ŠENGENO SIENŲ KODEKSAS Rašto darbas Vilnius, 2009 TURINYS Įvadas................................................................................................................................................3 p. I. Šengeno sienų kodekso reguliavimo dalykas, taikymas, tikslai ir principai................................ 5 p. II. Išorinių sienų kirtimas.................................................................................................................5 p. a) Pagrindiniai įvairių tipų išorinių sienų ir transporto priemonių tikrinimų principai............8 p. b) Tam tikrų kategorijų asmenų tikrinimo procedūros.............................................................9 p. III. Vidaus sienų kirtimas.................................................................................................................9 p. Išvados............................................................................................................................................11 p. Literatūros sąrašas..........................................................................................................................12 p. Įvadas Šengeno sutarties pradžia yra 1985 metai. Vokietija, Prancūzija ir Beneliukso šalys (Belgija, Nyderlandai ir Liuksemburgas) pasirašė susitarimą, kuris numatė laipsnišką šių valstybių bendrų sienų kontrolės panaikinimą.1 Toks pasirašytas valstybių susitarimas įgalino sutarties valstybių piliečius laisvai, be jokių imigracinių kontrolių, kirsti vidines valstybių sienas, t.y. laisvai judėti Šengeno erdvėje.2 Tačiau iškilus grėsmei valstybių viešajai tvarkai ar saugumui, valstybės pasiliko teisę kuriam laikui sugrąžinti patikrinimo procedūras pasienyje (pvz., kilus pabėgėlių antplūdžio pavojui).3 Šengeno sutarties valstybės bendrai vykdo vizų politiką trečiųjų šalių atžvilgiu – tai reiškia, kad turint vienos iš Šengeno valstybių vizą, galima vykti ir į likusias valstybes nares.4 Šengeno erdvės privalumai paskatino ir kitas valstybes prisijungti. Prie sutarties prisijungė Italija, Ispanija, Portugalija, Graikija, Austrija, Danija, Suomija, Švedija ir Europos Sąjungai nepriklausančios šalys - Norvegija bei Islandija.5 2007 m. gruodžio 21 d. Prie Šengeno erdvės prisijungė Čekija, Estija, Latvija, Lenkija, Lietuva, Malta, Slovakija, Slovėnija ir Vengrija. Šveicarija prie Šengeno erdvės prisijungė 2008 m. gruodžio 12 d.(tačiau faktine nare tapo tik 2009 m. kovo 29 d., kai buvo panaikinta asmenų kontrolė Šveicarijos oro uostuose)6. Šiuo metu dvidešimt penkios Europos valstybės yra prisijungusios prie Šengeno erdvės. Nenorėdamos prarasti savo sienų kontrolės, Didžioji Britanija ir Airija nepasirašė Šengeno sutarties. Šengeno sutarties valstybių dalyvių piliečiai, be jokių patikrinimo procedūrų ir vizų gali laisvai vykti į kitas valstybes nares. Teisė laisvai keliauti nėra apribota konkrečiais tikslais, todėl galima keliauti ir darbo ir asmeniniais interesais.7 Tačiau būtina turėti galiojantį pasą arba asmens tapatybės kortelę tuo atveju, jei valstybės narės policijos pareigūnai nuspręstų patikrinti asmens tapatybę. Jūrų uostuose ir oro uostuose Šengeno valstybių narių piliečiai yra atskiriami nuo trečiųjų valstybių piliečių (priskiriami ir pabėgėliai bei asmenys be pilietybės)8, dėl to keliauti taip pat tampa patogiau. Kaip jau buvo minėta, laisvo judėjimo teisė valstybių narių piliečiams gali būti apribota tik esant neeiliniams atvejams, siejamiems su grėsme piliečių sveikatai, visuomenės saugumu ar grėsme viešajai tvarkai.9 Tačiau egzistuoja bendrosios taisyklės, taikomos Šengeno erdvės valstybių narių išorines sienas kertantiems asmenims, - ypatingai svarbu pabrėžti trečiųjų šalių asmenų atžvilgiu atliekamus išsamius patikrinimus, šiems atvykstant arba išvykstant iš Šengeno erdvės.10 Šio rašto darbo tikslas yra apžvelgti 2006 m. kovo 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą Nr. 562/2006, kuris nustato taisykles, reglamentuojančias asmenų judėjimą per Šengeno sienas, - t.y. Šengeno sienų kodeksą (angl. Schengen borders code). Iki šio Kodekso priėmimo, galiojo Bendrasis vadovas, kuris buvo parengtas kaip Šengeno tarpvyriausybinio bendradarbiavimo dalis ir, įsigaliojus Amsterdamo sutarčiai, buvo pagrindinis teisės aktas, reglamentuojantis kontrolės priemones prie Europos Sąjungos valstybių narių išorinių sienų.11 Šengeno sienų kodekso tikslai yra: 1) Konsoliduoti, išaiškinti ir tobulinti jau egzistuojančias Šengeno taisykles dėl išorinių sienų kontrolės.12 T.y. keisti, aiškinti,plėtoti, šalinti perteklines ir nereikalingas kai kurias galiojusio Bendrojo vadovo ir kt. teisės aktų nuostatas;13 2) Reguliuoti vidinių sienų kirtimą, kur patikrinimai beveik nebeatliekami. Aiškiai apibrėžiama sąlygos ir kriterijai, kai vidinių sienų kontrolė yra laikinai atnaujinama.14 Kodeksas nustato asmenų judėjimą per valstybių sienas reglamentuojančias taisykles, kad jos apimtų ir kontrolę prie išorinių sienų ir asmenų kontrolės prie vidinių sienų panaikinimą bei tokios kontrolės sugrąžinimą esant tam tikrom aplinkybėm.15 Šengeno sienų kodeksas daro Šengeno sienų kontrolę labiau efektyvią bei saugesnę, paaiškindamas ir tobulindamas taisykles tam tikrose srityse. Taip pat daro įtakos trečiųjų šalių piliečių teisėms, tokioms kaip teisei apeliuoti dėl to, kad asmuo buvo neįsileistas į valstybės narės teritoriją.16 I. Šengeno sienų kodekso reguliavimo dalykas, taikymas, tikslai ir principai. Šengeno sienų kodeksas numato, kad kertant valstybių narių vidaus sienas nėra vykdoma asmenų kontrolė.17 Vidaus sienos – yra valstybių narių bendros sausumos sienos (taip pat ir upių ir ežerų sienos), tai oro uostai skirti vidaus skrydžiams (toks skrydis yra tuomet, kai nėra nusileidžiama trečiosios valstybės teritorijoje),18 tai ir jūrų, upių, ežerų uostai skirti reguliariam susisiekimui keltais (neįplaukiant į uostus už valstybių narių teritorijos ribų).19 Šengeno sienų kodeksas nustato taisykles, kurios reglamentuoja asmenų kontrolę jiems kertant Europos Sąjungos valstybių narių išorės sienas.20 Išorės sienos – tai valstybių narių sausumos sienos (taip pat ir upių, ežerų, jūrų sienos, oro uostai, upių uostai, jūrų uostai, ežerų uostai), kurie nepatenka į vidaus sienų kategoriją, t.y. – jei tai nėra vidaus sienos. Šengeno sienų kodeksas yra taikomas visiems asmenims, kurie kerta Šengeno vidaus ar išorės sienas, ir nepažeidžia Europos Bendrijos laisvo judėjimo teise besinaudojančių asmenų teisių bei asmenų, kurie prašo tarptautinės apsaugos, teisių (pabėgėliai).21 Tai reiškia, kad Europos Sąjungos piliečiai ir kiti laisvo judėjimo teisę turintys asmenys (pvz., jų šeimos nariai) gali būti išsamiai patikrinti tik tuo atveju, kai yra įrodymų, kad jie valstybėje narėje kelia tikrą, esamą ir rimtą grėsmę vidaus saugumui, viešajai tvarkai ar visuomenės sveikatai.22 Sienų kontrolė ir stebėjimas užtikrina apsaugą nuo nelegalios imigracijos, prekybos žmonėmis, neleidžia kilti pavojui valstybių narių saugumui, visuomenės sveikatai, viešajai tvarkai, neleidžia kilti grėsmei tarptautiniams santykiams.23 Sienų kontrolės tikslai taip pat yra ir kova su tarpvalstybiniais nusikaltimais (vykdant išorinių sienų kontrolę pareigūnai gali iškelti baudžiamąją bylą). Atliekant patikrinimus pasienyje, turi būti laikomasi žmogaus orumo principo, profesionalumo, proporcingumo principų.24 II. Išorinių sienų kirtimas Kirsti išorines sienas yra leidžiama tik sienų perėjimo punktuose, kurių sąrašą pateikia valstybės narės Europos komisijai.25 Vidutiniškai, Europos Sąjungos išorinės sienos, nustatytuose sienos kirtimo punktuose, per metus yra kertamos apie 300 mln. kartų (t. y. maždaug 150 mln. kartų atvykstama į Europos Sąjungą ir 150 mln. kartų iš jos išvykstama).26 Sienų perėjimo punktus galima kirsti tik griežtai nustatytomis darbo valandomis.27 Valstybės narės, už išorinių sienų kirtimą pažeidžiant kirtimo sąlygas, privalo taikyti atgrasančias, veiksmingas ir proporcingas sankcijas. Tačiau yra daromos išimtys iš reikalavimo kirsti išorines sienas tik sienų perėjimo punktuose ir griežtai nustatytomis darbo valandomis: a) plaukiojant pramoginiais laivais ar atliekant pakrantės žvejybą;28 b) išsilaipinantiems krante jūrininkams būti uosto, į kurį plaukia jų laivai, teritorijoje;29 c) asmenims ypatingų poreikių atvejais ar esant nepaprastajai padėčiai;30 Valstybė narė, prie kurios sienos atvyksta trečiosios valstybės pilietis, yra atsakinga už kontrolę gindama visų Šengeno valstybių interesus, ne tik savo, nes daugiau nebėra jokios kitos analogiškos kontrolės. Būtent šiuo pagrindu tikrinančioji valstybė narė privalo įvertinti asmens keliamą grėsmę viešajai tvarkai, visuomenės saugumui ar sveikatai atsižvelgiant į visų Šengeno valstybių interesus.31 Trečiosios valstybės pilietis, kirsdamas išorinę Sąjungos sieną ir privalėdamas būti ne ilgiau kaip tris mėnesius per šešių mėnesių laikotarpį, privalo turėti ir nurodyti: a) galiojantį kelionės dokumentą;32 b) galiojančią vizą, (išskyrus piliečiams, kuriems pagal Tarybos reglamentą (EB) Nr. 539/2001 toks reikalavimas netaikomas). Vizos taip pat nereikalaujama iš asmenų, kurie turi galiojančius leidimus gyventi;33 c) nurodyti atvykimo ir buvimo tikslą ir sąlygas. Labai svarbu yra nurodyti, kad turima pakankamai lėšų arba jos bus teisėtai gautos buvimo laikotarpiui ir grįžimui atgal į kilmės šalį arba vykimui tranzitu į trečiąją šalį (kur tikrai toks asmuo bus įleistas.).34 Trečiosios šalies piliečio atžvilgiu taip pat neturi būti įvestas įspėjimas Šengeno informacinėje sistemoje – neįsileisti,35 taip pat tokie asmenys neturi būti laikomi kaip keliančiais grėsmę nors vienos valstybės narės viešajai tvarkai, vidaus saugumui, visuomenės sveikatai, tarptautiniams santykiams. Galimybė atvykti tranzito tikslu išlieka ir tada, kai trečiosios valstybės pilietis neatitinka jam keliamų sąlygų – tokiam piliečiui leidžiama pasiekti leidimą gyventi ar pakartotinio atvykimo vizą išdavusios valstybės teritoriją.36 Jei atvykęs asmuo neturi vizos, viza gali būti išduodama ir pasienyje. Neatitinkant ir kitų reikalavimų, valstybės narės vis tiek gali atvykėlius įsileisti grįsdamos įsileidimą humanitariniais motyvais, nacionaliniais interesais ar tarptautiniais įsipareigojimais.37 Atsisakant trečiosios valstybės pilietį įsileisti – priimamas motyvuotas spendimas, kuriame nurodoma atsisakymo priežastys. Asmuo, kurio atžvilgiu yra priimamas toks sprendimas, gali jį apskųsti.38 Visi išorines sienas kertantys asmenys, įskaitant ir Europos Sąjungos piliečius, tikrinami, kad būtų galima nustatyti jų tapatybę. Atvykstant trečiųjų šalių piliečiams, patikrinimas yra išsamus ir yra: a) patikrinimas dokumento, kuris suteikia teisę kirsti sieną, turėjimas ir galiojimas (įeina ir vizos ar leidimo gyventi patikrinimas);39 b) kelionės dokumento patikrinimas dėl klastojimo ar padirbimo požymių;40 c) patikrinimas ar asmuo neviršijo leidžiamo buvimo valstybių narių teritorijose trukmės.41 Galioja buvimo trukmės sąlygų neatitikimo prezumpcija tuo atveju, kai kelionės dokumente nėra atvykimo spaudo, tačiau prezumpciją trečiosios šalies pilietis gali paneigti, jei pateikia įrodymus apie savo buvimą (pvz., kelionės bilietą).42 d) patikrinimas dėl išvykimo ir atvykimo vietų tikrumo, numatomo buvimo tikslo tikrumo;43 e) patikrinimas dėl turimų ir gaunamų pragyvenimo lėšų – ar turės lėšų buvimo laikotarpiui ir tikslui, grįžimui į kilmės šalį ar vykimui tranzitu į trečiąją valstybę;44 f) taip pat tikrinama transporto priemonė ir daiktai.45 Tokie transporto priemonių ir daiktų patikrinimai yra nustatyti tam, kad būtų užkirstas kelias neteisėtai imigracijai (pvz., transporto priemonėse gali slėptis nelegalūs migrantai), kad būtų užkirstas kelias sukelti grėsmę viešajai tvarkai ar visuomenės saugumui (asmenys gali vežtis ginklų, toksinių medžiagų ar kitų pavojingų daiktų).46 Tačiau tokia tvarka netrukdo vykdyti ir kitų patikrinimų (pvz., veterinarijos, augalų sveikatos), kurie yra atliekami remiantis Europos Bendrijos ar valstybių narių teisės aktais. Tikrinimo procedūra išvykstant yra labai panaši kaip ir atvykimo atveju. Tikrinama ar trečiosios šalies pilietis nėra laikomas grėsmingu valstybių narių vidaus saugumui, viešajai tvarkai, tarptautiniams santykiams.47 Tikrinama informacija apie daiktus ir asmenis, dėl kurių yra įvesti įspėjimai į Šengeno informacinę sistemą ar nacionalines duomenų sistemas. Visi kelionės dokumentai yra antspauduojami.48 Tačiau išimtys yra taikomos asmenims, apie kurių vizitą buvo pranešta diplomatiniais kanalais (pvz., valstybių vadovams). Neantspauduojami ir jūrininkų kelionės dokumentai, pilotų licencijos ir kt.49 Išimtiniu atveju, jei žymėjimas asmeniui gali sukelti didelių sunkumų ir yra to asmens prašymas, - žymėjimo gali būti atsisakyta ir tuomet atvykimo ar išvykimo faktas užregistruojamas atskirame lape. Įvykus išimtinėms aplinkybėms ir jeigu dėl to eismas pasidaro labai intensyvus ir laukimas prie sienos perėjimo punkto ženkliai pailgėja, tuomet patikrinimai kertant išorės sienas gali būti švelninami. Pirmenybė teikiama atvykimo patikrinimų reikalavimų sušvelninimui.50 Verta priminti ir akcentuoti, kad Europos Bendrijos laisvo judėjimo teise besinaudojantiems asmenims išsamūs patikrinimai nėra taikomi (nebent yra pagrįstų įrodymų, kad atitinkamas asmuo kelia grėsmę viešajai tvarkai, nacionaliniam saugumui ar visuomenės sveikatai). Taip pat tokie piliečiai naudojasi atskiromis perėjimo juostomis, - įrengti atskiras oro uostų linijas yra privalu, o sausumos ir jūrų linijos yra rekomendacinės.51 a) Pagrindiniai įvairių tipų išorinių sienų ir transporto priemonių tikrinimų principai Vykdant kelių eismo kontrolę ir siekiant efektyvaus asmenų patikrinimo, valstybės narės gali sudaryti dvišalius susitarimus nukreipti eismą srautais ar jį užblokuoti. Tikrinant transporto priemones, jų keleiviams dažniausiai leidžiama pasilikti, tačiau prireikus, - keleiviai gali būti išlaipinami. Tikrinant geležinkelių eismą, tikrinami keleiviniai, prekiniai ar tušti vagonai. Tikrinimas vyksta pačiame traukinyje, atvykimo ar išvykimo platformoje. Greitaeigių traukinių keleivius tikrinama arba įlipimo trečiosios šalies stotyse, išlipimo valstybių narių stotyse arba pačiame traukinyje važiuojant tranzitu tarp valstybių narių stočių. Taip pat gali būti tikrinama ir vagonų ertmės.52 Vykdant oro erdvių sienų kontrolę, atskrendančių iš trečiųjų valstybių keleiviai tikrinami atvykimo oro uoste, o vidaus skrydžių keleivių kurie skrenda į trečiąją šalį, patikrinimai vyksta išvykimo oro uoste. Dažniausiai patikrinimai kertant sieną orlaivyje arba prie registracijos vartų nevyksta. Privačių skrydžių į trečiąją valstybę ar iš jos, skrydžio vadas privalo nusiųsti paskirties valstybės narės sienos apsaugos pareigūnams informaciją apie keleivių tapatybę.53 Kontroliuojant jūrų sienas, laivai tikrinami atvykimo arba išvykimo uostuose, pačiame laive arba tikslinėje vietoje, kuri yra šalia laivo. Laivo kapitonas turi parengti įgulos ir keleivių sąrašą.54 b) Tam tikrų kategorijų asmenų tikrinimo procedūros Valstybių vadovai ir jų delegacijos nariai, dėl kurių vizito yra pranešta diplomatiniais kanalais – gali būti apskritai netikrinami. Orlaivių pilotai ir jų įgulos nariai, eidami tarnybines pareigas, naudojasi jiems Civilinės aviacijos konvencijos suteikiamomis teisėmis (įskaitant atvykimą į valstybės narės oro uostą, įlipimą ir išlipimą tokiame oro uoste, tokie asmenys taip pat gali vykti į oro uostą ir iš to oro uosto orlaiviu išskristi). Visais kitais atvejais orlaivių įgulų nariai nuolat tikrinami, nebent tikrinami atsitiktinai, jeigu sienų kontrolės darbuotojai (eidami pareigas) tokias įgulas atpažįsta. Jūrininkai, kurie turi jūrininko asmens tapatybės dokumentą, (išduotą pagal Ženevos konvenciją), gali neprisistatyti sienos perėjimo punkte atvykstant į valstybių narių teritorijas. Tačiau kilus įtarimams, kad toks atvykimas gali sukelti pavojų vidaus saugumui ir nelegaliai migracijai, jūrininkai yra tikrinami.55 Diplomatinių, pareiginių ir kitų pareiginių pasų turėtojai yra atleidžiami nuo pareigos pagrįsti faktą, kad jie turės pakankamai pragyvenimo lėšų. Abipus sienos dirbantiems asmenims, t.y. tokiems asmenims kurie dažnai tame pačiame sienos perėjimo punkte dažnai ją kerta, yra taikomi nereguliarūs patikrinimai.56 Didelis dėmesys yra skirtas nepilnamečių patikrinimams. Nors patikrinimo taisyklės niekuo nesiskiria nuo suaugusiųjų, tačiau sienos pareigūnai turi įsitikinti ir užtikrinti, kad nepilnamečiai neišvyktų prieš valią asmenų, kurie turi tėvų teises juos globoti. Taip pat sienos apsaugos pareigūnai turi užtikrinti, kad nepilnametis asmuo nėra neteisėtai atskiriamas nuo asmenų, turinčių tėvų teises juos globoti.57 III. Vidaus sienų kirtimas Vidinės sienos kirtimas nėra pretekstas formalumams ar patikrinimams ir asmuo, nepriklausomai nuo jo pilietybės, yra laisvas kirsti vidines sienas bet kuriame punkte. Erdvės be sienų idėja reikalauja, kad visi įprasti ir net atsitiktiniai patikrinimai būtų uždraudžiami. Vidinės sienos tarp dviejų valstybių narių kirtimas yra laikomas tapačiam atvejui, kaip ir judėjimui vienoje valstybėje narėje tarp jos administracinio padalijimo vienetų.58 Tačiau asmenų tikrinimas vykdant bendrus policijai suteiktus įgaliojimus yra leidžiamas. Daroma išvada, kad patikrinimai pasienyje yra leidžiami, jeigu jie atliekami ne intensyviau ir ne dažniau kaip ir patikrinimai likusioje valstybės narės teritorijos dalyje.59 Valstybė negali nustatyti patikrinimų tik pasienyje prie vidinių sienų. Neleistini ir sumažinti patikrinimai sienos kirtimo vietoje. Svarbiausias veiksnys yra patikrinimų tikslas – jis neturi reikšti vien tik sienų kontrolės.60 Leidžiami policijos patikrinimai siekiant užkirsti kelią visuomenės saugumo pažeidimams (pvz., oro ar jūrų uostuose atliekami patikrinimai ar keleiviai neturi pavojingų medžiagų ar ginklų).61 Kodeksas taip pat neturi poveikio nustatytai valstybių narių pareigai nešiotis su savimi dokumentus ir trečiųjų šalių piliečių pareigai pranešti apie savo buvimą bet kurios valstybės narės teritorijoje pagal nacionalinius teisės aktus laikantis Bendrijos teisės.62 Tačiau vidinių sienų kontrolės nebuvimo reikalavimas nėra absoliutus. Įvykus ypatingai pavojingoms situacijoms, vidinių sienų kontrolė gali būti laikinai atnaujinta iki 30 dienų – apie tai turi būti pranešama Komisijai ir kitoms valstybėms narėms. Ypatingos situacijos yra tokios, dėl kurių iškyla reali grėsmė viešajai tvarkai ar vidaus saugumui.63 Konsultavimasis su kitomis valstybėmis narėmis ir Komisija dėl kontrolės atnaujinimo turi įvykti likus ne mažiau kaip 15 dienų iki pasienio kontrolės sugrąžinimo, išskyrus nepaprastosios padėties atvejus, kai dėl grėsmės viešajai tvarkai, vidaus saugumui reikia reaguoti nedelsiant.64 Nustatomą patikrinimų laikotarpį riboja proporcingumo principas, reikalaudamas, kad patikrinimų taikymo sritis ir trukmė negali būti didesnė, negu tikrai reikalinga reaguojant į rimtą grėsmę.65 Jeigu reali grėsmė išlieka ir praėjus nustatytam laikotarpiui, jis (tikrinimo laikotarpis) gali būti pratęstas.66 Europos Komisija pareiškia nuomonę dėl kontrolės atnaujinimo ir/ar pratęsimo. Vidaus sienų kontrolės atnaujinimo pavyzdžiai yra 2009 m. kovo ir balandžio mėn. Vokietijos ir Prancūzijos sienų kontrolės atnaujinimas dėl vykusio NATO viršūnių susitikimo.67 2009 m. birželio 10 d. - 12 d. Italija atnaujino patikrinimus dėl įvykusio Didžiojo aštuoneto (G-8) susitikimo.68 2008 m. birželį savo šalies Šengeno vidaus sienų kontrolę buvo atnaujinusi Austrija, kuri kartu su Šveicarija organizavo 2008 m. Europos vyrų futbolo čempionatą ir kiti pavyzdžiai.69 IŠVADOS 1. Šengeno sienų kodekso tikslai yra keisti, aiškinti,plėtoti, šalinti perteklines ir nereikalingas kai kurias anksčiau galiojusio Bendrojo vadovo ir kt. teisės aktų nuostatas, sureguliuoti Šengeno erdvės išorinių ir vidinių sienų kirtimą. 2) Išorinės Šengeno erdvės sienos yra griežtai kontroliuojamos. Patikrinimus atliekanti valstybė narė privalo įvertinti atvykstančio ar išvykstančio trečiosios valstybės piliečio keliamą grėsmę viešajai tvarkai, visuomenės saugumui ar sveikatai atsižvelgiant į visų Šengeno valstybių interesus. Trečiųjų valstybių piliečiams taikomi išsamūs patikrinimai, priešingai nei valstybių narių piliečiams. 3) Erdvės be sienų idėja reikalauja, kad visi įprasti ir net atsitiktiniai patikrinimai prie vidaus sienų būtų uždraudžiami. Tačiau Šengeno sienų kodeksas nustato atvejus, kai laikinai vidinių sienų kontrolė gali būti atnaujinama. LITERATŪROS SĄRAŠAS Pagrindinė literatūra: 1. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 562/2006, 2006 m; 2. Europos Komisijos pasiūlymas KOM (2004) 391, Briuselis; 3. Memorandumas Memo /08/85, 2008 m. Papildoma literatūra: 1. Valstybės sienos apsaugos tarnybos interneto svetainė:; 2. EURO.LT projekto internetinė svetainė: http://www.euro.lt/lt/apie-lietuvos-naryste-europos-sajungoje/lietuva-europos-sajungoje/sengeno-erdve/; 3. Lietuvos Respublikos gen. konsulato Niujorke interneto svetainė
Šį darbą sudaro 2582 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Kiti darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!