Lietuvoje biudžeto pobūdžio sąmatų sudarymo pėdsakų randama 15 a. pab. Aleksandro Jogailaičio metu didysis Lietuvos kunigaikštis rūpinosi savo pajamų ir išlaidų sąmata. 1490 m. jis pareikalvo žinių iš savo sekretoriaus, kiek surinkta ir kiek suvartota valstybėje medaus (natūrinis mokestis); šitokia sąmata Lietuvos aktuose buvo vadinima skaičium. Panašiai 15-16 a. buvo reikalaujama iš sryčių ir teritorialinių sąmatų; o vėliau iš senato ir seimo atsotų buvo renkama tam tikra komisija, kuri turėjo sudaryti valstybės pajamų ir išlaidų planą iždo skaičiaus sumarą.
1. Valdovai- karaliai.
2. Nuolatiniai tarybai.
3. Maršalo departamentui.
4. Kanclerio departamentui.
5. Karo departamentui.
6. Iždo departamentui.
7. Įvairiems reikalams, paprastiems ir nepaprastiems.
Bendra išlaidų suma 11 mln. Auksinių.
1776 m. biudžete bendrų Didžiosios Lietuvos Kunigaikštystės išlaidų tabelė rodo šitokią specifikaciją:
1. Karaliui.
2. Kariuomenei.
3. Administracijai:
a) Maršalo departamentui.
b) Kanclerio departamentui.
c) Iždo departamentui.
d) Įvairiems reikalams.
4. Nepaprastoms ir nenumatytoms išlaidoms.
Biudžete išlaidos išskirtos atskirais straipsniais. Dar prieš LDK žlugimą turėjome biudžetą, kuriame galima pastebėti ir viešumo, ir tikrumo, ir specializavimo dėsnių. Gali būti, nebuvo tuomet dar aiškiai jam taikomi vieningumo ir pilnumo dėsniai. Valstybę padalijus, jos dalių biudžetai ėjo atitinkamu valstybių biudžetuose. Didžioji Lietuvos dalis atsidūrė Rusijoje tad ir biudžetas sudarė dalį Rusijos imperijos biudžeto. Užnemunės biudžetas ėjo Prūsijos karalystės, paskui Varšuvos kunigaikštijos ir Lenkijos karalystės biudžete. Lenkijjos karalystės biudžetas buvo sudaromas smulkmeniškiau, negu tų laikų Rusijos biudžetas. Nuo 1866 m. Lenkijos karalystės, tad ir mūsų Užnemunės, biudžetas ėjo Rusijos valstybės biudžete.
Po pirmojo pasaulinio karo įsikūrus Lietuvos valstybei, pirmas biudžetas buvo sudarytas 1919 m. atkūrus nepriklausomybę 1990 metais buvo priimtas Lietuvos Respublikos biudžetinės sandaros įstatymas, o 200 m. liepos 11 d. nauja jo redakcija.
Valstybės biudžeto sandara remiasi tam tikrais nusistovėjusiais principais. Biudžeto santvarkos principais – pagrindiniai dėsniai, kuriais remiantis tvarkomas modernus konstitucinis valstybės biudžetas. Finansų mokslas nustatė tokius pagrindinius modernaus biudžeto sudarymo principus:
1. Biudžeto tikrumas arba realumas reiškiasi tuo, kad į biudžetą turi būti įtrauktos tik tokios pajamos, kurios bus gautos, ir tik tokio...
Šį darbą sudaro 3398 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!