Valstybės tarnyba, dirbanti pagal tikslias sutartis su privačiu sektoriumi, yra visai kitokia valstybės tarnyha. Teikiami) paslaugų turinys, terminai, mokestis u/, paslaugas, jų teikimo tvarka atsispindi sutartyje. Ja pasirašius, kalbos apie visuomenės interesus tampa beprasmės. Valstybines paslaugas pagal sudarytas sularlis turi teikti los privačios oigani/aetjos, kurios įgijo šią teise konkurso būdu. Vadinasi, naujojoje viešojoje vadyboje biurokratinių ir rinkos mechanizmų, vadovavimo ir pasirinkimo skirtumai tampa akivaizdūs. Apžvelgus naujosios viešosios vadybos pagrindus, galima teigti, jog viešoji vadyba dar tik skinasi sau keli;). Šiuo metu valstybės tarnybos veikloje pastebima tiek tradicinio viešojo administravimo, tiek ir naujosios viešosios vadybos elementų, tačiau viešoji vadyba geriau išreiškia tai, ko dabartinės vyriausybės iš tikrųjų nori: bet kokiomis priemonėmis didinti paslaugų telkimą esant mažiausioms administravimo išlaidoms. Būsimų pokyčių kryptis atrodo akivaizdi. Tikimasi, kad valstybės tarnautojai turės tapti antrepreneriais ir tobulinti novacinius paslaugų ir prekių pateikimo budus. Tai privers sumažinti valstybinį sektorių, perduoti šias funkeijas privačiam sektoriui. PABAIGA Trumpai apžvelgus valdymo ir viešojo administravimo leorija ir prak-liką, svarbu suvokti, kaip jas taikyli Lietuvoje. Čia susiduriama su daugeliu problemų. Pirma iš jų, matyt, yra susijusi su tuo, kad valdininkija neturi ne tik naujausios viešosios vadybos teorijos žinių pradmenų, bet ir gana paviršutiniškai supranta tradicinį viešojo administravimo modelį. Bendra vadybos, valdymo ir viešojo administravimo žinių stoka yra neišvengiamas postsovietinio palikimo rezultatas. Tačiau net ir atšvenlus Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dešimtmetį, tenka pripažinti, jog pažengia šioje srityje nedaug. Valdininkija ir politikai Taktiškai vis dar vadovaujasi intuityviu pragmatišku valdymo bei viešojo administravimo turinio supratimu. Tai ypač gerai matyti stebint jų vadovavimo stilių, sprendimų priėmimo procedūrą, bendravimą su žiniasklaida ir visuomene. Keliant politikų, valstybės tarnautojų kvalifikaciją, būtina orientuotis į valdymo ir viešojo administni-vimo laimėjimus kitose, ypač Vakarų, šalyse. Vadinasi, reikia tuos laimėjimus žinoti, pritaikyti juos prie Lietuvos sąlygų. Antra problema yra skirtumų tarp viešojo ir privataus sektorių struktūrų ir veiklos formų analizė, iš kurios turėtų išplaukti rekomendacijos, kaip taikyti privalaus sektoriaus laimėjimus. Toks darbas kitose valstybėse jau senokai atliekamas, o Lietuvoje faktiškai nepradėtas. Štai 1968 m. Didžiojoje Britanijoje Iniltonas išreiškė susirūpinimą dėl vadybos mokslo laikymo galimybių valstybės tarnyboje. FuHono rekomendacijas įdiegė Teer vyriausybė. Trumpai galima pasakyti, kad jos buvo tokios: administracinė veikla formuluojama vadovaujant politikams; šiai veiklai įgyvendinti sukuriama atitinkama procedūra; numatomas administracinės sistemos darbas; apibrėžiama valstybės tarnautojų atsakomybė parlamentui ir visuomenei. Sis ir kiti po/iūriai į vadybą įgalino sukurti intelektualų klimatą, sumažinti viešąjį sektorių arba bent jau priversti jį dirbti intensyviau. Taigi galima padaryti išvadą, kad vykdant Lietuvoje valdymo ir viešojo administravimo reformą ypač svarbu įvardinti problemas ir ieškoti būdų joms spręsti. Ši knyga turėtų padėti tai įgyvendinti. kius planavimo ir strateginio valdymo metodus, numatančius formuluoli ir prognozuoti organizacijos misija bei likslus, nustatyti, ar organi/aciįa atitinka išorine aplinką, kokios yra (oš organizacijos galimybės ir trūkumai. Toks požiūris leidžia geriau panaudoti išteklius, susieti juos su rc/.ultatais, ypač jei tai vyksta kariu su programiniu finansavimu. Valstybės yra priverstos plėtoti šį strateginį požiūrį. Tik žinodami, ką konkrečios valstybinės organizacijos daro ii darys ateityje, politikai arba aukšti pareigūnai gali nuspręsti, kurias programas, organizacijas arba departamentus verta išlaikyti. Manoma, kad tradicinis viešasis administravimas remiasi biurokratijos teorija ir politikų atskyrimo nuo administratorių teorija Į35 j. Naujoji viešoji vadyba taip pat pagrįsta dviem pagrindinėmis teorijomis: ekonomika ir privačia vadyba. Ch. Poli i to teigimu, vadyba, be abejo, yra veikla, kuri valdo išteklius taip, kad būtij pasiekti konkretūs tikslai pi Į. Tie tikslai iš esmės apibrėžti ekonomine kalba. Nors privali vadyba glaudžiai susijusi su ekonomika, vis clėllo ši vadybos rūšis turi ir ganėtinai gerai suprantamus, tik jai būdingus požymius. Ekonominė rnanageriali/mo prasmė yra tokia. Pirma, pripažįstamas individualus racionalumas, t.y. kad individai pageidauja ko nors daugiau arba mažiau. Antra, visuomenė suinteresuota prisiimti atsakomybės dalį, jei lai atitinka jų interesus, t.y. ekonomiškai racionalu. Ekonomika ir ekonominis mąstymas tapo reikšmingi 1%0 m. j vyriausybinius postus pradėta skirti daugiau ekonomistų. Nepaisant to, kad ginčytinas kriterijus kaina - efektyvumas 1970 m. buvo taikomas nesėkmingai, pradėta kurti kita ekonomikos teorija, gimusi iš viešojo pasirinkimo teorijos. Kūrėsi valstybės politika pagrįsta rinka. Palyginti su gana miglotomis viešojo administravimo teorijomis, ekonomika pasiūlė tikslius apskaičiavimus, prognozavimą ir platesnį empirinių metodų, paremtų motyvavimo teorija, laikymą. Ekonomika tiesiogiai susijusi su valdymu, nes viešasis sektorius teikia paslaugas ir turi tai daryti veiksmingiausiu bOdu. Iš ekonomikos perimtas dėmesys rezultatams, efektyvumui ir vertinimams. Pokyčiai naujojoje viešojoje vadyboje atėjo iš privalaus sektoriaus, kurio valdymo metodai yra lankstesni, priklausantys nuo išorinių ir vidinių sąlygų. Juos taikant neatsižvelgiama į nelanksčias Vėberio modelio rekomendacijas. Dėmesys rezultatams susijęs ir su privačia vadyba, nes nepasiekusi gerų rezultatų bei kokia kompanija konkurencinėje kovoje pralaimi. Iš privataus sektoriaus atėjo ir strateginis planavimas, ir nauja personalo vadybos politika, pagal kurią darbuotojai .skatinami lanksčiau, jiems daugiau mokama už gera darbą ir mažiau už blogą, taip pat numatyti paprastesni netinkamo personalo atleidimo būdai. Vadinasi, valstybės tarnautojai neturi būti priimami į darbą visam gyvenimui. Dėmesys tikslams laip pat pasisavintus iš privalus sektoriaus. Tradicinis administravimo modelis kritikuojamas už jo didesnį rūpinimąsi struktūra ir funkcijomis nei rezultatais. Rezultatai - svarbiausias tikslas, visa kita yra mažiau svarbu. Privataus sektoriaus eksperimentai - prlno centrų steigi mas, decentralizacijos diegimas, personalo samdos lankstumas - gali biifi sėkmingai taikomi ir viešajame sektoriuje. Tradicinis administracinis modelis kritikuojamas dėl neadekvačių biurokratų ir politinių lyderių santykių. Teoriškai administracinis modelis reikalauja atskirli tuos, kurie įsakinėja, nuo tų, kurie vykdo. Taikant naująjį viešosios vadybos modelį, vadybininkai prisiima atsakomybe už rezultatus. Tai reiškia, kad vadybininkų ir politikų bei vadybininkų ir visuomenės santykiai turi keistis. Vadybininkai vis dažniau įtraukiami j politinių sprendimų priėmimo procesus, yra asmeniškai atsakingi už tų sprendimų rezultatus ir rizikuoja savo pareigomis, jei tie sprendimai blogi. Kai kuriose organizacijose ir valdymo lygmenyse viešoji vadyba veikia santykinai autonomiškai, jai neturi įtakos politinis spaudimas. Kai kur šis spaudimas yra vyraujantis. dar kilosc institucijose politiniai ir administraciniai kriterijai sutampa. Vadybininkai viešajame sektoriuje turi tapti ir biurokratais, ir politikais, stengtis sąveikauti su politikais ir išorinėmis aplinkybėmis taip, kad tai būtų naudinga abiem šalims. Kleklyviai veikia vadybininkas politinis žaidėjas. Politikai supranla ir palaiko lokio tipo žaidimą, nes jie čia jaučiasi kompetentingi. Siekti politinių tikslų yra svarbi kiekvieno valstybės tarnautojo funkcija. Tradicinis viešojo administravimo modelis bandė depoli tizuoli lai, kas iš pagrindų yra politiška, todėl nerealus politinių veikėju atskyrimas nuo administratorių galų gale buvo atmestas. Atsakomybė tureli! būti pasidalijama tarp politikų ir vadybininkų. Naujoji viešoji vadyba remiasi kontraktų sistema. Jos tikslas - atskirti valstybės paslaugų pirkėją (klientą), kuris sprendžia, kas turi būti gaminama, ir tiekėjo, kuris teikia būtinas paslaugas. G. Davisas rašo: "Daugelyje šalių sutarčių sudarymas suprantamas plačiau nei ribotų prekių ar paslaugų teikimas. Valstybės vis dažniau pasireiškia kaip akivaizdus globalus sandorininkas. Savo dėmesį jos sutelkia j paraiškų tikslus ir strateginius planus, o ne į kažkokius miglotus visuomenės poreikius, laiko vykdymo rodiklius bet kurioje organizacijos sutartyje. Kontraktų sudarymas gali pakeisti tradicine biurokratų hierarchiją ir valdymą". 3. Daugiau dėmesio re/ultatų kontrolei. Ištekliai naudojami ten, kur pasiekiami rezultatai. 4. Didelių padalinių naikinimas ir mažų, savarankiški) padalini iį, kurii) veikla atitinka pageidaujamus rezultatus, kūrimas. 5. Pokrypis į didesnę konkurenciją viešajame sektoriuje - terminuotų sutarčių teikti viešąsias paslaugas sudarymas. Tai mažina tų paslaugų kainas ir gerina jų kokybe. 6. Privataus sektoriaus vadovavimo stiliaus pripažinimas. Tai leidžia at sisakyti karinės viešosios tarnybos etikos ir taikyti lanksčią samdos, skatinimo, baudų ir atleidimo iš darbo sistemą. 7. Didesnės drausmės ir ekonomiško išteklių panaudojimo pabrėžimas. Tai tiesiogiai susiję/ su išlaidų mažinimu bei išteklių poreikių kontro lės būtinybe viešajame sektoriuje, siekiant adikli daugiau su mažes nėmis išlaidomis Į30Į. Sunku tiksliai nustatyti, kada vadyba pradėjo skirtis nuo administravimo viešajame sektoriuje. Privataus sektoriaus vadybininkų sėkmė atskleidė viešojo sektoriaus vadovų trūkumus. Tai susiję su galiojančiu biurokratijos statusu. Didžiausias biurokratijos trukumas - efektyvumo ir naudingumo ignoravimas. Australijos premjeras M. Krasens 1982 rn. rašė: "...valstybė mano, kad kyla klausimas, ar valstybinė tarnyba, kaip jinai dabar organizuota, yra lanksti, turi vadybinius įrankius ir galimybes pasirengti esamiems ir būsimiems pokyčiams. Departamentai ir pareigūnai privalo tenkinti šių dienų poreikius" [35]. . Valstybės tarnautojų galimybėmis ir gebėjimais buvo suabejota dėl kelių priežasčių. Pirma, jau aštuntojo dešimtmečio pabaigoje valstybės patyrė griežtus išteklių apribojimus, nes santykiškai suma/ėjo pajamos. Politikai populistiniais sumetimais tvirtino, jog viešosios paslaugos neturi mažėti. Tai padidino reikalavimus valstybės tarnautojams - jie (urėjo vykdyti papildomas funkcijas, būdami mažiau finansuojami ir turėdami mažiau tarnautojų. Antra, daugelyje valstybių šiuos pokyčius inicijavo politikai, o ne valstybės tarnybos atstovai. Trečia, viešojo sektoriaus vadybos raida ir nacionalinės ekonomikos restruktūrizacija yra akivaizdžiai susiję dalykai. Ketvirta, buvo sukurtas intelektualus klimatas, leidžiantis sumažinti viešąjį .sektorių arba bent jau priversti jį dirbti sunkiau. Naujoji viešoji vadyba siūlo keisti ne technine specializaciją viešajame sektoriuje, kaip tai buvo "senojoje" viešojoje vadyboje, o tradicinį modelį, pertvarkyti viešojo sektoriaus ir valstybės bei visuomenės sanlykius. nes tradicinis administravimo modelis niekur neefektyvus. Ypač kritikuojama tradicinio modelio nuostata samdyti valstybės tarnautojus visam gyvenimui, nes privačiame sektoriuje to nedaroma. Naujoji viešoji vadyba siūlo plačiau įtraukti personalą į sprendimų priėmimo procesą ir valdymą, sumažinti administracinę kontrole - numatyti griežtus valdymo tikslus, pagyvinti grįžtamąjį ryšį su klientais, įtraukti juos į valdymo procesą. Dedamos pastangos pakelti priimančių politinius sprendimus asmenų kvalifikaciją, pagerinti santykius su politikais, siekiama didesnio nuoseklumo ir skaidrumo priimant sprendimus ir pasidalijant atsakomybę su visuomene. Viešoji vadyba tapo politinės vadybos forma, todėl santykiai su politikais pasikeitė. Žinoma, politikai taria paskutinį žodį, bet nerealus sprendimų priėmimo procedūros atskyrimas nuo administravimo galų gale buvo atmestas. Politiniai lyderiai vis dažniau renkasi administratorius, kurie pritaria jų tikslams. JAV įsteigta Vyriausioji vykdomoji tarnyba (SFiS), kurios tikslas - sukurti vadybininkų klano plėtros sistemą. Daugiau dėmesio dabar skiriama politiniams patarėjams, bendrai vadybai ir profesionaliems įgūdžiams nei praktikai, įgytai vykdant specifines pareigas. Tai labai aktuali problema Lietuvoje, nes dažnai tvirtinama, jog valstybės tarnautojai yra nešališki ir ncpolitizuoti, tačiau iš tikrųjų jie yra politizuoti blogąja šio žodžio prasme. Laipsniškai atsisakoma vadovų specialistų - inžinierių, gydytojų, statybininkų ir kt. Vadovais vis dažniau skiriami vadybininkai. Vadyba suprantama daugiau kaip funkcija, reikalaujanti specialios vadovavimo patirties. Deja, Lietuvoje visiškai ignoruojamas vadovų poreikis turėti vadybos /.inių pradmenis. Iš čia išplaukia siekis kurti daug departamentų, sudėtingas struktūras, didinti valstybės tarnautojų skaičių. Dėl to didėja valdymo išlaidos, dubliuojamos valdymo funkcijos, nenustatomos tikslios atsakomybės ribos, sudaromos geresnės sąlygos protekcionizmui, korupcijai, bandoma nuslėpti nuo visuomenės informaciją, galinčią patvirtinti konkretaus departamento veiklos klaidas arba net nusikaltimus. Valstybės tarnautojų darbo rezultatus bandoma vertinti taikant vykdymo indikatorius, galinčius nustatyti kiekvieno pareigūno įnašą, kuris metų pabaigoje lyginamas su realiu rezultatu. Taip sukuriamas pagrindas skatinti arba bausti valstybės tarnautojus. Svarbu, kad šios vertinimo melodikos ir taikomi rodikliai būlų oficialiai paskelbti, nes subjektyvūs vertinimai yra neveiksmingi, mažinantys organizacijos rezultatus. Pabrėžiama programinio finansavimo svarba. Personalo valdymas lant-pa programinio finansavimo dalimi. Siekiama tobulinti efektyvius ilgalai NAUJOJI VIEŠOJI VADYUA Devintame šio amžiaus dešimtmetyje viešajame sektoriuje pradėjo formuotis naujas vadybinis požiūris, kurį vieni autoriai pavadino naująja viešąja vadyba (New Public Managetnent |30Į), kiti - "menedžerizmu" (manu-geralism [31]). Šiam požiūriui apibūdinti vartojami dar ir kitokie pavadinimai: rinka pagrjstas viešasis administravimas (market-based Public Adnri-nistration [32]), post biurokratinė paradigma (post-bureaucralic paradigm [33]), antreprenerinis valdymas (entrepreneurial govcmmcnt |34|). Nors kiekvienas iš šių pavadinimų šiek tiek kitaip apibrėžia vadybos pokyčius, tačiau jie turi daug bendrų sąlyčio tašku. Pagrindinės iš šių paradigmų yra tokios [35|: Pirma, ypatingas dėmesys skiriamas ic/nllalams ir asmeninei vadybininko atsakomybei. Antra, kuriamos lankstesnės organi/aciju struktūros, keičiami reikalavimai personalui, priėmimo į darbą terminai ir sąlygos. Trečia, aiškiai apibrėžiami organizaciniai ir personalo komplektavimo klausimai, nustatomi darbų atlikimo rodikliai, pagrindiniai iš kurių apibrėžia organizacijos veiklos efektyvumą ir naudingumą. Ketvirta, pripažįstama, jog aukštieji valdininkai yra daugiau politizuoti negu neutralūs. Penkta, valstybinės institucijos siekia plačiau panaudoti privataus sektoriaus metodus. Šešta, siekiama mažinti valstybės vaidmenį gaminant prekes ir teikiant visuomenei paslaugas, plečiant privatizacijos procesą ir taikant kitus rinktis veiksnius. Taigį naujasis viešosios vadybos modelis neišvengiamai išstumia tradicinį viešojo administravimo modelį. Tačiau naujojo modelio taikymas susijęs su galimų problemų išskyrimu ir bildu toms problemoms spręsti paieška. Žinoma, naujoji viešoji vadyba nereiškia plataus ir nekritiško privataus sektoriaus laimėjimų taikymo viešajame sektoriuje, tačiau reikalauja, kad valstybės tarnautojai būtų daugiau vadybininkai nei administratoriai. Čia būtina pabrėžti skirtum?) tarp vadybos ir administravimo. Administravimas yra instrukcijų, taisyklių, įstatymų vykdymas neatsižvelgiant į galimus padarinius. Vadyba plačiąja prasme reiškia j re/tiltatus orientuotą valdvmo organų veiki;). Pasak G. Alhsono \M->\, bendrosios vadybos funkcijos aprėpia tris pagrindines dalis: 1) strategija, 2) vidinį komponentų valdymą ir ^) iš orinį komponentų valdymą. Strategijos turinį sudaro organizacijos tikslų ir prioritetų nustatymas remiantis jos galimybių ir išorinės aplinkos pokyčių prognoze bei veiklus planų šiems tikslams pasiekti sukūrimas. Vidinis komponentų valdymas numato organizacijos struktūros tobulinimą, pareigūnų funkcijų ir atsakomybės ribų nustatymą, darbuotojų parinkimą,, veiklos procedūrų koordinavimą ir vykdymo kontrolę. Išorinis komponentų valdymas reiškia sąveiką su kitomis institucijomis, su jvairių interesų grupėmis bei privačių gamyklų vadybininkais, taip pat su žiniasklaida ir visuomene. Viešąjį sektorių bandoma pertvarkyti į vadybinį, turintį daugiau kontrakto veiksnių, taikantį laisvesnį bendradarbiavimo stilių tarp hierarchinių lygmenų, kontroliuojančių ir vykdančių padalinių. Tobulinama žmogiškųjų išteklių vadyba, personalas plačiau įtraukiamas į sprendimų priėmimo procesą ir valdymą. Mažinama administracinė kontrolė: numatomi griežti vykdymo tikslai, naudojamas grįžtamasis ryšys su vartotojais -jie įtraukiami j valdymo procesą. Kuriama patikima, veiksminga, kompetentinga ir atvira prekių ir paslaugų tiekimo sistema, sudaromos sutartys, vengiama mono-pojizmo ir protekcionizmo, daugiau dėmesio skiriama privataus sektoriaus laimėjimų analizei. Rūpinamasi politikų ir valdininkų, priimančių sprendimus, kvalifikacijos kėlimu, siekiama didesnio valdymo ir sprendimų priėmimo skaidrumo. A. Massey teigia, kad reformuojant viešąjį sektorių siekiama šių tikslų: • sumažinti valstybės veiklos apimtį ir jos vaidmenį, padidinti privataus sektoriaus reikšme; ^ • neleisti viešajam sektoriui plėstis; • depolitizuoli daugelį viešojo sektoriaus, ypač ekonominių sprendimų priėmimo, procedūrų ir pavesti jas profesionaliems ekspertams; • įdiegti į viešąjį sektorių geriausią, privačiame sektoriuje išbandyta techniką; • saugoti piliečių asmenines teises nuo valstybės tarnautojų ir politikų savivalės [37]. Ch, lioodas, nagrinėdamas vidinius valdymo pokyčius, pateikia septynis punktus: 1. Profesionalios vadybos viršenybė viešajame sektoriuje, t.y. vadybi ninkams suteikta teisė valdyti. Tada gali būti įdiegta tikslinga atskai tomybė ir paskirstyta atsakomybė už rezultatus. Tikslus standartai ir vykdymo vertinimai. Jei vis dėl tojus kritikuoja, reakcija gali huli tokia: 1. Stenkitės išlikti ramus ir valdyti save. Kuo garsiau pavaldinys kalba, tuo tyliau kalbėkite jūs. 2. Nepertraukite pavaldinio. Leiskite jam baigti ir tik tada atsakykite. 3. Atsakydamas prisipažinkite, jog klydofe, net jei taip ir nėra. Tai su mažins pavaldinio budrumą. Mokykitės taktiškai nusileisti. Tada, ne prieštaraudamas jam, pateikite savąją situacijos versiją. Nesileisinki- te. Nieko nekaltinkite. 4. Paklauskite pavaldinio, kaip jis būti) elgęsis panašiomis aplinkybėmis. 5. Venkite pavojingų žodžių, kurie sudarytų įspūdį, kad jus suverčiate atsakomybę kitam. Mokėti girti pavaldinius yra svarbiau nei juos kritikuoti. Giriant reikia laikytis tokių taisyklių: 1. Visų pirma būkite nuoširdus. Vaidybos žmonės nepriima. 2. Pasirūpinkite, kad jūsų vadovas arba jūsų vadovo vadovas paguli) jūsų pavaldinius. 3. Kritikuokite asmeniškai, girkite viešai. Apie itin puikią bendradarbio veiklą informuokite ir kitus kolektyvo narius. 4. Jei darbuotojas sulaukė pripažinimo ir už organi/aeijos ribų, pasi stenkite, kad tai sužinotų kiti darbuotojai. Vadovui dažnai tenka sakyti "ne". Pasirodo, čia irgi yra daug aspektų, į kuriuos, H. Rodžerso nuomone, reikia atsižvelgti: 1. Sakydamas "ne", jūs žmogų nuviliale, atstumiate. Viską darykite, kad sušvelnintumėte smūgį. 2. Negailėkite laiko. Sakyli "ne" reikia daugiau laiko negu "laip". Ne būkite šiurkštus. Neskubėkite. Jei reikia, pokalbį atidėkite, ko! turė site laiko tiek, kiek reikia tam klausimui aptarti. 3. Visada paaiškinkite, kodėl. 4. Siūlykite realias alternatyvas. Nepalikite nuvilto žmogaus su vienin teliu atsakymu "ne". 5. Nemeluokite. Nenuoširdžiu pasiteisinimu niekas nepatikės, liet lai nereiškia, kad jūs negalite parinkti tinkamiausios tiesos išraiškos. 6. Darykite taip, kad pavaldinys jauslų, jog abu esate viena komanda. Dažniau sakykite "mes" nei "jus" arba "aš". Sakydamas "ne", nesileiskite j monologą, kuris užkerta kelią loles- niam bendradarbiavimui, Įtraukite pavaldinį j pokalbį. Užmegzkite grįžtamąjį ryšį, kad įsitikintumėte, jog jis supranta, kodėl jus pasakėte "ne". 8. "Ne" visiems sakykite vienodai - maloniai. Dar sunkiau pasakyti "ne" savo vadovui. Čia naudingi tokie patarimai: 1. Neatsakykite iš karto. Jei tai reikšmingas prašymas, paprašykite laiko apmąstyti. 1. Ieškokite naudingos informacijos ir visą laiką galvokite apie tai. 2. Parenkite "žaidimo" planą, kaip elgsitės galimo konflikto metu, kad išliktumėle taktiškas. Apgalvokite įvairius atsakymus, kuriuos gali jums pateikti vadovas, iš anksto nuspręskite, kaip atsakysite į kiek vieną jo argumentą. 3. Pateikite jam logiškus reikalo argumentus, net jeigu jūsų pagrindinė priežastis yra asmeninė. 4. Ilįskite į jo kailį. Pasiūlykite jam alternatyvių sprendimų. Įtikinkite jį, kad esate jo komandos narys ir norite jam padėti. Vadovui labai svarbu tinkamai išnaudoti laiką. Šiuo klausiniu patariama: 1. Svarbius klausimus geriausia spręsti anksti rytą. Ankstyvi susitikimai būna produktyvesni, nes žmonės dar nepavargę, neirzlus. 2. Jei jaučiate, kad jūsų susitikimas klostosi nesėkmingai (vadovas blo gai nusiteikęs, kimba, neatsako jums), pasistenkite jį baigti. 3. Neikite pas viršininką netikėtai. Susitarkite dėl vizito iš anksto, lai įtikins vadovą, jog kalbėsite apie svarbius dalykus. 4. Nepulkite prie žmogaus, kuris ryle ką tik priėjo prie savo rašomojo si a l o. 5. Netvarkykite reikalų su žmogumi, kuris jau rengiasi išeiti, nes minty se jis jau būna išėjus. 6. Jei turite aptarti nemalonius dalykus, tai, jei įmanoma, nedarykite to pirmadienio rytą. Niekas nenori gauti smūgio savaitės pradžioje. 7. Pamatęs ką nors ryjant raminamuosius, grįžkite atgal. Šios ir dar daug kitų H. Rodžerso rekomendacijų yra didelė paspirtis tobulinant savo vadovavimo esme. Kiekviena iš jų turi būti pasverta, suprasta ir taikoma atitinkamose situacijose. žino, jog esate pasirengęs jiems padėti. Pasakykite jiems, kad jus laikotės "atvirų durų" politikos ir pritariate jų skambučiams ir asmeniniams vizitams bet kuriuo metu. 6. įsitikinkite, ar visiems aiškus prioritetai. Kiekvienas privalu tiksliai žinoti, kokios jo pareigos, ko jus tikitės iš jo ir per kiek laiko dar bai turi būti atlikti. 7. Jūsų komanda turi turėti konkrečius tikslus; darbuotojai turi ži noti, kokie tie tikslai ir kaip jiems bus atlyginta, jei juos pasieks. 8. Girkite darbuotojus už gerus darbo rezultatus, be to, pasirūpin kite, kad apie juos sužinotų ir kili kolektyvo nariai. 9. Jei komandos narys verias kritikos, ji turi būti pareikštu asmeniš kai, niekam negirdint. 10, Numatykite galimas problemas ir asmeninius susidūrimus. Jautriai reaguokite į visa, kas dedasi aplinkui neįprasta. Turėkite akis pa kaušyje ir įsiklausykite į gandus, signalizuojančius apie pražūtinga vidinio karo grėsmę. 11. Jei pastebėjote, jog bendradarbiai nesutaria, kuo greičiau įsikiškite ir sutaikykite juos. Jūsų pareiga - užtikrinti gerus santykius. Vadovui reikia būti ypač išmintingam, kai kyla būtinybė atleisti k;} nors iš einamų pareigų. 11. Kodžersas tokiu atveju pataria štai k;]: 1. Nenusigrežkite nuo nepatyrusiųjų atsikratymo. Jums moka už tai, kad sprestumėte sunkias problemas. Pasikalbėkite su darbuotoju. Jei jis dar nesuvokia, kad yra ne savo vieloje, atkreipkite į tai jo dėmesį. Stenkitės žmogų užjausti. 2. Manykite, kad jūs laimingas žmogus, jei darbuotojas pasisiūlė atsisa kyti pareigų arba paprašė, kad jį perkellumėle į kitą vielą. Tai ideali situaeija, bet taip būna retai. Pasiūlykite ateityje sugražinti jį į anks tesnes pareigas. Jei jis sutinka, darykite (ai nedelsdamas. 3. Pasiūlykite mokytis, jei manote, kad padėtis pataisoma. Tačiau bū kite pasirengęs audringiems įvykiams. 4. Atleiskite iŠ darbo tik kraštutiniu atveju. Darbuotojas turi žinoti, kati taip gali atsitikti, jei jo darbas nepagerės. Svarbu ne lik atsikratyti netinkamu darbuotojų, bet ir ginti savo pavaldinius. Čia pateikiamos tokios rekomendacijos: 1. Jei esate įsitikinės, kad jūsų žmonės dirba efektyviai, užtarkite juos. Reikalaukite užtarnauto algos padidinimo pavaldiniams ir siekite, kad jie gautų priedus, bent jau tokius kaip kiti) skyrių darbuotojai. 3. Tegul pavaldiniai žino, kad jūs informuojate aukštesnius vadovus apie jų laimėjimus. 4. Jei vadovas kritikuoja jūsų pavaldinius, paprašykite kritikuoti jus, o ne juos. 5. Laikykitės "atvirų durų" politikos; tegul jūsų žmonės žino, kad esate pasirengęs susitikti su jais bet kuriuo metu. Vadovui ypač svarbu mokėti išklausyti; 1. Susikaupkite. Atsikratykite visų pašalinių minčių, Įtikinkite save, kad kalbėtojas turi pasakyti kažk;) svarbaus. 2. Sutelkite dėmesį į kalbėtoja. Žiūrėkite jam tiesiai į akis. 3. Kalbėtojas turi žinoti, kad jūs klausotės, retkarčiais užduokite klau sinių. 4. Jei reikia užsirašykite. 5. Klausykite tarp eilučių. Įsiklausykite į subtilų pinblemų pateikimo budi). Vadovui, siekiančiam kalbėti paprastai ir aiškiai, patariama: 1. Prieš pradėdamas kalbėti pagalvokile, ką norite pasakyti. 2. Kalbos stilių pasirinkite pagal auditoriją. 3. Nekalbėkite su žmonėmis "iš aukšlo". 4. Kalbėkite lėtai. 5. Nekalbėkite kam nors, o kalbėkitės su kuo nors, t.y. venkite mouo- 6. Kartkartėmis sustokite ir užduokite klausimą, į kurį neužtenka atsa kyti "taip" arba "ne". 7. Jei duodate nurodymus, paprašykite pavaldinių pakartoti savo žo džiais, kaip jie suprato užduotį. Meno kritikuoti taisyklės yra tokios: 1. Kritikuodamas visada turėkite galvoje savo tiksį-i. Jūsų tiksiąs yra skatinti žmones geriau dirbti. 2. Kritiką pateikite kaip sumuštinį, kurio viršutinį n apatinį sluoksnį sudaro pagyrimas. 3. Kritikuokite darbą, o ne žmogų, kuris jį blogai patUrė. 4. Nesakykite darbuotojui, kad jo kolegai darbas shsta iš rankų. Nie kada nekritikuokite trečio asmens jam nesant. 5. Nerėkite. Negrasinkite. Tai lik pablogins, o ne pagerins darbą. f>. l'okalhį baikite ramiu lomi. Stenkitės, kad pavaldinys iš jūsų kabineto išeitų šypsodamasis. 5. Siekdamas pažinti kitus žmones, neužsidarykite pats. Leiskite kiliems pažinti ir suprasti jus. H. Rodžersas ypač pabrėžia estafetės perdavimo svarbą pavadindamas tai įgaliojimų pavaldiniams perdavimu. Štai los taisyklės: 1. Sudarykite sąrašą pareigų, kurias nuolatos atliekate. Kurias iš jų ga lėtumėte perduoti savo pavaldiniams? 2. Apskritai leiskite žmonėms patiems spręsti problemas, kurios pri klauso jų kompetencijai. Neįpraskite priimti galutinių sprendimų vienas. 3. Jei perdavėte įgaliojimus, paleiskite vadžias. Nestovėkite šalia. Ne reikalaukite smulkmeniškos ataskaitos. 4. Jūsų lūkesčiai turi būti žmogiški, o ne antžmogiški. Nevienas neatliks jūsų darbo taip gerai, kaip jūs, bet kai kurie jūsų pavaldiniai tik riausiai gali tai atlikti gana gerai. 5. Sudarykite savo vadovo darbų sąrąs;). Kaip jums atrodo, kuriuos iš jų sugebėtumėte atlikti pakankami gerai? 6. Padėkite vadovui perduoti jums d
Šį darbą sudaro 18784 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!