkui, bei pradeda pats reikšti pirmuosius garsus, vadinamas fonologiniu kalbos vystymosi periodu. Fonologinis kalbos vystymasis taip pat turi tam tikrus etapus: ikikalbinis suvokimas, ankstyva balsinė raiška, fonologijos atsiradimas ankstyvojoje kalboje, žodžių vengimas, lingvistinis suvokimas ir atitinkama išraiška bei fonologinių taisyklių įsisavinimas (International Encyclopedia Of Linguistics 2003, 10-13).
Ikikalbinio suvokimo metu, dar būdamas gimdoje, vaikas girdi motinos balsą tiek viduje, tiek iš išorės. Taip įgauna pirmąją lingvistinę patirtį. Vaisius girdi tik žemo dažnio garsus, kurie gali pasiekti jo ausis per tris paskutinius nėštumo mėnesius, kai klausos sistema jau galutinai susiformavusi. Tai pradinis įnašas į kalbą.
Taip pat ikikalbinio periodo metu kūdikiams labai svarbu vizualinis matymas. Jiems svarbu ne tik girdėti garsą, bet ir susieti jį su atitinkamu gestu, mimika ar burnos judesiu. Kasdien kartojami tie patys veiksmai (valgymas, rengimasis, ėjimas pasivaikščioti ir pan.) pamažu supažindina vaiką su jį supančia aplinka, moko jį suvokti santykius su kitais asmenimis. Nuolatos girdėdamas tą patį žodį tam pačiam veiksmui pavadinti, vaikas...
Šį darbą sudaro 3179 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!