Mokesčių rūšys ir valstybinė mokesčių sistema l. Mokesčių rūšys Mokesčiai, kaip piniginė piicvnlc valstybei, biiilaim svarbus valstybės pajamųšallinis, pasižymi vidine jviiirovc, kas sąlygoja jų klasifikavimo galimybę ir būtinumą. Kaip mokesčių klasifikavimo pagrindas gali būli taikomi įvairūs kriterijai. Pagal mokesčius mokančių subjektų ypatybes yra skiriami juridinių asmenų, fizinių asmenį) ir bendri mokesčiui. Juridiniai asmenys moka pelno, fiziniai asmenys -pajamų mokestj; bendri mokesčiai - pridėtinės vertės, žyminis, valstybinės žemės ir valstybinio vandens fondo vandens telkinių nuomos mokestis ir 1.1. Mokesčiai yra įskaitomi tiek į valstybės (savivaldybės) biudžetą, tiek į specialius fondus. Todėl pagal mokesčių įskaitymo tvarką jie skirstytini į valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų ir tikslinių fondų mokesčius. Į valstybės biudžetą yra įskaitomi juridinių asmenų pelno, pridėtinės vertės, konsulinis mokesčiai, akcizai, taip pat dalis žyminio mokesčio. Į savivaldybių biudžetus yra įskaitomi: fizinių asmenų pajamų, žemės, valstybinės žemės ir valstybinio vandens fondo vandens telkinių nuomos, įmonių ir organizacijų nekilnojamojo turto, prekyviečių, paveldimo ar dovanojamo turto mokesčiai. Biudžetams priskirti mokesčiai pasižymi tuo, kad surinktos jų lėšos neturi tikslinės paskirties, - jos yra įskaitomos j atitinkamo biudžeto surenkamąją sąskaitą ir naudojamos pagal to biudžeto išlaidų straipsnius. Skirtingai nuo jų, specialių fondų mokesčiai (atskaitymai nuo realizavimo pajamų pagal Kelių fondo įstatymą, privalomojo sveikatos draudimo įmokos) yra įskaitomi į atitinkamus tikslinius fondus ir naudojami konkrečioms priemonėms, kurioms įgyvendinti yra įsteigtas fondas, finansuoti. Pagal apmokestinimo objekto ypatumus yra skiriami pelno, pajamų, tūrio ir vartojimo mokesčiai. Pajamų mokesčiai yra skaičiuojami nuo mokesčio mokėtojo bendrųjų pajamų (visų įplaukų, kurias jis gauna per mokestinį laikotarpi iš savo veiklos), neatsižvelgiant į mokesčio mokėtojo sąnaudas pajamoms gauti (su darbo santykiais susijusių pajamų mokestis, pajamų mokestis nuo autorinio atlyginimo ir pan.). Pasaulio mokesčių sis-Icnios skiria dviejų rūšių pajamų mokesčius - visuotinį ir dalinį. Visuotiniu pajamų mokesčiu yra apmokestinamos visos mokesčio mokėtojo pajamos nepriklausomai nuo jų gavimo šaltinio (Didžioji Britanija, JAV). Daliniam pajamų mokesčiui būdinga tai, kad gautos pajamos diferencijuojamos pagal jų gavimo šaltinius ir apmokestinamos pagal skirtingus tarifus (Lietuva). Pelno mokesčių objektas yra mokesčio mokėtojo gautas pelnas (grynosios pajamos) iš jo veiklos (juridinių asmenų pelno mokestis, personalinių įmonių ir ūkinių bendrijų pajamų mokestis). Skaičiuojant pelno mokesčius reikalingi ne tik duomenys apie mokesčio mokėtojo bendrąsias pajamas, bet ir žinios apie jo turėtas sąnaudas pajamoms gauti. Mokesčio mokėtojo bendrųjų pajamų ir jų gavimo išlaidų skirtumas ir sudaro pelno mokesčių objektą. flirto mokesčiai yra siejami su atitinkamo turto turėjimu ar turto prieaugiu. Šiems mokesčiams skaičiuoti ir jų dydžiuj neturi reikšmės nauda, kurią mokesčio mokėtojas gauna iš turto, - pats turto buvimo pas mokes-s čio mokėtoją ar jo įgijimo faktas jau yra pakankamas turto mokesčių ėmi-į mo pagrindas. Todėl asmuo, disponuojantis atitinkamu turtu, privalo per • | duoti valstybei dalį savo nuosavybės kaip mokestį. Tai jis gali padaryti per-'į duodamas valstybei dalį savo materialaus turto (realusis turto mokestis) į, arba sumokėdamas mokestį pinigais, nesumažindamas valdomo turto vcr-;; tės (nominalusis turto mokestis). Apmokestinimo objektu gali būti tiek iįj nekilnojamasis turtas (žemė, statiniai), tiek ir kilnojamasis turtas (pinigai. f vertybiniai popieriai, transporto priemonės), o mokesčio dydis dažniau-i šiai tiesiogiai proporcingas turto vertei. Specifinis turto mokesčio porūšis | yra turto prieaugio mokesčiai (paveldimo ar dovanojamo turto mokestis, l turto konjunktūrinės vertės padidėjimo mokestis). Kiti turto mokesčiai f skaičiuojami pagal proporcinį tarifą, o turto prieaugio mokesčiai - pagal l orogresinį mokesčio tarifą. Vartojimo mokesčių (pridėtinės vertės mokestis) objektas - įvairių vartojimo reikmenų, paslaugi] vartojimas. Tokiems mokesčiams specifiška tai, : kad mokesčio dydis yra įtraukiamas i prekės ar paslaugos kainą, todėl faktiškai Šiuos mokesčius moka prekių (paslaugų) vartotojai, o ne įstatyminiai mokesčio mokėtojai (prekių gamintojai, paslaugų teikėjai). t~ Pagal apmokestinimo būdą mokesčiai yra tiesioginiai ir netiesioginiai, į. Tiesioginius mokesčius (juridinių asmenų pelno, žemės, įmonių ir organizacijų nekilnojamojo turto ir kilus) moka tiesiogiai atitinkamo turto ture- ' tojai arba pelną (pajamas) gaunantys asmenys, kuriuos mokesčių įstaty- į' inai įvardija kaip atitinkamo mokesčio mokėtojus. Tiesioginių mokesčių faktinis ir įstatyminis mokėtojas yra vienas asmuo. Netiesioginiam apmokestinimui (pridėtinės vertės mokestis) būdinga tai, kad mokestis sudaro prekės (paslaugos) kainos priedą ir nėra susijęs su mokėtojo turtu ar pajamomis. Faktiškai netiesioginius mokesčius sumoka prekių (paslaugų) vartotojai, o įstatyminis mokesčio mokėtojas (gamintojas) tik perveda surinktus mokesčius į biudžetą. 2. Valstybinė mokesčių sistema Kiekviena valstybė turi savo mokestine sandarą ir valstybine mokesčių sistemą, kurią lemia valstybės sandaros ypatumai. Valstybės mokestinė sandara - tai valstybinės mokesčių sistemos nustatymas ir jos organizavimo principai, o valstybinė mokesčių sistema - visuma valstybėje nustatytų mokesčių, sudarančių teisiškai ir ekonomiškai pagrįstą sistemą. Konkrečios valstybės mokesčių sistema priklauso nuo valstybės sandaros ir administracinio-teritorinio suskirstymo. Todėl skiriasi valstybinės mokesčių sistemos federacinėse ir unitarinėse valstybėse. Pagal Konstituciją, Lietuva yra unitarinė valstybė, kurios teritorija vieninga ir nedalijama į jokius valstybinius darinius, o valstybės valdžią "yk-do Seimas, Respublikos Prc/.identas ir Vyriausybė bei Teismas. Konstitu-;;. f.~i • -i, -mv'ni-: itvittitvi n'initin? Seimo paltą nustatyti valstybinius rno mo įstatymo 5 straipsnį, sudaro: 1) pridėtinės vertės mokestis; 2) akcizas 3) fizinių asmenų pajamų mokestis; 4) juridinių asmenų pelno mokestis: 5) įmonių ir organizacijų nekilnojamojo turto mokestis; 6) žemės mokės tis; 7) mokestis už valstybinius gamtos išteklius; 8) naftos ir dujų ištekliu mokestis; 9) mokestis už aplinkos teršimą; 10) konsulinis mokestis; 11) žy minis mokestis; 12) prekyviečių mokestis; 13) atskaitymai nuo realizavi mo pajamų pagal Kelių fondo įstatymą; 14) paveldimo ar dovanojamo turu-mokestis; 15) privalomojo sveikatos draudimo įmokos; 16) valstybinės k mes ir valstybinio fondo vandens telkinių nuomos mokestis; 17) muito mo • kesčiai; 18) socialinio draudimo mokesčiai1. Bendra valstybinė mokesčių sistema nereiškia, kad administraciniai -teritoriniai dariniai neturi jokių įgaliojimų renkant mokesčius. Konstitu cijos 119 straipsnis Lietuvos Respublikos administraciniams-teritoriniams dariniams laiduoja savivaldos teise, o tai lemia mokestinės kompetencijo"; (suvereniteto) problemos atsiradimą ir jos sprendimo būtinumą. Mokestinė kompetencija - tai visuma įgaliojimų, suteiktų valstybei ir jos ndnti-nistraciniams-teritoriniams dariniams nustatant mokesčius, juos surenkant bei kontroliuojant surinkimo procesą, taip pat panaudojant surink tas mokesčių lėšas. Pagal galiojančius įstatymus apmokestinimo tam tik ru mokesčiu tvarką nustato tik atitinkamas mokesčių įstatymas arba ji> pagrindu priimtas Vyriausybės nutarimas, arba jų pagrindu priimtas kitas teisės aktas. Taigi pagrindiniai mokestinės kompetencijos įgaliojimai Lie tuvoje yra suteikti valstybės valdžios institucijoms. Savivaldybės turi teise neviršydamos įstatymo nustatytų ribų ir tvarka iŠ savo biudžeto taikyti rrio kesčio lengvatas, taip pat gauti ir naudoti jų biudžetams (fondams) pri skirtas mokestines pajamas. Tai reiškia, kad nustatant mokestine kompetenciją yra derinami centralizavimo ir decentralizavimo pradai, tačiau pri pažįstant bendrą valstybinę mokesčių sistemą. , kimiu :n ls
Šį darbą sudaro 14211 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!