1. Pradinės matematikos mokymo raida Vakarų Europoje, Rusijoje ir Lietuvoje iki 1918 metų. Pirmiausia, apžvelgsime, kokios Europos pedagoginės idėjos bei aritmetikos mokymo metodikos turėjo įtakos matematiniam vaikų mokymui Lietuvoje. XVIII a. Europoje aritmetikos mokymo metodika dar buvo netobula. Vadovėliai buvo rinkiniai „receptų" - nurodymų, kaip spręsti pratimus ir uždavinius, visai neaiškinant, kodėl taip reikia spręsti. Mokytojai irgi reikalavo taikyti tuos "receptus", juos iškalus. Tik 1863m. vokiečių pedagogas J. Bazedovas išleido pirmą aritmetikos vadovėlį su paaiškinimais. Panašūs vadovėliai Anglijoje imti leisti tik XVIII a. pab. Juose paaiškinimai, įrodymai buvo spausdinami smulkiu šriftu, kaip papildoma, neprivaloma medžiaga. Vėliau J. H. Pestalocio darbų dėka imta suvokti, kad harmoningas vaiko lavinimas yra susijęs su aritmetikos, kaip priemonės formaliajam lavinimui, mokymo tobulinimu. Besimokydami aritmetikos, vaikai turi nuosekliai ir planingai nueiti kelią nuo vaizdinių iki sąvokų. Iškėlęs tokius aritmetikos mokymo tikslus, J. H. Pestalocis nurodė ir kelius jiems pasiekti. Vietoj vaikams sunkiai suprantamų formalių apibrėžimų kalimo J. H. Pestalocis ėmė akcentuoti mokymo vaizdumo svarbą, vietoje mechaninio skaičiavimo raštu jis įvedė mintinį skaičiavimą su nedideliais skaičiais Kitas vokiečių matematikas P. Busė siūlė vartoti kubelius, mokyti skaičiuoti mintinai, E. Rošanas - brėžinius lentoje, P. Vijomas įvedė pagaliukų vartojimą. Žymiausias XIXa. vokiečių matematikas metodikos specialistas A. Grubė išleido "Skaičiavimo elementariojoje mokykloje vadovą" (1845), pagrįstą euristiniu metodu. Jame itin aukštai vertinamas vaizdumas, euristinis pokalbis, siūlomas monografinis skaičių tyrimas, vėliau imtas vadinti Grubės metodu. Jo esme: visapusiškas skaičių iki 100 nagrinėjimas, t. y. 1) skaičiaus gavimas, pridedant 1 prieš jį einančio skaičiaus; 2) jo palyginimas su prieš jį einančiu skaičiumi; 3) skaidymas į visus galimus dėmenis ir dauginamuosius. Šitaip nagrinėdamas, vaikas pats pradės suvokti keturių aritmetinių veiksmų esmę. Metodo idėja buvo gera, tačiau pedantiškas jo taikymas dirbtinai sulaikydavo vaiko mąstymo vysatymąsi. Pirmieji lietuviški matematiniai terminai pasitaiko jau XVIa. - M. Mažvydo, M. Daukšos ir kt. Tai daugiausia skaičių pavadinimai, vartojami ir šiandien (išskyrus kelintinius skaitvardžius „sekmas" ir "ašmas"). Jau iki 1831 m. kai kuriose bakalorijose buvo mokoma bent skaičiuoti, o lietuviškose parapinėse mokyklose mokoma aritmetikos pagrindų iš vienintelės to meto mokymo knygos - elementoriaus, kur keletą eilučių būdavo paskirta ir aritmetikai. Apie 1830 m. Jeronimas Stanevičius ir 1858 m. M. Martinaitis -Marcinskis parengė aritmetikos vadovėlių rankraščius, bet išleisti jie nebuvo. Visgi daugelis mokytojų, matyt, aritmetikos mokė iš lenkiškų ir rusiškų vadovėlių. Rusijoje aktyviai Grubės metodą diege V. Javtuševskis, siūlydamas jį detaliai taikyti tik skaičiams iki 20, o toliau smulkiai nagrinėti vien skaičius, kuriuos galima išskaidyti į nemažą skaičių pirminių daugiklių: 24, 27, 28, 30, 32, 36 ir t.t. Taip arčiau priartėjama prie pirmosios dešimties koncentro. Grubės metodo taikymas sukėlė daug ginčų. Ypač aktyvūs jo priešininkai Rusijoje buvo įžymūs žmonės: matematikas P. Cebyšovas ir rašytojas L. Tolstojus, kurio parašytame "Elementoriuje" yra ir aritmetinės medžiagos skyriai. Taip pat atsirado priešingas "veiksmų mokymo metodas". Jo atstovai A. Goldenbergas, V. Latyševas, S. Sochor-Trockis ir kt. savo darbuose daug dėmesio skiria teorines medžiagos nagrinėjimui, mokymo metodų parinkimui, mokinių aktyvumui ir savarankiškumui, mokymo vaizdumui. Lietuvoje spaudos draudimo metais matematikos uždavinyno išleidimu ima rūpintis aktyvus daraktorių rengėjas, jų darbo organizatorius kun. Jonas Katelė. Jo iniciatyva studentai J. Spudulis (medikas) ir P.Matulionis (miškininkas) parengė rankraštinį aritmetikos uždavinyną, kuris 1885 m. J. Gailučio slapyvarde buvo išspausdintas Tilžėje. Tai buvo pirmoji lietuviška matematikos knyga, kurioje dar jokių koncentrų nesilaikyta. Atsiradus uždavinynui, prireikė ir aritmetikos teorijos. Ją parašė 1886 m. inžinierius ir matematikas Petras Vileišis, pasirašęs Petro Nėrio slapyvardžiu. Vadovėlis pradedamas skyriumi "Aritmetika. Pažymėjimai.", kuriame yra 10 sunumeruotų informacijos porcijų, aiškinančių svarbiausias pradines aritmetikos sąvokas. Kunigas Silvestras Gimžauskas, sekdamas kitų elementorių autoriais ir, matyt, L. Tolstojumi, parašė kompleksinį vadovėlį, kurio I dalis buvo elementorius, o antra skirta aritmetikai. Ši knyga buvo išleista 1888 m. Tilžėje. Joje pirmą kartą lietuviškai formuluojami aritmetikos mokymo tikslai. Ketvirtas spaudos draudimo metų aritmetikos vadovėlis išėjo Čikagoje 1897 m.: mat, vien Prūsijos spaustuves nepajėgė aprūpinti slaptųjų mokyklų, o ir Amerikos lietuvių vaikams jo reikėjo. Tai buvo S. Skačkausko "Aritmetika". Šis vadovėlis jau geriau atitiko tuometinius metodinius reikalavimus, tačiau ir jame dar nėra aritmetinės medžiagos koncentrų, todėl pradiniam mokymui jis buvo sunkokas. 1900 m. Tilžėje pasirodė ir pirmas geometrijos vadovėlis. Tai Petro Vileišio, pasirašiusio tuo pačiu slapyvardžiu, "Trumpa geometrija". Tai nebuvo pilnas elementarios geometrijos vadovėlis, bet propedeutinis įvadas į geometrijos mokslą, praktiškoji geometrija, pamokanti, kaip galima atlikti įvairius gyvenime pasitaikančius matavimus. Nors pirmieji vadovėliai ir nebuvo itin tobuli metodiniu požiūriu, prastoka terminija, jų reikšmė buvo didžiulė. Atgavus spaudą (1904-1918 m.), pradžioje gana stichiškai, neturint konkrečių mokymo programų, imta rengti aritmetikos vadovėlius lietuviškai pradinei mokyklai. Pirmasis dviejų dalių "Aritmetikos uždavinyną pradedamajai mokyklai" parašė P. Mašiotas. Uždavinynas buvo nuolat tobulinamas, daug kartų leidžiamas ir Nepriklausomoje Lietuvoje. Jame iš pat pradžių realizuota koncentrų idėja. Ją realizavo ir J.Bendorius su P. Daugirdu bei J. Damijonaitis savo to laikotarpio uždavinynuose. Gana įdomus buvo pirmas iliustruotas lietuviškas matematikos vadovėlis P. Mikolainio "Laipsniškas mokinimasis Aritmetikos arba Rokundų mokiniams pirmųjų metų". Jo įžangoje pirmą kartą duodama metodinių patarimų ir kalbama apie aritmetikos mokymo individualizavimo būtinumą. I pasaulinio karo metais Peterburge išėjo buvusio Veiverių mokytojų seminarijos dėstytojo A. Matulevičiaus "Aritmetikos uždavinynas". Jame labai nuosekliai realizuojamas naujesnis S. Šochoro-Trockio "tikslingų uždavinių metodas". Kiekvienas skyrelis pradedamas uždaviniais, tik juos išsprendus ir įsisavinus jų dėka kokį nors naują algoritmą, išvadą ar dėsnį, visa tai įtvirtinama pratimais. 2. Matematikos mokymo tobulinimas Lietuvos pradinėje mokykloje (1918-2008) Po 1918 metų Lietuvos valstybės Nepriklausomybės akto paskelbimo, labai rimtai susirūpinta ės mokyklos sistemos kūrimu, aišku, nepamirštant ir matematykos mokymo. Jau 1919 m. išleistoje joje „pradedamųjų" mokyklų programoje akcentuojami mintinio skaičiavimo, geometrijos eutinio kurso įvedimo į aritmetiką ir Lietuvai naujos metrinės matų sistemos įvedimo klausimai, lėtais programa buvo pakoreguota dar labiau sustiprinant naujosios mokyklos idėjas: „Viskas, kas į save vaikų dėmesį, gali būti panaudota skaičiavimo mokslui: žaislai ir žaidimai, dainos, paišyba cų darbeliai, pasivaikštinėjimai ir pasakojimai
Šį darbą sudaro 11578 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!