Įvadas Elektroninis paštas, pokalbiai internete, informacijos paieška, elektroninė bankininkystė ir kitos per internetą teikiamos paslaugos jau seniai tapo daugelio kasdieninės veiklos neatskiriama dalis. Tačiau galima ne tik naudotis internete esančiais duomenimis, bet ir patiems pateikti turimą informaciją apie save, panaudoti interneto paslaugas savo versle. Internete reklama ir verslo sumanymai sudaro tik nedidelę dalį sumos, kuri būtų mokama spaudoje, radijuje ar televizijoje. Taip pat daugelį verslo procesų įmanoma perkelti į elektroninę erdvę. Labiausiai populiarėjanti veikla internete - pirkimas ir bankinės operacijos. Elektroninio verslo tyrimas Analizuojant pagrindinius problemų sprendimus, susijusius su elektroninio verslo tyrimu, keliamas pagrindinis probleminis klausimas - kaip efektyviai ir tikslingai įmonėms identifikuoti ir panaudoti pagrindinius elektroninio verslo tyrimo elementus. 1 lentelė. JAV konsultacijų bendrovių duomenų bažės fragmentas Įmonės pavadinimas Nuoroda į tinklalapį Įmonės vadovo arba įkūrėjo vardas Įmonės vadovo arba įkūrėjo pavardė Įmonės vadovo arba įkūrėjo el. paštas Įmonės vadovo arba įkūrėjo LinkedIn nuoroda (jeigu tokia yra) Įmonės veiklos sritis Įmonės valstija Įmonės miestas Darbuotojų skaičius (apytikriai), jeigu įmanoma nustatyti. Dažniausiai galima nustatyti iš įmonės LinkedIn profilio Agility Computer Network Services http://agilitynetworks.com/ Cinnamon Denny cinnamon@agilitynetworks.com https://www.linkedin.com/in/cinnamon-denny-89b31814 IT services, IT consulting Illinois Chicago 11-50 workers Credera https://www.credera.com/ Matt Levy MLevy@Credera.com https://www.linkedin.com/in/mattlevy1 Management Consulting, User Experience, Technology Solutions Texas Addison 201-500 workers Enaxis Consulting www.enaxisconsulting.com Dhiren Shethia DShethia@EnaxisConsulting.com https://www.linkedin.com/in/dhiren-shethia-06a8165 Management Consulting, IT Strategic Services, Project Leadership, Data Management Services Texas Houston 51-200 workers Equilibrium IT Solutions http://eqinc.com/ Glen Hampton ghampton@eqinc.com https://www.linkedin.com/in/glenhampton IT Project Consulting and IT Managed Services Illinois Chicago 11-50 workers Maxburst https://www.maxburst.com/ Andrew Ruditser andrew@maxburst.com https://www.linkedin.com/in/andrewruditser web design NY NY 11-50 workers Peštek ir Čičic (2010) pagrindiniais elektroninio verslo tyrimo kaip sistemos elementais išskiria internetinę svetainę, reklamą, reklaminius skydelius, elektroninį paštą, pardavimo apimties didinimą, asmeninį pardavimą, tiesioginį pardavimą ir viešuosius ryšius. Toliau aptariami kiekvienas iš elementų ir pagrindinės su jais susijusios problemos. Reklama internete - tai bene plačiausiai naudojamas rinkodaros komunikacijos elementas. Internetinę reklamą daugelis apibūdina kaip sudėtingą informacijos perdavimo elektronika komunikacinį procesą, formuojantį vartotojo sąmonėje tvirtą psichologinę būseną, kad pasiektų ekonominius, kultūrinius, socialinius ir kitus tikslus (Leung et ai. 2012). Reklama turi kuo išsamiau informuoti klientą apie siūlomas paslaugas. Internetine reklama siekiama, kad potencialūs vartotojai susipažintų su išskirtiniais reklamuojamų paslaugų bruožais, žinotų, kuo jie geresni už konkurentų siūlomas alternatyvas. Vartotojas internete negali tiesiogiai pamatyti, paliesti prekės, tad internetinė reklama turi kompensuoti šiuos trūkumus. Pagrindinis internetinės reklamos tikslas - įrodyti klientui paslaugų kokybę ir kainos racionalumą. Reklaminiai skydeliai - ryškiausia ir matomiausia reklamos internete priemonė. Elektroninė rinkodara - procesas, kurio metu interaktyviu būdu kuriami ir palaikomi santykiai su vartotojais, siekiant sparčiau ir kokybiškiau keistis idėjomis, produktais bei paslaugomis, kurios patenkina tiek vartotojų, tiek tiekėjų tikslus. Deja, šiems tikslams daugelis tarptautinio turizmo paslaugų įmonių neišnaudoja elektroninio verslo tyrimo priemonių. Remiantis atlikta teorinių literatūros šaltinių analize ir gautais empirinių tyrimų rezultatais, siūlomas integruotas elektroninio verslo tyrimo modelis, skirtas turizmo paslaugoms plėtoti (1 pav.). Autorės sudarytame integruotame ei. rinkodaros modelyje išskiriami penki blokai ei. rinkodaros strategijai sukurti turizmo įmonėje: 1. Esamos situacijos analizė. 2. El. rinkodaros tikslų formulavimas. 3. El. rinkodaros strategijos formavimas. 4. El. rinkodaros strategijos įgyvendinimas. 5. Kontrolė. Esamos situacijos analizė. elektroninio verslo tyrimo strategija yra susijusi su jau egzistuojančiomis įmonės ir jos rinkodaros strategijomis, tačiau elektroninio verslo tyrimo modelis išsamiau pateikiamas remiantis turizmo įmonės dabartinės situacijos analize. Analizuojant dabartinę situaciją svarbu atlikti tiek vidaus, tiek išorės auditą. Išorinio audito paskirtis - stebėti nekontroliuojamus veiksnius, tokius kaip verslo ir ekonominė aplinka, konkurencija ir tikslinė rinka (vartotojų, konkurentų, partnerių analizės). Vidaus auditas apžvelgia elektroninio verslo tyrimo veiklos kintamuosius, analizuojant konkrečias turizmo įmonės situacijas - pardavimą, rinkos dalį, pelną, išlaidas ir maržą, ei. rinkodaros informaciją ir tyrimus, elektroninio verslo tyrimo komplekso elementus, veiksmus ir išteklius, kurių reikia. Elektroninio verslo tyrimo tikslų formulavimas. Jokie tolesni elektroninio verslo tyrimo sprendimai nebus naudingi, jei nebus konkrečių tikslų. Adikus elektroninei rinkodarai skirtos literatūros analizę ir ekspertinį tyrimą, išskiriami pagrindiniai elektroninio verslo tyrimo tikslai turizmo įmonėse: 1. Informavimas apie paslaugas. Jei turizmo įmonė geba viešinti ir valdyti informaciją virtualioje erdvėje, tai gali būti jos verslo sėkmės veiksnys. 2. Pardavimo skatinimas. Pajamas galima didinti dėl pridėtinės vertės, didesnės klientų bazės, taip pat pasiekiant naujas rinkas, išlaikant santykius su esamais klientais, nes padidėja ir jų išleidžiama suma. Skatinti klientus sugrįžti ir pirkti pakartotinai galima naudojant elektroninio pašto strategijas, socialinių tinklų teikiamas galimybes, mobiliąją rinkodarą. 3. Rinkos tyrimai ir planavimas. Pirmas strategiškai teisingas žingsnis planuojant bet kurią veiklą yra aplinkos pažinimas renkant informaciją apie rinką ir atliekant tyrimus. Interneto technologijomis 4. grindžiami tyrimai tampa populiariausia rinkodaros tyrimų rūšimi dėl jų įgyvendinimo spartos, tikslumo ir nedidelių išlaidų. Pradedant vystyti elektroninio verslo tyrimo strategiją, pirmiausia atliekama užsakovų vartotojų ir konkurentų internete analizė. Operuojant tyrimų gautais duomenimis, galima tikslingai planuoti elektroninio verslo tyrimo veiksnius ir prognozuoti rezultatus. Prieš kuriant projektus atliekami šie tyrimai: konkurentų tyrimas; vartotojų tyrimas; interneto rinkos tyrimas; galimybių tyrimas. 5. elektroninio verslo tyrimo strategijos formavimas. Remiantis atliktų tyrimų rezultatais, matyti, kad dauguma vartotojų informacijos ieško naudodami paieškos sistemas, tačiau įmonių tyrime dalyvavę atstovai neskyrė daug dėmesio šiai sričiai. 6. Turizmo įmonės gali pasiekti geresnių rezultatų paieškos sistemose optimizuodamos interneto puslapius, mokėdamos už aukštas pozicijas, ieškodamos partnerių internete, išnaudodamos socialinių tinklų teikiamas galimybes, rekla- muodamosi internete. Interneto tinklalapio audite pagrindinis dėmesys pagal atliktus tyrimus turėtų būti skiriamas turiniui (tikslus, aktualus, išsamus, atnaujinamas kasdien, įskaitant kanalus iš kitų svetainių, nuorodos į trečiųjų šalių svetaines, kad pagerėtų tikslinės rinkos pasiekiamumas). Turėtų būti naudojami mažiausiai trys duomenų apie klientus surinkimo būdai. Partneriai internete randami lengviau, o nauda gali būti labai didelė. Internete nesunku apsikeisti nuorodomis, kurios atneša ne tik tiesioginę, bet ir netiesioginę naudą. Įmonės paslaugas papildančios prekės ar paslaugos teikėjas gali būti dėkingas už bendradarbiavimą, atvestus klientus ir gali atsilyginti tuo pačiu. 7. elektroninio verslo tyrimo strategijos įgyvendinimas. elektroninio verslo tyrimo strategija tuo ir skiriasi nuo tradicinės, kad yra nukreipta į tikslinį vartotoją. Skirtingai nuo bendros rinkodaros strategijos, sprendimo galia pereina ne gamintojui, o vartotojui, kuris nusprendžia, kokios paslaugos jam reikia, todėl galima tikslingiau naudoti rinkodaros strategiją ir geriau patenkinti vartotojo poreikius. Šiuo atveju padidėja ilgalaikių ryšių svarba. elektroninio verslo tyrimo strategija naudinga ne tik pritraukiant naujus klientus, verslo partnerius ar tiekėj us, tačiau svarbiausias jos pranašumas - galimybė išlaikyti esamus klientus, partnerius ir tiekėjus, siūlant jiems reikalingas paslaugas. elektroninio verslo tyrimo strategijai įgyvendinti svarbu tradicinius modelius pritaikyti naujoms galimybėms, kurių suteikia internetas ir kitos komunikacijos priemonės. Parengta strategija turi būti nuosekliai įgyvendinama, atsižvelgiant į iš anksto suplanuotą ir parengtą biudžetą. 8. Kontrolė. Šis strategijos etapas labai svarbus, nes leidžia nuolat tobulinti ir prižiūrėti, kaip vykdoma strategija, ar nereikia imtis skubių pakeitimų. Geras organizacijos įvaizdis yra viena pagrindinių ir reikšmingiausių vertybių verslo pasaulyje. Vienaip ar kitaip įvaizdis paveikia kiekvienos įmonės, organizacijos gyvenimą. Paslaugų įmonės produkto, priešingai negu kokios nors prekės, išbandyti negalima, nes jis ir gaminamas, ir vartojamas tuo pačiu metu. Paslaugų įmonės ir gamybinės įmonės produktai labai skirtingi, todėl įmonės skirtingai prisistato vartotojams, skirtingai su jais bendrauja, skirtingai save pristato ir kuria skirtingą įvaizdį. Paslaugų įmonės atveju svarbu ne tik galutinis rezultatas, bet ir pats procesas, t.y. kaip paslauga atlikta ir ar klientas patenkintas paslaugos teikimu. [1, p. 59-61] Tik gerai įsigilinus į paslaugų įmonės produkto išskirtinumą perpratus paslaugų ypatybes, galima imtis atitinkamų veiksmų bei metodų formuojant įmonės, šiuo atveju nekilnojamojo turto agentūros įvaizdį. 1 pav. Elektroninio verslo pavyzdis Nekilnojamojo turto tarpininkavimo paslaugas daugiausia siūlo privačios nekilnojamojo turto prekybos agentūros, teikiančios informaciją apie parduodamus žemės sklypus, butus, individualius namus bei kims objektus, jų teisines ir kitas paslaugas, sudarant pirkimo-pardavimo bei nuomos sandorius. Šiuo metu tokių agentūrų Lietuvoje galima rasti apie 100, iš jų 17 susivienijusios į Nekilnojamojo turto įmonių asociaciją 22 - į vidutinių ir smulkių nekilnojamojo turto agentūrų asociaciją. Asociacijoms priklausančios agentūros sudaro daugumą pirkimo-pardavimo ir nuomos sutarčių. [2, p. 5] Nekilnojamojo turto prekyba dažniausiai laikomi sandoriai, kuriais remiantis pasikeičia tam tikro ploto naudotojas. 2 pav. Elektroninio verslo priemonės Nekilnojamojo turto prekyba leidžia suderinti naudotojų poreikius su nekilnojamojo turto teikiamomis galimybėmis ir taip padidinti ūkio našumą. Kuo prekyba yra greitesnė, intensyvesnė ir veiksmingesnė, tuo lengviau plėtoti ekonomiką ir įgyvendinti įvairias jos plėtros strategijas. [3, p. 243] Visuotinis informacinių technologijų paplitimas leidžia didinti darbo našumą dėl to mažėja jo sąnaudos. Elektroninio verslo reklama internete pradedama nuo interneto svetainės. Kokybiška, informatyvi ir patogi svetainė pasitarnauja gero firmos įvaizdžio kūrimui. Kaip ir bet kuri kita reklamos priemonė, svetainė atlieka keletą funkcijų: • Reprezentacinė - tinklapiai turi būti kruopščiai paruošti, tekstai be klaidų išsamūs, dizainas kokybiškas, puslapio struktūra logiška ir vartotojui suprantama. • Informacinė - gerai suprojektuotas aktyviai prižiūrimas ir atnaujinamas tinklapis informuoja potencialius pirkėjus ir užsakovus apie naujus firmos gaminius, prekes, paslaugas. • E. komercija - organizuojama prekyba, nereikalaujanti papildomų patalpų ir pasiekianti platų pilkėjų ratą. [12, p. 5-16] Norint sėkmingai dirbti nekilnojamojo turto rinkoje, labai svarbu atsakyti į klausimą kam skinamos paslaugos ir kas jomis gali susidomėti. Svarbiausias svetainės tikslas yra parduoti produktą ar paslaugą todėl privalu tiksliai žinoti kaip vyks pirkimas. Ar norima, kad klientas pirktų internetu? Ar norima, kad jis paskambintų telefonu ir susitartų dėl susitikimo? Privalu aiškiai žinoti, kokių veiksmų turi imtis klientas, lankydamasis svetainėje, ir svarbu užtikrinti, kad kiekvienas puslapis skatintų jį tai daryti. Nepriklausomai, ar verslas smulkusis, ar stambusis, strategija turi būti labai tiksliai apibrėžta ir taikyti tiesiai į tikslą. [4, p. 20] 3 pav. Elektroninio verslo kitamieji Nuolat metų metais rašomi tie patys skelbimai - nevykėlių vizitinė kortelė. Jeigu nekilnojamojo turto agentūra metai iš metų skelbia, kad pardavinėja tą patį objektą vadinasi kažkas negerai. Nekilnojamasis turtas tampa „užsigulėjusia preke“, kurios niekas nenori ne todėl, kad ji prasta, o todėl kad pernelyg ilgai buvo siūloma. [5, p. 70] Nusprendus sukurti svetainę dažniausiai tikimasi: • sukurti solidesnį, profesionalų šiuolaikišką firmos įvaizdį • reklamuoti produktus ir paslaugas; • reklamuotis mažesniais kaštais, pasiekiant daugiau rinkų; • atsakyti į klausimus apie savo produktus ir paslaugas; • trumpinti klientų užklausų laiką • įgyti ir palaikyti ryšius su klientais; • pagerinti klientų aptarnavimą • teikti ypač greitą aptarnavimą • naudoti ei. paštą ne tik kaip ryšio, bet ir kaip rinkodaros priemonę; • teikti dokumentacij ą ne popieriuj e; • Efektyviau dirbti prekybos tinkle. Turinio aktualumas - puiki reklama Priklausomai nuo svetainės paskirties, įvairiose interneto svetainėse vartotojai apsilanko dėl daugelio priežasčių ir motyvų. Reikia kurti tokias svetaines, kurių patrauklus turinys įtrauktų vartotoją ir jis siektų užsibūti joje kuo ilgiau. Interneto svetainė turi būti „gyva“ ir nuolat kisti. Pirmas svetainės puslapis yra pati svarbiausia dalis. Šio puslapio straipsniai, paveikslai ir informacija kuria bendrą bendrovės įvaizdį. Kuo geresnė kokybė ir kuo naudingesnė informacija, tuo didesnė tikimybė, kad vartotojai susidomės produktais ir paslaugomis. 4 pav. Elektroninio verslo produktas Bet kuriuo paros metu interneto vartotojai virtualioje erdvėje ieško vieno ar kelių iš šių dalykų: pramogų, informacijos ir bendravimo. Patenkinus bent vieną iš šių poreikių didelė tikimybė įgyti bent keletą ištikimų klientų. Įdomus turinys suteikia svetainei daugiau vertės, o bendrovė klientų akyse susikuria tos srities žinovo įvaizdį. Svetainė turi būti įdomi, informatyvi ir kintanti. Vienas iš paprasčiausių būdų kaip nuolat atnaujinti savo svetainę - susikurti nuo penkių iki dešimties skirtingų pagrindinių puslapių, o tada juos kas mėnesį keisti. Juose gali būti bendrojo pobūdžio informacija ir vaizdai. Galima padaryti taip, kad tam tikru periodiškumu pagrindiniame puslapyje automatiškai keistųsi tam tikra svarbi informacija, pavyzdžiui, kuponas, mėnesio patarimas ar produktas. Kaip ir žurnalo viršelyje, neturėtų būti pateikiamas visas svetainės turinys. Pagrindiniame puslapyje reiktų demonstruoti tik vieną ar du pagrindinius produktus ar jų aprašymus. Likusieji produktai ir informacija turėtų būti surūšiuoti ir išdėstyti tam tikra tvarka atitinkamuose svetainės puslapiuose. Atėjus laikui norint atnaujinti tinklapį, paprasčiausia būtų perkelti dalį turinio į pagrindinį puslapį. Užtektų tik pertvarkyti esamą puslapį taip, kad lankytojui jis atrodytų kaip naujas. Svetainė turi nuolat atrodyti kaip nauja, tačiau keisti per dažnai pagrindinio puslapio negalima. Interneto vartotojai mėgsta svetaines, kurios suteikia patogumo ir saugumo jausmą, o tai gali padaryti tik „pažįstamos“ svetainės. Nesilaikant nuoseklumo kyla rizika suklaidinti lankytojus, o paieškos sistemoje netenkama geros vietos. Nauji tekstai ar grafika pagrindiniame puslapyje neturi keisti bendro svetainės vaizdo ar įspūdžio. Vartotojai turi lengvai rasti įprastą informaciją. Struktūra ir skyrių pavadinimai taip pat neturėtų būti keičiami. Išvydęs žymius pasikeitimus, vartotojas susipainiotų ir susierzintų. Patartina išsaugoti svetainės struktūrą ir visas svetainės savybes, vaizdus ir straipsnius pakeisti panašiais vaizdais ir straipsniais. Labai didelė klaida būtų puslapį atnaujinti taip, kad atrodytų, jog tai visiškai kita svetainė. Paieškos sistemos peržiūri kiekvieną svetainės detalę nuo pagrindinio puslapio teksto iki grafikos paantraščių. Kuo ilgiau raktiniai žodžiai nesikeičia, tuo aukštesnė vieta užimama paieškos rezultatuose. Geriausia daugelį dalykų pagrindiniame puslapyje palikti, o pakeisti tik mažąją dalį. Geras svetainės turinys - tai viliojanti reklama, straipsniai ar dizainas, taip pat ir glaudus ryšys bei abipusis bendradarbiavimas su tiksline auditorija, nuolatinis jos informavimas apie produktą bendrovę, paslaugas ar įsitikinimus. Galima sukurti skelbimų lentas, forumus, vaizdo klipus, animaciją ir pan., kas paskatintų vartotojus žavėtis svetaine ir produktu, tačiau svetainės turinys turi visiškai atitikti svarbiausių vartotojų poreikius bei norus. Labai svarbu ir pravartu labai gerai pažinoti savo vartotojų grupę, jei norima, kad svetainė pasiektų puikių rezultatų. [4, p. 40-46] Potencialūs vartotojai Šiuo metu nekilnojamojo turto rinkos plėtros variklis yra pirkėjai ir jų finansinės galimybės. Todėl būtina įvertinti visuomenės dalies, su kuria planuojama dirbti, perkamąją galią ir jos perspektyvas. Geriau pažinus savo klientus galima pasirinkti efektyviausią rinkodaros strategiją ir sukurti geriausią svetainę. Tinkamas dizainas ir aiškus turinys padės sėkmingai perduoti žinią būtent tai auditorijai, įkuria taikomasi. Atsakius į šiuos klausimus paaiškės, kas yra potencialūs klientai: • į kokią amžiaus grupę taikomasi; • ar taikomasi į kurią nors lytį arba etninę grupę; • koks vartotojų grupės šeimos pajamų vidurkis; • koks vartotojų grupės kompiuterinis raštingumas; • kur, tikėtina, klientai lankysis svetainėje, - būdami darbe ar namuose; • kokio greičio internetu klientas naudosis; • ar vartotojų grupė turi kokių nors ypatingų pomėgių; • kokioje šalies dalyje gyvena klientai; • ar klientai susituokę, ar vieniši, ar turi vaikų; • koks vartotojų grupės išsilavinimas. Didžiausias intemetinės rinkodaros privalumas yra tas, kad reklama internete labiau negu kita reklamos forma suteikia galimybę taikyti tiesiai į tikslą. Kuo daugiau bus žinoma apie savo klientus, tuo didesnė tikimybė, kad verslas bus sėkmingas. Todėl reikia pažinti savo klientus, stengtis įtikti kiekvienam, ir nepamiršti, kad visi interneto vartotojai yra skirtingi. Naudojant priemones, pritraukiančias tam tikras vartotojų grupes į svetainę, galima pelnyti klientų dėmesį, pasitikėjimą ir lojalumą. [4, p. 24] Padėties analizę reiktų pradėti nuo rinkoje vyraujančių amžiaus grupių, jų profesinės veiklos kitimo dinamikos, nedarbo lygio ir migracijos tendencijų nustatymo. Miestai ar jų rajonai, kuriuose gyvena pensinio amžiaus žmonės, nekilnojamojo turto tarpininkui gali tapti labai sudėtinga rinka. Šios gyventojų grupės finansiniai ištekliai riboti, tai pat jai būdingi tam tikri sprendimų priėmimą sunkinantys psichologiniai barjerai. Priešinga padėtis klostosi ten, kur gyvena jauni žmonės, pradedantys dirbti ar darantys karjerą. Jie patys ieško galimybių pagerinti ar pakeisti būstą, dėl to juos labai domina nekilnojamojo turto rinkos pasiūlymai. [3, p. 305] Lietuvos interneto vartotojai yra gerai išsimokslinu (turintys aukštąjį arba nebaigtą aukštąjį išsilavinimą) ir jauni (24 metų arba jaunesni) žmonės. Kiekvienais metais daugėja 55 metų ir vyresnių žmonių, naršančių po tinklalapius. Dauguma interneto vartotojų jungiasi prie tinklo iš darbo, tačiau kasmet vis didesnis ir didesnis tinklo pasiekiamumas tampa iš namų. Mažiausiai populiarios yra interneto kavinės, kurios kasmet lankomos vis rečiau. Lietuvos interneto vartotojų profesiniame statuse dominuoja dvi grupės: specialistai ir tarnautojai bei studentai. Toliau iš eilės eina darbininkai ir techniniai darbuotojai bei aukščiausio ir vidutinio lygio vadovai. Rečiausiai sutinkami internete yra pensininkai ir ūkininkai. [6] Interneto svetainės reklamai nepakanka tik sukurti produktą jį reikia tobulinti, atnaujinti bei skleisti apie jį informaciją. R. Gatautis papildomai išskiria dar ir tokias interneto svetainės reklamines funkcijas, kaip sudominimas, įmonės gero įvaizdžio kūrimas, prekių demonstravimas; informacijos teikimas [15]. Svarbu ne tik sukurti svetainę, bet ir korektiškai pateikti ją paieškos sistemoms bei priversti kitus, temiškai į svetainę panašius tinklapius įdėti nuorodą į svetainę. Taip pat svarbu kryptingai panaudoti tokias tarnybas kaip nuorodų mainai (link exchange), skelbimų lentos (bulletin boards), naujienų grupės (newgroups) ir elektroninis paštas (E.Mails). Šių tarnybų pagalba galima lengviau pasiekti produktu ar paslauga besidominčius asmenis. Pagrindinės reklamos internete formos pateikiamos 1 paveiksle. pav. Pagrindinės internete reklamos formos Reklama internete turi išskirtinę ypatybę - reikia „reklamuoti reklamą“, t.y. skleisti informaciją apie naujai sukurtą interneto svetainę, taip pritraukiant į ją lankytojų. [14] Svetainė gali būti puikaus turinio ir gero dizaino, tačiau tai dar nereiškia, kad ji bus pastebėta ir gausiai lankoma. Internete kaip ir įprastame pasaulyje apie savo prekę reikia informuoti. Nepakanka tik išsipirkti svetainės vietą - reikia registruotis paieškos sistemose ir kataloguose. Registracija yra galinga priemonė užtikrinti, kad svetainė bus visiems pasiekiama ir matoma. Vartotojas per paieškos sistemą gali greitai, tikslingai naršyti po internetą ir rasti jį dominančią informaciją. Šiais laikais, kai informacijos kiekis didelis, labai sunku, o dažniausiai beveik neįmanomą be paieškos sistemos rasti reikiamos informacijos, ypač jei ji specifinė ir jos nedaug. Nuorodos į svetainę (reklaminiai skydeliai) Svetainių lankytojai gali būti skirstomi į dvi grupes: paieškos sistemų lankytojai ir lankytojai iš kitų svetainių. Paieškos sistemų lankytojai dažniausiai yra nekvalifikuoti lankytojai, kurie pabūna puslapyje apie 2-3 sekundes, jei neranda reikiamos informacijos. O nuorodos kitose svetainėse atveda į jūsų svetainę kvalifikuotus lankytojus, kurie puikiai supranta kokia tema joje vyrauja ir todėl užsibus čia daug ilgiau. Reklaminiai skydeliai (baneriai) - tai pati populiariausia ir gana efektyvi priemonė svetainės lankomumui padidinti. Skydeliai - tai nedideli paveikslėliai (GIF ir JPG) formato, kurie atlieka dėmesio patraukimo ir nukreipimo į informacijos šaltinius funkciją. Daugeliui serverių reklaminiai skydeliai yra pagrindinis reklamos pajamų šaltinis. Pagrindinės šios reklamos priemonės pasirinkimo priežastys: • Padidinti tinklapio ar serverio lankytojų skaičių. • Firmos įvaizdžio reklama. Skydelyje užrašytas firmos pavadinimas, logotipas savaime reklamuoja firmą net jei interneto vartotojas ir patingės pažiūrėti, kas slypi reklamuojamos firmos svetainėje. » Konkreti reklama. Galima sukurti reklaminį skydelį skirtą konkrečiam atvejui, pvz.: ką tik pasirodžiusių naujų prekių, numatomo renginio, naujų interneto svetainių reklamai ir pan. Reklaminis skydelis bus veiksmingas, jeigu: • nebus įkyrūs ir negadins svetainės vaizdo; • bus informatyvus ir aiškiai priskirtas bendrovei, kuri reklamuojasi; • suteiks galimybę susipažinti su reklamuoja preke ar paslauga plačiau, nepaliekant interneto svetainės, kurioje reklama yra įdėta. Populiarinant savo svetainę internete galima susitarti su kito tinklapio administratoriumi dėl reklaminių skydelių mainų publikavimo. Pageidautina reklama keistis su panašios tematikos puslapiais, tačiau reikia nepamiršti, kad reklamos mainai su konkurentais gali atnešti daugiau žalos nei naudos. [12, p. 22-25] Raktiniai žodžiai paieškos sistemose Gana efektyvus būdas svetainės reklamai internete - raktiniai žodžiai paieškos sistemose. Reiktų labai apdairiai naudoti intemetinei reklamai skirtas lėšas perkant tinkamus raktinius žodžius. Kuo tikslesni žodžiai, tuo geriau. Svarbiausia atminti savo tikslą ir nusipirkti tokius žodžių junginius, kurie galėtų ateiti į galvą lankytojams. Kuo frazė bendresnė, tuo ji brangesnė, ir tuo mažiau tikėtina, kad bus sulaukta klientų. HTML žymos Norint parduoti savo prekes internetu ar atkreipti dėmesį į savo paslaugas, svetainė turi būti įtraukta į pačias geriausias paieškos sistemas. Pavyzdžiui, „Google“ ir „Yahoo“ buvo užkariavusios 25 % rinkos. Paieškos sistema gali tapti geriausiu verslo pagalbininku, pritraukiančiu daugiau lankytojų. Reiktų atkreipti dėmesį, jog paieškos sistemos išrikiuoja rezultatus taip, kad aukštesnes vietas užimtų paprasti tekstiniai puslapiai, o ne tie, kurių pagrindiniame puslapyje „iššoka“ animacija arba grafikos elementai. Ieškodami informacijos apie reikiamus produktus ar paslaugas interneto vartotojai paieškos sistemos langelyje surenka dažniausiai du ar tris raktinius žodžius. Suradus tinkamus raktinius žodžius, kitas žingsnis bus sudėlioti šiuos žodžius svetainėje. Daugiau dėmesio reikalauja pirmoji pagrindinio puslapio pastraipa, kadangi paieškos sistemos dažniausiai skaito pirmąsias svetainės teksto eilutes ir nustato, ar jose esantys žodžiai atitinka vartotojo paiešką. Pirmojoje pastraipoje vartoti kiek galima daugiau raktinių žodžių kad juos surinkusiam vartotojui paieškos sistema pirmiausia nurodytų jūsų svetainę Paieškos sistemos efektyvumą apibūdina duomenų bazės dydis, t.y. kiek duomenų bazėje yra indeksuotų interneto puslapių. Kuo didesnė duomenų bazė, tuo daugiau informacijos galima gauti pagal užklausą, tačiau tai nereiškia, kad paieškos sistema pateikiamų paieškos rezultatų pradžioje nurodys tinkamiausius puslapius. Labai svarbu per kiek laiko ji atnaujinama ir kaip greitai iš jos pašalinama informacija apie puslapius, kurių jau nėra. Internete puslapiams indeksuoti naudojami „vorai“ (spiders). Tai programos kiekviename puslapyje, ieškančios nuorodų į kitus puslapius bei atnaujinančios ir papildančios paieškos svetainės duomenų bazę, Į duomenų bazę įtraukiama informacija ne visada atitinka puslapio turinį, nes „vorai“ renka ne tik matomą tekstą, bet ir puslapių aprašymus, kurių naršyklės nerodo (META duomenys). Visos paieškos sistemos rezultatų puslapį generuoja trimis etapais. Iš pradžių pagal užklausą suformuojama rodyklė, pagal kurią ieškoma tinkamų puslapių. Po to paieškos rezultatai rūšiuojami. Kiekvienoje paieškos svetainėje tai vyksta skirtingai, todėl tokios pačios užklausos rezultatai skiriasi. Nors interneto paieškos sistemos labai naudingos, tačiau net geriausios turi sukaupusios informacijos tik apie penktadalį tinklo puslapių, todėl reikia savo informaciją talpinti keliose paieškos sistemose bei tinkamai užpildyti svetainės META duomenis. [4, p. 102] Jeigu META duomenys yra užpildyti teisingai, tuomet svetainė lengviau bus įtraukta į daugelį paieškos sistemų ir ją vartotojui bus lengviau rasti. META duomenys yra „nematomi“. Šių duomenų naršyklė nerodo, bet jie atlieka informacinę funkciją. Metagairėse įrašyti parametrų tekstai naršyklių languose nerodomi. Programoms perduodami duomenys išvardijami parametro content reikšmėje, o parametro name - nurodomas gairės pavadinimas informuoja programas apie joms perduodamų duomenų paskirtį. Metagairėse su pavadinimu description galima įrašyti paieškos mašinoms siūlomą trumpą tinklalapio turinio aprašymą, tačiau dauguma jų ignoruoja. Pateikdamos paieškos rezultatus, paieškos mašinos dažniausiai pačios formuoja tipinius atrinktų tinklalapių aprašymus su įterptais reikšminiais žodžiais ir kitais paieškos metu atrinktais duomenimis. Raktažodžiai turi apibūdinti svetainę, įmonę, kompanijos vardą, gaminamą produkciją ir visa kita, ką galima rasti svetainėje. Pavyzdžiui, jei įmonė užsiima nekilnojamuoju turtu, tai raktiniai žodžiai galėtų būti tokie: // meta name="Description" content="pavadinimasX - Nekilnojamojo turto agentūra, butas, butai, komercinės patalpos, namas, žemes, sklypas, sklypą, komercines, patalpas, patalpos">
Šį darbą sudaro 4886 žodžiai, tikrai rasi tai, ko ieškai!
★ Klientai rekomenduoja
Šį rašto darbą rekomenduoja mūsų klientai. Ką tai reiškia?
Mūsų svetainėje pateikiama dešimtys tūkstančių skirtingų rašto darbų, kuriuos įkėlė daugybė moksleivių ir studentų su skirtingais gabumais. Būtent šis rašto darbas yra patikrintas specialistų ir rekomenduojamas kitų klientų, kurie po atsisiuntimo įvertino šį mokslo darbą teigiamai. Todėl galite būti tikri, kad šis pasirinkimas geriausias!
Norint atsisiųsti šį darbą spausk ☞ Peržiūrėti darbą mygtuką!
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!
Panašūs darbai
Atsisiuntei rašto darbą ir neradai jame reikalingos informacijos? Pakeisime jį kitu nemokamai.
Pirkdamas daugiau nei vieną darbą, nuo sekančių darbų gausi 25% nuolaidą.
Išsirink norimus rašto darbus ir gauk juos akimirksniu po sėkmingo apmokėjimo!