dalyviams, kurių veiklai ir atitinkamiems sprendimams įtaką daro konkurencija.
Darbo objektas: konkurencijos vaidmuo rinkos ūkyje.
Darbo tikslas: išsiaiškinti kaip konkurencija susijusi su rinka ir kaip ji veikia rinką.
1. Išsiaiškinti kas yra rinka ir konkurencija.
2. Išanalizuoti konkurencijos vaidmenį rinkoje.
Tyrimo metodai: mokslinės ir kitos literatūros analizė.
4
1. RINKA
Rinka dažniausiai suprantama kaip prekiavimo vieta, kurioje perkamos ir parduodamos prekės.
Pagal ūkio teoretikus, rinka – santykinė socialinių ekonominių santykių sistema, kur prekės mainomos į
pinigus, kur vyksta prekės visuomeninis įvertinimas, pardavėjo ir pirkėjo poreikių suderinimas. Rinka –
santykinės ūkinės veiklos derinimo įrenginys, kuriame pagrindinis poveikio svertas – kaina, o varomoji
jėga – asmeninis poreikis. Rinkoje sąveikauja dvi rinkos veiksnių grupės su skirtingais interesais, kuriuos
suderina kaina. Remiantis kaina, priimami sprendimai: Ką gaminti? Kaip gaminti? Kam gaminti? Kiek
gaminti? Kaina drausmina rinkos dalyvius ir skatina jų veiklą. (Dumbauskas, 2013)
5
1.1. Rinkos samprata ir funkcijos ekonomikoje
Rinka - tai prekinių ir piniginių santykių visuma, prekių ir paslaugų mainai tarp pirkėjų ir
pardavėjų, vykstantys pagal prekinės gamybos ir cirkuliacijos dėsnius. Supaprastintas ekonomikos
modelis išryskina rinkos vietą.
1.1 pav. Išteklių, produktų ir pajamų apytaka (Paunksienė ir Liučvaitienė, 2009)
Ji būdama tarp verslo imonių, namų ūkių užtikrina pagrindinių ekonominių klausimų (ką, kaip ir
kam gaminti) sprendimą. Modelio prielaidos:
• uždara ekonomika - nėra eksporto;
• namų ūkiai išleidžia visas pajamas;
• grynai privati ekonomika;
• visi produktai suvartojami;
• procesas nuolat kartojasi.
Dėl prielaidų ekonominio augimo negali būti. Išteklių rinkoje namų ūkiai pasiūlos agentas,
firmos - paklausos, produktų rinkoje - atvirkščiai. Šis supaprastintas modelis vaizduoja sprendimų
priėmimo mechanizmą, kurio metu formuojasi išteklių bei produktų kainos, kurios savo ruožtu yra
paklausos ir pasiūlos sąveikos rezultatas.
Galima pasakyti, kad rinka tam tikras tarpininkas tarp pirkėjo ir pardavėjo. Pirkėjai - vartotojai,
kurie perka prekes ir paslaugas, bei firmos, perkančios ekonominius išteklius. Pardavėjai - tai firmos,
parduodančios savo prekes ir paslaugas, darbuotojai, parduodantys savo darbo jėgą bei kitų gamybos
veiksnių savininkai, parduodantys savo darbo jėgą (Punksnienė ir Liučvaitienė, 2009).
Išteklių rinka
Firmos Namų ūkiai
Produktų rinka
Sąnaudos
Ištekliai
Prekės ir paslaugos
Firmų pajamos
Piniginės pajamos
(renta, darbo užmokestis,
palūkanos)
Gamybos veiksniai
Prekės ir paslaugos
Vartotojų...
Šį darbą sudaro 1430 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!