ĮVADAS Temos aktualumas. Rusijos statybos infrastruktūros svarba visų šalių ekonomikos plėtrai yra didelė – susisiekimas yra būtinas vertės kūrimo komponentas, kurio reikšmė globalioje ekonomikoje tik auga. Kuriantis Europos sąjungos bendrai rinkai, suintensyvėjo ryšiai tarp šalių – narių ir dėl to išaugo transporto srautai. Rusijos statybos transportui, palyginus su kitomis transporto rūšimis, teko santykinai didesnė augimo dalis. Sklandus ir efektyvus transportas yra būtina prielaida kitų ekonomikos šalių sėkmingai plėtrai, todėl Rusijos statybos infrastruktūra yra vienas iš esminių veiksnių, lemiančių sėkmingą šalies ekonomikos augimą [15]. Darbo tikslas. Atlikti Rusijos statybos ir remonto paslaugų rinkos dalyvių analizę. Darbo objektas. Rusijos statybos ir remonto įmonių rinkos dalyvių analizė. Darbo uždaviniai : 1. Nustatyti Rusijos statybos rinkoje dalyvaujančias įmones. 2. Ištirti įmonių užimamą rinkos dalį , išskiriant rinkos lyderius ir pasekėjus. 3. Išsiaiškinti paslaugų grupes ir pagrindinius stambiausių rinkos dalyvių ženklus. 4.Išanalizuoti teisinius rinkos ypatumus, ribojimus bei draudimus. 5. Išanalizuoti darbų atlikimo ir kainų nustatymo principus. 6. Aptarti darbų technologijų naujoves rinkoje. 1. Bendra Rusijos statybos ir remonto rinkos charakteristika Po 2008 m. finansinės krizės, Rusijos statybų rinka smarkiai sumažėjo. Atleidžiami visi emigrantai iš Moldovos, Gruzijos, Azeibardžano, Kirgizijos, Ukrainos ir kitų šalių. Vieninės įmonės prašo valstybės paramos, ir tokia parama jiems yra suteikta. Rusijos Vyriausybės nurodymų smarkiai padidintas valstybinis užsakymas karininkų būstams, Olimpiniams objektams Soci mieste, keliams ir kitiems infrastruktūros objektams. Ypač pastūmėjo kelių ir tiltų statyba. Per Rusija vingiuoja apie 70 tūkst.km.Rusijos statybos, iš jų 21324,85 km. yra valstybinės reikšmės keliai. Valstybiniai keliai skirstomi į magistralinius, rajoninius ir krašto kelius. Valstybinės reikšmės keliai padengti keturių rūšių skirtingomis dangomis, kurios detalizuojamos žemiau nurodytoje lentelėje [13]. 1 lentelė Valstybinės reikšmės Rusijos statybos dangos Asfaltbetonio danga 12817000,18 km. 60,0 % Cementbetonio danga 85000,82 km. 0,4 % Žvyro danga 8415000,87 km. 39,5 % Grindinys 9000,22 km. 0,1 % Iš viso: 21324000,85 km. 100,0 % Valstybinės reikšmės keliai yra svarbiausios Rusijos transporto jungtys tarp Makvos ir Sankt Peterburgo ir Maskvos ir Vladivostoko. Savo Rusijos statybos tinklu, jo tankumu ir išplėtojimu Lietuva prilygsta išsivysčiusioms valstybėms. 2. Rusijos statybos ir remonto rinkoje dalyvaujančios šalies įmonės Konkurencija Rusijos statybos ir remonto rinkoje yra gana didelė. Valstybinės reikšmės keliuose statybos, remonto ir rekonstrukcijos darbus atlieka 43 Rusijos įmonės dvylika iš jų gana stambios, vykdančios darbus, kurių vertė – daugiau kaip milijonas litų. Rusijos statybos rinkoje dalyvauja įmonės: AB „Panevėžio keliai“, AB „Kauno tiltai“, UAB „Fegda“ , UAB „Šiaulių plentas“, AB „Alkesta“, UAB „Kerista“, UAB „Parama“, AB „Hidrostatyba“ , UAB „Žemaitijos keliai“, UAB „Kelda“, UAB „Taurakelis“, UAB „Automobilių keliai“, UAB „Ukmergės keliai“, AB „Kauno keliai“, UAB „Grinda“, UAB „Mirkliai“, UAB „Šiaulių kelias“, UAB „Žemda“, UAB „Gatvių statyba“, UAB „Aukštaitijos traktas“, UAB „Rusijos statybos statyba‘, UAB „Mažeikių automobilių keliai“, UAB „Kamesta‘, UAB „Sostinės gatvės“, UAB „Tilsta“, UAB „Plungės Jonis“, UAB „Zarasų keliai“, UAB „Eismas“, UAB „Keldarista“, UAB „Telšių keliai“, UAB „Rusijos statybos remonto grupė“, UAB „Tiltuva“, UAB „Marijampolės gatvių remontas“, UAB „Šilutės automobilių keliai“, UAB „Viadukas“, UAB „Panevėžio gatvės“, UAB „Grinda“, UAB „Melinga“, UAB „Miesto gatvės“, UAB „Sostinės keliai“ ir UAB „Vigasta“ [4]. AB „ Kauno tiltai“ bei UAB „ Šiaulių plentas“ yra įsteigę jų dukterinių įmonių grupes . Grupę „Kauno tiltai“ sudaro: AB „Kauno tiltai“ , Tauragėje įsikūrusi UAB „Taurakelis“ bei Kėdainiuose esanti įmonė UAB „Automobilių keliai“ [?]. „Šiaulių plentas“ grupė be UAB „Šiaulių plentas“ apjungia dar šias įmones: UAB „Žemaitijos keliai“ iš Telšių , UAB „ Mažeikių automobilių keliai“ , UAB „Šiaulių kelias“ bei UAB „Žemda“ [4]. Iš surinktos informacijos galima spręsti, kad Rusijos statybos ir remonto rinkoje yra didelė konkurencija, kadangi šalyje, kurioje daugiau nei 210 tūkst. km. valstybinės reikšmės Rusijos statybos, dirba 430 kelius statančios , remontuojančios ir rekonstruojančios įmonės . Nors ekspertai prognozuoja, kad šįmet Rusijos realusis bendrasis vidaus produktas (BVP) išaugs 5,5 proc. ir sieks 51,44 mlrd. USD, o 2010 metais šalies ekonomika turėtų augti 4,8 proc., pernai augimas, preliminariais duomenimis, siekė 5,7 proc., tačiau ekspertu džiaugsmas yra, mano manymu, yra nepagristas žiūrint iš paprasto piliečio pozicijos. Ekonomikos augimo tempas parodo tik tendencija bet paliginant ES šalių gyvenimo lygi tai galima padaryti išvada, kad net ir su tokiu augimų mes nekada nepasieksim ES šalių BVP lygio. Pasak Vilniaus banko valdybos pirmininko patarėjo Gitano Nausėdos, šįmet prognozuojamas eksporto plėtros lėtėjimas bei užsienio prekybos struktūros kaita, ir tai verčia Vilniaus banko analitikus būti santūrius, prognozuojant ūkio augimą 2001 metais. Tačiau, anot jo, atsigauna sektoriai, labiau.orientuoti į vidaus rinką, ir tai yra Rusijos šansas šiais metais. Banko analitikai sumažino anksčiau skelbtą prognozuojamą einamosios sąskaitos deficito (ESD) rodiklį - numatoma, kad ESD šiemet sudarys 6 proc. BVP (anksčiau prognozuota, kad ESD sieks 7,5 proc. BVP). Numatomas 2001 metų ESD, banko ekspertų nuomone, buvo 4 proc. BVP. Konsoliduoto šalies biudžeto fiskalinis deficitas šiemet, pasak G.Nausėdos, bus nedidelis - 1,5 proc., ir jei Vyriausybė, kaip žada, 2003 metais dar nepradės pensijų reformos, kitais metais jis turėtų dar sumažėti – iki l ,2 proc. Mano manymu infliacija šiemet sieks 0,8 proc. (gruodį, palyginti su 2001 m.), tokia pat ji turėtų būti ir 2003 metais. Pernai infliacija buvo 2 proc. nors Vilniaus bankas prognozavo 1,8 proc. Šįmet infliacijos augimą mes siejame su akcizų didinimu bei PVM lengvatų panaikinimu nuo metų vidurio, taip pat su tam tikru vidaus paklausos padidėjimu. Iš kitos pusės toks palyginti trumpalaikis ekonomikos augimas neužtikrina darbo užmokesčio augimo. Todėl tampa aišku kodėl Vilniaus bankas kiek pakoregavo anksčiau skelbtas vidutinio darbo užmokesčio (VDU) bei nedarbo prognozes. VDU, ekspertų nuomone, šįmet augs ne 4,2 proc. - iki 1160 litų, kaip anksčiau manyta, bet tik 3 proc. - iki 1122 litų. 2003 metais jo augimas turėtų siekti 4,5 proc. - iki 1172 litų. Pernai VDU buvo 1084 litai. Nedarbo lygis nuo prognozuotų 14,9 proc. 2001 metais šiemet sumažės iki 14 proc.:, o kitais metais tikėtina sumažės iki 13,5 procento. Vidutinė paskolų litais palūkanų norma, anot finansų analitikų, kurį laiką dar mažės, tačiau vėliau - šiais ir kitais metais turėtų išlikti stabili. Pernai vidutinė paskolų litais palūkanų norma buvo 8,13 proc., šiemet ir kitais metais prognozuojama atitinkamai 7 ir 6,75 proc. 3.Tokio augimo nesitikėjo 2007 metų Rusijos ūkio auginio tempai nustebino net skeptiškai nusiteikusius analitikus. 2007 metais Rusijos bendrojo vidaus produkto (BVP) prieaugis sudarė 5,7 proc. Maža to, ketvirtąjį ketvirtį šalies BVP šoktelėjo aukštyn net 7,9 proc. siekė vos 3,5 proc. kilstelėjimo. Tarptautinis valiutos fondas (TVF) Tokio augimo nesitikėjo tikėjosi vos 4 proc., BVP augimo. „To tikrai nesitikėjo niekas" , -konstatavo finansų analitike Margarita Starkevičiūtė. Tokius duomenis paskelbė Statistikos departamentas, kuris planuoja dar patikslinti rodiklį. Tačiau mano manymų toks augimas mažai susijęs su vyriausybės politika ar valstybės verslo skatinimo politika, anaip tol jog mokesčiai priėmus naujus mokesčių įstatymus net bendroj sumoj padidėjo. Manau, kad ekonomikos augimas susijęs daugiausiai su Rusijos žmonių norų gyventi geriau. Taip pat ekspertai įžvelgia ir mokestinių teisės aktų pakeitimų įtaką. Mat nuo šių metų pradžios panaikinta nulinio tarifo lengvata investicijoms skirtam pelnui. Todėl 2001 metų pabaiga ypač pasižymėjo pagyvėjusiomis investicijomis. Dėl nuo sausio l dienos panaikintos pelno mokesčio lengvatos re investuojamam pelnui pelningai dirbusios įmonės skubėjo investuoti, pirko kompiuterius, automobilius. Masinį pirkimą, anot M.Starkevičiūtės, skatino ir artėjantis lito perštėjimas prie euro. Daugelis, bijodami galimų nuostolių, stengėsi išleisti pinigus. 2002 metų BVP augimas viršijo ir optimistiškiausias prognozes. Specialistai tikėjosi, jog BVP šoktelės iki 5 proc. Biudžetą planuojanti Finansų ministerija tenkinosi 4,5 proc. augimo prognozėmis. Reikėtų pabrėžti, kad Rusijos ekonomika auga, eksportas į Rusiją - taip pat, tačiau pasirodo, kad Rusijos įmonės, sėkmingai parduodančios prekes Vakaruose, prisideda ir prie, pavyzdžiui, Vokietijos bendrovių eksporto į Rusiją. Rusijoje tiesiog buvo ruošiama žaliava Vakarų eksportui į Rytus. Rusijos politinė padėtis pernai pasikeitė. Jos suskubo atsiriekti rinkos dalį ir paspartino investicijas. Tačiau taip pat ekspertai siūlo Statistikos departamento paskelbto rodiklio nepriimti už gryną pinigą. Kai kurie Rusijos banko specialistai jau dvejus metus ginčijasi su Statistikos departamentu dėl BVP skaičiavimo metodikos. Yra nuomonių, kad pramonės sektorių įvertinimas nepakankamai tikslus. Tikimasi, kad atvykę TVF ekspertai padės išspręsti ginčą. Taip pat skaičiuojant neaiškumų skaičiuojant BVP prieaugį nes kaip gali būti, kad visus metus BVP auga 5,7 proc., o vidutinis atlyginimas smunka. Matyt, kažkaip keistai įvertinama šešėlinės ekonomikos įtaka. Optimistiškai nuteikia praėjusiais metais pasijutęs ekonomikos augimas, padidėjusios investicijos į statybas. Žinoma, yra dalykų, kurie Rusijos statybų rinkoje nėra sveikintini ir norėtųsi, kad keistųsi greičiau. Turime visi labiau pasistengti, kad mažėtų nelegalaus ir nekokybiško darbo pasiūla ir paklausa, kuri iškreipia rinką, sukuria nesąžiningą konkurenciją. Deja, ši problema dar bus aktuali ir šiais ir kitais metais. Kita vertus, džiugina tai, kad vis daugiau verslininkų, investuojančių į nekilnojamąjį turtą, supranta, jog kaina nėra vienintelis kriterijus. Kalbant apie gyvenamąją statybą, galima prognozuoti, kad šiais metais rinka turėtų išaugti. Pastebima, kad iki šiol trūksta gerų, modernių Europos standartus atitinkančių butų. Rinkoje atsirado daug pigių, tačiau ne aukščiausios kokybės butų, kuriais klientai vis dažniau nusivilia. Vis labiau auga kokybiško ir modernaus būsto paklausa. Juk neįmanoma gero ir modernaus buto pastatyti pigiau nei jo statyba iš tikrųjų kainuoja. Norėdamos patenkinti ir augančius rinkos poreikius, statybos bendrovės negali apsiriboti joms įprastomis statybos paslaugomis. Klientai Vakarų valstybėse ir vis dažniau Rusijoje reikalauja viso paslaugų paketo -jų verslo idėjos supratimo, rinkos tyrimo, statinio koncepcijos sukūrimo, projektavimo, galiausiai statybos, priežiūros ir eksploatavimo. Rusijos darbo rinka formavosi sudėtingomis intensyvios ir esminės perėjimo į rinkos ekonomiką reformos sąlygomis. Pradedant 1990 metais, šalies ekonomika pergyveno infliacijos augimo, gamybos ir gyvenimo lygio nuosmukio laikotarpį. 4.Statybos įmonių patirtis ir ryšiai Rusijos rinkoje Atsiskyrus nuo Sovietų Sąjungos, daugelis Rusijos ekonominių ryšių nutrūko arba susilpnėjo. Esant siaurai Rusijos vidaus rinkai ir ribotoms galimybėms dalyvauti pasaulinėje rinkoje, ekonomiškai netikslingas tapo stambių, siaurai specializuotų ūkio kompleksų funkcionavimas. Juose mažėjo ir smuko gamybos apimtis, neefektyviai buvo panaudojami esami įrenginiai ir darbuotojai. Suirus žemės ūkio subjektų bendrovėms, didelė dalis gyventojų neteko nuolatinio darbo. Tokiomis sąlygomis ir toliau vykdant žemės ūkio reformą, keitėsi žemės ūkio subjektų sudėtis bei ūkininkavimo sąlygos. Dėl žemo kaimo gyventojų mobilumo juose susiformavo iš esmės uždara savarankiška, specifinė darbo rinka. Iš pirmo žvilgsnio ir labai pigiai kainuojantis butas gali atrodyti modernus, tačiau vėliau pigų produktą nusipirkęs žmogus dažniausiai susiduria su problemomis. Sutaupęs pirkdamas butą, po to turi daug daugiau investuoti į jo eksploataciją, netobulų techninių sprendimų taisymą". -kalbėjo V. Juocevičius. Bendrovės „Skanska statyba" vadovas pastebėjo dar vieną džiuginančią tendenciją - atsiranda ilgalaikis požiūris į nekilnojamąjį turtą, investuotojų supratimas, kad nekilnojamojo turto puošnumas turi būti suderintas su funkcionalumu. V.Juocevfčius pastebėjo, kad. turint tam tikrą pinigų sumą investicijoms į nekilnojamąjį turtą, prioritetas dažniausiai teikiamas puošnumui, dekoratyvumui, prabangos įspūdžiui, o ne pastato funkcionalumui, kokybei, techniniams sprendimams, ilgalaikiam požiūriui. Iš Rusijos „Kaustą" pasitraukė prieš trejus metus po šią šalį sukrėtusios ekonomikos krizės. Kauniečiai vykdė užsakymus Kaliningrado srityje ir Sibire. „Jeigu atsirastų rimti) ir brangių objektų, kuriems statyti reikia aukštos kokybės, modernių technologijų, grįžtume į Rusiją. Dalyvauti mažų objektų statybos konkursuose mums neapsimoka", - kalbėjo A.Butkus. „Kaustos" apyvarta penai padidėjo net 60-70 procentų ir siekė 100 mln. litų. Šiemet bendrovės vadovai tikisi dar bent 20 proc. padidinti apyvartą. „Užsienio investuotoji l aktyvumas Rusijoje didėja, todėl Šiemet vėl galima tikėtis statybų pramonės augimo", - mano A-Butkus. Nors vėl aktyviai kalbama apie Kauno laisvosios ekonominės zonos kūrimą, .Raustos" vadovas A.Butkus nesitiki, kad šiemet statybos bendrovės čia turės darbo. „Kol kas tik perkami žemės' sklypai. Reikės laiko rasti investuotojų, parengti projektus, todėl statybos gali prasidėti tik po metų", - prognozavo A.Butkus. „Kaustos" direktorius mano, kad vis dar didele problema lieka nelegalus darbas statybose. A.Butkaus skaičiavimais, nelegaliai salios statybose dirbs, iki 30 procentų žmonių, „Vyriausybė turėtų aktyviau ieškoti saugiklių, kaip pažaboti nelegalų darbą, nes tai itin smarkiai iškreipia rinką", - kalbėjo „Kaustos" generalinis direktorius A.Butkus. 5.Darbų šaltinis - Rusijoje Statybininkai važiuoja dirbti į Rusiją. Pernai bendrovė „Murena" net 90 procentų visų darbų atliko Sibire. „Džiaugiamės, kai kyla naftos kainos, nes turtingesni tampa mūsų pagrindiniai užsakovai -„Juka". ..LUKoil" ir kitos Sibiro naftos kompanijos", - sakė „Murenos" vadovas V.Smalinskas, ateities planus daugiausia siejantis su Rusijos rinka. Perspektyvų Rusijos rinkoje mato ir bendrovės Panevėžio statybos tresto generalinis direktorius Eugenijus Rečiūnas. Jis pasidžiaugė, kad netrūksta šios šalies užsakymų. Praėjusiais metais Panevėžio statybos trestas Rusijoje statė poilsio ir gyvenamuosius namus. Tarp individualių namų užsakovų buvo ir Rusijos verslo lyderių. E.Rečiūnas teigė, kad jų būstų dydis pranoksta bet kokius lietuvių užmojus. Turtingi Rusijos verslininkai galį statytis ir išlaikyti individualius namus, kurių plotas matuojamas tūkstančiais kvadratinių metrų. Rusijoje ūkio plėtros eigoje formuojasi statybos rinka ir jos dalyvių bendradarbiavimo santykiai. Statybos dalyvių bendradarbiavimo santykiams daro įtaka laisvos rinkos ekonomika ir teisiniai aktai, reglamentuojantys verslą Rusijoje. Pasikeitė visų statybos dalyvių elgsenos ir veiksmų pobūdis. Šio proceso metu iš esmės transformavosi rangovų inžinerinės, organizacinės, ekonominės ir valdymo veiklos pobūdis. Besikeičiančios statybos rinkos poveikyje vyksta statybos įmonių adaptacija. Šiose sąlygose egzistuoja didelė konkurencija tarp rangovų. Viena iš rangovo konkurentabilumo didinimo strategijų — tai statybos projektų valdymo metodo taikymas įmonėje. Beveik 30 metų statybos projektų valdymo metodas plačiai taikomas JAV, Vakarų Europos ir kitose šalyse. Tarptautinė projektų valdymo asociacija (IPMA) nustatė, kad projektų valdymas leidžia sumažinti projektų atlikimo trukmę vidutiniškai 20-30 %, o investicijų dydį 10-15 %. Šis metodas taip pat taikomas Rusijoje. Statybos projekto valdymas - tai procesas, kurio metu įgyvendinamas tam tikras investicinis tikslas, siekiant gauti iš anksto planuojamą efektyvumą. Ekonominio efektyvumo klausimai yra aktualūs visose projekto įgyvendinimo etapuose. Ypatingai svarbią reikšmę turi statybos sąmatos. Statybos sąmatų sudarymas, kontrolė, koregavimas ir efektyvumo analizė ir yra svarbi statybos projektų valdymo dalis. Statybos sąmatos - kaip dokumentas integruoja įvairių mokslo sričių žinias:sistemų inžinerijos,technologijos, ekonomikos, matematikos, informatikos ir teisės. Statybos sąmatų sudarymas, kontrolė ir analizė apsprendžia galutinį projekto efektyvumą. Todėl statybos sąmatos - tai naujas ir svarbus kompleksinių tyrimų objektas Rusijoje. Statybos projekto įgyvendinimo procesas skirstomas į etapus [2]. l pav. pateikta statybos projekto įgyvendinimo schema. Statybos sąmatos sudaromos projekto pagrindimo, statinio projektavimo, viešųjų pirkimų konkurso eigoje ir statybos inžinerinio paruošimo metu. Statybos inžinerinio paruošimo blokinė schema pateikta 2 pav. Statybos projekto tikslingumo ir pagrindimo nustatymo stadijoje formuluojami projekto tikslai, uždaviniai, apribojimai ir galimi jo įgyvendinimo variantai [1]. Finansinės analizės metu pagal sustambintus normatyvus ar analogus nustatomi statybos projekto kaštai atsižvelgiant į statybos sklypų variantų parinkimą. Tokių skaičiavimų tikslas - apskaičiuoti investicijų poreikį ir finansavimo galimybes. Priešprojektinėje stadijoje nagrinėjami projekto įgyvendinimo teisiniai klausimai, ar tikslinga įsigyti žemę ar nuomoti, sąlygos gauti leidimą statybai. Šioje stadijoje detalizuojami projekto principiniai techniniai sprendimai, atrenkami optimalūs projekto variantai, pateikiama jo sąmata pagal sustambintus rodiklius ir nustatoma statybos trukmė[l]. Projektavimo metu rengiamas statinio techninis projektas. Šio projekto dalį sudaro patikslinta sąmata. Parengus techninį projektą ir sąmatą organizuojamas konkursas statybos darbams vykdyti. Laimėjęs konkursą rangovas vykdo statybos inžinerinį paruošimą, sudaro darbų vykdymo projektą ir atlieka statybos darbus. Pagrindinė statybos sąmatų paskirtis - nustatyti statybos išlaidas, kainą ir bendrą investicijų dydį. Sąmata yra svarbiausias dokumentas padedantis užsakovui priimti teisingus sprendimus. Rangovui sąmata turi esminę reikšmę išlaidų planavimui, kontrolei ir efektyvumo analizei. Įvairiose šalyse yra skirtinga išlaidų klasifikacija, norminė duomenų bazė ir sąmatų sudarymo metodika [4]. Pavyzdžiui, JAV tarptautinė inžinerių asociacija (AACE) parengė rekomendacijas [3] ir pateikė sąmatų klasifikavimo sistemą. Ši sistema išskiria penkias sąmatų grupes. Priklausomai nuo techninio projekto įgyvendinimo lygio skiriasi sąmatos sudarymo tikslas ir metodika, o taip pat kinta nustatytos kainos tikslumas. koncepciją. Jos tikslumas 30 %. Statybos sąmatos sudarymui naudojami sustambinti normatyvai arba projektai analogai. Statybos sąmatos sudarymas priešprojektinėje stadijoje. Ji naudojama statybos projekto principinių techninių sprendimų palyginimui. Statybos sąmata viešųjų pirkimų konkurso metu. Viešųjų pirkimų konkursas vykdomas užsakovo iniciatyva siekiant parinkti rangovą (genrangovą) statybos darbams vykdyti. Parenkant rangovą užsakovas įvertina ekspertų išvadas ir siūlymus. Darbo statybos sąmata. Darbo sąmata turi būti ruošiama statybos inžinerinio paruošimo metu (2 pav.). Statybos inžinerinio paruošimo metu rangovas gali rengti alterantyvius statybos procesų sprendimus, juos optimizuoti ir integruoti į sąmatinius skaičiavimus [1]. Tai leidžia rangovui sumažinti statybos išlaidas, o konkurso metu didinti savo pasiūlymo konkurencingumą. Faktinė statybos sąmata. Statinio atidavimo naudoti metu turi būti sudaroma faktinė statybos kaina. Ji reikalinga analizei atlikti ir galutiniam statybos projekto efektyvumui nustatyti. Faktinėje sąmatoje atsispindi racionalių sprendimų įdiegimo laipsnis, jų efektyvumas ir sprendimų patrikimumas 6. Rusijos rinkos dalyvės užsienio kapitalo įmonės Įmonės, dalyvaujančios Rusijos statybos ir remonto rinkoje, išskyrus dvi, yra Rusijos kapitalo įmonės. Viena iš jų, tai UAB „Lemminkainen Lietuva “, turinti filialus Vilniuje ir Klaipėdoje, yra suomių kapitalo įmonė. Suomiams priklausantis „Lemminkainen“ koncernas į Lietuvą atėjo prieš dešimt metų, nusipirkęs UAB „Vakarų automagistralė“ [1]. Ši įmonė, investavusi į naujos technikos pirkimą ir darbuotojų mokymą, pagal pardavimų apimtis, jau užimą penktą vietą tarp Rusijos statybos įmonių [27]. Kita užsienio kapitalo įmonė Rusijoje, atliekanti Rusijos statybos ir remonto darbus yra UAB „Eurovia Lietuva“. Tai garsios Prancūzijos įmonės „Eurovia“ padalinys [12]. „Eurovia Lietuva‘ yra viena tarp didžiausią patyrimą turinčių Rusijos statybos tiesimo ie remonto bendrovių šalyje. 2006 metais buvo apdovanota Rusijos prezidento pastaraisiais metais geriausių rezultatų pasiekimą diegiant naujas technologijas. Naujoves įgyvendinti padeda iš Prancūzijos atvykę specialistai [22]. Automobilių Rusijos statybos direkcijos prie Statybos ministerijos ir miestų bei rajonų savivaldybių rengiamose konkursuose Rusijos statybos ir remonto darbams atlikti kitų šalių bendrovės nedalyvauja, kadangi kol kas joms Rusijos rinka neįdomi dėl mažos darbų apimties [5]. 7. Įmonių pasiskirstymas rinkoje, pardavimų apimtys, užimama procentinė rinkos dalis Rusijos statybos ir remonto darbams atlikti yra reikalinga daug karjerinių medžiagų (smėlis, žvyras, dolomitinė skalda) bei asfaltbetonio, todėl įmonės, rinkos dalyvės, dalyvauja konkursuose , rengiamuose Rusijos statybos ir remonto darbams atlikti, kurie yra arčiau jų asfaltbetonio gamybinių bazių, karjerų. Tai paaiškinama mažesnėmis transportavimo išlaidomis ,be to norint kokybiškai atlikti asfaltavimo darbus, asfaltbetonio temperatūra turi būti ne žemesnė nei šimtas dvidešimt laipsnių. Be gamybinių medžiagų transportuojama Rusijos statybos technika bei darbo jėga [20]. Tai paaiškina neoficialų įmonių pasiskirdtymą rinkoje. Didžiausių 23 Rusijos statybos ir remonto įmonių 2004 – 2006 metų pardavimų apimtys pateiktos 1 priede. Iš duomenų, pateiktų 1 priede matyti, kad rinkoje pastaraisiais metais pirmauja : 1 ) AB “Panevėžio keliai“, 2 ) AB „Kauno tiltai“, 3 ) UAB „Fegda“, 4 ) UAB „Šiaulių plentas“ , 5) UAB „Alkesta“. Siekiant išsiaiškinti apie įmonių užimamą procentinę rinkos dalį, pirmiausia reikia apžvelgti, valstybinės reikšmės Rusijos statybos finansavimą. Rusijos statybos ir remonto darbai finansuojami iš Rusijos biudžeto, tai reglamentuoja Rusijos statybos priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymas. 1 pav. Valstybinės reikšmės Rusijos statybos finansavimas Šaltinis: http://lra.lt/lt.php/veikla/bendra_informacija/3 Iš 1 paveiksle pateiktų duomenų matyti, kad 2006 m. iš visų keliams statyti ir remontuoti skirtų lėšų 16 % sudarė valstybės užsakymas , 2007 metais šis skaičius išaugo iki 36,3 % , 2008 metais vyriausybės negrąžinama parama sudaro 36,4 %. 1 lentelė Rusijos statybos remonto įmonių - procentinė darbu dalis Įmonės pavadinimas 2006 m. 2007 m. 2008 m. 1. AB „Panevėžio keliai“ 9,0 % 14,4 % 17,9 % 2. Kauno tiltai (grupė 3 įmonės) 10,3 % 13,9 % 12,6 % 3. UAB „Fegda“ 7,2 % 7,7 % 10,0 % 4. Šiaulių plentas (grupė 4 įmonės) 6,5 % 9,3 % 9,3 % 5. UAB „Alkesta“ 7,0 % 8,9 % 7,8 % 6. Viso 1 -5 įmonių 40,0 % 54,2 % 57,6 % 7. Kitos (33 įmonės) 60,0 % 45,8 % 42,4 % Iš viso: 100,0 % 100,0 % 100,0 % Lentelė sudaryta darbo autorių remiantis šaltiniais: Statybos bendrovės pagal 2004 m. atliktus statybos darbus. http://wap.vz.lt/archyvas/print.php?id=187074&strid=1047&rs=0&ss=8b7c26f61d3d9... ; ir Top 1000. (2007, liepa). Didžiausios Rusijos bendrovės pagal 2006 m. pardavimo pajamas. Verslo žinios, 66-103. Iš duomenų, pateiktų 1 lentelėje, matyti, kad penkios stambiausių šalies įmonių procentinė rinkos 2004 – 2006 metais dalis auga, o kitų Rusijos statybos ir remonto įmonių procentinė rinkos dalis mažėja . Pagal užimamą procentinę Rusijos statybos ir remonto rinkos dalį, galima teigti, kad šios penkios įmonės lyderiauja tarp Rusijos statybos ir remonto rinkos įmonių. Be įmones, rinkos lyderių , rinkoje gana svarią padėtį užima įmonės – tai UAB „Lemminkainen“, UAB „Kerista“, UAB „Parama“, AB „Hidrostatyba“, UAB „Kelda“ , UAB „Ukmergės keliai“. Šių įmonių trijų pastarųjų metų pardavimų apimtys siekė nuo 82 iki 175 mln.Lt. Kitas įmones, atliekančias Rusijos statybos ir remonto darbus , pagal pardavimų apimtis , yra pasekėjai. Pagal pateiktus duomenis galima nustatyti, kad 1 lentelėje 1 – 5 pozicijose nurodytos įmonės ir žemiaus išvaddintos užima lyderiaujančias pozicijas Rusijos statybos ir remonto rinkoje, jos puoselėja senas Rusijos statybos tiesimo tradicijas. Šios įmonės turi pačius moderniausius įrengimus, statybos ir Rusijos statybos priežiūros darbams atlikti taiko pažangiausias technologijas. Tai pajėgios, profesionalios Rusijos statybos tiesimo ir tiltų statytojų įmonės, atliekančios daugumą mūsų šaliai reikalingų darbų. Šios ir daugelis kitų Rusijos statybos įmonių įdiegė kokybės valdymo sistemas pagal tarptautinius standartus ISO 9002 ir ISO 14001 [2]. Rusijos statybos ir remonto įmonių atliekamų darbų struktūra nėra įvairi. Pagrindiniai atliekami darbai pagal kategorijas tai: asfaltbetonio dangos rekonstrukcija ir stiprinimas; žvyrkeliso statybos asfaltavimas; tiltų ir viadukų rekonstrukcija ir remontas [26]. 2008 metais Rusijos statybos ir remonto įmonės sustiprino bei rekonstravo 243000 km. asfaltbetonio dangos, išasfaltavo 67000 km. žvyrkelio statybos ir rekonstravo 1800 tiltų [ 29]. Rusijos statybos, rekonstrukcijos ir remonto darbų rinką reglamentuoja Rusijos Federacijos įstatymai ir poįstatyminiai aktai. Vienas iš jų 1998 m. gegužės 11 d. Rusijos Federacijos Rusijos statybos įstatymas. Šis įstatymas nustato automobilių kelių Rusijos statybos plėtojimo, priežiūros ir naudojimosi jais teisinius pagrindus [17]. Rusijos statybos priežiūros ir plėtros programos šaltinius ir tvarką reglamentuoja 2000 m. spalio 12 d. Rusijos Federacijos statybos priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymas. Pagal Ekonominės veiklos klasifikatorių yra priskiriami statybos darbams, todėl be anksčiau minėtų įstatymų , rinkos dalyvių veiklą reglamentuoja ir 1996 m. kovo 19 d. Rusijos Federacijos Statybos įstatymas Nr. I – 1240. Šis Įstatymas nustato visų Rusijos Federacijos teritorijoje statomų, rekonstruojamų ir remontuojamų statinių esminius reikalavimus, statybos techninio normavimo, statybinių tyrinėjimų, statinių projektavimo, naujų statinių statybos, rekonstravimo, remonto, jų pripažinimo tinkamais naudoti, statinių naudojimo ir priežiūros, nugriovimo bei visos šios veiklos priežiūros tvarką, statybos dalyvių, viešojo administravimo subjektų, inžinerinių tinklų bei susisiekimo komunikacijų savininkų (ar naudotojų), kitų juridinių ir fizinių asmenų veiklos šioje srityje principus [18]. Įmonėms, skaičiuojant sąmatines darbų kainas ir dalyvaujant konkursuose statyti, rekonstruoti ar remontuoti valstybinės reikšmės kelius, rekomenduojama laikytis 2 ir 3 prieduose nurodytuose ekonominių normatyvų ir rodiklių. Valstybinės reikšmės keliai išimtine teise nuosavybės teise priklauso valstybei, o valstybinės reikšmės Rusijos statybos atkūrimą, priežiūrą bei plėtrą pavesta organizuoti ir koordinuoti Rusijos automobilių Rusijos statybos direkcijai prie Susisiekimo ministerijos. Darbus, atliekamus, valstybinės reikšmės keliuose, reglamentuoja statybos techninis reglamentas STR 2.06.03:2001 „Automobilių keliai“ . Valstybinės reikšmės keliai yra ypatingi statiniai, jų tiesėjams keliami aukšti reikalavimai (medžiagoms, specialistams, griežta darbų vykdymo savikontrolė ir kontrolė). Kadangi tarp rinkoje dalyvaujančių įmonių yra didelė konkurencija, rėmimas atlikti šiuos darbus ir paslaugas nėra reikalingas [ 2 ]. Rengiant konkursus dėl valstybės užsakymų remontuoti , modernizuoti arba tiesti valstybinės reikšmės kelius ir magistrales, turime atitikti Europos Sąjungos rekomendacijas ir rengti tarptautinius konkursus, kurių vertė mūsų šalyje negali būti mažesnė nei 5,9 mln. Eurų [20]. Tarptautinės statybos rangovai dažniau susiduria su situacija dirbdami neapibrėžtoje statybos aplinkoje [4]. Vienas iš potencialių rizikos veiksnių - sutartiniai reikalavimai bendromis sutarties sąlygomis. Straipsnyje pristatomas paprastas kiekybinis metodas įvertinant pagrindines statybos sutarties sąlygas.Vertinti naudojami 11 rodiklių; aiškumas, glaustumas, išsamumas, vidinis ir išorinis nuoseklumas, praktiškumas, teisingumas, kokybės efektyvumas, kaina, grafikai ir saugumas. Procedūra padeda įvertinti rizikos lygį atsižvelgiant į bendrą padėtį. Darbe [5] svarstomi pagrindiniai valdymo sutarčių terminai. Jie dažnai derinama dalimis įskaitant sutarčių išvados apibrėžimą, kompensacijos, trukmės ir pabaigos sąlygas. Sutartims skirta nauja knyga [6]. Šios knygos autorius Profesorius Rodnly Turner, skyriaus autoriai Peter Bailey, DeniseBaver, PeterMarch. StephenSimister. Fotis Skount-zos ir Nigel Smith yra gerai žinomi projektų vadovai. Jie daugiausia nagrinėja plėtrą ir šiuolaikinį projekto valdymą. Šioje knygoje akcentuojama sutarčių svarstymo problema. Nagrinėjami projektų rengimo aspektai, projektų valdymo strategijos taikymas įsivaizduojamam projektui. Nagrinėjami rangovų ir konsultantų skyrimo kontrolės klausimai, atsakomybės už techninius projekto aspektus ir valdymo atsakomybės dalykai. Svarbu nustatyti sistemos priežiūros tvarką. Tai gali būti staiybos projekto valdymo dalis, kuriai paskirtas specialusis konsultantas. Aptartos įvairios sutarčių formos, įskaitant tradicines. Sėkmingos sutarties santykiai daugiausia pagrįsti konfrontacinėmis situacijomis [7], kurios rodo pasitikėjimo arba nepasitikėjimo lygį sutarčių dokumentuose. Tai daro įtaką santykiams tarp susitariančių šalių. Tai buvo patikrinta Kanados statybos pramonėje ir paskelbta visoje šiaurės Amerikoje. Akivaizdu, kad pasitikėjimo ir sutarties metodai susiję ir šie santykiai gyvybiškai svarbūs veiksmingam projekto vadovavimui bei sutarčių tvarkymui. Darbas [8] skirtas sutartinei sandorio kainai bei rizikai nustatyti. Jame vis dėlto nenurodoma skaičiuojamųjų kainų nustatymo algoritmo. Ji lemia daugiau specifiniai skaičiavimo standartų reikalavimai įgyjant kainos apsaugos poilsis draudimo įmonėse. Didėjantis valstybinių kelių užsakymų skaičius reikalauja naudoti P/B (premija/bauda) kainų siūlymus kelių statyboje. P/B kainos siūlymo idėja yra sumanyta [9] darbe sutarties laikui sutrumpinti ir leisti rangovui gauti premiją už anksčiau baigtą darbą ir sumokėti bauda, už pavėluotai užbaigtą projektą. Šiame tyrime siūlomas kvantinis modelis, kad būtų gaiirna apibrėžti optimaliai mažą kainą, prieinamą abiem P/R dalyviams, kurie naudoja šio tipo projektus. Funkciniai santykiai tarp statybos laiko ir kainos ya suformuoti vadovaujantis Floridos transportavimo projektais. Statybos krizės metu įprastos sutartys yra nelanksčios [10], varžančios ir neproduktyvios. Todėl sutarties dalyviai linkę atsisakyti sutarties procedūros, kurioje yra pasikeitimų. Norint išvengti šios problemos, tradicinės statybos projekto rengėjai turi įtraukti principus, kurie, vadovo nuomone, yra amžinos krizės priežastis. Kaip tarpininkavimo žingsnis siūlomos numatytos procedūros. Tai gali būti paprastai įregistruota galiojančioje tradicinių formų sutartyje, numatant laikiną krizę, kol bus imtasi kontroliuoti elementų valdymą. Autoriai [11] nagrinėja, kodėl perspektyvus procesas gali sukelti priešingus rezultatus pasižadėjus įvertinti su-tarties trečiojoje dalyje pristatytą konfidencialią informaciją. Pagrindinis rezultatas toks, kad sutartis praranda visą strateginę vertę, jeigu perspektyva numatyta prieš pradedant produkcijos gamybos etapą. Šis rezultatas gali keiti rimtų abejonių dėl ankstesnių duomenų tinkamumo, kurie pabrėžia sutarties įsipareigojimo vertę. Autorių tyrimas gali būti naudojamas skirtumams vertinti. Labai svarbus aspektas - projektų bei sutarčių valdymas. Mokslo literatūroje daug dėmesio skiriama šiems klausimams nagrinėti. Architektai, projektuotojai ir statytojai stengiasi pagerinti savo darbo efektyvumą, kad galėtų konkuruoti rinkoje. Reikia atkreipti dėmesį į pasikartojančius procesus [l 2], Proceso modeliavimas, duomenų bazės analizė ir programinė įranga, planuojant sudėtingus projektavimo ir statybos darbus, gali padėti nuosekliai derinant šiuos procesus su praktika. Įvairių kvalifikacijų ir specialybių žmonės prisideda prie projekto vadovavimo. Tuo pačiu metu kompetentinga projekto vadovavimo praktika įtvirtina įgūdžius. Šiuolaikinis mokslas deklaruoja, kad skirtingi įgūdžiai grindžiami žmogiškosiomis loginėmis sistemomis [13]. Projektų valdymas apima sutarčių kūrimą tarp užsakovo ir vieno arba kelių specializuotų rangovų. Sutarties kūrimas turi didelę įtaką abiejų šalių ekonominei sėkmei [14], jų elgesiui mėginant padidinti savo pelną ir apsisaugoti nuo nuostolių. Atsižvelgiant į sutarties įtaką, atitinkamų Salių aukštesnioji vadyba turėtų būtį įtraukta į sutarties derybas ir kūrimą. Tačiau literatūroje projekto sutartis laikoma techniniu aspektu, kuris turėtų būti perduotas projekto vadybininkams ir teisės ekspertams. Siame straipsnyje siūlomos aštuonios svarbiausios verslo sandorių vertinimo kategorijos, apimančios projekto sutarties sąlygas. Taigi šios aštuonios vertinimo kategorijos nurodo svarbiausius aspektus, į kuriuos aukštesnioji vadyba turėtų susitelkti formuodama svarbių projektų sutarties sąlygas. Vis didėja vadybos modelių poreikis, kuris padėtų projektų vadovams susitvarkyti su dideliais ir sudėtingais projektais. Keletas autorių teigia, kad vienas galimų būdų sukurti bendrėms projektų valdymo metodus yra susieti projektų sėkmės kriterijų tyrimus su kritiniais tyrimais. Projekto tobulumo modelis, paremtas EFQM (Europos kokybės vadybos fondo) modeliu, jungia projekto sėkmės kriterijus ir kritinius sėkmės veiksnius į vieną sąryšinį modelį [15], Šiame straipsnyje aprašoma, kaip buvo sukurtas projekto tobulumo modelis ir kaip jį galima pritaikyti projektuose. Supažindinama su pagrindinėmis modelį palaikančiomis mintimis ir apžvelgiama literatūra apie projekto sėkmės kriterijus bei kritinius sėkmės veiksnius. Pateikiami penki projekto tobulumo modelio projektų tipai. Straipsnis baigiamas praktiniais modelio taikymo patarimais. Išvados 1. Po 2008 m. finansinės krizės, Rusijos statybų rinka smarkiai sumažėjo. Atleidžiami visi emigrantai iš Moldovos, Gruzijos, Azeibardžano, Kirgizijos, Ukrainos ir kitų šalių. Vieninės įmonės prašo valstybės paramos, ir tokia parama jiems yra suteikta. Rusijos Vyriausybės nurodymų smarkiai padidintas valstybinis užsakymas karininkų būstams, Olimpiniams objektams Soci mieste, keliams ir kitiems infrastruktūros objektams. 2. Statybos sąmatų struktūra ir sudarymo metodika Rusijoje yra skirtinga nei Europos Sąjungos šalyse ir yra neefektyvi. Statybos sąmatos - tai naujas ir svarbus kompleksinių mokslinių tyrimų objektas Rusijoje. Statybos sąmatos - kaip dokumentas integruoja įvairių mokslo sričių žinias: sistemų inžinerijos, statybos, ekonomikos, matematikos, informatikos ir teisės. 3. Statybos krizės metu įprastos sutartys yra nelanksčios, varžančios ir neproduktyvios. Todėl sutarties dalyviai linkę atsisakyti sutarties procedūros, kurioje yra pasikeitimų. Norint išvengti šios problemos, tradicinės statybos projekto rengėjai turi įtraukti principus, kurie, vadovo nuomone, yra amžinos krizės priežastis. Kaip tarpininkavimo žingsnis siūlomos numatytos procedūros. Tai gali būti paprastai įregistruota galiojančioje tradicinių formų sutartyje, numatant laikiną krizę, kol bus imtasi kontroliuoti elementų valdymą. 4. Statybos rangos sutartys parengiamos ir sudaromos, naudojantis FIDIC arba kitų tarptautinių organizacijų standartinėmis statybos sutarčių sąlygomis. Tarp šalies juridinių ar fizinių asmenų taip pat gali būti sudaromos statybos darbų sutartys, naudojantis FIDIC standartinėmis statybos sutarčių sąlygomis. FIDIC arba kitų tarptautinių organizacijų standartinių sutarčių sąlygos taikomos atsižvelgiant į Rusijos tarptautinių sutarčių įsipareigojimus bei įvertinus Rusijos civilinio kodekso, Rusijos įstatymų bei statybą reglamentuojančių ir kitų teisės aktų reikalavimus. 5. Rusijos statybos ir remonto darbams atlikti yra reikalinga daug karjerinių medžiagų (smėlis, žvyras, dolomitinė skalda) bei asfaltbetonio, todėl įmonės, rinkos dalyvės, dalyvauja konkursuose , rengiamuose Rusijos statybos ir remonto darbams atlikti, kurie yra arčiau jų asfaltbetonio gamybinių bazių, karjerų. Tai paaiškinama mažesnėmis transportavimo išlaidomis ,be to norint kokybiškai atlikti asfaltavimo darbus, asfaltbetonio temperatūra turi būti ne žemesnė nei šimtas dvidešimt laipsnių. Be gamybinių medžiagų transportuojama Rusijos statybos technika bei darbo jėga. LITERATŪRA 1.Adleris, H. Suomiams Rusijos kelininkų rinka buvo kietas riešutas. [Žiūrėta 2009-01-09]. Prieiga per internetą: 2. Juodis A. „Statyba Europoje: rinka, valdymas, plėtra". Monografija. - Kaunas, Technologija, 2001. 185 psl. 3. Chris Hendrickson, „Project Management for Construction. Fundamentai Concepts for Ovmers, Engineers, Architects and Builders", Department of Civil and Environmental Engineering, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, 2003 m. 4.Cost Estimate Classification system „Skills and Knowledge of Cost Engineering: Fourth Edition", AACE International Recomended Practice No. 17R-97, 2000 m. 5.Phillip F. Ostwald „Construction cost analysis and estimating" 200 lm., 462 p. 2. Apie asociaciją. [Žiūrėta 2009-01-09]. Prieiga per internetą: . 3 . Apie kelininkų vasaros aktualijas. [Žiūrėta 2009-01-09]. Prieiga per internetą:
Šį darbą sudaro 4916 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!