1 lausimas: inovacijų vadybos samprata Inovacijų ir inovacinės veiklos samprata 1.1. Inovacijos ir inovacinės veiklos sąvokos Nustatant bei įvardijant inovacinės veiklos plėtojimo problemas bei ieškant būdų joms spręsti, pirmiausia būtina apibrėžti pagrindines inovacijų ir inovacinės veiklos sąvokas. Inovacijos suvokiamos labai plačiai ir įvairiai: mokslinėje literatūroje šiuo klausimu yra įvairių nuomonių ir pozicijų [1,9,38,39,40,70, 122,133,143,150,154]. Bendru atveju galima teigti, kad inovacija – tai funkcinė, iš esmės pažangi naujovė, orientuota į seno pakeitimą nauju. Inovacija gali būti laikoma idėja, veikla ar koks nors materialus objektas, kuris yra naujas žmonėms, jų grupei ar organizacijai, kuri jį įgyvendina ar naudoja. Norint nuodugniau pažinti inovaciją, reikia ją susieti su veiklos sąvoka. Galima teigti, kad veikla – tai specifinė žmonių aktyvaus požiūrio į tikrovę forma, pasižyminti veiksmų tikslingumu, kryptingumu ir nuostatomis į pertvarką. Kiekviena veikla turi savo tikslą, pasižymi savo priemonėmis bei rezultatu ir nusako veikimo procesą. Todėl inovacinė veikla traktuotina kaip kryptingas inovacijų formavimas ir įgyvendinimas. Toks požiūris į inovacinę veiklą yra akcentuojamas įvairiuose literatūros šaltiniuose, tarp jų ir [1,9,38,39,70,133, 143,150,154]. Pabrėžtina, kad svarbiausias kiekvienos veiklos, taip pat ir inovacinės, subjektas yra žmogus. Veiklos procese žmogus su kiekvienu daiktu sąveikauja ne kaip šiam daiktui svetimo poreikio ar tikslo reiškėjas, o atsižvelgdamas į to daikto prigimtį ir ypatybes. Jis išmoksta valdyti daiktą, padaro jį savo veiklos matu ir objektu, kartu tenkindamas savo ir visuomenės poreikius. O poreikiai savo esme yra savotiškas pažangos katalizatorius, nes žmogus, tenkindamas juos per tikslinę veiklą, pažįsta gamtos paslaptis, daro atradimus bei kuria kokybiškai naujas materialines ir dvasines vertybes. Suvokiant kūrybinio prado svarbą inovacinei veiklai, tikslinga apibrėžti inovacinės veiklos vietą ir reikšmę bendroje veiklos (reproduktyvioji veikla, besiremianti anksčiau buvusiomis veiklos schemomis ir nukreipta gauti jau žinomą rezultatą žinomomis priemonėmis, ir produktyvioji veikla, susijusi su naujų tikslų ir naujų priemonių kūrimu arba žinomų tikslų siekimu naujomis priemonėmis) klasifikacijoje (1.1 pav.). 1.1 pav. Inovacinės veiklos vieta bendroje veiklų klasifikacijoje Inovacinės veiklos vietos nustatymas bendroje veiklų klasifikacijoje padeda kompleksiškai suvokti inovacinės veiklos globalinį pobūdį ir jos svarbą visuomenės vystymuisi. Inovacinės veiklos svarba akcentuojama daugelyje mokslo darbų [1,9,39,40,43,70,86,122,124,133,143,145,148,150,154]. Inovacinė veikla juose apibūdinama kaip ekonomikos intensyvinimo pagrindas, mokslinės techninės pažangos spartinimo, socialinės ir kultūrinės visuomenės plėtros sąlyga. Galima teigti, kad vienintelė veikla, siejanti savyje kūrybą, mokslą ir verslininkystę, tai inovacinė veikla. Jos dėka mokslo žinios transformuojamos į fizikinę realybę, keičiančią visuomenę. Todėl inovacinę veiklą tikslinga traktuoti kaip produktyviąją žmonių veiklą, nukreiptą į kokios nors sistemos perėjimą iš žemesnio lygio į aukštesnį. Šio perėjimo tikslas – tenkinti kintančius visuomenės poreikius. Kintančių visuomenės poreikių įtaka inovacinei veiklai akivaizdžiai atsispindi B.Twiss pateikiamoje inovacinės veiklos schemoje [143]. 1.2 pav. Inovacinės veiklos schema Šiuo atveju inovacinė veikla suvokiama kaip mokslo ar techninių žinių perdavimas tiesiogiai į vartotojų poreikių tenkinimo sritį [143]. Analogišką požiūrį išsako ir kiti autoriai – J.R.Bright [14], D.Price [108], M.J.Baker [9]. Išsamiau nagrinėjant inovacinės veiklos sąvokas, būtina įvertinti inovacijų įvairovę bei šios įvairovės raiškos formas. 4 klausimas Inovacinė veikla bendrovėje veiklų klasifikacijoje 1.2. Inovacijų įvairovė ir jų klasifikavimas Atsižvelgiant į inovacijų įvairovę, tikslinga suformuoti universalų inovacijų klasifikacijos modelį, išskiriant galimas svarbiausias klasifikacines grupes: 1. Klasifikacija inovacijų turinio prasme: • produkto; tokių inovacijų prasmė – naujų galutinių produktų (gamybos priemonės, vartojimo reikmenys, materialiniai ar intelektiniai produktai ir t.t.) sukūrimas, gaminimas ir naudojimas, • technologinės; tokių inovacijų prasmė – naujų technologijų sukūrimas ir taikymas įvairiose veiklos srityse, • socialinės; tokių inovacijų prasmė – naujų ekonominių, valdymo, organizacinių ir kitų struktūrų bei formų sukūrimas ir diegimas įvairiose veiklos srityse, • kompleksinės; tokių inovacijų prasmė – produktų, technologinių ir socialinių inovacijų sintezuotas kompleksas. 2. Klasifikacija inovacijų įgyvendinimo lygio prasme: • žmogus, • įmonės, įstaigos ar institucijos tipo organizacija, • ūkio šaka ar kita veikla pasižyminčio sektoriaus tipo organizacija, • visuomenė ir valstybė, • ekosistema, • pasaulis. 3. Klasifikacija inovacijų įgyvendinimo masto prasme: • vienkartinės; tokių inovacijų prasmė – jų įgyvendinimas vieną kartą, • daugkartinės; tokių inovacijų prasmė – jų įgyvendinimas keletą ir daugiau kartų. 4. Klasifikacija inovacijų naujumo lygio prasme: • radikalios; tokių inovacijų prasmė – iš principo naujų priemonių, skirtų tenkinti naujus arba jau žinomus poreikius, kurie kokybiškai keičia visuomenės veiklos būdus, sukūrimas, • modifikuojančios; tokių inovacijų prasmė – gerinimas ir papildymas; tobulėjimo laidavimas esamomis priemonėmis, prisitaikant prie kintančių visuomenės poreikių. 5. Klasifikacija inovacijų organizacinių ypatybių prasme: • vidaus organizacinės; tokių inovacijų prasmė – inovacijos įgyvendinamo proceso (kūrimo, diegimo, vystymo) organizavimas tik vienoje organizacijoje, • tarporganizacinės; tokių inovacijų prasmė – inovacijos įgyvendinimo proceso atskirų funkcijų paskirstymas tarp įvairių organizacijų, pvz.: mokslinių tyrimo institutų, konstravimo biurų, įmonių ir kt. 6. Klasifikacija inovacijų pobūdžio prasme: • kiekybinės; tokių inovacijų prasmė – našumo, gamybos apimčių ir t.t. didinimas kiekybiniais aspektais, • kokybinės; tokių inovacijų prasmė – gamybos, valdymo ir t.t. kokybės gerinimas. Pateiktas klasifikacijos modelis gali būti suvokiamas kaip tradicinis: atskiri jo elementai įvairiais aspektais pažymimi įvairiuose literatūros šaltiniuose [1,9,38,70,143,154]. Kartu pabrėžtina, kad šis modelis visiškai neatspindi inovacinės veiklos specifikos ir neleidžia suprasti sisteminio inovacijų pobūdžio. Todėl būtų tikslinga papildyti inovacijų klasifikaciją inovacinės veiklos galutinio rezultato prasmę išryškinančia klasifikacija. Pastarojoje gali būti išskirtos: • fundamentinė; jos prasmė – inovacinės veiklos galutinis rezultatas yra mokslinė teorija, pateikta rašytine forma. Šios inovacinės veiklos organizavimas ir valdymas yra labai toli pažengęs ir atitolęs nuo kitų inovacijų, • eksperimentinė; jos prasmė – inovacinės veiklos galutinis rezultatas yra remiantis moksline teorija sukurtas eksperimentinis produkto (technika, technologinė linija ir t.t.) pavyzdys, • bazinė; jos prasmė – inovacinės veiklos galutinis rezultatas yra sukurto eksperimentinio produkto pavyzdžio naudojimas masinei gamybai konkrečioje organizacijoje pirmą kartą, • difūzinė; jos prasmė – inovacinės veiklos galutinis rezultatas yra kažkur jau gaminamo produkto gamybos patirties pritaikymas masinei gamybai konkrečioje organizacijoje, tam tikrame regione, pasižyminčiame individualia specifika, • sąlyginė; jos prasmė – inovacinės veiklos galutinis rezultatas yra masinėje gamyboje esančio produkto dalinis modernizavimas ir atnaujinimas, kuo remiantis gaunamas visai kitas ar panašus, bet kitų techninių charakteristikų produktas. Gali atrodyti, kad pateikta klasifikacija tik "skaido" inovacinę veiklą į atskiras dalis (difūzija, paskleidimas). Iš dalies taip ir yra. Tačiau šis klasifikavimas sudaro prielaidas formuoti inovacijų valdymo metodus ir algoritmus. Tai patvirtina ir J.R.Bright atlikti tyrimai [14]. Jis pažymi, kad labiausiai ženklus naujos technikos ir technologijos panaudojimo efektas pastebimas ne ten, kur ji pirmą kartą buvo panaudota (eksperimentinė, bazinė inovacija), o inovacinė idėja dažniausiai duoda daugiau rezultatų tose srityse, apie kurias net nebuvo galvota idėjos formavimo momentu (difūzinė, sąlyginė inovacija). Kartu šis klasifikavimas padeda kompleksiškai suvokti ir įvertinti inovacijas kaip sistemą, turinčią kompleksinį pobūdį, bei sudaro prielaidas formuoti inovacijų valdymo metodus ir algoritmus, taip pat numatyti visuminės inovacinės veiklos, aprėpiančios smulkaus ir vidutinio verslo sferą, tikslines nišas. 5 pav. Inovacijų klasifikavimo požymiai 3KLAUSIMAS: MOKSLO IR VERSLO SĄVEIKA INOVACINĖJE VEIKLOJE 1.1.4. Inovacinės veiklos valdymo problematika Nagrinėjant inovacinės veiklos valdymo problemas, daugeliu atvejų reikia atsižvelgti į pačią inovacinės veiklos idėją. Mokslinėje metodinėje literatūroje išskiriami du idėjų atsiradimo būdai: 1. Idėjos atsiradimas, kaip rinkos poreikių pasekmė; 2. Idėjos atsiradimas, kaip mokslinių tyrimų pasekmė, kuriant mokslo-tyrimo ar konstravimo struktūrose. Svarstymai apie tai, koks idėjos atsiradimo būdas efektyviausias, dažnai yra prieštaringi. B.Twiss atlikti tyrimai rodo, kad tik ketvirtis idėjų, sudarančių inovacijų pamatą, atsirado mokslo-tyrimo ar konstravimo struktūrose, tačiau jų svarba didesnė, jei jos nulemia radikalius ir didelius pokyčius, atveria naujas panaudojimo sritis. Rinkos poreikių svarbą, formuojant inovacinės veiklos idėjas, patvirtina E. von Hippel atlikti tyrimai. Tyrimais nustatyta, kad net 67% inovacinių projektų parengiama naudojant vartotojų idėjas. Priešpriešą tarp idėjų atsiradimo šaltinių patvirtina B.Twiss atlikti tyrimai, kurių pagrindu jis teigia, kad daugelis mokslinių-techninių darbuotojų atmeta verslo interesus, tai yra verslo interesai supriešinami su mokslo-technikos darbuotojų interesais. Skirtingus požiūrius inovacinės veiklos idėjos atžvilgiu galima pavaizduoti taip: 10 pav. Verslo ir mokslo sąveiką inovacinėje veikloje Mokslo ir verslo institucijų darbuotojų interesų nesubalansuotumą taip pat patvirtina ir C.Margerison bei K.Elliott atlikti sociologiniai tyrimai. Interesų nesubalansuotumo tarp mokslo ir verslo atstovų problemos sprendimo būdai: 1. Bendro supratimo derinimas, naudojant mokymo programas; 2. Organizacinių struktūrų, padedančių garantuoti glaudų bendradarbiavimą tarp mokslo ir verslo atstovų, kūrimas; 3. Mokslo ir verslo institucijų personalo perskirstymas bei sujungimas formuojant atskiros ūkio šakos vystymo strategiją ir ilgalaikius tikslus. Kita svarbi inovacinės veiklos valdymo problema – šios veiklos dalyvių pasipriešinimas inovacijoms. Inovacinė veikla išreiškia pasikeitimus. Tai galima traktuoti kaip pavojų žmonėms, susijusiems su šia veikla. Psichologas E.Shein pabrėžia, kad organizacijų vadovai, planuojantys inovacinius pokyčius, naiviai galvoja, jog paprastas informavimas apie pokyčių būtinumą ir atitinkami įsakymai leis pasiekti norimų rezultatų. Jo atlikti tyrimai parodė, kad pasipriešinimas kaitai pasireiškia kiekvienoje organizacijoje – ir ypač stipriai, jei pokyčiai įgyvendinami prievarta. Pabrėžtina ir tai, kad inovaciniam klimatui turi įtakos inovacinės veiklos apimtys, o tai patvirtina mintį, kad inovacinės veiklos organizavimą dera sutelkti kuo mažesniuose struktūriniuose padaliniuose. Be to, inovacinės veiklos sėkmei didelę įtaką turi vadovaujančio personalo kvalifikacija ir patirtis. E.Mansfield atlikti tyrimai leidžia daryti išvadą, kad inovacinės veiklos įgyvendinimo sąlygos tokios, kad sėkmė gali būti pasiekta tik tuo atveju, jei inovacinei veiklai vadovauja kvalifikuotas vadovas, iškeliantis projekto sėkmę aukščiau visko, galintis rizikuoti ne tik savo karjera, bet ir aukoti savo interesus. Tai pat šiais tyrimais nustatyta labai didelė koreliacija tarp bendro inovacinės veiklos efektyvumo, mokslininkų ir inžinierių kvalifikacijos, valdymo kokybės ir vadovų požiūrio į inovacijas. Tokį vadovą galima lyginti su verslininku, kuris yra aukštos kvalifikacijos, sugebantis rizikuoti ir veiklos žmogus. Tai taip pat patvirtina E. von Hippel tyrimai, kuriais remiantis buvo padarytos išvados, kad verslininkas – tai centrinė inovacinės veiklos sėkmės figūra tiek stambiose, tiek augančiose įmonėse; visi sėkmingi inovaciniai projektai turėjo bent vieną sumanų ir kvalifikuotą lyderį, nebuvo nė vieno sėkmingo projekto, už kurio nestovėtų iškili asmenybė. Minėti tyrimai leido nustatyti šias verslininkų – inovacinės veiklos vadovų – charakteristikas: 1. 50% verslininkų kilę iš šeimų, kurių tėvai turėjo nuosavą verslą; 2. Vidutinis jų išsilavinimo lygis atitinka magistro laipsnį; 3. Vidutinis amžius – 30 metų; 4. Jie jau anksčiau dalyvavo inovacinėje veikloje. Remiantis šiais tyrimais, galima daryti išvadą, kad viena iš svarbiausių inovacinės veiklos valdymo problemų – žema verslininkų kvalifikacija ir aktyvumas dalyvaujant inovacinėje veikloje. Verslininkų svarbą inovacinei veiklai patvirtina ir inovacinės veiklos klasifikavimas pagal jos dalyvius. J.Langrish ir W.Reekie išskiria veiksnius, turinčius įtakos visuminei inovacinės veiklos sėkmei: 1. Inovacinės veiklos vadovas – kvalifikuotas, kompetentingas, turintis atitinkamą valdžią žmogus; 2. Kiti darbuotojų tipai, pasižymintys išskirtiniais gabumais; 3. Tiksliai nustatyti poreikiai; 4. Inovacijos potencialios naudos realizacija; 5. Gera kooperacija; 6. Išteklių pakankamumas; 7. Vyriausybės parama. Panašių pažiūrų laikosi ir K.Freeman, pateikdamas tyrimų rezultatus, susijusius su inovacinės veiklos sėkme. Jais remiantis daroma išvada, kad inovacinė veikla įgyvendinama sėkmingiau, jei: 1. Inovacijų vykdytojai geriau supranta vartotojų poreikius; 2. Daugiau dėmesio skiriama rinkotyrai; 3. Darbai atliekami efektyviau, bet nebūtinai greičiau; 4. Geriau panaudojamos konsultacijos iš šalies; 5. Atsakingi už inovacinio projekto įgyvendinimą asmenys yra ganėtinai kvalifikuoti ir užima pakankamai aukštus postus. Kita svarbi inovacinės veiklos valdymo problema yra ta, kad inovacinė veikla dažniausiai organizuojama stichiškai ir nėra valdoma programiniu pagrindu. Tai akcentuojama daugelyje mokslinių darbų. I.Ansoff, M.Porter, R.Whitaker ir N.Kay pabrėžia, kad inovacinė veikla turi būti valdoma remiantis jos programavimu. Tai pagrįsta tuo, kad organizacijos, sudarydamos strateginius planus, juose numato gamybos, pardavimų apimtis bei pelną keleriems metams į priekį, todėl laikui bėgant tarp reikiamo bei gaunamo pelno atsiranda atotrūkis, ir šią spragą turi užpildyti inovacijos, naujos rinkos ar diversifikacija. Pabrėžtina, kad kiekviena inovacinė veikla yra sietina su rizika. Norint priimti sprendimą dėl pasirinktos inovacinės veiklos, reikia realiai įvertinti stipriąsias ir silpnąsias puses. Tam tikslui taikytinas B.Twiss siūlymas vertinti inovacinės veiklos potencialą, remiantis šiomis parametrų grupėmis: • Ištekliai; • Įrengimai; • Mokslinė-techninė patirtis; • Personalas; • Praktinės patirties efektyvumas. Bendrai paėmus, inovacijos įgyvendinimo rizikos veiksnius galima suskirstyti į tris pagrindines grupes: 1. Techninis-technologinis sprendimas (techninis-technologinis neapibrėžtumas). Inovacinis projektas gali nepasisekti, jei jo įgyvendinti neįmanoma techniškai; 2. Rinka (rinkos neapibrėžtumas). Inovacinio projekto įgyvendinimo eigoje sukurto produkto nereikia vartotojams (pasikeitė vartotojų poreikiai, per ilgai užtruko projekto įgyvendinimas, atsirado konkurentai su geresniais produktais ir pan.). Pasikeitė valstybės politika (mokesčiai, įstatymai, ekologiniai reikalavimai); 3. Personalas (proceso neapibrėžtumas). Personalas, dalyvaujantis inovacijos įgyvendinimo procese, yra nepakankamai kvalifikuotas, motyvuotas. Vadovai nesugeba adekvačiai valdyti inovacijų diegimo procesų; Apibendrinant inovacinės veiklos valdymo problematiką, išskirtinos šios spręstinų problemų grupės: 1. Verslo ir mokslo interesų nesubalansuotumas; 2. Inovacinės veiklos dalyvių pasipriešinimas inovacijoms; 3. Inovacinės veiklos dalyvių kvalifikacijos tobulinimas. 5 klausimas: Inovacijų sistema Kaip buvo minėta, inovacijų įgyvendinimo sėkmę sąlygoja ne tik vidiniai inovacijų diegimo mechanizmai, bet ir sąveika su išorine aplinka. Kitaip ji dar vadinama – inovacijų sistema. Inovacijų sistema apibrėžiama kaip elemetų bei sąveikos mechanizmų visuma sudaranti prielaidas žinių transforfavimui į naujus produktus ir paslaugas. Ją sudaro trys lygiai (8 pav.): 1. Inovacijų politika 2. Inovacijų infrastruktūra 3. Įmonės 8 pav. Inovacijų sistema Inovacijų politiką formuoja ir įgyvendina valstybės ir savivaldos institucijos (LR Seimas, LR Vyriausybė, ministerijos – pagrindinai Ūkio bei Švietimo ir mokslo, apskričių administracijos ir savivaldybės) per įvairius teisės aktus, strategijas ir programas. Pagrindinis inovacijų politikos vystymo kryptys yra: 1. Inovacijų kultūros skatinimas, 2. Inovacijoms palankios aplinkos kūrimas, 3. Mokslo orientavimas į inovacijų kūrimą ir diegimą versle. Inovacijų infrastruktūrai priskiriamos mokslo institucijos, inovacijų ir verslo centrai, mokslo ir technologijų parkai, inkubatoriai, agentūros, finansinės institucijos, konsultacinės įmonės bei asociatyvinės verslo organizacijos. Tarp pagrindinių reikėtų paminėti: • Lietuvos inovacijų centras • Mokslo institutai • Universitetai • Lietuvos smulkaus ir vidutinio verslo plėtros agentūra • Nacionalinė regionų plėtros agentūra • Lietuvos ekonominės plėtros agentūra • Bankai Pagrindinis inovacijų infrastruktūros organizacijų veiklos kryptys – teikti inovacijų paramos paslaugas įmonėms ir organizacijoms, kuriančioms ir įgyvendinančioms inovacijas. Inovacijų paramos paslaugas galima suskirstyti į šias pagrindines grupes: 1. Informavimas apie technologinę plėtrą; 2. Partnerių paieška; 3. Naujų technologijų paieška; 4. Inovacinių projektų finansavimas; 5. Technologinės konsultacijos; 6. Marketingo paslaugos; 7. Pagalba vykdant tyrimus; 8. Patentavimas ir licencijavimas. Pats svarbiausias inovacijų sistemos elementas (be kurio nebūtų ir pačios inovacijų sistemos) yra inovacinės įmonės. Inovacinė įmonė - įmonė, formuojanti ir diegianti inovacijas. Galima išskirti šiuos pagrindinius inovacinės įmonės bruožus: 1. Orientacija į pokyčius; 2. Pastovūs informaciniai kanalai; 3. Komandinis darbas; 4. Decentralizacija; 5. Rizika - kaip savaime suprantamas dalykas; 6. Biurokratizmų ir formalumų nepaisymas; 7. Iniciatyvumo skatinimas Inovacinė įmonė yra ne ta kuri įdiegė naują technologiją ar pritaikė naujas žinias gaminant naują produktą, bet ta, kuri tai padariusi, nesustoja vietoją, o toliau ieško galimybių bei kuria planus ką reikėtų atnaujinti perspektyvoje. Kitaip tariant – įmonė neturi sustoti vietoje, inovacijų formavimas ir įgyvendinimas turi būti nuolatinis ir dinamiškas procesas. Inovacinės veiklos sąveika su išorine aplinka suformuoja naujovės gyvavimo ciklą. Išskirtinos šios gyvavimo ciklo stadijos (9 pav.): 1. Kūrimas; 2. Įvedimas; 3. Augimas; 4. Branda; 5. Pabaiga. 9 pav. Inovacijų gyvavimo ciklas Kiekviena gyvavimo ciklo stadija charakterizuojama tokiais parametrais kaip produkto naujumo lygis, paklausos dydis, ekonominis efektyvumas ir t.t. 6 KLAUSIMAS: INOVACINĖS VEIKLOS KOMPLEKSIŠKUMAS 1.3. Inovacinės veiklos kompleksiškumas Inovacinę veiklą galima apibūdinti kaip kompleksinį procesą, apimantį naujovės sukūrimą, paskleidimą ir panaudojimą. Be to, inovacinė veikla yra sudėtinga dinaminė sistema, kurios efektyvumas daugiausia priklauso nuo inovacinės veiklos vidaus mechanizmo ir nuo jo sąveikos su išorine aplinka. Vidinis inovacinės veiklos mechanizmas pasižymi tuo, kad jo raiška aprėpia įvairias fazes [70] (1.3 pav.): 1. Naujos idėjos atsiradimą; 2. Naujovės sukūrimą ir pirminį įdiegimą; 3. Naujovės panaudojimo metodų paskleidimą; 4. Naujovės paskirstymą tarp naudotojų ir vartotojų; 5. Naujovės naudojimą ir vartojimą; 6. Naujovės sunykimą. 1.3 pav. Inovacinės veiklos fazės Inovacinės veiklos sąveika su išoriniu pasauliu suformuoja naujovės gyvavimo ciklą. Išskirtinos šios gyvavimo ciklo stadijos [1,9,38,70, 143,154] (1.4 pav.): 1. Startas; 2. Greitas augimas; 3. Subrendimas; 4. Prisotinimas; 5. Finišas. 1.4 pav. Inovacijų gyvavimo ciklas Kiekviena gyvavimo ciklo stadija charakterizuojama tokiais parametrais kaip produkto naujumo lygis, paklausos dydis, ekonominis efektyvumas ir t.t. Be to, pati inovacinė veikla yra nevienalytė pagal proceso dalyvius, kuriuos galima suskirstyti taip (1.5 pav.): 1. Idėjų generatorius – inovacinės veiklos dalyvis, kuriantis inovacijas intelekto dėka; 2. Inovacijų vadybininkas – inovacinės veiklos dalyvis, mokslo ir praktikos jungiamoji grandis; 3. Savininkas – inovacinės veiklos dalyvis, kurio gamybinėje bazėje ir dėl kurio finansavimo diegiamos inovacijos; 4. Vadovas – inovacinės veiklos dalyvis, vadovaujantis inovacinio produkto kūrimui; 5. Darbininkas – inovacinės veiklos dalyvis, kuriantis galutinį inovacijų produktą; 6. Vartotojas – galutinis inovacinės veiklos rezultato naudotojas. 1.5. pav. Inovacinės veiklos dalyviai 7 KLAUSIMAS: INOVACINĖS VEIKLOS DALYVIAI Be to, pati inovacinė veikla yra nevienalytė pagal proceso dalyvius, kuriuos galima suskirstyti taip (10 pav.): 1. Idėjų generatorius – inovacinės veiklos dalyvis, kuriantis inovacijas intelekto bei žinių dėka; 2. Inovacijų vadybininkas – inovacinės veiklos dalyvis, mokslo ir praktikos jungiamoji grandis; 3. Savininkas – inovacinės veiklos dalyvis, kurio gamybinėje bazėje ir dėl kurio finansavimo diegiamos inovacijos; 4. Vadovas – inovacinės veiklos dalyvis, vadovaujantis inovacinio produkto kūrimui; 5. Darbininkas – inovacinės veiklos dalyvis, kuriantis galutinį inovacijų produktą; 6. Vartotojas – galutinis inovacinės veiklos rezultato naudotojas. 9 pav. Inovacinės veiklos dalyviai Šis inovacinės veiklos skirstymas į dalyvius yra daugiau sąlyginis. Realiai praktikoje atskirų dalyviu funkcijas atlieka atskiros organizacijos arba kelias funkcijas atlieka vienas iš dalyvių. Tačiau šis, kad ir sąlyginis skirstymas, padeda tiksliau identifikuoti atskirų inovacijų įgyvendinimo dalyvių interesus bei motyvus. 8 KLAUSIMAS : INOVACIJŲ STRATEGIJOS 2. 1.2. Inovacijų strategijos Sąvoka “strategija” kildinamas iš graikiško žodžio “strategia”-vadovavimas ir reiškia: 1. Karo meno šaka, apimanti pasirengimą karui, ir vadovavimą kerinėms pajėgoms; 2. Politinės, visuomeninės kovos vadovavimo menas; 3. Nuo aplinkybių priklausomą veiksmų varianto pasirinkimą nustatančių taisyklių visumą. Išsamiausią ekonomikos moksle inovacinių procesų aprašymą yra pateikęs J. Schumpeter. J. Schumpeter ekonomikos vystymąsi nagrinėjo taikydamas inovacijų problematiką. Jis išskyrė 5 ekonomikos vystymesi reiškiančius tipiškus pokyčius: 1. Naujos technikos, naujų technologinių procesų arba naujo gamybos aprūpinimo rinka naudojimas; 2. Naujų savybių turinčios produkcijos įdiegimas; 3. Naujų žaliavų naudojimas; 4. Pokyčiai organizuojant gamybą ir jos aprūpinimą materialiniais techniniais ištekliais 5. Naujų realizacijos rinkų atsiradimas. 30-aisiais XX amžiaus metais J. Schumpeter įvedė terminą “inovaciją” ir triadą “išradimas-inovacija-imitaciją”. J. Schumpeter inovacijas traktuoja kaip pokyčius, kurių tikslas naujų vartojimo prekių, naujų gamybinių priemonių, rinkų bei pramonės įmonių formų įdiegimą bei naudojimą. Mokslo apie strateginį įmonių valdymą pradžia laikytinas XX amžiaus 7-asis dešimtmetis, kada tapo aišku, kad efektyviai funkcionuoti gali tik tos įmonės, kurios pasirengusios inovacijoms, kurios idėją ar išradimą greitai paverčia produktu ir greičiau už kitus pateikia šį produktą vartotojams. Akivaizdu, kad sėkmingas inovacinių procesų valdymas įmanomas ten, kur valdymo sistema sugeba greitai ir tiksliai analizuoti bei įvertinti naujoves, priimti sprendimus apie jų diegimo kryptis, reorganizuoti technologinius ir galybinius procesus ir t.t. Inovacijų strategijų pradininkas H. Ansoff strategiją traktuoja kaip perspektyvinės veiklos planą, kurį rengiant reikia daug dėmesio skirti silpnų ir stiprių iš aplinkos ateinančių signalų aptikimui ir įvertinimui. Pagal H. Ansoff įmonės inovacijų strategijos apima šiuos pasirinkimo komponentus: 1. Produktą ir rinką; 2. Augimo vektorių (naujų produktų ir rinkų plėtros augimas); 3. Konkurencinį pranašumą; 4. Įmonės viduje sukurtų sugebėjimų visumos sinergiją; 5. Sprendimų priėmimą. Strateginį planavimą galima apibrėžti kaip procesą, kurio metu iškeliami ilgalaikiai (strateginiai) tikslai ir numatomi būdai, kaip tuos tikslus pasiekti. Strateginis planavimas apima šiuos etapus: 1. Esamos padėties analizė. Strategijų rengimui gan plačiai taikomas įmonės stiprumo, silpnumo, galimybių bei grėsmių analizės metodas, literatūroje žinomas kaip SWOT (angl.: Strength, Weakness, Opportunities, Threats). Metodo esmė – išsiaiškinus minėtuosius aspektus, parengti subalansuotas įmonės strategijas. 2. Vizijos ir misijos formulavimas. Vizija – įsivaizduojamas, siekiamas tikslas po strategijos įgyvendinimo. Misija – įmonės/organizacijos bendra veiklos kryptis, paskirtis. 3. Ilgalaikių bei tarpinių tikslų iškėlimas bei svarbiausių užduočių (būdų) tikslams įgyvendinti numatymas. Inovacinių strategijų formavimas ir įgyvendinimas yra viena iš pagrindinių įmonių tarptautinio bei vietinio konkurencingumo didinimo sąlygų. Konkurencingumas – įmonės savybė, apibūdinanti konkretaus vartotojų poreikio tenkinimą, lyginant ją su kitomis įmonėmis. Konkurencingumas lemia įmonės sugebėjimą konkuruoti rinkoje. Analizuojant įmonės konkurencingumą, būtina įvertinti šiuos veiksnius: 1. Produkto charakteristikos; 2. Įmonės įvaizdis; 3. Gamybiniai pajėgumai; 4. Technologiniai sugebėjimai; 5. Realizavimo tinklas; 6. Rinkodara; 7. Finansinė padėtis 8. Savikaina; 9. Vartotojų aptarnavimas. Įmonės inovacijų strategijos kūrimo pagrindą sudaro produkto (inovacijos) gyvavimo ciklas, įmonės pozicija rinkose bei vykdoma mokslinė – techninė politika įmonėje. Skiriamos šios inovacijų strategijos: 1. Puolimo inovacinė strategija – būdinga įmonėms, kurios sukuria naują produktą ir pirmos su naujuoju produktu pasirodo rinkoje; 2. Gynybinė inovacinė strategija – skirta įmonės pozicijų išlaikymui rinkoje. Įmonės, taikančios gynybinę strategiją, stengiasi išlaikyti susikurtą nišą palyginti stabiliose produktų rinkų ir rinkų srityse. Įmonės veikia ribotų produktų savybių aptarnavimo srityse, stengiasi į užimtas rinkos sritis neįsileisti geresnių savybių produktų; 3. Imitacinė inovacinė strategija – būdinga įmonėms, modifikuojančioms rinkoje pateikiamą produktą. Pagrindinis inovacijų strategijų bruožas – įmonių tikslai siekiami inovacijų įgyvendinimo pagrindų, esant dideliai įtakai galimų rizikos veiksnių: rinkos neapibrėžtumas, techninis-technologinis neapibrėžtumas, proceso neapibrėžtumas (11 pav.). 11 pav. Inovacijų įgyvendino rizikos Pagrindinių rizikos (neapibrėžtumo) veiksnių, turinčių įtakos inovacijų strategijų rengimui ir įgyvendinimui, įvertinimas įgalina numatyti adekvačias priemones bei būdus. Rinkos konkurencingumo sąlygomis naujų produktų (prekių ir paslaugų) kūrimas turi būti organizuotas kaip nenutrūkstamas procesas. Inovacijų procesas turi būti sudedamoji bendros įmonės strategijos dalis ir vienyti naujas idėjas, gamybinių strategijų formavimą, jų tyrimus ir paruošimą, rinkodaros programos sudarymą bei įvertinimą (12 pav.). H. Takeuchi ir I. Novaka pažymi, kad sparčiai besivystančioje, stipriai konkuruojančioje aplinkoje tempas ir lankstumas yra esminės prielaidos inovacijos sėkmei. 12 pav. Inovacijų strategijos rengimo ir įgyvendinimo modelis 9. INOVACINĖS VEIKLOS AKTYVINIMO KRYPTYS – ES ESPEKTAS Inovacinės veiklos aktualumas Suaktyvėjo XX a. penktajame dešimtmetyje . Schumpeter : “Naujų prekių, naujų technologijų, naujų žaliavos rūšių, naujų valdymo formų konkurencija
Šį darbą sudaro 9306 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!