Lietuva beveik 50 metų pragyvenusi planinės ekonomikos sąlygom, primestom jai didesnės valstybės, jau 20 metų yra nepriklausoma. Tai palyginti jaunas amžius, šalis dar tik išgyvena paauglystę, o tokiu periodu vyksta labai spartūs socialiniai ir ekonominiai pokyčiai. Ekonomikoje vienas ryškiausių – tai privatizacija – perėjimas nuo stambių valstybinės monopolijos įmonių prie konkurencingos laisvosios rinkos. Tokias gaires bent jau oficialiai nusibrėžė sau valstybė, kai atkūrė nepriklausomybę. Tačiau jau vien pats žodis privatizacija ar laisvoji rinka nemažai daliai šalies gyventojų vis dar kelią baimę, asocijuojasi su laukiniu kapitalizmu, plėšikiškom kainom ir darbo žmonių vergišku išnaudojimu, o išsigelbėjimo nuo to neretai ieškoma valstybinėje monopolijoje. Ar tikrai Lietuvoje valstybė efektyviausiai apsaugo vartotojų interesus? Kad tai išsiaiškinti, empirinės medžiagos dalyje teks trumpai peržvelgti kelių monopolijų privatizavimo istorijas. Bet prieš tai reikia aiškiai suprasti kas tai yra monopolija, kaip ir dėl kokių priežasčių ji atsiranda ir kokios jos išlikimo sąlygos. Teorinėje dalyje bus aiškinami monopolijos privalumai ir trūkumai tiek vieno vartotojo, tiek viso šalies ūkio atžvilgiu, lyginamas monopolijos darbo efektyvumas su konkurencine rinka teorijoj ir praktikoj. Darbo tikslas – išnagrinėti monopolijų veiklos reikšmę šalies ekonominei ir socialinei raidai.
Svarbiausias monopolinės rinkos bruožas – atskiras gamintojas savo sprendimais negali pakeisti prekės rinkos kainos. Joje visą šakos produkcijos pasiūlą kontroliuoja vienas pardavėjas (gamintojas). Kai to vienintelio pardavėjo produktai neturi rinkoje jokių artimų pakaitalų, tai vadinama grynąja monopolija, tačiau ši sąvoka tėra abstrakcija. Vietinė elektros kompanija gali būti vienintele elektros tiekėja krašte, tačiau, kylant jos kainai, elektros kaip šildymo priemonės, paklausos kiekis mažėja. Dujos, biokuras gali būti geras šildymo elektra pakaitalas.
Firma turi monopolinę galią, kai ji, keisdama norimų parduoti prekių kiekį, gali paveikti kainą. Pardavėjo monopolinė galia priklauso nuo artimų pakaitalų prieinamumo, pardavimo dalies rinkoje. Rinkos galią turi ne tik grynas monopolistas. Būtina monopolinės galios sąlyga yra ta, jog firmos gaminamo produkto paklausos kreivė atskiro gamintojo požiūriu leidžiasi žemyn, o ne...
Šį darbą sudaro 4116 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!