Įvadas Darbo aktualumas. Pastaruoju metu pasaulio mokslininkai vis aktyviau diskutuoja apie daugialypį (daugiafunkcinį) ūkio pobūdį. Akcentuojama, jog šalies ūkis ne tik kuria prekinę produkcija, bet ir daro įvairiapuse išraiška aplinkai. Kaip teigiamu šalies ūkio išorės efektų rezultatas sukuriamos viešosios gėrybes, o dėl intensyvios aplinkosauginiu požiūriu nesubalansuotos šalies ūkio veiktos padaroma didžiulė žala aplinkai. Kyla būtinybė pagrįsti, kokiomis priemonėmis skatinti teigiamu išorės efektų kūrimą ir riboti neigiamus išores efektus. Šiame darbe remiantis gerovės ekonomikos teorija analizuojami žemės ūkio išores efektai, formuluojami jų reguliavimo metodologiniai principai. Žemės ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo metodologinis pagrindimas dar tik formuojamas. Lietuvoje žemės ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo klausimai detaliau nėra nagrinėti. M. Treinio, V. Vinciūnienės, B. Vaznonio darbuose atskleisti tik bendrieji žemės ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo principai. Darbo objektas - išorės efektai ir jų ekonominis reguliavimas. Darbo tikslas - išnagrinėjus išorės efektų ekonominio reguliavimo galimybes, nustatyti tinkamus ūkiui išorės efektų ekonominio reguliavimo būdus. Darbo uždaviniai: 1) išnagrinėti išorės efektų sampratą ekonominėje literatūroje; 2) identifikuoti išorės efektus; 3) išanalizuoti išorės efektų kūrimo dėsningumus skirtingo veiklos intensyvumo teritorijose; 4) išanalizuoti išorės efektų ekonominio reguliavimo būdus, jų pritaikomumą žemės ūkio sektoriui, 5) pagrįsti paramos žemės ūkiui būtinumą, siekiant pozityvaus socialinio ir aplinkosauginio poveikio kaimo teritorijoms; 1. Išorės efektų samprata Išorės efektai - kokios nors gėrybės gamybos arba vartojimo procese gaunama papildoma nauda ar padaroma žala įmonėms ar individams, kurie nėra nei šios gėrybės gamintojai, nei vartotojai. R. Jemcov, E. Mansfield, R. McCain teigia, jog išorės efektas susiformuoja tada, kai produkcijos gamyboje ar vartojime susidaro išorės kastai ir nauda. Šie išorės kaštai ar nauda neatitenka asmeniui ar įmonei, vykdančiai šią veikią. R. M. Nurejev išorės efektus apibrėžia kiek kitaip; pagal jį, „išorės efektai - rinkos sandorių kaštai, neatsispindėje kainose" (Hypeea, 2000, p. 423). Išorės efektai rinkos dalyvius veikia ne per rinkos kainas, t.y. gamintojas neprisiima arba nejaučia atsakomybės už visus padarytus kaštus arba negauna viso atpildo už teikiamą naudą visuomenei. Ekonominėje literatūroje išorės efektas dar vadinamas „trečios šalies efektu", „kaimynystės efektu", naudos arba žalos perviršiu, o A. Marshall vartojo terminus „išorės ekonomija" ir „išorės disekonomija". Tie išorės efektai, kurie duoda papildomos naudos trečiajai šaliai, vadinami teigiamais, o tie, kurie sąlygoja žalą, -neigiamais. Trečiosios šalys gauna papildomą naudą už ją nemokėdamos, bet ir žala nėra kompensuojama išorės efektai parode skirtumą tarp socialinių kaštų (naudos) ir privačiųjų. kaštų (naudos) (Emuob, 1999, p. 273; Hypeta, 200C, p. 423; Skcminas, 200C, p. 334): TSC = TPC 4- TEC TSC - bendrieji socialiniai kaštai (totai sodai cosis); TPC - bendrieji privatūs kastai (totaiprivalė cosis); TEC - bendrieji išorės kaštai (totai sxternal cosis/. MSC - MPC + MEC MSC -ribiniai socialiniai kaštai (marginai sočiai cosisy, MPC - ribiniai privalus kaštai (marginaiprivate costsj; MEC - išorės efekto ribiniai kasiai (marginai external cosis). TSB = TPB + TEB TSB - bendroji socialinė nauda (totai sočiai benefits); TPB - bendroji privati nauda (totaiprivate benefit); TEB - išorės efekto nauda (totai external bene/it). MSB =" MPB + MEB MSB - ribinė socialinė nauda (marginai sočiai benefit); MPB — ribinė privati nauda (marginaiprivate benefit}; MEB - išorės efekto ribinė nauda (marginai extemal benefit). Ribinė išorės efekto nauda gaunama kai ribinė socialinė nauda yra didesnė nei ribinė privati nauda, t.y. MSB>MPB. Ribinė išorės efekto žala gaunama, kai ribiniai socialiniai kaštai yra didesni už ribinius privaliuosius kaštus, t.y. MSOMPC. Išorės efektai pagal jų ribinę naudą gali būti skirstomi: pastovios ribinės naudos; didėjančios ribinės naudos; mažėjančios ribinės naudos; netotydžios ribinės naudos; nulinės ribinės naudos (Casini, 2004, p. 22). Pastovios ribinės naudos išorės efektų pasitaiko labai retai, kadangi tarp prekinių ir neprekinių produktų gamybos dažniausiai egzistuoja asimetrija. Didėjančios ribinės naudos išorės efektai - tai tokie efektai, kai jų apimtis padidėja didėjant produkcijos gamybai (pvz., ūkininkavimas mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse, kur žemės ūkio veikla turi labai teigiamą įtaką kraštovaizdžiui ir bio įvairovei). Mažėjančios ribinės naudos išorės efektai - tai tokie efektai, kai jų apimtis sumažėja didėjant produkcijos gamybai (prekinės žemės ūkio produkcijos gamyba agrariniuose regionuose). Išorės efektai neįtraukiami \ rinkos santykius. Tie, kurie gauna papildomos naudos, nedalyvauja padengiant tos naudos sukūrimo kaštus, o tiems, kurie patiria nuostoli dėl neigiamo išorės efekto, nėra kompensuojama. Rinkos ribotumas' atsiranda dėl mažo sprendimų priėmėjo gebėjimo ir motyvacijos prisiimti sau išorės efektų sukeliamus kaštus ar jų teikiamą naudą. Pvz., teršiančios įmonės neturi jokio stimulo sumažinti taršą, o ūkininkai, turintys galimybe kurti patrauklų kraštovaizdį, neturi jokio stimulo jį kurti (Valuiflg..., 2000, p. 105). Rinka įvertina tik tuos nuostolius ir naudą, kuriuos atspindi gėrybės paklausos ir pasiūlos kreivės. Kadangi išorės efektų sąlygojama papildoma nauda arba nuostoliai tenka trečiosioms šalims, o ne tiesioginiams gėrybės pirkėjams ir pardavėjams, jie neatsispindi gėrybės rinkos pa- klausoje bei pasiūloje ir nedaro įtakos rinkes kainai. Dėl šių priežasčių įvairių prekių bei paslaugų gamintojai ir vartotojai gauna per rinką ne visą informacija, ir jų sprendimą; negali būti optimalūs. Išorės efektai sąlygoja išteklių paskirstyme neefektyvumą. Gamybos išteklių paskirstymo neefektyvumas rinkos sąlygomis pasireiškia tuo, kad visuomenės požiūriu pagaminama (arba vartojama) per daug tokių gėrybių, kurios sąlygoja neigiamus išorės efektus, ir per maža: gėrybių sąlygojančių teigiamus išorės efektus (Hypeee, 2000, p, 424; Skominas, 2000, p. 334, 335). Taip yra todėl, kad visuomeninė Šių gėrybių paklausa ir pasiūla nesutampa su jų rinkos paklausa ir pasiūla. Siekiant pagaminti liek produkcijos, kiek naudinga visuomenei, žala dėi neigiamo išorės efekto turėtu būti skaičiuojama kartu su tiesioginiais gėrybės gamybos arba vartojimo kaštais ir atsispindėti gėrybės rinkos pasiūlos kreivėje, o paklausos kreivė turėtų atspindėti ir papildomą naudą, gaunamą teigiamo išorės efekto atveju. 1 pav. Neigiamo išorės efekto įtaka išteklių paskirstymo efektyvumui Konkurencinės rinkos sąlygomis produkcijos, kurios gamyba arba vartojimas sukelia neigiamus išorės efektus, pagaminama daugiau negu tai yra naudinga visuomenei, kadangi išorės kaštai neatsispindi pasiūlos kreivėje (1 pav.). Tokios produkcijos gamybai yra sunaudojamas perteklinis ribotų išteklių kiekis, o pajamos, gautos už šią produkciją, nepadengia visuomenės kaštų. 1 paveiksle ribinių socialinių kastų kreivė (MSC) yra aukščiau už gamintojo pasiūlos kreivę (S), atspindinčią gamintojo ribinius kaštus, nes MSC = S -f- išorės kaštai. Ribiniai socialiniai kaštai viršija gamintojo ribinius kaštus išorinių kaštų dydžiu. Konkurencijos sąlygomis, siekdamas didžiausio pelno, gamintojas gamina tiek produkcijos, kad jo ribiniai kaštai būtų lygus ribinėms pajamoms - šiuo atveju jis gamina Qi produkcijos kiekį. Visuomenei tokia gamybos apimtis yra nepriimtina. Gaminant Qs produkcijos kiekį ribiniai socialiniai kaštai viršija visuomenine ribinę naudą, todėl gamyba turėtų būti sumažinta iki Q2. Visuomenės požiūriu, didžiausias efektyvumas pasiekiama E2 taške, kuriame susikerta visuomenės ribinės naudos ir visuomenės ribinių kaštų kreivės (pagaminamas Q2 kiekis už P2 kainą). Tik šiuo atveju atsižvelgiama į visus kaštus ir naudą. Ignoruojant neigiamą išorės efektą, gamybos ištekliai paskirstomi neefektyviai: gamintojas sunaudoja per daug ribotų gamybos išteklių gamindamas didesnį nei to reikia visuomenės poreikiams produkcijos kiekį (Skominas, 2000; p. 334-337). Apibendrinant galima daryti išvadą, kad jei esant neigiamam išorės efektui pavyktų išorės kaštus paverst: vidiniais, efektyvi gamybos apimtis sumažėtų. Konkurencinės rinkos sąlygomis prekių ir paslaugų, kurių gamyba ir vartojimas sukelia teigiamus išorės efektus, pateikiama mažiau negu tai yra naudinga visuomenės požiūriu, kadangi gamintojai nesuinteresuoti neatlygintinai teikti papildoma naudą visuomenei (produkcijos kaina yra mažesnė už visuomenės ribine naudą). 2 pav. Teigiamo išorės efekto įlaka išteklių paskirstymo efektyvumui Teigiamo išorės efekto atveju visuomeninė ribinė nauda viršija visuomenės ribinius kaštus, todėl Šios produkcijos gamyba visuomenės požiūriu turi būti didesnė (didžiausias efektyvumas bus pasiektas Eį pusiausvyros taške, kuriame susikerta visuomenės ribinės naudos ir visuomenės ribinių kaštų kreivės, pagaminamas Qa kiekis už Pj kainą). Apibendrinant galima daryti išvadą, kad išorės efektų atveju visuomenės ribiniai gėrybės gamybos arba vartojimo kaštai nesutampa su visuomenės ribine nauda. Taip yra todėl, kad išorės efektai sąlygoja rinkos santykių iškraipymą, kuriam esant konkurencinė rinka nepajėgia efektyviai paskirstyti ribotų gamybos išteklių. Dėl to visuomenės požiūriu pagaminama (arba vartojama) per daug tokių gėrybių, kurios sąlygoja neigiamus išorės efektus, ir per mažai gėrybių, sąlygojančių teigiamus išorės efektus. 2.Išorės efektų ekonominis reguliavimas Išorės efektai yra viena iš rinkos ribotumo priežasčių, todėl siekiant efektyvios išteklių lokacijos, reikalinga valstybės intervencija į rinką, norint aprūpinti Šalies gyventojus optimaliu gėrybių kiekiu ir kokybe. Pagrindinės problemos, susijusios su išorės efektų ekonominiu reguliavimu: 1. kaip matuoti išorės efektus; 2. kokiais būdais už teigiamus išorės efektus atlyginti (taip skatinant produkcijos, sąlygojančios teigiamus išorės efektus, gamybą); 3. kaip sumažinti neigiamų išorės efektų sąlygojamus socialinius kaštus; 4. kiek visuomenės ribotų išteklių galima skirti išorės efektams1 reguliuoti (kokie šių išteklių naudojimo alternatyvieji kaštai). Siekiant efektyviai paskirstyti ribotus išteklius, kad būtų pagaminamas visuomenei optimalus2 prekių ir paslaugų kiekis, būtina, kad formuojant prekių ir paslaugų pasiūlą bei paklausą būtų atsižvelgiama į išorės kaštus bei išorės naudą (išorės kaštai ir išorės nauda atsispindėtų rinkos kainoje ir turėtų įtakos garsintojų be; vartotojų daromiems sprendimams). Išorės efektų ekonominiu reguliavimu vadinamas procesas, kurio metu, siekiant rinka aprūpinti optimalia visuomenei gėrybės apimtimi, Įjos pagaminimo arba vartojimo ribinius kaštus ir ribinę naudą įskaitomi išorės ribiniai kaštai bei išorės ribinė nauda. Išorės ribinių kaštų bei išorės ribinės naudos įskaitymas į gamybos arba vartojimo ribinius kaštus ir ribinę naudą ekonominėje literatūroje dar vadinamas internalizavimu. Pagal K. Csse ir R. Fair, intemalizavimas - iai „procesas, kurio metu naudojami mechanizmai, skatinantys sprendimų priėmėjus pasverti savo sprendimų išorės kaštus ir naudą" (Čase, 1996, p. 410). Mokslinėje ekonominėje literatūroje (CaMy3jn=coH, 1997, p, 391; Eonus, 1992, p. 413-415; Emiioe, 1999, p. 277-284; Jakutis, 1999, p. 341-343; Mshkliū, 3999, p. 229; Kypees. 2000, p. 426; Skominas, 2000, p. 337) išskiriami Šie pagrindiniai išorės efektų reguliavimo būdai: 1. nuosavybės teisių gamybos ištekliams nustatymas ir perdavimas; 2. neigiamų išorės efektu apmokestinimas; 3. teigiamų išorės efektų subsidijavimas; 4. administracinė kontrolė. Nuosavybės teisių nustatymas ir perdavimas. Konkurencinė rinka gali efektyviai veikti tik esant aiškiai apibrėžtoms gamybos išteklių nuosavybės teisėms. Kai gamybos ištekliaus, kurio naudojimas sąlygoja išorės efektą, nuosavybės teisės yra aiškiai apibrėžtos, suinteresuotos šalys turi tvirtą teisinį pagrindą derėtis dėl žalos atlyginimo arba apmokėjimo už išorės naudą. Nuosavybės teisių neapibrėžtumas dažnai tampa problemų, susijusių su gamybos arba vartojimo išorės efektais, priežastimi. Nuosavybės teises nustato ir tikslina valstybė. Šis išorės efektų reguliavimo būdas remiasi R. Coase leorema, teigiančia, kad nuosavybės teisių perdavimas išsprendžia išorės efekto problemą, įtraukdamas jį į rinkos santykius, tuo atveju, jei Šiame sandoryje dalyvauja nedaug suinteresuotų šalių ir sandorio kaštai yra nedideli QXosiw, 1992, p. 410; Emuob, 1999, p. 278, 279: Skominas, 2000, p. 338). išorės efektų apmokestinimas ir subsidijavimas. Išorės efektų apmokestinimo ir subsidijavimo būdai grindžiami Pigou 5 metodu. A. Pigou (1S77-1959) vienas iš pirmųjų pasiūlė išorės efektus internalizuoti šiuo vyriausybinio reguliavimo bodu - apmokestinant veiklą, sukeliančią neigiamus išorės efektus, ir subsidijuojant veiklą, lemiančią teigiamus išorės efektus. Mokesčiai. įvedami koreguoti neigiamų išorės efektų poveikį vadinami Pigou mokesčiais (Mansfield, 1979, p. 371;M3Hkuo, 1999, p. 230). Apmokestindama arba subsidijuodama gamybą, sąlygojančią išorės efektus, valstybė siekia maksimaliai priartinti gamintojų kaštus arba naudą prie visuomenės kaštų ir visuomenės naudos, taip skatindama gaminti tiek prekių ir paslaugų, kiek tai naudinga visos visuomenės požiūriu. Teoriškai šis išorės efektų ekonominio reguliavimo būdas atrodo labai patrauklus, tačiau jį taikyti nėra lengva, nes labai sunku tiksliai įvertinti išorės naudą ir išorės kaštus Neigiamo išorės efekto atveju gamyba apmokestinama jos sukeliamo išorės efekto dydžiu, taip (traukiam jos sąlygojamą išorės žalą į gamintojo gamybos kaštus. Padidėjus privatiems gamintojo kaštams iki visuomenės kastų lygio, produkcijos pasiūlos kreivė pasislenka į kairę ir nulemia naują didesnę produkcijos pusiausvyros kainą ir mažesnį pusiausvyros kiekį (3 pav.). Tokiu būdu gaminama ir parduodama produkcijos tiek ir tokia kaina, kiek naudinga visuomenei, nešvaistant ribotų išteklių nenaudingam visuomenės požiūriu produkcijos kiekiui pagaminti. MSO MPC+T 3 pav. Neigiamo išores efekto ekonominis reguliavimas apmokestinimo būdu MSO MPC+T Jei Gamintojas atsižvelgtą tik į savo privačius ribinius kasius, jis gamintų Q, produkcijos kiekį. Ej taškas yra efektyvus tik gamintojui, bet ne visuomenei. Jame prekės ribinė visuomeninė nauda sutampa su ribiniais privačiais gamintojo kastais, kurie neįvertina lėšų išores žalai likviduoti. Dėl to visuomenės požiūriu Qj gamybos apimtis yra neefektyvi. Apmokestinus gamintoją, jo kaštai padidėtų iki socialinių ribinių kaštų lygio, todėl nuo Šiol jis gamintų optimalų visuomenės požiūriu produkcijos kiekį Qį. Pastarasis teiginys neapima atvejų, kada sumažėjus gamybai ir nesant substitucijos galimybių, nėra tenkinami labai svarbūs visuomenės poreikiai ir todėl patiriami didesni alternatyvūs nuostoliai (pavyzdžiui, dėl taršos atliekomis sumažinus nepakeičiamų vaistų gamybą, gali padidėti žmonių mirtingumas, kurio žala nepalyginamai didesnė negu tiesioginiai neigiami taršos efektai). Dėl to tiriant konkrečius atvejus, reikėtų išanalizuoti visas alternatyvias negatyvių efektų grandines. 3 paveiksle matyti, kad priklausomai nuo paklausos elastingumo kainoms mokesčio našta pasiskirsto tarp produkcijos gamintojo ir vartotojo, nes dalį mokesčio sumoka vartotojai pirkdami pabrangusią produkciją (kuo paklausos elastingumas kainoms didesnis, tuo didesnę mokesčio dalį sumoka gamintojas). Gamintoją apmokestinant sukeliamo neigiamo išorės efekto dydžiu, pasiekiama šių rezultatų: sumažėja produkcijos apimtis; gaminant mažiau produkcijos mažėja neigiamas išorės efektas; surenkamos mokesčių pavidalo lėšos, kurios gali būti panaudotos gamintojo padarytai žalai atlyginti. Dauguma ekonomistų neigiamų išorės efektų atveju paprastai rekomenduoja Pigou mokesčius, o ne administracine kontrolę. Jie (Emuob, 1999, p. 284; Mansfieid. 1979, p. 371; M3HHJ0, 1999, p. 230; HypeeB, 2000, p. 429) teigia, kad Pigou mokestis yra gana efektyvus bendrojo teršimo lygio mažinimo būdas. Pigou mokesčiai gamintoją skatina ekonomiškai mažinti teršimą, o administraciniai reikalavimai neskatina taršos mažinimo efektyvumo (jie skatina taršos sumažinimą tik iki tam tikro normatyvais rekomenduojamo lygio - pasiekus ta iygj nebelieka motyvacijos toliau mažinti teršimą). G. Mankiw pateikia tokį neigiamų išorės efektų reguliavimo pavyzdį. Tarkime, kad dvi gamyklos (popieriaus ir plieno gamybos) į upę išleidžia po 500 (teršalų per metus. Aplinkos apsaugos agentūra, norėdama sumažinti taršą, svarsto dvi galimas neigiamu išorės efektų reguliavimo alternatyvas: 1. administracinė kontrolė: nustatoma galimo teršimo riba - iki 3001 gamyklai per metus; 2. Pigou mokestis: 50 tūkst. USD už kiekvieną atliekų toną. Pigou mokestis nustato kainą už teisę teršti aplinką (taip pat kaip rinkos paskirsto prekes pirkėjams, vertinantiems jas labiausiai). Daugiausia mokesčių mokės tie gamintojai, kurių teršimo sumažinimo kaštai yra patys didžiausi. Kokį teršimo lygį Aplinkos apsaugos agentūra bepasirinktų, mokestis leidžia jai pasiekti tikslą su mažiausiais bendraisiais kaštais. Aišku, kuo didesnis mokestis, tuo gamintojas labiau motyvuojamas teršimą sumažinti. Jei mokesčio tarifas labai didelis, įmonės veikla tampa nuostolinga, todėl gali būti išvis nutraukiama. Mokestis už taršą skatina įmones diegti naujas ekologiškas gamybos technologijas, kad būtų gaminama be aplinkai žalingų atliekų (tuomet sumažėja privalomų mokėti mokesčių suma, didėja įmonių pelnas). Esant administracinei neigiamų išorės efektų reguliavimo politikai, mūsų aptariamu atveju gamykloms nebebus motyvacijos mažinti teršimą, kai jos pasieks 300 t per metus teršimo lygį. Efektyvus taršos mažinimas šiuo būdu neįmanomas dėl dar vienos priežasties. Jei popieriaus gamyklos kaštai papildomų valymo įrenginių statybai yra žymiai mažesni už plieno gamyklos, tada popieriaus gamykla žymiai sumažins teršimą, o plieno gamykla nežymiai sumažins tarša, ir sutiks mokėti didesnius mokesčius. Apibendrinant neigiamų išorės efektų reguliavimą apmokestinimo būdu galima teigti, jog Pigou mokestis yra efektyvus bendrojo teršimo lygio mažinimo būdas. Skirtingai nei administracinės kontrolės priemonės, Pigou mokestis materialiai suinteresuoja teršėją mažinti išmetamų teršalų kiekį. Pigou mokestis, grindžiamas konkrečiais ekonominiais skaičiavimais, skiriasi nuo daugelio kitų mokesčių, iškreipiančių paskatas ir nutolinančių išteklių paskirstymą nuo socialinio optimumo. Didžiausia problema taikant Pigou metodą. - mokesčio dydžio nustatymas. Nežinodamos įmonių finansinių galimybių ir išlaidų aplinkos apsaugai, aplinkosaugos institucijos gali tik apytiksliai numatyti mokesčių sąlygoją efektą. Todėl paprastai optimalus mokesčių dydis nustatomas per ilgesnį laikotarpį, naudojantis praktiniu patyrimu. Geriausių rezultatų pasiekiama tada, kai mokestis laipsniškai didinamas iki tokio lygio, kol taršos mažinimo tempai atitinka normatyvinius reikalavimus. Kaip alternatyva Pigou mokesčiui kai kuriose šalyse platinamos ekologinės licencijos (Emiiob. 1999, p. 285; Hypeee, 2000, p. 430: Skominas, 2000, p. 363). Ekologinė licencija - tai vertybinis popierius, duodantis jo savininkui teisę išleisti [ aplinką nustatytą teršalų kiekį. Ekologinės licencijos, panašiai kaip tiesioginiai mokesčiai, materialiai skatina ūkinius subjektus mažinti taršą. Lyginant su mokesčiais, ekologinės licencijos turi ne tik tam tikrų privalumų, bet ir trūkumų. Naudojant apmokestinimo metodą, negalima iš anksto tiksliai nuspėti, kaip jie paveiks teršėjus, išplatinus licencijas, tiksliai žinoma, koks ir kokių teršalų kiekis bus sumažintas per tam tikrą laikotarpį. Be to, ekologinės licencijos laisvai perkamos ir parduodamos (kaip ir bei kuri kita prekė) jų rinkos veikimo teritorijoje, todėl infliacijos poveikis ekologinėms licencijoms labai mažas (tiesioginių taršos mokesčių efektyvumą infliacija labai veikia, kadangi sumažėjus pinigų vertei, šie mokesčiai gali prarasti savo skatinamąjį poveikį). Antra vertus, ekologinės licencijos visuomenei nėra patrauklios. Dalis žmonių piktinasi, kad leidimas teršti yra pirkimo ir pardavimo objektas. Be to, iškyla rizika, kad licencijų išdavimo, pratęsimo tvarka netaptų biurokratijos bei korupcijos svertu. Teigiamo išorės efekto atveju valstybė turėtų subsidijomis skatinti prekių ir paslaugų, kurių gamyba ar vartojimas sukelia teigiamą išorės efektą, gamybą, ties dėl rinkos ribotumo šių gėrybių visuomenės požiūriu pagaminama per mažai. Subsidijos šiuo atveju - tai išorės naudos dydžio priemokos gėrybių, sąlygojančių teigiamus išorės efektus, gamintojams arba vartotojams, kurias valstybė skiria, norėdama paskatinti tokių gėrybių gamybą arba vartojimą. Subsidijos lemia gėrybės pasiūlos ar paklausos padidėjimą, (priklausomai nuo to, gamintojai ar vartotojai subsidijuojami) ir sąlygoja gėrybės gamybos padidinimą, iki visuomenės požiūriu optimalios jos apimties (4 ir 5 pav.). S=MSС 4 pav. Vanotojo subsidijavimą esant teigiamam išorės efektui Norėdama padidinti tų prekių ir paslaugų paklausą, kurių vartojimas sąlygoja išores naudą visuomenei, valstybė gali padengti dalį vaitojimo išlaidų. Taip valstybės subsidijomis vartojimas padidinamas iki optimalaus visuomenės požiūriu lygio Q3. Teigiamo išorės efekto gamyboje atveju valstybė gali subsidijuoti gamintoją, taip kompensuodama dalį gamybos, sukuriančios teigiamą išorės efektą, kaštų. Taip bus padidinama gėrybių, sąlygojančių teigiamus išorės efektus, gamyba ir pasiūla rinkoje (5 pav.). 5 pav. Gamintojo subsidijavimas esant teigiamam išorės efektui P S1=MPС Suteikus gamintojui subsidiją, pasiūlos kreivė pasislenka į dešinę. Tai lemia mažesnę gėrybės pusiausvyros kainą Pj, todėl padidėja jos vartotojų skaičius. Taip pateikiamas visuomenei optimalus gėrybės, sąlygojančios išorės naudą, kiekis. Jei už teigiamus išorės efektus gamintojams rinkoje neatlyginama, jie nesuinteresuoti savo sprendimais ir veiksmais didinti socialinę gerovę. Priešingai, gamintojai, siekdami vis daugiau pelno, dažnai neatsižvelgia į neigiamus išores efektus. Būtent todėl reikalinga valstybės politika dėl išorės efektų (sprendžiant rinkos ribotumo problemą ir skatinant viešųjų gėrybių kūrimą). Koreguojantys mokesčiai ir subsidijos negali visiškai išspęsti problemų, kylančių dėl išorės efektų egzistavimo. Taip yra dėl šių priežasčių (HypeeB, 2000, p. 426; Skominas, 2000, p. 341): 1. praktikoje sunku tiksliai apskaičiuoti išorės efektų ribinius kaštus ir ribinę naudą; 2. išorės efektų žalos ir naudos dydžiai, nustatomi kaip politinių diskusijų konsensusas, geriausiu atveju tik apytiksliai; 3. koreguojantys mokesčiai, kuriuos moka produktų, sąlygojančių neigiamus išorės efektus, gamintojai, ne visada pasiekia keliamus tikslus. Apmokestinimo bei subsidijavimo metodai, skirti išorės efektų ekonominiam reguliavimui, dažnai labai efektyvūs, jei įmanoma tiksliai apskaičiuoti išorės efektų sąlygojamą žalą ir naudą. Tačiau dažnai tai padaryti labai sudėtinga. Administracine kontrolė remiasi taisyklėmis, nurodančiomis, kokios mažiausiai kenksmingos aplinkai technologijos turi būti naudojamos gamyboje, kokios galimos poveikio gamtai ir žmonėms ribos. Administracinės aplinkos apsaugos priemonės - oro, vandens, triukšmo ir kiti standartai, kuriais remiantis yra parengiami tam tikrų įrenginiu, technologijų, įmonių, taip pat valymo įrenginių techniniai normatyvai, reguliuojantys didžiausią išmetamų į aplinką teršalų kiekį. Administraciniu priemonių sistema efektyviai veikia tik tada, kai valdžios institucijos vykdo griežtą administracinių priemonių įgyvendinimo politiką ir baudomis kontroliuoja nustatytų normą laikymąsi. Tačiau tam reikalingas didelis ir brangus, plačius įgaliojimus ir modernią materialią techninę bazę turintis kontrolės aparatas. Jei visuomenė šių sąlygų negali užtikrinti, administracinės priemonės gali tapti formaliomis, skatinančiomis korupciją ir biurokratiją. Jeigu administracinės kontrolės priemones įgyvendinamos šabloniškai, neatsižvelgiant į realias ekonomines galimybes, gali būti sulėtinami netgi kai kurių šalies ekonomikos sektorių augimo tempai. įstatymų aktai dažniausiai būna nelankstūs, neįvertinantys nuolat kintančios ekonominės situacijos- įstatymais numačius įgyvendinti konkrečius teršalų valymo būdus, panaikinamos paskatos ieškoti naujų, pigesnių metodų. Dauguma mokslininkų, analizuojančių išorės efektų reguliavimo būdus, administracinius metodus siūto derinti su ekonominiais metodais. Vyriausybė, prieš numatydama išorės efekto ekonominio reguliavimo būdą ir prieš skirdama lėšas kuriam nors išorės efektui reguliuoti, turi atlikti naudos ir žalos analizę, kurios tikslas įvertinti laukiamą naudą bei galimą žalą. Atlikdami šią analizę, ekspertai turi įvertinti tiek tiesioginę, tiek netiesioginę numatomo projekto naudą, taip pat ribotų išteklių, skirtų išorės efektui reguliuoti, panaudojimo alternatyviuosius kaštus. 3.Išorės efektu teorijos taikymas atskirame ūkio sektoriuje Išorės efektų teoriją taikyti žemės ūkyje tiesiogiai negalima, kadangi išorės afektai žemės ūkyje (teigiami ir neigiami) neproporcingi gamybos apimčiai. Daugumoje kitų ūkio šakų yra stiprus teigiamas ryšys tarp gamybos apimties ir išorės efektų, o žemės ūkyje egzistuoja kiti dėsningumai. Mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse, kur žemės ūkio veikla turi labai teigiamą įtaką krašto vaizdžiai ir bio įvairovei, teigiamų išorės efektų apimtis didėja augant produkcijos gamybos apimčiai (didėjančios ribinės naudos išorės efektai), o prekinės žemės ūkio produkcijos gamybos intensyvinimas agrarinėse teritorijose lemia teigiamų išorės efektų mažėjimą (mažėjančios ribinės naudos išorės efektai). Mažiau palankiose žemės Ūkiui vietovėse, kuriose dėl motyvacijos stokos (vyrauja mažesnio našumo žemės, yra įvairiausių gamtinių kliūčių, dėl to beveik neįmanoma gauti pelno) vyksta sparti nekompensuojama deagrarizacija, žemės ūkio veikla daro teigiamą įtaką kraštovaizdžiui (didina estetinę kraštovaizdžio vertę, sukurdama jo įvairovę ir suteikdama aktyvaus vaizdo įspūdį, bio įvairovei, ekosistemų stabilumui (pusiau natūraliems arealams išlaikyti reikia tiesioginės ar netiesioginės žmonių veiklos), kultūros paveldui, kaimo vietovių gyvybingumui (mažina žmonių migraciją iš šių regionų). Mažesnio našumo plotuose intensyvus žemių dirbimas ne visada apsimoka, didesnė plotų dalis - pievos, ganyklos, daugiametės žalienos; šiose teritorijose didžioji žemės ūkio produkcijos dalis - neprekinė produkcija, suvartojama gamintojo šeimos maistui, taip pat tarpinė produkcija savo ūkio gyvulių pašarui (ekstensyvi žemės ūkio veikla sąlygoja daugelį minėtų teigiamų išorės efektų, išorės žala aplinkai minimali). Mažiau palankiose žemės ūkiui vietovėse sunykus žemės ūkio sektoriui, sunyktų ir visa privačiųjų ir viešųjų gėrybių kūrimo sistema (per mažas žemės ūkio gamybos intensyvumas šiose vietovėse lemia neigiamą įtaką aplinkai - pavyzdžiui, jei nėra pakankamai gyvulių, naudojančių ganyklas, tuomet teritorija gali apaugti krūmais ir sumažinti kultūrinio kraštovaizdžio erdvę), o kaimo vietovė įvairiais aspektais (ekonominiu, socialiniu, gamtosauginiu, etnokultūriniu) degraduotų. Daug buvusių žemdirbių išsikeltų iš kaimo vietovių; kaime imtų ryškėti depopuliacija, prasidėtų ne tik socialinė kaimo degradacija, bet ir kaimo vietovės teikiamų viešųjų (visuomenių) funkcijų degradacija. Jei pablogėtų kaimo vietovės infrastruktūrinės savybės, regionas taptų nepatrauklus užsienio turistams bei investuotojams. Panaši situacija Lietuvoje susiklostė vos atkūrus nepriklausomybę - dalis nederlingų, bet labai vertingų biologinės įvairovės požiūriu pievų ir ganyklų buvo apleistos, apžėlė menkaverčiais krūmais ir medžiais, ūkinių paštetu liekanos sudarkė kraštovaizdi. Tuo tarpu intensyvaus Žemės ūkio vietovėse žemės ūkio veikla dažnai sąlygoja neigiamus išorės efektus, o teigiami išorės efektai (skirtingai nei ekstensyvaus žemės ūkio vietovėse) didėjant gamybos apimčiai mažėja. Žemės ūkio veikla šiose vietovėse gali ir sumenkinti kraštovaizdi (kraštovaizdis gali tapti monotoniškas, gali sumažėti estetinis jo vaizdas; sovietmečiu intensyvi melioracija sunaikino natūralias pievas ir ganyklas, daugumą pelkių, sunaikintos ūkininkų sodybos ir jų želdiniai, suformuotos didžiulės Lietuvai nebūdingos atviros erdvės, sureguliuotos ir pa. verstos kanalais dauguma upių ir upelių, - tai labai nuskurdino Lietuvos kraštovaizdį sumažino biologinę įvairovę). Gamybos intensyvumo padidėjimas dažniausia turi neigiamos (takos bioįvairovei (ypač dėl gausaus ir netvarkingo pesticidų naudojimo), ir tai sumažina rūšių, veislių įvairove. Rūšių įvairovė sumažėja laukuose (dirvos gyvų organizmų) taip pat, kaip ir aplink dirbamus laukus. Ekonominis spaudimas didinti intensyvumą gali sumažinti net naminių gyvulių veislių ar net rūšių įvairovę (kada senų ir tradiciškai augintų veislių gyvuliai yra pakeičiami kitų produktyvesnių veislių gyvuliais ar nustojama auginti kai kurių rūšių gyvulius). Ryšys tarp gamybos apimties ir bendrosios išorės efekto naudos bei žalos palankiose ūkininkauti vietovėse pavaizduotas 6 pav. Iki gamybos apimties Q2 bendroji išorės nauda (TEB) yra didesnė už bendrąją išorės žalą (TEC), todėl gaunama grynoji išorės nauda (net external benefit); 6 pav. Ryšys tarp gamybos apimties ir bendrosios išorės efekto naudos bei žalos palankiose ūkininkauti vietovėse EBfV = TEB - TEC. TEC Didžiausia grynoji išorės nauda (EBN^) gaunama esant gamybos apimčiai Qi. Mažiau paiankiose ūkininkauti vietovėse (7 pav.) didžiausia grynoji išorės nauda gaunama esant mažesnei gamybos apimčiai Qo, tačiau ji nepalyginamai didesnė nei palankiose ūkininkauti vietovėse. Toliau didinant gamybos apimtį raažiau palankiose ūkininkauti vietovėse grynoji išorės nauda iabai sparčiai mažėja. Taip yra todėl, kad didinant gamybos apimti pradeda vis labiau reikštis neigiami išorės efektai, o teigiamų išorės efektų prieaugio tempai sulėtėja (pradeda sparčiai didėti ribiniai išorės efekto kaštai, palaipsniui mažėja ribinė išores efekto nauda). 7 pav. Ryšys tarp gamybos apimties ir bendrosios išorės efekto naudos bei žalos mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse Dažniausiai pasitaikantys neigiami išorės efektai žemės ūkyje: 1) dirvožemio, vandens ir oro užterštumas; žmonių sveikatos sutrikimai dėl užterštumo; žala augalijos bei gyvūnijos populiacijoms ir pan. šie žemės ūkio neigiami išorės efektai atsiranda dėl besaikio chemikalų (pesticidų, herbicidų, mineralinių trąšų) naudojimo arba naudojimo atitinkamu būdu ar laiku; trąšos, pesticidai ir chemikalai, kurių augalai nepasisavina, gali patekti į šalimais esančius vandens telkinius ar gyventojų vartojamą vandenį; 2) dirvos erozija. šis neigiamas išorės efektas atsiranda dėl intensyvaus dirvožemio naudojimo netinkamai parinktų dirbimo būdų. taip pat kai dirva netenka augalinės dangos (ypač kalvų viršūnėse). Plynus, be augalijos žemės plotus daug labiau veikia vėjas, vanduo, temperatūros svyravimai. Žemės ūkyje naudojamos žemės dirbimo sistemos turi vieną iš didžiausių poveikių dirvožemio erozijai. Dirvožemio biologinės įvairovės, o po to ir dirvožemio derlingumo sunykimą sąlygoja nesubalansuota žemės ūkio veikla, pavyzdžiui, dažnas dirvožemių gilus suarimas bei eroziją skatinančių kultūrinių augalų auginimas; 3) druskingi dirvožemiai. Dirvožemio druskėjimui didžiausią reikšmę turi netinkamų drėkinimo sistemų naudojimas ir apskritai gausus laistymas karšto klimato sąlygomis; 4) rūgštūs dirvožemiai (dėl drėgmės pertekliaus ir netinkamo žemės tręšimo); 5) kraštovaizdžio, biologinės įvairovės nykimas (dėl per didelio ūkininkavimo intensyvumo, natūralių ekosistemų sunaikinimo); 6) nuodingųjų dujų išsiskyrimas (amoniako, metano ir pan.), nemalonūs kvapai dėl intensyvaus tręšimo ir prasto atliekų utilizavimo (Almąs, 1999, p. 15-17; Barnard, 2002, p. 7; Bohman, 1999, p. 9; Hediger, 2003, p. 7; Multifurtctionality...; 2001, p. 15; Pezzini, 2002, p. 2: Treinys, 2002). Žemės ūkio veiklos teigiami išorės efektai (žemės ūkio viešosios gėrybes ): 1. aplinkos gėrybės (kultūrinis kraštovaizdis, bioįvairovė, švarus dirvožemis, vanduo ir oras); 2. šalies ar jos regionų apsirūpinimo maistu kokybė ir saugumas; 3. gyvybingos kaimo bendruomenės (per dominuojantį šeimos ūkį pakankamą užimtumą išsaugotą etnokultūrinį paveldą, gyvąsias tradicijas ir kt.). Žemės ūkio sąlygojami teigiami išorės efektai iš esmės yra aplinkos paslaugos, tarp jų svarbiausios – kraštovaizdžio palaikymas (įskaitant ir atskiroms teritorijoms būdingų, tradiciniu kraštovaizdžių palaikymą) geresnių sąlygų bio įvairovei užtikrinti, užimtumu: kaime vietovėse garantuoti ir žmogiškojo kapitalo plėtotei kaimo vietovėse sukūrimas. Esant teigiamiems žemės ūkio išorės efektams žemės ūkio produktų paklausa atspindi ne visą žemės ūkio teikiamą naudą. Antra vertus, esant neigiamiems išorės efektams žemės ūkyje, žemės ūkio produktų pasiūla atspindi ne visus kaštus. Taip rinkos sąlygomis pasireiškia išteklių paskirstymo neefektyvumas, kai pagaminama per daug produktų, kurie sąlygoja neigiamus išorės efektus, ir per mažai sąlygojančių teigiamus išorės efektus (1 ir 2 pav.). Žemės ūkio veiklos teigiami išorės efektai, skirtingai nei maisto produktai ar jų žaliava, nepatenka į rinkos santykius, todėl yra neprekiniai. Tuo remiantis grindžiamas žemės ūkio rėmimo būtinumas, ūkininkams atlyginant už visai visuomenei teikiamas paslaugas. Per pastaruosius 20 melų ypač padidėjo visuomenės supratimas ir informacijos kiekis apie žemės ūkio veiklos sąlygojamą teigiamą ir neigiamą įtaką aplinkai. Visuomenė pastaruoju metu plačiai kvestionuoja vadinamojo fordistinio žemės ūkio modelio racionalumą, nukreiptą tik į gamybos augimą. Žmonės nenori žemės ūkio, kuris kuria gausius ir vis didėjančius neigiamus išorės efektus. Visuomenė daugiau nebenori subsidijuoti tokią agrarine sistemą, kuri dažnai regima kaip gyvenanti išteklių, svarbių visai visuomenei, sąskaita, arba jei ta sistema sukelia daug neigiamų išorės efektų, menkinančių kaimo vietovės, kaip visos šalies infrastruktūros, patrauklumą. Visuomenės požiūris į žemės ūkį keičiasi dėl šių priežasčių: 1) didėjant žmonių pajamoms poreikiai kinta, atsiranda galimybės tenkinti aukštesnio lygio poreikius (norima gražios aplinkos, tinkamų rekreacijos sąlygų, saugesnio ir kokybiškesnio maisto ir, žinoma, žemės ūkio, kuris darytų teigiamą įtaką kraštovaizdžiui, bioįvairovei, kultūros paveldui, kaimo vietovių gyvybingumui, o ne atvirkščiai); 2) kai kurios aplinkos gėrybės (kurioms žemės ūkio veikla priklausomai nuo ūkininkavimo būdų ir intensyvumo daro teigiamą arba neigiamą įtaką) jau prarastos, dėl to žmonės vis dažniau susimąsto apie prarastų, taip pat kitų nykstančių gėrybių vertę; 3) iškyla grėsmė, kad kai kurios vietovės (kartais ištisos šalys) aplinkosauginiu požiūriu gali tapti nekonkurencingos (nepatrauklios, nemalonios gyventi ir lankytis), jei sunyktų aplinkos ir kraštovaizdžio gėrybės; 4) sunykus kultūrinėms ar pusiau kultūrinėms žemės ūkio vietovėms, grįžtamasis ryšys beveik neįmanomas; 5) klimato kaita ir jo keliamos grėsmės lemia tvarios žemės ūkio plėtros skatinimą; 6) informacinės visuomenės plėtotas sąlygomis dauguma žmonių nėra taip priklausomi nuo miesto, gali gyventi ir dirbti kaimo vietovėse, dėl to didėja žemės ūkio ir apskritai kaimo viešųjų gėrybių poreikis. Besikeičiantis Europos visuomenės požiūris į žemės ūkį, kai vietoje ,kiekybės už mažiausią kainą" svarbesni tampa kiti dalykai - maisto kokybė, vartotojų sveikata ir gyvulių gerovė, biologinės įvairovės, kaimo kraštovaizdžio bei aplinkos išteklių vertės, taip pat šeimos ūkių, vietinių kultūrų bei kaimo tradicijų išsaugojimas, - visa tai privertė mokslininkus bei politikus ieškoti naujų instrumentų, leidžiančių intenacionalizuoti išorės efektus žemes ūkyje, užtikrinančių optimalią žemes ūkio teikiamu viešųjų gėrybių pasiūlą. Žemės ūkio išorės efektų ekonominis reguliavimas Rinkos ribotumų teorija pagrindžia valstybės intervencijos į ekonomiką tikslingumą tais atvejais, kai žemės ūkio veikla kuria išorės efektus ir viešąsias gėrybes. Rinkos ribotumų atsiranda kada, kai žemės ūkio produktų rinkos kainos neatspindi išorės efekto kaštų arba naudos. Esant teigiamiems žemės ūkio išorės efektams, žemės ūkio produktų paklausa parodo ne visą žemės ūkio teikiamą naudą. Esant neigiamiems žemės ūkio išorės efektams, žemės ūkio produktų pasiūla atspindi ne visus kaštus. Taip rinkos sąlygomis pasireiškia išteklių paskirstymo neefektyvumas, kai pagaminama per daug produktų, sąlygojančių gausius neigiamus išorės efektus, ir per mažai - sąlygojančių teigiamus išorės efektus. Rinka neužtikrina, kad bus sukurtas prekinės ir neprekinės produkcijos derinys, maksimizuojantis visuomenės narių gerovę. Dažniausiai naudojami išorės efektų ir tema ir žavimo būdai žemės akyje - subsidijos, administracine kontrolė ir kiti politikos mechanizmai, skatinantys neprekinių gamybos rezultatų (viešųjų gėrybių) pasiūlą ir taip atlyginantys ūkininkams už šių produktų teikimą. Neigiamiems išorės efektams žemės ūkyje reguliuoti daugiausia taikomos administracinės priemonės, o teigiami išorės efektai dažniausiai skatinami subsidijomis. Dėl tinkamo subsidijų lygio ir reikšmės per pastarąjį dešimtmetį tiek tarp mokslininkų, tiek tarp šalių kyla didelių nesutarimų. Dalis mokslininkų (B. Hervieu, C. Beranger, P. Paari-berg, M. Bredah], C. Nickerson, D. Hellerstein, R. Almąs), analizuojančių žemės ūkio išorės efektų reguliavimo galimybes, laikosi pozicijos, kad tiesioginės išmokos ar kompensacijos yra neišvengiamos, ypač tais atvejais, kuomet ūkininkai dėl viešųjų gėrybių gamybos yra priversti apriboti prekinės gamybos laisves. Pagrindinis jų argumentas derybose su nacionalinėmis valdžios institucijomis bei tarptautinėmis organizacijomis {pvz., Pasaulio prekybos organizacija) yra tas, kad prekinių ir neprekinių (viešųjų) gėrybių gamyba žemės ūkyje yra susijusi, todėl, norint gauti socialiai pageidaujamą viešųjų gėrybių apimtį, reikalingos subsidijos žemės ūkiui (nes kaštai viešosioms gėrybėms sukurti, kuriuos patiria žemdirbiai, kitokiais būdais ne-kompetisuojami). Kita grupė mokslininkų (M. Bohman, J. Coopeer, O. Mullarkey, B. De Vries) kritiškai vertina tokį žemės ūkio rėmimą ir (virtiną, kad susijusios su gamyba subsidijos nėra efektyvi priemonė teigiamiems išorės efektams žemės ūkyje skatinti. M. Bohman teigia kad egzistuoja sudėtingi ir dinamiški fiziniai ir technologiniai ryžiai tarp žemės ūkio prekinės produkcijos ir išorės efektų, todėl politikos realizavimo rezultatas būna efektyvus tada. kada naudojami instrumentai tiesiogiai paveikia konkretų rinkos ribotumą (Bohman, 1999, p. 12). Atremdami šiuos argumentus, žemės ūkio rėmimo šalininkai teigia, jog į rezultatą nukreiptų politikų (tikslinių politikų) įgyvendinimo ir monitoringo administraciniai kaštai gali būti nepriimtinai dideli, lyginant su gaunama nauda, todėl subsidijos - efektyviausias žemes ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo būdas. Nesutarimų dėl žemės ūkio išorės efektų reguliavimo pagrindinės priežastys: 1) žemės ūkyje labai sunku išmatuoti išorės efektus, įvertinti sukurtas viešąsias gėrybes; 2) žemės ūkyje ypatingai sunku nustatyti optimalią visuomenei gamybos apimtį, įvertinant išorės efektų naudą ir žalą; 3) nėra visuotinai pripažintų būdų teigiamiems išorės efektams remti (diskutuojama ar žemės ūkio subsidijavimas yra tinkamiausias būdas reguliuoti išorės efektus; jei taip, ar parama turėtų būti susieta su prekinių produktų gamyba ar atsieta nuo jos); 4) nuolat diskutuojama, kiek visuomenės ribotų išteklių galima skirti žemės ūkio viešųjų gėrybių tiekimo ir apskritai žemės ūkio išorės efektų ekonominiam reguliavimui (analizuojama, kokie šių išteklių naudojimo alternatyvieji kaštai). Jei žemės ūkio išores efektai ir viešosios gėrybės būtų lengvai išmatuojami, būtų galima sukurti racionalią žemės ūkio viešųjų gėrybių tiekimo ir apskritai žemės ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo sistemą. Deją žemės ūkio viešųjų gėrybių vertę ypač sunku nustatyti (žemės ūkio ekonominiai procesai persipynę su gamtiniais, žemės ūkio veikla vystoma didelėse teritorijose; dėl viešųjų gėrybių savybių neaišku, kaip jas vertina visuomenės nariai), sunku apriboti jų vartojimą,, nustatant naudojimosi mokestį. OECD mokslininkai išskiria 2 metodus apytikslei žemės Ūkio viešųjų gėrybių vertei nustatyti (Gulti vating..,, 1999, p. 24). Vienas jų. pagrįstas kaštų, kitas - naudos metodu. Kaštų metodu įvertinami viešųjų gėrybių riekėjo tiesioginiai, netiesioginiai ir alternatyvieji kaštai. Gautos naudos metodu įvertinama viešosios gėrybės naudotojų gausa, jų pasiryžimas mokėti už viešąją gerybę (siekiant sužinoti kainą, kurią individai sutiktų mokėti už naudojimąsi šia gėrybe, jei ji būtų pateikiama privačios rinkos). Siekiant kiek įmanoma objektyviau nustatyti viešųjų gėrybių vertę, būtina taikyti abu metodus. Žemės ūkio viešųjų gėrybių vertė gali būti tikslinama viešąsias gėrybes lyginant su rinkos prekėmis turinčiomis panašių bruožų. Nustačius Žemės ūkio kuriamų viešųjų gėrybių vertę, būtų galima sukurti racionalią žemės ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo sistemą (esant teigiamam išorės efektui, į žemdirbio pajamas įskaitant išorės efekto naudą, o esant neigiamam išorės efektui - į žemdirbio kaštus įskaitant išorės žalą). Deja, žemės ūkio išorės efektų žalos ir naudos dydžiai net ir kvalifikuotų ekspertų nustatomi lik apytiksliai. Mano nuomone, tik rinkamai atlyginant už viešųjų gėrybių kūrimą (gamintojų privačią ribine naudą kiek įmanoma priartinant prie visuomeninės ribinės naudos), galėtų būti pasiekta optimali žemės ūkio viešųjų gėrybių apimtis. Tiesioginės išmokos ar kompensacijos yra neišvengiamos ypač tais atvejais, kuomet ūkininkai dėl viešųjų gėrybių gamybos yra priversti apriboti prekinės gamybos laisves. Daugelis mokslininkų (L, van Depoele, B. Hervieu, M. Treinys ir kitį, nagrinėjančių daugiafunkcinio žemės ūkio kaštus, teigia, kad tam tikra kaštų dalis, susijusi situaciją). Žemės ūkio viešųjų gėrybių rėmimas šiose šalyse traktuojamas kaip būtina kompensacija už gamintojo Įdėtą darbą be; kapitalą jas kūriau;. Jeigu neoštu šių subsidijų, sunyktų žemės ūkis mažesnių lyginamųjų pranašumų šalyse, dėl to degraduotų ir viešųjų gėrybių sistema, pagaliau ir kaimo teritorija kaip šių vertybių gamintoja. Daugelio šalių mokslininkai (R. Almąs, B. De Vries, B. Kervieu, L. Van Depoeie, 2. Romstad. A. Vatn, M. Treinys) sutinka, kad išmokos už viešųjų gėrybių kurią (paslaugas visuomene;) turėtu būti susijusios su akivaizdžios naudos visuomenei teikimu, tokios kaip tęsiamas aktyvas žemės naudojimas ir tvarkymas, kokybiškų maisto produktų gamyba, šių produktų pardavimas vietinėse rinkose (taip mažinant maisto kelią), aplinkos ir paveldo apsauga ir aktyvus tvarkymas (daugiau nei įstatymais reikalaujamas pažangus ūkininkavimas) ir teritoriją prieinamumas visuomenei. Išmokos, susijusios su tokia nauda, turėtų būti proporcingos tos naudos mastui, kuris gaji nesutepti su fiziniu kiekvieno ūkio dydžiu. Paramos ūkininkams režimas turėtų priklausyti nuo standartų, susijusių su maisto .saugumu, gyvulių gerove, visuomenės sveikata ir aplinkos apsauga, įgyvendinimu. Standartų atitiktis turėtų būti tikrinama per specialią ūkių audito sistemą. Apibendrinant galima teigti, kad prekinių ir neprekinių produktų gamyba žemės ūkyje yra susijusi, todėl, norint gauti socialiai pageidaujamą neprekinės produkcijos apimtį subsidijos žemės ūkiui yra neišvengiamos. Išvados 1) Išorės efektų ekonominiu reguliavimu vadinamas procesas, kurio metu, siekiant rinką aprūpinti optimalia visuomenei gėrybės apimtimi, įjos pagaminimo arba vartojimo ribinius kaštus ir ribinę naudą įskaitomi išorės ribiniai kaštai bei išorės ribinė nauda. Dažniausiai taikomi išorės efektų reguliavimo būdai: nuosavybės teisių gamybos ištekliams nustatymas ir perdavimas, neigiamų išorės efektų apmokestinimas, teigiamų išorės efektų subsidijavimas, administracinė kontrolė. 2) Pagrindinės problemos, susijusios su išorės efektų ekonominiu reguliavimu: 1) kaip matuoti išorės efektus; 2) kokiais būdais už teigiamus išorės efektus atlyginti (taip skatinant produkcijos, sąlygojančios teigiamus išorės efektus, gamybą); i) kaip sumažinti neigiamų išorės efektų sąlygojamus socialinius kaštus; 4) kiek visuomenės ribotų išteklių galima skirti išorės efektams reguliuoti (kokie šių išteklių naudojimo alternatyvieji kaštai). 3) Išorės efektų teoriją žemės ūkiui tiesiogiai taikyti negalima, kadangi išorės efektai žemės ūkyje (teigiami ir neigiami) neproporcingi gamybos apimčiai. Mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse, kur žemės ūkio veikla turi labai teigiamą įtaką kraštovaizdžiui ir bio įvairovei, teigiamų išorės efektų apimtis didėja didėjant produkcijos gamybai didėjančios ribinės naudos išorės afektai), o prekinės žemės ūkio produkcijos gamybos intensyvinimas agrarinėse teritorijose lemia teigiamų išorės efektų mažėjimą (mažėjančios ribinės naudos išorės efektai). 4) Esant teigiamiems žemės ūkio išorės efektams, žemės ūkio produktų paklausa atspindi ne visą žemės ūkio teikiamą naudą. Esant neigiamiems žemės ūkio išorės efektams, žemės ūkio produktų pasiūla atspindi ne visus kaštus. Taip rinkos sąlygomis pasireiškia išteklių paskirs tymo neefektyvumas, kai pagaminama per daug produktų, sąlygojančių neigiamus išorės efektus, ir per mažai - sąlygojančių teigiamus išorės efektus. 5) Pagrindinės žemės ūkio išorės efektų ekonominio reguliavimo problemos: 1) žemės ūkyje labai sunku išmatuoti išorės efektus, įvertinti žemės ūkyje sukurtas viešą šias gėrybes; 2) žemės ūkyje ypatingai sunku nustatyti optimalią visuomenės požiūriu gamybos apimtį, įvertinant išores efektų nauda ir žala; 3) nėra visuotinai pripažintų būdų teigiamiems išorės efektams remti; 4) neaišku, kiek visuomenės ribotų išteklių galima skirti žemės ūkio viešųjų gėrybių teikimo ir apskritai žemės ūkio išorės efektų ekonominiam reguliavimui. 6) Neigiamiems išorės efektams žemės ūkyje reguliuoti daugiausia taikomos administracinės priemonės, o teigiami išorės efektai dažniausiai skatinami subsidijomis. Tik tinkamai atlyginant už viešųjų gėrybių kūrimą (gamintojų privačią ribinę naudą kiek įmanoma priartinant prie visuomeninės ribinės naudos), galėtų būti pasiekta optimali žemės ūkio viešųjų gėrybių apimtis. Literatūra 1. ALMĄS, R. How capo multifunctional agriculture be secured in Norway? In: Report to the Ministry of Agriculture with reference to the Norvegian position in The WTO Millennium Round. Nonvegian University of Science and Technology. Trondheim, 1999. -
Šį darbą sudaro 6099 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!