Šiame darbe bus kalbama apie vieną iš ekonomikos kraštutinumų - gvildensime rinkos sandarą, kai šakoje yra tik viena firma, - monopoliją.
Labai neįtikėtina, kad firma, esanti rinkoje viena, paklustų jos nustatytai kainai. Firma suvoks savo įtaką rinkos kainai ir pasirinks tokį kainos bei kiekio derinį, kad gautų kuo didesnį pelną.
Žinoma, kainos ir gamybos apimties ji negali pasirinkti nepriklausomai - esant kiekvienai kainai monopolija gali parduoti tik tiek, kiek sutiks rinka. Esant aukštai kainai pavyks parduoti tik mažą kiekį. Monopolisto galimybes, renkantis kainą ir kiekį, apribos vartotojų paklausa.
Darbo tikslas: apibrėžti monopolijos sampratą ir paanalizuoti monopolijos modelį.
1. Supažindinti su monopolijos samprata mikroekonomikoje.
2. Pateikti pelno maksimizavimo uždavinio sprendimą ir apibūdinti monopolijos neefektyvumą.
3. Apibūdinti natūraliąją monopoliją.
4. Pateikti monopolijos atsiradimo priežastis.
Darbo metodai: mokslinės literatūros ir Internete pateiktos medžiagos analizė.
1. Monopolijos samprata
Monopolija – tai rinkos sandaros tipas, kai yra vienas, artimų pakaitų neturintis prekių pardavėjas. Kitais žodžiais tariant, monopolija - tai rinka, kurioje viena firma aptarnauja visą rinką.
Kai rinkoje yra tik viena firma, ji turi įtakos rinkos kainai, gali pasirinkti kainą ir maksimizuoti pelną. Tačiau visiškai laisvai manipuliuoti kainomis monopolija negali, nes ji parduoda tik tiek prekių, kiek nori jų pirkėjas. Gali būti, kad monopolininkas nustato kainą, o vartotojas nustato kieki pirks už tokią kainą arba monopolininkas nustato kiek gamins, o vartotojas kiek mokės už tą kiekį.
Tapti monopolija arba išlaikyti monopolinę valdžią nėra lengva, nes yra sukuriama įėjimo ir išėjimo iš tokios rinkos kliūtys. Tos kliūtys – tam tikri trukdymai kurie skatina konkurenciją ir neleidžia vienai firmai įsigalėti, įsitvirtinti rinkoje. Ekonomikoje išskiriamos 4 pagrindinės kliūtys:
1) išskirtinės teisės. Vyriausybė savo veiksmais gali įtakoti firmų status;
2) patentai ir autorinės teisės, jos garantuoja išskirtines teises į rinką. Pasibaigus patento galiojimo laikui išnyksta tos firmos privilegijos;
3) svarbiausių žaliavų, reikalingų produktui gaminti nuosavybė;
4) didelės monopolijos maži gamybos kaštai.
Monopolinės firmos paklausa sutampa su visos rinkos paklausa, nes monopolininkas atstovauja visai šakai, monopolinės firmos...
Šį darbą sudaro 1864 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!