„Dievų miškas" Sukūrimo istorija. Žanras. Patekęs į Štuthofo koncentracijos stovyklą, Sruoga, kaip ir jo likimo draugai, buvo išbrauktas iš visuomenės ir pasmerktas žūti. Čia jis patyrė visą stovyklos pragarą, įsitikino, kad „kalinys buvo anapus įstatymų“, reiškė mažiau, negu „bet kuris daiktas, inventoriaus knygose įrašytas“. Ilgesnį laiką dirbęs stovyklos kalinių raštinėje (kaip pats sako, „raštvedžio padėjėjo pagalbininku“), Sruoga galėjo geriau negu kiti kaliniai matyti visos koncentracijos stovyklos gyvenimą, susipažinti su slaptomis bylomis, visa hitlerinio „mirties fabriko“ organizacija, daugeliu SS sistemos užkulisių. Tos žinios papildė tiesioginius rašytojo įspūdžius ir išgyvenimus. Grįžęs iš mirties stovyklos, iš ten, „iš kur jau niekas negrįžta“, Sruoga užsimojo papasakoti visiems, ką buvo patyręs tame pragare. Per keletą mėnesių jis ir parašė knygą „Dievų miškas“. Knyga priklauso dokumentinės prozos žanrui. Tai rašytojo užrašai apie hitlerinėje mirties stovykloje matytus ir pergyventus įvykius, kalinius ir esesininkus, jo apmąstymai apie fašizmo žvėriškumą ir žmogaus esmę. Pats memuarų žanras įpareigojo rašytoją remtis pirmiausia savo stebėjimais ir patirtimi, nieko neišgalvojant, negražinant ir neperdedant. Griežtai laikydamasis faktų, rašytojas knygoje sukūrė įsimenančius ir jaudinančius žmogaus ir žmoniškumo dramos fašistinėje sistemoje paveikslus, kartu pasiekdamas ir platesnių meninių apibendrinimų. Dėl to kūrinį galima vadinti ir romanu. Mirties stovykla kaip fašizmo įvaizdis. Hitlerinė mirties stovykla Štuthofe rašytojui atvėrė visos fašizmo sistemos ir fašistinės ideologijos nežmoniškumą, priešingumą visuotinai priimtoms moralės normoms. Knyga prasideda lagerio apylinkių aprašymu, samprotavimais apie mažo Štuthofo miestelio miesčionis kaip būdingą fašizmo terpę, trumpa lagerio istorija ir apmąstymais apie pasikeitimus Vokietijoje hitlerininkams valdant. Rašytojas sarkastiškai pastebi, kad Vokietija, kadaise garsėjusi baroku, dabar virto barakų šalimi, „klasikine lagerių šalimi“. Kadaise ji galėjo didžiuotis kultūros laimėjimais, buvo kultūrtrėgerė, o dabar hitlerininkai ją pavertė lagertrėgere. Tuose lageriuose jie įvairiais būdais naikino ne tik savo režimo priešus — komunistus, antifašistus ir kitus nepatikimus ar įtariamus asmenis, bet ir ištisas tautas — žydus, čigonus. Su mirties stovyklos baisumais rašytojas supažindina pamažu, aprašydamas visą jos sistemą, budelius ir aukas. Ką tik atvežtus kalinius, dar nenutuokiančius, kur jie pateko, Stovyklos vyresnybė sutinka lazdų smūgiais, o paskui kalinys kriminalistas nušviečia jų padėtį: negerkit vandens, nes jis „visokiom šiltinėm ir cholerom apkrėstas“, saugokitės, kad „viduriai nesugestų, kad kojų nesužalotų ir kad pagaliais inkstų neatmuštų“. Jis parodo naujokams ir krematoriumą („anksčiau ar vėliau visi pro tą kaminą išlėksime“), tačiau sąmonė dar nepajėgia suvokti to, kas laukia netolimoje ateityje. Aprašęs naujokų sutikimą, rašytojas pasakoja apie kalinių „savivaldą“, kuriai vadovauja kriminalistai, ne mažiau žiaurūs negu esesininkai ir visa stovyklos administracija. Jis aprašo, kaip kaliniai mušami, pjudomi vienas prieš kitą, kaip kurstomos nacionalistinės aistros. Administracijos ir prižiūrėtojų tyčiojimasis iš kalinių, žiaurus jų mušimas buvo laikomas „gero tono požymiu“. „Dievų miške“ rašytojas siekė parodyti, kokia nežmoniška buvo pati stovyklų sistema: kaip kalinys mušamas, apiplėšiamas, marinamas badu, alinamas sunkiais darbais, kad per kelias savaites taptų klipata — žmogaus šešėliu, ligotu ir visiškai bejėgiu, kurio laukia krematoriumas. Hitlerininkų nusikaltimų, žmogaus išniekinimo vaizdai knygoje tiesiog sukrečia. Jie tokie nežmoniški, kad netelpa normalaus žmogaus sąmonėje. „Dievų miške“ pavaizduota koncentracijos stovykla rašytojui yra baisus visos fašistinės sistemos simbolis. Čia atvirai, be jokių priedangų, susiduria dvi nesutaikomos jėgos: „ponų tauta“ (Herrenvolk — taip save vadino hitlerininkai) ir kaliniai, pasmerkti sunaikinti jos priešai arba bent įtariami jais esą. Parodydamas visą mirties stovyklos siaubą ir nežmoniškus hitlerininkų bei jų prieplakų nusikaltimus, rašytojas visa savo knyga sakė: štai kuo fašizmas pavertė žmogų, kaip žvėrimi tapo rasizmo ideologijos apsvaigintas vokiečių miesčionis. Kalti čia ne vien pavieniai, žmoniškumą praradę individai, o visa fašizmo sistema. „Labai sudėtingas giltinės malūnas.“ Taip rašytojas vadina koncentracijos stovyklą. Kas į ją pakliuvo, jau faktiškai yra pasmerktas mirti. Jis pereina visą kančių pragarą, virsta beteisiu padaru, SS organizacijos nuosavybe ir anksčiau ar vėliau sunaikinamas. Toje gerai organizuoto masinio žmonių naikinimo mašinoje pagrindiniai veikėjai yra visokie stovyklos viršininkai esesininkai ir jų pagalbininkai daugiausia iš kriminalinių kalinių tarpo. Knygoje pateikiami taiklūs tų išsigimusių sadistų ir budelių portretai, duodamos įsimenančios socialinės jų charakteristikos, aprašomi jų banditiški įpročiai ir „filosofija“. Visų stovyklos budelių viršūnėje — aukščiausia valdžia — komendantas, kuriam pavaldūs ir kaliniai, ir jų sargybiniai esesininkai. Komendantas Hopė vaizduojamas kaip menko išsilavinimo ir nedidelio proto žmogus, labiausiai susirūpinęs savo didybės palaikymu. Tuo tarpu jo pirmtakas buvęs „kažkoksai šakalo ir hienos metisas, sadistiško budeliavimo atžvilgiu pralenkęs visus lagerio SS vyrus“. Užsiėmęs biznio reikalais, komendantas mažai kišosi į kalinių reikalus, kuriuos tvarkė kalinių stovyklos viršininkas Traugotas Majeris — „apsigimęs banditas“, keikūnas, mėgdavęs kalinius „su lazda pabaksnoti, koja paspardyti, antausiais apdalyti“. Jis ne tik mušeika iš pamėgimo — jis su malonumu šaudo mirtininkus („tai buvo jo privilegija, sportas“). Kaip budelis jam nenusileidžia ir raporto dalies vadas Chemnicas —„itin niaurus ir atkaklus banditas“. Iš pažiūros visiškai kitoks atrodo lagerio gydytojas Heidelis — mandagus, inteligentiškas, tačiau savo vardu tyliai pridengiantis visas lagerio žmogžudystes. Į savo viršininkus panašūs buvo ir mažesni lagerio valdžios pareigūnai, dažniausiai SS feldfebeliai. Tarp jų buvo „įdomių egzempliorių, tinkančių bet kuriai gyvulininkystės parodai“. Daugelis šitų sužvėrėjusių esesininkų — buvę smulkūs krautuvininkai, pirklių sūneliai ar šiaip deklasuoti elementai. Tai „galvažudys mėgėjas“ Johanas Majeris, žiaurus mušeika Petersas, sadistas Liutkė, lagerio seniūnai ir kapai iš kriminalistų — „nusipelnę galvažudžiai profesionalai“. „Dievų miške“ rašytojas akivaizdžiai parodo, kad esesininkų ir jų pagalbininkų sadizmas yra ištisa žmonių naikinimo sistema. Kaip sako bloko viršininkas Gervinskis, kalinį reikia mušti ir jo paties labui, kad užsigrūdintų, būtų atsargus, išmoktų saugotis. Mušimas, pasak jo, „čia ne žmonių, čia sistemos reikalas. Sistemą nustatėme ne mes, sistemą nustatė vokiečiai, esesininkai!
Šį darbą sudaro 1890 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!