Didelį vaidmenį XIX a. Lietuvos dailės procese suvaidino daugiau kaip tris dešimtmečius gyvavusi vadinamoji Vilniaus meno mokykla, turėjusi poveikio ir daugeliui tolimesnių lietuvių meno kelių, formavusi nemaža jo būdingų bruožų. Edukacinės komisijos rūpesčiu paskutinįjį XVIII a. dešimtmetį, 1793 m., prie Lietuvos vyriausiosios mokyklos buvo įkurtos architektūros ir 1797 m. tapybos, o kiek vėliau — skulptūros (1803) ir raižybos (1805) katedros. Jos sudarė žymų, pedagoginę ir kūrybinę veiklą telkusį dailės židinį, kuris drauge su visa Vyriausiąja mokykla 1803 m. buvo performuotas į Vilniaus universitetą. Vilniaus meno mokyklą geriausiai apibūdina jos profesoriai bei auklėtiniai: žymiausias klasicizmo atstovas Lietuvoje architektas Laurynas Stuoka-Gucevičius (1753—1798), pagarsėję tapytojai — Pranciškus Smuglevičius (1745— 1807), Jonas Rustemas (1762—1835) ir jų mokiniai Juozapas Oleškevičius (1777—1830), Jonas Kristoforas Damelis (1780—1840), Valentinas Vankavičius (1799—1842), Vincentas Smakauskas (1797—1876), skulptoriai Andrius Lebrenas (1737—1811), Kazimieras Jelskis (1782—1867), raižytojai Juozapas Saundersas (1773—1845), Bogumilas Kislingas (1790 — po 1846) ir daugelis kitų Lietuvos dailininkų.
Mokyklos veiklos laikotarpiu Lietuvos — Lenkijos valstybė išgyveno krizę, o po paskutinių padalinimų galutinai neteko valstybingumo. Tai buvo epocha, „kada nyko, merdėjo ir traukėsi feodalizmas su savo barokinės dailės idealais ir tradicijomis ir tuo pačiu metu augo, tvirtėjo ir reikalavo sau gyvenimiškų teisių nauja demokratinė ideologija su savo grožio idealais, kuriuos proklamavo klasicizmas”. Šias naujas tendencijas irstančioje feodalinėje visuomenėje ėmė skatinti pradėję formuotis kapitalistiniai santykiai. Pažangiuosius visuomenės sluoksnius palietusios Didžiosios prancūzų buržuazinės revoliucijos idėjos, demokratinės ir patriotinės 1794 m. sukilimo prieš carizmą nuotaikos, antibaudžiavinės mintys, švietėjiška filosofija atsispindėjo ir visoje Vilniaus meno mokyklos orientacijoje. Joje šalia naujų, kiek abstrahuotų, į antikinį idealą linkusių klasicizmo formų, kai kurių akademizmo bruožų vis labiau tvirtėjo realizmo pradai, kurie skatino pasaulietiną tematiką, tikrovės individualizaciją, dailės ryšį su Lietuvos gyvenimu, kultūra, žadino dėmesį krašto buities, istorijos ir gamtos realijoms (P. Smuglevičius, J. Rustemas, J. Damelis).
Gana aiškiai Vilniaus meno mokykloje reiškėsi ir romantizmo dvasia, kurią gaivino glaudžiai su Lietuva...
Šį darbą sudaro 2796 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!